ECLI:CZ:US:1999:1.US.167.98
sp. zn. I. ÚS 167/98
Nález
Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátu ve věci ústavní stížnosti stěžovatelky B. J., zastoupené advokátem JUDr. T. H., proti rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 12. 7. 1995, č. j. 10 Ca 243/95-15, ve spojení s rozhodnutím Okresního úřadu, pozemkového úřadu v Českých Budějovicích ze dne 26. 5. 1994, č. j. OPÚ/R-1102/94-783/94-Hy, takto:
Ústavní stížnosti se vyhovuje a rozsudek Krajského soudu
v Českých Budějovicích ze dne 12. 7. 1995, č. j. 10 Ca 243/95-15,
se zrušuje.
Odůvodnění:
I.
Stěžovatelka se svým návrhem domáhala zrušení rozsudku
Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 12. 7. 1995, č. j.
10 Ca 243/95-15, ve spojení s usnesením Okresního soudu v Českých
Budějovicích ze dne 10. 4. 1994, č. j. 13 C 111-92-29,
a s rozhodnutím Okresního úřadu, pozemkového úřadu v Českých
Budějovicích ze dne 26. 5. 1994, č. j. OPÚ/R-1102/94-783/94-Hy.
Předmětem řízení u Krajského soudu byla otázka vydání
pozemkové parcely č. 593 v katastrálním území České Budějovice na
základě ustanovení §9 odst.1 zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě
vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění
pozdějších změn a doplňků, (dále jen "zákon o půdě"). Řízení před
Krajským soudem v Českých Budějovicích a Okresním pozemkovým
úřadem v Českých Budějovicích předcházela žaloba zemřelého V. H.,
J. V. a L. B. (dále jen "vedlejších účastníků"), ze dne 23. 2.
1992, u Okresního soudu v Českých Budějovicích podle zákona č.
87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích. V tomto řízení okresní
soud dospěl k závěru, že na vydání výše uvedené parcely nelze
použít zákon č. 87/1991 Sb., ale naopak zákon o půdě, neboť
pozemek zařazený do kultury zahrada tvoří zemědělský půdní fond.
Okresní soud v Českých Budějovicích usnesením ze dne 10. 4. 1994,
č. j. 13 C 111/92-29, rozhodl tak, že se řízení zastavuje pro
nedostatek pravomoci soudu. Po právní moci usnesení soud prvního
stupně věc postoupil příslušnému Okresnímu úřadu, pozemkovému
úřadu v Českých Budějovicích a to s poučením, že právní účinky
spojené s podáním návrhu na zahájení řízení zůstávají zachovány.
Okresní úřad, pozemkový úřad v Českých Budějovicích byl však
jiného názoru než okresní soud a ve svém rozhodnutí ze dne 26. 5.
1994, č. j. OPÚ/R-1102/94-783/94-Hy, nevyhověl restitučnímu nároku
s odůvodněním, že nárok byl uplatněn po lhůtě stanovené v §13
odst. 1 zákona o půdě, neboť nároky oprávněných osob podle zákona
o půdě mohly být uplatněny nejpozději do 31. 1. 1993.
Krajský soud ve svém rozsudku ze dne 12. 7. 1995, č. j. 10 Ca
243/95-15, potvrdil rozhodnutí Okresního úřadu, pozemkového úřadu
v Českých Budějovicích a ztotožnil se s právním názorem vysloveným
v usnesení okresního soudu, přičemž vyslovil pouze nesouhlas
s názorem prvoinstančního soudu v tom smyslu, že právní účinky
spojené s podáním návrhu na zahájení řízení podle zák. č. 87/1991
Sb. nemohou být zachovány i ve vztahu k řízení před příslušným
orgánem podle zákona o půdě. Skutečnost, že o vlastním návrhu,
který byl doručen okresnímu soudu 23. 2. 1992, bylo rozhodnuto
tak, že se řízení podle §104 odst. 1 občanského soudního řádu
(dále jen "o. s. ř.") zastavuje s tím, že právní účinky podání
zůstávají zachovány, neměla podle krajského soudu na rozhodování
pozemkového úřadu účinek, neboť nebyla splněna hmotněprávní
podmínka zákona o půdě. Stejně tak nešlo ani o případ uplatnění
ustanovení §4a odst. 5 zákona o půdě a ani o uplatnění §250r o.
s. ř., v rámci kterých by byl správní orgán vázán názorem soudu.
Stěžovatelka spatřuje zásadní problém v dané věci v zodpovězení
otázky, zda je možno považovat správní řízení v uvedené věci za
zahájené již dnem podání návrhu u soudu, či až teprve okamžikem
postoupení této věci správnímu orgánu na základě usnesení
Okresního soudu v Českých Budějovicích o zastavení řízení.
Stěžovatelka namítá, že by měla být upřednostněna v právním
státě všeobecně uznávaná zásada, že soud právo zná. Má za to, že
by bylo absurdní, aby výsledek sporu závisel na rychlosti
a schopnosti konkrétního soudce a aby doba, než soud zjistí, že
není oprávněn ve věci rozhodovat, šla k tíži navrhovatelů.
V návaznosti na výše uvedené je stěžovatelka toho názoru, že
v daném případě došlo k porušení zásady rovnosti občanů v právech
vyjádřené v čl. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen
"Listina") a rovněž k porušení práva na spravedlivý proces před
soudy a jinými orgány veřejné správy ve smyslu čl. 36 odst.1
Listiny a čl. 6 Úmluvy. Stěžovatelka navíc v postupu krajského
soudu spatřuje porušení čl. 90 a 95 odst. 1 Ústavy. Tím, že ve
věci bylo rozhodnuto bez slyšení účastníků, došlo podle mínění
stěžovatelky také k porušení čl. 38 odst. 2 Listiny.
II.
Ústavní soud po zvážení předložených listinných důkazů a po
posouzení právního stavu dospěl k názoru, že stížnost stěžovatelky
je důvodná.
Ústavní soud se nejprve zabýval otázkou, kterou považuje
stejně jako stěžovatelka za zásadní, zda je možno považovat
v posuzované věci správní řízení za zahájené již dnem podání
návrhu u soudu, či až teprve okamžikem postoupení této věci
správnímu orgánu na základě usnesení Okresního soudu v Českých
Budějovicích o zastavení řízení. Zejména zvažoval, zda v daném
případě zůstávají ve smyslu ustanovení §104 odst. 1 o. s. ř.
zachovány právní účinky spojené s podáním návrhu na zahájení
řízení. Zákon o půdě lze považovat dle judikatury obecných soudů
i na základě judikatury Ústavního soudu (zejména viz nález
Ústavního soudu, sp. zn. IV ÚS 28/97), za předpis speciální ve
vztahu k zákonu č. 87/1991 Sb. Každý z těchto zákonů stanoví
určitou odlišnou proceduru k uplatnění restitučních nároků, a to
včetně odlišného režimu určení lhůt k podání výzvy povinné osobě
a k uplatnění nároku u věcně a místně příslušného orgánu veřejné
moci. V aplikační praxi však dochází k tomu, že nárok uplatněný
podle jednoho restitučního předpisu se posléze ukáže být nárokem
podle jiného restitučního předpisu. K této situaci dochází často
v době, kdy lhůty k uplatnění nároku již uplynuly.
Podle zákona o půdě bylo nutno restituční nárok řádně
uplatnit v prekluzívní lhůtě u příslušného pozemkového úřadu.
Z judikatury obecných soudů (viz např. rozsudek Nejvyššího soudu
ČR ze dne 31. 1. 1997, sp. zn. 3 Cdon 362/96) vyplývá, že je třeba
považovat za překročení žalobního návrhu ten případ, kdy soud
dovodí, že věc nelze vydat podle restitučního zákona uvedeného
v žalobním návrhu, protože věc spadá do působnosti jiného zákona,
konkrétně zákona o půdě. V daném případě soudu nezbývá, než aby
řízení dle §104 odst. 1 o. s. ř. zastavil a věc postoupil
pozemkovému úřadu, neboť zde není dána pravomoc soudu. O věci musí
být rozhodnuto v rámci správního řízení a o případném opravném
prostředku pak rozhoduje příslušný krajský soud ve správním
soudnictví.
Z právního režimu podle zákona o půdě jednoznačně vyplývá, že
nároky oprávněných osob (vyjma zvláštních lhůt zavedených zákonem
č. 30/1996 Sb.) musely být uplatněny do 31. 1. 1993. Došlo-li
v soudním řízení k zastavení řízení a postoupení věci pozemkovému
úřadu až po tomto datu, je třeba zvážit, zda se správní řízení
považuje za zahájené až dnem tohoto postoupení nebo naopak již
dnem podání návrhu u soudu.
Ústavní soud při posuzování této problematické otázky
zvažoval na straně jedné zejména tu okolnost, že zákon o půdě je
předpisem obsahujícím jak úpravu hmotněprávní, tak
i procesněprávní. S ohledem na tuto skutečnost by pak bylo možné
dovodit, že v posuzované věci nebyla splněna hmotněprávní podmínka
zákona o půdě. Nejednalo se ani o případ uplatnění ustanovení §4a odst. 5 zákona o půdě a zároveň ani nešlo o aplikaci §250r o.
s. ř. V rámci této úvahy by bylo možno s odkazem na výše uvedená
ustanovení zdůvodnit i takové stanovisko, že správní orgán nebyl
vázán právním názorem soudu.
Ústavní soud zároveň zvažoval, zda námitky porušení
základních práv a svobod neměly být směřovány k rozhodnutí
okresního soudu. Tento soud nevyhověl stěžovatelce a vedlejším
účastníkům v rámci vydání předmětné nemovitosti na základě zákona
č. 87/1991 Sb., když dospěl k závěru, že v daném případě se na
uvedenou problematiku vztahuje zákon o půdě. Stěžovatelka (resp.
její právní předchůdci) měla možnost podat odvolání proti usnesení
okresního soudu, č. j. 13 C 111/92-29, ze dne 10. 4. 1994, kterým
bylo zastaveno řízení ve věci, i když její šance na úspěch v rámci
zahájeného soudního řízení dle zákona 87/1991 Sb. byla
problematická. Protože tak však neučinila, bylo by možné formální
logikou argumentovat i tak, že stěžovatelka musí snášet důsledky
svého opomenutí v následujících řízeních před dalšími orgány
veřejné moci.
Přesto se Ústavní soud, po důsledném zvážení všech okolností
daného případu, přiklonil k názoru, že ve smyslu citované
judikatury (viz zejména nález Ústavního soudu, sp. zn. IV. ÚS
28/97) je třeba hledat spravedlivé řešení v logickém a gramatickém
výkladu ustanovení §104 odst. 1 věty druhé o. s. ř. v souladu
s principem materiálního právního státu. Z tohoto pohledu na
uvedenou problematiku jsou účinky podání návrhu zachovány. Opačným
výkladem by byl obhajován názor, že správní řízení se považuje za
zahájené až okamžikem postoupení věci soudem, jehož pravomoc
nebyla dána. V tomto případě však by se naskýtala otázka, jaké
zachované účinky podání měl zákonodárce ve smyslu citovaného
ustanovení o. s. ř. na mysli.
Jak již Ústavní soud ve své ustálené judikatuře zdůraznil,
nedostatky v organizaci a činnosti soudní moci nemohou jít k tíži
těch, kteří se na soud obracejí jako na ochránce svých základních
práv a svobod. V případě stěžovatelky soud po dvouletém soudním
řízení dospěl k závěru, že není oprávněn o věci rozhodnout. Nebylo
by proto spravedlivé, aby nedostatek v rychlosti občanského
soudního řízení a stejně tak i případný nedostatek v poučení soudu
o zachování účinků podání (pokud by se jednalo o zužující výklad
ustanovení §104 odst. 1 o. s. ř.), šly k tíži stěžovatelky a to
tím spíše, že v právním státě by měla platit zásada, že soud právo
zná.
V návaznosti na výše uvedené důvody dospěl Ústavní soud
k názoru, že postupem soudu bylo porušeno právo stěžovatelky
zakotvené v čl. 90 a 95 odst. 1 Ústavy. Vzhledem k okolnosti, že
ve věci bylo rozhodováno orgány veřejné moci bez slyšení
účastníků, došlo též k porušení čl. 38 odst. 2 Listiny základních
práv a svobod. Proto nezbylo Ústavnímu soudu než napadený rozsudek
Krajského soudu v Českých Budějovicích zrušit [§82 odst. 1, odst.
3 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb.].
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně 13. října 1999