infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-278-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 04.10.2000, sp. zn. I. ÚS 471/2000 [ nález / GÜTTLER / výz-3 ], paralelní citace: N 140/20 SbNU 9 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2000:1.US.471.2000

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Komunální ústavní stížnost - mandát člena zastupitelstva

Právní věta "Komunální ústavní stížnost" se v několika směrech zásadním způsobem odlišuje od úpravy "obecné" ústavní stížnosti podle čl. 87 odst. 1 písm. d) Ústavy ČR, a to - mimo jiné - i v tom směru, že zatímco v řízení o obecné ústavní stížnosti je příslušnost Ústavního soudu dána toliko v případě porušení ústavně zaručených základních práv nebo svobod stěžovatele, v případě tzv. ústavní stížnosti komunální hodnotí Ústavní soud i zákonnost zásahu státu. Podle názoru Ústavního soudu nedůvodné paušální tvrzení stěžovatele, že pozastavení výkonu volby starosty rozhodnutím okresního úřadu není vůbec možné, neboť pro toto tvrzení zákonná opora neexistuje. Nelze pozastavit výkon jakéhokoliv opatření zastupitelstva obce jen proto, že v jeho činnosti shledá okresní úřad protizákonnost s tímto opatřením přímo nesouvisející, nýbrž tak lze učinit pouze tehdy, jestliže okresní úřad zjistí, že mezi protizákonností rozhodnutí obce a pozastavením takového rozhodnutí bezprostřední vztah skutečně existuje.

ECLI:CZ:US:2000:1.US.471.2000
sp. zn. I. ÚS 471/2000 Nález Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátě o ústavní stížnosti obecního zastupitelstva obce V., proti rozhodnutí Okresního úřadu Znojmo ze dne 9. 6. 2000, kterým se pozastavuje výkon usnesení č. 1 obecního zastupitelstva obce V. ze dne 28. 5. 2000, takto: Rozhodnutí Okresního úřadu Znojmo ze dne 9. 6. 2000, kterým se pozastavuje výkon usnesení č. 1 obecního zastupitelstva obce V. ze dne 28. 5. 2000, se zrušuje. Odůvodnění: I. 1) Okresní úřad Znojmo v záhlaví uvedeným rozhodnutím pozastavil v celém rozsahu výkon usnesení č. 1 obecního zastupitelstva obce V. ze dne 28. 5. 2000, neboť dospěl k názoru, že jím došlo k porušení zákona. Toto porušení mělo spočívat v tom, že dne 22. 5. 2000 rezignoval na funkci člena obecního zastupitelstva ing. L. P. a na uprázdněný mandát v souladu se zákonem nastoupil M. B. Dne 26. 5. 2000 však rezignoval na funkci člena zastupitelstva M. H. a "v tomto nebyl dodržen postup stanovený ustanovením §56 zákona č. 152/1994 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích". Uprázdněný mandát měl získat náhradník J. B., leč nabídnut byl B. P., která je až v pořadí pátou náhradnicí volební strany; ta jej odmítla. Dne 28. 5. 2000 na funkci starosty obce rezignoval J. S.. Volba nového starosty byla prý připravena podle zákona č. 152/1994 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích. Důsledkem nevhodné aplikace tohoto zákona však došlo k porušení zákona o obcích, konkrétně pak těch ustanovení, která upravují jednání obecního zastupitelstva, protože jednání zastupitelstva v bodě 11 - volba nového starosty řídila A. J., která není jeho členkou. Přednosta okresního úřadu dále uvedl, že byly zjištěny i některé formální nedostatky. Rovněž "Jednací řád obecního zastupitelstva obce V." prý není zcela v souladu se zákonem o obcích ani s realitou, protože upravuje činnost obecní rady, která však v této obci nebyla zvolena. 2) Text pozastaveného usnesení zní takto: "Usnesení č. 1 z veřejného zasedání Obecního zastupitelstva ve V. konaného dne 28. 5. 2000 Obecní zastupitelstvo ve V. pro projednání stanoveného programu: 1. Schvaluje zprávu volební a návrhové komise o výsledku volby starosty obce ve V. a na jejím základě 2. Ověřuje podle §29 odst. 1 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů, platnost volby starosty obce ve V. 3. Stanoví podle §36 odst. 1 písm g) zákona č. 367/1990 Sb. počet dlouhodobě uvolněných členů obecního zastupitelstva: .. 1 .. 4. Volí podle §36 odst. 1 písm. g) zákona č. 367/1990 Sb. a)do funkce starosty obce V. p. A. B-ovou b)do funkce zástupce starosty p. ........... c)do funkce členů obecní rady p. ........... 5. Ukládá starostovi vyhodnotit diskusi na veřejném zasedání, vzešlé náměty a připravit odpovědi na dotazy na příští zasedání obecního zastupitelstva 6. Stanoví předběžný termín (.....) a program příštího zastupitelstva: Členové volební komise: podpisy Zástupce starosty: podpis Starosta: podpis II. Stěžovatel v ústavní stížnosti především namítá, že okresní úřad v rozporu se skutečností tvrdí, že uprázdněný mandát byl nabídnut B. P-ové, která nebyla první náhradnicí. Po odstoupivším M. H. prý totiž na jeho místo nastoupil J. B., o čemž mu bylo také vydáno osvědčení. J. B. však na získaný mandát písemně rezignoval, přičemž jeho rezignace byla doručena dne 28. 7. 2000 a dne 4. 8. 2000 zastupitelstvo "prohlásilo" na uprázdněný mandát dalšího náhradníka Fr. F. B. P-ová tedy údajně členkou zastupitelstva "prohlášena" nebyla a zasedání zastupitelstva při volbě starostky se účastnila toliko jako veřejnost a jako členka volební komise. Jestliže není dodržen zákonný postup při nastupování náhradníků na uprázdněný mandát, je prý povinností okresního úřadu pozastavit příslušné (byť deklaratorní) rozhodnutí o prohlášení náhradníka za člena zastupitelstva, není však možno zpochybňovat "následné akty obecního zastupitelstva (roz. tedy ani volbu starostky), když okresní úřad nezabránil prvotnímu, dle něj protiprávnímu postupu". V daném případě v obci V. bylo zvoleno 11-členné zastupitelstvo a dne 28. 5. 2000 se voleb starosty účastnilo 10 zastupitelů, jelikož "po rezignovavším M. H. nebyl přítomen nikdo". Starostka při volbě obdržela 6 hlasů, tzn. nadpoloviční většinu všech hlasů v zastupitelstvu, a přítomnost jedenáctého zastupitele by proto výsledek volby nemohla ovlivnit. Volba starosty spadá do oblasti samostatné působnosti obce dle ustanovení §14 odst. 1 písm. l) zákona č. 367/1990 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů. V samostatné působnosti není zákonem zakázáno zřizovat si pomocné orgány zastupitelstva a běžně jsou proto ustavovány např. návrhové nebo volební komise. Zákon přitom nevylučuje, aby v těchto orgánech byli členy i nečlenové zastupitelstva. Zastupitelstvo prý proto nepochybilo, když si pro volbu starosty ustavilo volební komisi, složenou i z jeho nečlenů. Protizákonnosti se zastupitelstvo údajně nedopustilo ani tím, že je po dobu volby starosty řídila předsedkyně volební komise. Podle ustanovení §38 odst. 1 zákona o obcích totiž starosta řídí zpravidla zasedání zastupitelstva, tzn. že zákon nevylučuje, že zasedání bude řídit někdo jiný, byť i nečlen zastupitelstva. Důležité je pouze to, že nečlen zastupitelstva nesmí hlasovat, což se v daném případě nestalo. K údajným formálním nedostatkům zápisu se stěžovatel nevyjádřil, jelikož prý přednosta tyto nedostatky nijak nespecifikoval. Dodal, že zápis má pouze deklaratorní povahu a rozhodující jsou vždy skutečnosti, schválené zastupitelstvem. Stěžovatel závěrem uvádí, že přednosta okresního úřadu nezákonně zasáhl do výkonu územní samosprávy, a proto podává ústavní stížnost podle čl. 87 odst. 1 písm. c) Ústavy ČR. Pozastavení výkonu volby starosty prý vůbec není možné, neboť v opačném případě by mohlo docházet k tomu, že "by neměl kdo v obci vykonávat celou přenesenou ani značnou část samostatné působnosti", čímž by bylo vážně ohroženo právo občana na fungující veřejnou správu. Ze všech uvedených důvodů stěžovatel navrhl, aby bylo napadené rozhodnutí přednosty okresního úřadu zrušeno. Přípisem ze dne 18. 9. 2000 stěžovatel Ústavnímu soudu zaslal kopii osvědčení o zvolení za člena obecního zastupitelstva ze dne 21. 7. 2000, kterou místní volební komise ve V. osvědčuje, že J. B. byl dne 14. 11. 1998 zvolen a dne 7. 7. 2000 prohlášen členem zastupitelstva. Stěžovatel současně zaslal Ústavnímu soudu i písemné odstoupení J. B. ze zastupitelstva, kterou ke dni 1. 8. 2000 na funkci člena obecního zastupitelstva rezignoval. To prý dokazuje, že na uprázdněný mandát po M. H. nastoupil J. B. a nikoliv B. P. Stěžovatel dále uvedl, že mu okresní úřad zaslal antedatovaný přípis, který obdržel až po podání ústavní stížnosti a v němž přednosta stěžovateli sdělil, že sjednanou nápravu považuje za dostatečnou. Obec V. prý však ve věci volby starosty žádnou nápravu nesjednala a protože přednosta okresního úřadu napadené rozhodnutí výslovně nezrušil, stěžovatel na ústavní stížnosti trvá. Stěžovatel souhlasí s upuštěním od ústního jednání před Ústavním soudem. K ústavní stížnosti se vyjádřil účastník řízení - přednosta Okresního úřadu Znojmo. Ve svém vyjádření uvedl, že dne 13. 7. 2000 obdržel stanovisko obecního zastupitelstva ve V., z něhož prý vyplývá, že ve věci vadného usnesení byla sjednána náprava. Proto přednosta konstatoval, že byla sjednána dostačující náprava, o čemž obec V. již v červenci písemně informoval a pozastavené usnesení se proto stalo platným. Podání ústavní stížnosti přednosta okresního úřadu z tohoto důvodu pokládá za "bezpředmětné" a předpokládá, že řízení před Ústavním soudem bude podle ustanovení §77 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, zastaveno. Účastník řízení souhlasí s upuštěním od ústního jednání před Ústavním soudem. III. 1) Ústavní soud v první řadě konstatuje, že podaný návrh obsahově představuje zvláštní typ ústavní stížnosti, upravený v čl. 87 odst. 1 písm. c) Ústavy a v ustanovení §72 odst. 1 písm. b) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, který bývá v odborné literatuře i v praxi ústavních soudů některých států označován jako tzv. "komunální ústavní stížnost". Tento typ řízení se v několika směrech zásadním způsobem odlišuje od úpravy "obecné" ústavní stížnosti podle čl. 87 odst. 1 písm. d) Ústavy ČR, a to - mimo jiné - i v tom směru, že zatímco v řízení o obecné ústavní stížnosti je příslušnost Ústavního soudu dána toliko v případě porušení ústavně zaručených základních práv nebo svobod stěžovatele, v případě tzv. ústavní stížnosti komunální hodnotí Ústavní soud i zákonnost zásahu státu. Ústavní soud dále konstatuje, že podle ustanovení §62 odst. 1 zákona o obcích odporuje-li obecně závazná vyhláška nebo jiné opatření obecního zastupitelstva v samostatné působnosti zákonu, pozastaví okresní úřad jeho výkon. Přitom je zřejmé, že volba starosty do takové působnosti obcí nesporně spadá, neboť podle ustanovení §14 odst. 1 písm. l) dosud účinného zákona o obcích č. 367/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů, do samostatné působnosti obce patří "volba, zřizování a ustanovování orgánů obce". V tomto směru je podle názoru Ústavního soudu nedůvodné paušální tvrzení stěžovatele, že pozastavení výkonu volby starosty rozhodnutím okresního úřadu není vůbec možné, neboť pro toto tvrzení zákonná opora neexistuje. Protože Ústavní soud nálezem č. 107/2000 Sb. zrušil možnost rušení zmíněných opatření obecního zastupitelstva Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky, je dána pravomoc Ústavního soudu přímo rozhodovat o zákonnosti napadeného rozhodnutí přednosty okresního úřadu; stěžovatel totiž podle stávající zákonné úpravy nemá jinou možnost, jak se proti tomuto rozhodnutí právními prostředky bránit. V tomto řízení se proto i postup Ústavního soudu nutně musí odlišovat od postupu v řízení o obecných ústavních stížnostech, v němž Ústavnímu soudu např. nepřísluší přehodnocovat dokazování, prováděné orgány veřejné moci v předchozím řízení. 2) Po konstatování výše uvedených obecnějších východisek se Ústavní soud zaměřil na skutkové okolnosti souzené věci. Ze zmíněných písemných materiálů (předložených stěžovatelem i okresním úřadem), především zjistil, že dne 22. 5. 2000 na funkci zastupitele rezignoval ing. L. P. a dne 26. 5. 2000 totéž učinil M. H.. Ze zápisu z veřejného zasedání obecního zastupitelstva č. 5 ze dne 28. 5. 2000 vyplývá, že starosta po konstatování dvou uvedených rezignací uvedl, že náhradníky na 1. a 2. místě byli M. B. a J. B. Proto se po složení slibu novým členem zastupitelstva stal M. B. a protože J. B. nebyl přítomen, jako další z náhradníků byla na řadě přítomná B. P-ová, která však členství v obecním zastupitelstvu odmítla. Podle osvědčení o zvolení za člena zastupitelstva ze dne 21. 7. 2000 byl J. B. dne 7. 7. 2000 prohlášen členem zastupitelstva. Ze zápisu o průběhu a výsledku hlasování ze dne 29. 5. 2000 vyplývá, že do funkce starosty byla dne 28. 5. 2000 zvolena A. B-ová většinou hlasů 6 proti 4 hlasům (odevzdaným pro J. P.) z celkového počtu 10 členů (zastupitelstva), přičemž 10 členů bylo přítomno. Se zřetelem k uvedeným skutečnostem Ústavní soud dovozuje, že důvodné (a zákonné) pozastavení opatření obecního zastupitelstva podle ustanovení §62 odst. 1 zákona o obcích (v daném případě usnesení č. 1 ze dne 28. 5. 2000) nezbytně předpokládalo, aby mezi takovým opatřením a jeho tvrzenou protizákonností, existoval bezprostřední příčinný vztah. To znamená, že nelze pozastavit výkon jakéhokoliv opatření zastupitelstva obce jen proto, že v jeho činnosti shledá okresní úřad protizákonnost s tímto opatřením přímo nesouvisející, nýbrž tak lze učinit pouze tehdy, jestliže okresní úřad zjistí, že mezi protizákonností rozhodnutí obce a pozastavením takového rozhodnutí bezprostřední vztah skutečně existuje. V daném případě okresní úřad v napadeném rozhodnutí především uvedl, že mandát člena obecního zastupitelstva měl po M. H. získat J. B., avšak byl nabídnut B. P-ové (v pořadí až 5. náhradnici příslušné volební strany), která jej však odmítla. Tvrzení okresního úřadu koresponduje se zápisem č. 5 z jednání obecního zastupitelstva ze dne 28. 5. 2000. Není tedy pravdou, že - jak uvádí stěžovatel v ústavní stížnosti - toto tvrzení okresního úřadu "je lživé"; nicméně Ústavní soud zároveň poukazuje na skutečnost, že B. P-ová členkou obecního zastupitelstva vůbec prohlášena nebyla, že toto členství odmítla a že tedy tento postup starosty obce nemohl nijak zpochybnit následující volbu nového starosty. Jak totiž vyplývá ze zápisu o průběhu a výsledku hlasování a jak správně uvádí stěžovatel, hlasování se účastnilo 10 zastupitelů a starostkou byla A. B-ová zvolena většinou 6 hlasů oproti 4 hlasům odevzdaným pro protikandidáta J. P. Rovněž další tvrzení, která jsou uvedena v odůvodnění napadeného rozhodnutí okresního úřadu, nelze akceptovat jako důvody, které by mohly zpochybnit volbu starosty dne 28. 5. 2000 a tedy vést i k pozastavení výkonu příslušného usnesení obecního zastupitelstva. Je jistě pravdou, že pro volbu starosty je nutno použít zákona o obcích a nikoliv zákona o volbách do zastupitelstev v obcích. V daném případě se však v pozastaveném usnesení obecního zastupitelstva na několika místech odkazuje na zákon o obcích a o zákonu o volbách do zastupitelstev v obcích č. 152/1994 Sb. se hovoří pouze v zápisu o průběhu a výsledku hlasování, a to v souvislosti s kontrolou a uzavřením volební schránky. Není tedy opora pro tvrzení okresního úřadu, obsažené v napadeném rozhodnutí, že důsledkem nevhodné aplikace zákona o volbách došlo k porušení zákona o obcích. Jestliže totiž jednání obecního zastupitelstva při volbě nového starosty vedla A. J., která nebyla členkou obecního zastupitelstva, nezbývá Ústavnímu soudu než uznat správnost námitek stěžovatele, že obecní zastupitelstvo si může zřídit volební komisi, tvořenou i nečleny zastupitelstva a že nezákonnost nelze spatřovat ani v tom, že při projednávání volby starosty zasedání zastupitelstva řídila (zjevně výjimečně a pouze v omezeném časovém úseku) předsedkyně volební komise, neboť zákon o obcích nic takového vskutku nevylučuje. Pokud okresní úřad shledal i některé formální nedostatky, spočívající v tom, že z jednání obecního zastupitelstva dne 28. 5. 2000 byly pořízeny dva zápisy, nelze ani v tomto směru dovozovat, že se obecní zastupitelstvo dopustilo protizákonnosti, neboť mezi oběma zápisy neexistuje žádný obsahový nesoulad. Rovněž tvrzený nesoulad "Jednacího řádu obecního zastupitelstva obce V." se zákonem o obcích, spočívající v úpravě činnosti obecní rady, která v obci fakticky nebyla zvolena, zjevně nemůže zákonnost pozastaveného usnesení obecního zastupitelstva zpochybnit. Ze všech těchto důvodů dospěl Ústavní soud k závěru, že napadeným rozhodnutím porušil přednosta Okresního úřadu ve Znojmě ustanovení §62 odst. 1 zákona o obcích, neboť bezdůvodně pozastavil výkon usnesení, vydaného v samostatné působnosti obce. Tím porušil i právo stěžovatele na samosprávu ve smyslu čl. 8 Ústavy ČR a čl. 101 odst. 4 Ústavy ČR, jelikož zasáhl do činnosti obce (tzn. územního samosprávného celku), přestože to nevyžadovala ochrana zákona. Proto Ústavní soud napadené usnesení zrušil. K námitce okresního úřadu, že podání ústavní stížnosti je bezpředmětné, jelikož ve věci již byla sjednána dostačující náprava a že se proto pozastavené usnesení stalo platným, Ústavní soud uvádí, že zastavit řízení o ústavní stížnosti (jak okresní úřad ve svém vyjádření navrhuje) je možné pouze tehdy, jestliže stěžovatel vezme ústavní stížnost zpět. Nic takového se však v souzené věci nestalo. Protože okresní úřad nevydal nové rozhodnutí, kterým by napadené rozhodnutí zrušil, leč obec V. pouze neformálním přípisem informoval o tom, že sjednanou nápravu považuje za dostačující, souhlasí Ústavní soud s názorem stěžovatele, že napadené rozhodnutí je nutno zrušit, což - v rámci své pravomoci - sám učinil. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 4. 10. 2000

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2000:1.US.471.2000
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 471/2000
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 140/20 SbNU 9
Populární název Komunální ústavní stížnost - mandát člena zastupitelstva
Datum rozhodnutí 4. 10. 2000
Datum vyhlášení 1. 11. 2000
Datum podání 7. 8. 2000
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O komunálních stížnostech dle čl. 87 odst. 1 písm. c) Ústavy
Význam 3
Navrhovatel OBEC / ZASTUPITELSTVO OBCE - Vémyslice
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Güttler Vojen
Napadený akt jiný zásah orgánu veřejné moci
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 8, čl. 101 odst.4
Ostatní dotčené předpisy
  • 152/1994 Sb., §56
  • 182/1993 Sb., §72 odst.1 písm.b
  • 367/1990 Sb., §14 odst.1 písm.l, §62 odst.1
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení kompetenční spor
Věcný rejstřík volby/do zastupitelstev krajů
volby/do zastupitelstev obcí
působnost/samostatná
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=1-471-2000
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 35470
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-26