ECLI:CZ:US:1997:1.US.16.97
sp. zn. I. ÚS 16/97
Nález
Ústavní soud ČR rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti J. Š. proti usnesení Okresního soudu v Jihlavě ze dne 13. 6. 1996, č.j. 5 C 571/93-45, a proti usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 13. 9. 1996, č.j. 16 Co 321/96-59, takto:
Usnesení Okresního soudu v Jihlavě ze dne 13. 6. 1996, č.j.
5 C 571/93-45, a usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 13. 9.
1996, č.j. 16 Co 321/96-59, se z r u š u j í .
Odůvodnění:
Citovaným usnesením Okresního soudu v Jihlavě bylo zastaveno
řízení o vypořádání bezpodílového spoluvlastnictví manželů (dále
jen "BSM") J. a stěžovatele J. Š. Žalobu na vypořádání
bezpodílového spoluvlastnictví manželů, kteří byli rozvedeni dne
11. 9. 1992, podala žalobkyně J. Š. Protože však žalobkyně vzala
návrh zpět v rámci přípravného jednání ještě před prvním jednáním
ve věci samé, soud podle ustanovení §96 odst. 1 a 3 občanského
soudního řádu (dále jen "o.s.ř.") řízení zastavil a rozhodl, že
účastníci nemají právo na náhradu nákladů řízení.
Toto usnesení potvrdil napadeným usnesením Krajský soud
v Brně. Podnětem k řízení před krajským soudem bylo odvolání
stěžovatele, který postup okresního soudu označil za nesprávný
a nezákonný, neboť návrh na zahájení řízení byl prý podán dne 25.
5. 1993 a řízení bylo zastaveno dne 13. 6. 1996, tj. po více než
třech letech. Po celou dobu soud údajně jednal, proběhlo 8 jednání
a přestože byl protokol označen pouze jako "protokol o přípravě
jednání", lze prý těžko tvrdit, že ve věci, projednávané tři roky
soudem, šlo pouze o přípravu k jednání. Soud se stěžovatele ani
nedotázal, zda se zpětvzetím návrhu souhlasí; s tím by však
stěžovatel souhlasit nemohl, neboť již uplynula doba tří let od
právní moci rozsudku o rozvodu manželství a stěžovatel by již
proto nemohl podat žalobu na vypořádání BSM.
V odůvodnění napadeného usnesení krajský soud uvedl, že podle
ustanovení §114 odst. 1 o.s.ř. předseda senátu připraví jednání
senátu tak, aby bylo možno rozhodnout o věci zpravidla při jediném
jednání. Navrhovatel může vzít za řízení návrh na jeho zahájení
zcela zpět a v takovém případě soud řízení zastaví. Nesouhlas
odpůrce se zpětvzetím návrhu není účinný, dojde-li ke zpětvzetí
návrhu dříve, než začalo jednání. Z obsahu spisu je prý
nepochybné, že jednání ve věci zahájeno nebylo a žalobkyně tedy
mohla se svým návrhem disponovat bez ohledu na stanovisko
stěžovatele. Příprava jednání není z časového hlediska nijak
zákonně omezena, a proto prý nelze soudu I. instance vytýkat
nesprávnost jeho postupu. K argumentaci stěžovatele, že ke
zpětvzetí návrhu došlo až po třech letech po nabytí právní moci
rozsudku o rozvodu manželství a on se již nemůže domáhat
vypořádání BSM, soud uvedl, že návrh žalobkyně byl podán 25. 5.
1993, manželství bylo pravomocně rozvedeno 8. 10. 1992
a v mezidobí prý měl stěžovatel sám možnost obrátit se se svým
návrhem na vypořádání BSM na soud a zajistit si tak rozhodnutí ve
věci, "ohledně níž nebyla mezi účastníky shoda".
Obě citovaná usnesení obecných soudů napadl stěžovatel
ústavní stížností. V ní zejména uvedl, že od podání návrhu okresní
soud s účastníky ve věci jednal, od listopadu 1993 do června 1996
proběhlo 8 jednání a během nich byly probrány všechny položky. Lze
tedy stěží přistoupit na názor soudu, že ve věci projednávané tři
roky soud jednání toliko připravoval. V rámci těchto jednání
stěžovatel prokazoval, že jeho bývalá manželka má v držení většinu
dříve společných věcí a úspor. Soud prý proto za situace, kdy se
během tří let postupně zabýval všemi majetkovými položkami, neměl
zastavit řízení bez stěžovatelova souhlasu, neboť byl povinen
přihlédnout k tomu, že mu tím s ohledem na tříletou prekluzivní
lhůtu zabránil v možnosti podat v této věci žalobu. Postupem obou
soudů se stěžovatel cítí dotčen ve svých základních právech,
upravených zejména v čl. 11 odst. 4, čl. 36 odst. 1, čl. 37 odst.
3 a čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod (dále jen
"Listina"). Dále prý došlo k porušení čl. 90 a čl. 95 Ústavy České
republiky a ustanovení §§2 a 100 o.s.ř., z nichž vyplývá, že
soudy mají zaměřovat svou činnost k tomu, aby nedocházelo
k porušování práv a právem chráněných zájmů fyzických
a právnických osob a aby práv nebylo zneužíváno na úkor těchto
osob (§2) a že jakmile bylo řízení zahájeno, má v něm soud
postupovat i bez dalších návrhů tak, aby věc byla co nejrychleji
projednána a rozhodnuta (§100 odst. 1).
Stěžovatel netrvá na ústním jednání před Ústavním soudem.
Ústavní soud konstatoval, že včas podaná ústavní stížnost
splňuje všechny zákonné formální náležitosti a že proto nic
nebrání projednání a rozhodnutí věci samé.
K ústavní stížnosti se vyjádřili účastníci řízení - Okresní
soud v Jihlavě, Krajský soud v Brně - a vedlejší účastník J. Š.
Okresní soud v Jihlavě ve svém vyjádření uvedl, že v řízení
o vypořádání BSM je v počátečním stadiu nejproblematičtější
otázkou jeho rozsah a soud se proto snaží v rámci přípravy jednání
alespoň rámcově zjistit, které věci jsou sporné a ohledně kterých
bude třeba provádět podrobnější dokazování. Cílem této přípravy je
prý jednat v jednací síni co nejúsporněji a nejrychleji
o otázkách, jež zůstaly přes snahu o smírné vyřízení věci sporné.
Účastníci řízení a jejich právní zástupci byli vždy upozorněni na
to, že jde pouze o přípravu jednání, vždy obdrželi opis protokolu
a stěžovatel proti způsobu řízení nevznesl žádné námitky.
Stěžovatelovo právo prý proto dotčeno nebylo. Okresní soud netrvá
na ústním jednání před Ústavním soudem.
Krajský soud v Brně si byl - jak uvádí ve svém vyjádření
- sice vědom toho, že postup okresního soudu vybočoval z běžného
postupu při projednávání věci, pokud jednal v rámci přípravy
řízení "tak dlouhou dobu", ale to prý nic nemění na skutečnosti,
že ve věci nebylo formálně předsedou senátu jednání zahájeno.
Odvolací soud tedy nemohl rozhodnout jinak, než učinil. Krajský
soud netrvá na ústním jednání před Ústavním soudem.
Vedlejší účastnice řízení J. Š. pokládá ústavní stížnost za
nedůvodnou, neboť soudy obou stupňů postupovaly v souladu
s o.s.ř. a řízení bylo zastaveno až po zpětvzetí návrhu na
zahájení řízení. Důvodem zpětvzetí návrhu prý byla skutečnost, že
J. Š. neměla dostatečné prostředky pro to, aby vedla dlouhodobý
soudní spor, neboť stěžovatel nebyl ochoten přistoupit na
mimosoudní dohodu. Vedlejší účastnice netrvá na ústním jednání
před Ústavním soudem.
Ústavní stížnost je důvodná.
Stěžovatel v ústavní stížnosti uvedl, že napadenými
usneseními obecných soudů došlo k porušení čl. 11 odst. 4, čl. 36
odst. 1, čl. 37 odst. 3 a čl. 38 odst. 2 Listiny a čl. 90 a čl.
95 Ústavy.
Podle čl. 11 odst. 4 Listiny je vyvlastnění nebo nucené
omezení vlastnického práva možné ve veřejném zájmu, a to na
základě zákona a za náhradu. V tomto směru však Ústavní soud
neshledal, že by citované základní právo bylo porušeno, neboť se
vztahuje k otázkám vyvlastnění a omezování vlastnického práva ve
veřejném zájmu, nikoliv tedy na občanskoprávní sporné řízení
ohledně vypořádání BSM. K porušení čl. 11 odst. 4 Listiny proto
dojít nemohlo a v tomto směru je ústavní stížnost nedůvodná.
Ustanovení čl. 36, 37 a 38 Listiny jsou systematicky zařazena
v hlavě páté, nazvané "Právo na soudní a jinou právní ochranu"
a ve své podstatě představují součást komplexního práva na
spravedlivý proces. Podle čl. 36 odst. 1 se každý může domáhat
stanoveným postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu
a ve stanovených případech u jiného orgánu. Podle čl. 37 odst. 3
jsou si všichni účastníci v řízení rovni. Podle čl. 38 odst. 2
Listiny každý má právo, aby jeho věc byla projednána veřejně, bez
zbytečných průtahů a v jeho přítomnosti a aby se mohl vyjádřit ke
všem prováděným důkazům. Veřejnost může být vyloučena jen
v případech stanovených zákonem.
Stěžovatel rovněž uvádí, že byly porušeny čl. 90 a čl. 95
Ústavy ČR. Podle čl. 90 jsou soudy povolány především k tomu, aby
zákonem stanoveným způsobem poskytovaly ochranu právům. Podle čl.
95 odst. 1 (odst. 2 z povahy věci nepřipadá v úvahu) je soudce při
rozhodování vázán zákonem: je oprávněn posoudit soulad jiného
právního předpisu se zákonem. Byť oba citované články s právem na
spravedlivý proces velmi úzce souvisejí, nelze přehlédnout
skutečnost, že jsou systematicky zařazeny v hlavě čtvrté Ústavy
("Moc soudní") a stěží lze jednoznačně dovozovat, že garantují
základní práva nebo svobody. Jejich obsah v podstatě upravuje
principy činnosti soudů.
Za tohoto stavu nepovažoval Ústavní soud za nutné zabývat se
otázkou, zda citované články 90 a 95 Ústavy ČR byly porušeny
a v dalším zkoumání se soustředil pouze na posouzení toho, zda
napadenými usneseními obecných soudů nedošlo k porušení
stěžovatelova práva na spravedlivý proces ve výše uvedeném smyslu.
Ústavní soud se zaměřil zejména na otázku přípravy jednání
před Okresním soudem v Jihlavě. Jak vyplynulo z příslušného
soudního spisu, během tří let, kdy tzv. příprava jednání
probíhala, bylo sepsáno nikoli jen osm protokolů o přípravě
jednání, jak mylně uvádí stěžovatel, ale dokonce deset protokolů
(o přípravě jednání), přičemž v rámci posledního protokolu
o přípravě jednání ze dne 13. 6. 1996 vzala J. Š. svůj návrh na
zahájení řízení zpět.
Po prostudování soudního spisu však Ústavní soud - na rozdíl
od stanoviska obecných soudů - dospěl k názoru, že v uvedených
případech fakticky o přípravu jednání nešlo, a to ani z hlediska
časového ani z hlediska obsahového. V prvé řadě lze konstatovat,
že tzv. příprava jednání trvala po nepřiměřeně dlouhou dobu tří
let, což ve svém vyjádření připustil i krajský soud. Podle
přesvědčení Ústavního soudu však i z hlediska obsahového začasté
šlo o skutečná jednání, nikoliv pouze jejich přípravu. Jak totiž
vyplývá z jednotlivých protokolů o tzv. přípravě jednání,
účastnili se jich všichni účastníci řízení i se svými právními
zástupci, v jejich rámci byly kladeny dotazy (např. č.l. 10, 11,
14 soudního spisu), jednání byla odročována za účelem obstarání
dalších písemných důkazů (např. zprávy od České spořitelny o tom,
z jaké vkladní knížky byl učiněn převod částky 9 418,70 Kč dne
26. 2. 1993 na vkladní knížku č. 604050), jejich odročování byla
protokolována jako "odročení jednání" (tj. nikoliv přípravy
jednání), součástí předmětných protokolů jsou i dohody účastníků
řízení (např. č.l. 31, 33), některé položky byly probírány
opakovaně a účastníci se k nim vyjadřovali (č.l. 37). I když
v obecné rovině jsou některé tyto úkony v rámci přípravy jednání
zřejmě myslitelné, v konkrétní souzené věci šla aktivita soudu
a účastníků tak daleko, že ani obsahově (ani časově) již
o přípravě jednání hovořit nelze.
Uvedeným postupem tedy okresní soud v podstatě popřel samotný
smysl přípravy jednání, které má sloužit k tomu (§114 o.s.ř.),
aby bylo možno rozhodnout o věci zpravidla při jediném zasedání.
Za tím účelem předseda senátu zpravidla zjistí stanovisko odpůrce,
popř. se pokusí o smírné vyřešení případu, zkoumá splnění podmínek
řízení a dbá o odstranění nedostatků a neúplností v návrzích
účastníků, zajistí, aby bylo možno při jednání provést potřebné
důkazy a činí jiná vhodná opatření. Z příslušného soudního spisu
však vyplývá, že postupem okresního soudu nebylo citované
ustanovení o.s.ř. dodrženo a tím byl i zpochybněn samotný smysl
přípravy jednání, resp. rozlišování "přípravy jednání" a "jednání"
samotného.
Lze souhlasit s názorem okresního soudu, obsaženým v jeho
vyjádření k ústavní stížnosti, že v rámci přípravy jednání je
nutné alespoň rámcově zjistit, které věci jsou sporné a ohledně
kterých bude třeba provádět podrobnější dokazování. Za "rámcové
zjištění" však nelze považovat 10 faktických jednání konaných po
dobu 3 let, kdy dokazování výslechem účastníků ve skutečnosti
proběhlo, byť bylo formálně protokolováno, že jde o vyjádření
účastníků. Pokud tedy o.s.ř. hovoří o tom, že cílem přípravy
jednání je, aby bylo možno rozhodnout o věci zpravidla při jediném
jednání, není tím nepochybně zamýšleno, že značná část procesu
dokazování by se měla přesunout do přípravy jednání. Postup
okresního soudu v tomto směru proto nelze akceptovat.
Je třeba zdůraznit, že podle čl. 4 Ústavy jsou základní práva
a svobody pod ochranou soudní moci, tedy i pod ochranou soudů
obecných. Je tedy jejich povinností, aby - se zřetelem ke
konkrétní situaci - respektovaly i zásady spravedlivého procesu ve
smyslu čl. 36 a násl. Listiny a čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně
lidských práv a základních svobod. Je pravda, že v souzené věci,
která se týká vypořádání BSM, lze akceptovat rozsáhlejší přípravu
jednání než u většiny jiných sporů. Nicméně - jak již bylo uvedeno
- i krajský soud ve svém vyjádření uznává, že postup okresního
soudu "vybočuje z běžného postupu", neboť soud jednal "tak dlouhou
dobu". Pokud tedy okresní soud v průběhu tří let formálně
nenařídil jednání - byť podle obsahu spisů fakticky ve věci samé
jednal - a tím v souzené věci vzhledem k zákonné nevyvratitelné
domněnce vypořádání BSM vyloučil stěžovatele po uplynutí tří let
od zániku BSM z možnosti podat návrh na jeho vypořádání,
postupoval podle názoru Ústavního soudu v rozporu se zásadami
spravedlivého procesu, jenž tvoří součást základních práv a svobod
stěžovatele. Uvedený následek v souzené věci také nastal, neboť
vedlejší účastnice (žalobkyně) vzala žalobu zpět krátce po
uplynutí zmíněné zákonné tříleté lhůty (§149 odst. 4 občanského
zákoníku), na jejíž uplynutí - byť s jinou motivací - při jednání
dne 13. 6. 1996 sama upozornila.
Okresní soud ve svém vyjádření namítal, že účastníci a jejich
právní zástupci byli prý upozorňováni, že jsou ve věci nařizována
přípravná jednání, avšak žádné námitky proti způsobu vedení řízení
prý neměli. Rovněž vedlejší účastnice J. Š. se dovolávala toho, že
stěžovatel měl během řízení možnost požadovat, aby bylo jednání
nařízeno. Tuto argumentaci Ústavní soud nemůže přijmout. Se
zřetelem ke konkrétní situaci - jak je výše uvedeno - bylo
povinností okresního soudu, aby formálně jednání v přiměřené době
nařídil a tak vzhledem k okolnostem věci řádně dostál své ústavní
povinnosti normované v čl. 4 Ústavy. Jen pro úplnost lze
podotknout, že sám stěžovatel již 23. 11. 1993 písemně navrhoval
výslech svědků (E. Š., B. Š., P. Š. a J. Š.), což lze vyložit tak,
že se nařízení jednání domáhal. Stěží je totiž možné rozumně
připustit, že by byl obecný soud v rámci přípravy jednání oprávněn
fakticky vyslechnout nejen účastníky (byť k jednotlivým položkám
BSM), nýbrž i svědky, neboť v takovém případě by procesní rozdíl
mezi přípravou jednání a jednáním samým prakticky ztrácel
jakýkoliv smysl.
Závěrem tedy Ústavní soud konstatuje, že napadenými
usneseními Okresního soudu v Jihlavě a Krajského soudu v Brně bylo
porušeno stěžovatelovo právo na spravedlivý proces, vyplývající
zejména z ustanovení čl. 36 odst. 1, čl. 38 odst. 2 Listiny
a z ustanovení čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv
a základních svobod. Proto Ústavní soud ústavní stížnosti zcela
vyhověl a obě napadená usnesení zrušil.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 14. května 1997