ECLI:CZ:US:1998:1.US.60.97
sp. zn. I. ÚS 60/97
Nález
Ústavní soud rozhodl ve věci ústavní stížnosti navrhovatele M. Š., bytem O., zastoupeného JUDr. Z. K., advokátem, se sídlem v P., proti rozsudku Nejvyššího soudu ČR ze dne 22. 11. 1996, sp. zn. 1 Cdon 51/96, rozsudku Vrchního soudu v Praze z 15. 7. 1994 (2 Cao 131/94) a rozsudku Krajského soudu v Ostravě z 23. 3. 1994 (18 C 393/92), za účasti České správy sociálního zabezpečení v Praze, Křížová 25, jako vedlejšího účastníka řízení, takto:
Ústavní stížnost se zamítá.
Odůvodnění:
I.
Česká správa sociálního zabezpečení zamítla 9. 7. 1992
rozhodnutím I., č. 290 918 067, žádost stěžovatele o plný
invalidní důchod. Rozhodnutím II. mu od 4. 2. 1991 přiznala pouze
částečný invalidní důchod pro chorobu z povolání. Proti těmto
rozhodnutím podal stěžovatel opravný prostředek 3. 8. 1992.
V rámci přezkumného řízení soudního došlo k jednání u Posudkové
komise Ministerstva práce a sociálních věcí. Pro posouzení stupně
invalidity stěžovatele byla vzata v úvahu tato stanoviska:
a) sdělení Okresního ústavu národního zdraví v Karviné z 15. 11.
1990, dle něhož je stěžovatel schopen pracovního zařazení jako
technik při odstranění rizika fibrogenního prachu;
b) výsledky zjišťovací prohlídky ve třech odděleních Hornické
nemocnice v Karviné (lékaři: S., T. a T.), zjišťující, že
zdravotní stav stěžovatele je oslaben;
c) protokol o jednání Okresní posudkové komise z 10. 9. 1991,
kterým byl jednomyslně schválen závěr o částečné invaliditě
způsobené nemocí z povolání;
d) vyšetření v Hornické nemocnici v Karviné 16. 7. 1993 pro
posudkovou komisi Ministerstva práce a sociálních věcí;
e) stanovisko Posudkové komise Ministerstva práce a sociálních
věcí z 24. 8. 1993, která všemi hlasy rozhodla, že stěžovatel není
plně invalidní a že je schopen zaměstnání v plném pracovním
úvazku, jde-li o zaměstnání přiměřené jeho zdravotnímu stavu.
Na základě zejména posudku obou posudkových komisí pak
Krajský soud v Ostravě rozsudkem z 23. 4. 1994, č. j. 18
C 393/92-16, plný invalidní důchod stěžovateli nepřiznal
a potvrdil rozhodnutí I. a II. České správy sociálního
zabezpečení.
Proti tomuto rozsudku se stěžovatel odvolal k Vrchnímu soudu
v Praze, který 15. 7. 1994 (sp. zn. 2 Cao 131/94) bez ústního
jednání rozsudek krajského soudu potvrdil pokud jde o zamítnutí
žádosti o přiznání plného invalidního důchodu stěžovatele, jinak
zrušil rozhodnutí o přiznání částečného invalidního důchodu
a v tomto rozsahu vrátil věc k dalšímu řízení. Stěžovatel v této
souvislosti vyslovil názor, že Vrchní soud v Praze se nemůže řídit
částí pátou občanského soudního řádu (dále jen "o. s. ř."),
protože v rámci odvolacího řízení neposuzuje postup správního
orgánu, ale procesní postup soudu prvého stupně.
Krajský soud v Ostravě pak ve smyslu zrušovacích pokynů
Vrchního soudu doplnil dokazování a vydal ve věci nový rozsudek
28. 12. 1995, jímž potvrdil rozhodnutí České správy sociálního
zabezpečení o přiznání částečného invalidního důchodu. Opřel se
zejména o doplňující posudek posudkové komise Ministerstva práce
a sociálních věcí ČR ze 14. 2. 1995, který připustil pouze
částečnou invaliditu stěžovatele. Proti tomuto rozsudku podal
stěžovatel odvolání o němž rozhodoval Vrchní soud v Olomouci. Ten
9. 4. 1996 (sp. zn. I Cao 76/96) rozsudek soudu prvého stupně
a rozhodnutí České správy sociálního zabezpečení II. (částečný
invalidní důchod) zrušil a věc vrátil tomuto soudu k dalšímu
řízení. V odůvodnění svého usnesení Vrchní soud v Olomouci uvedl,
že soud prvního stupně dle jeho názoru pochybil v tom, že ve sporu
chybí protokol o veřejném vyhlášení rozsudku, nezbytný
i v případě, kdy bylo rozhodnuto bez jednání.
Dne 14. 10. 1994 pak podal stěžovatel dovolání k Nejvyššímu
soudu ČR a to proti rozsudkům Krajského soudu v Ostravě (18
C 393/92) a Vrchního soudu v Praze (2 Cao 131/94). Nejvyšší soud
pak svým rozsudkem z 22. 11. 1996 (1 Cdon 51/96) dovolání zamítl.
Na to reagoval stěžovatel podáním ústavní stížnosti k Ústavnímu
soudu.
Navrhovatel vytýká v ústavní stížnosti zejména Vrchnímu soudu
v Praze porušení čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod
(dále jen "Listina"), neboť tento soud rozhodoval bez jednání,
takže účastníku řízení byla ve smyslu §237 odst. 1 písm. f) o. s.
ř. v průběhu řízení nesprávným postupem soudu odňata možnost
jednat před soudem. Podle navrhovatele nebyl tento soud oprávněn
postupovat podle části V. občanského soudního řádu, týkajícího se
správního soudnictví a proto nebyl ani oprávněn aplikovat
ustanovení §250f o. s. ř. Pokud následně v rámci dovolacího
řízení Nejvyšší soud ČR posoudil tento postup vrchního soudu za
správný, pochybil podle navrhovatele i dovolací soud. Dovolacímu
soudu navrhovatel vytýká zejména nesprávnou interpretaci §211 o.
s. ř., podle něhož pro řízení u odvolacího soudu platí přiměřeně
ustanovení o řízení před soudem I. stupně. Nejvyšší soud pokládá
proto i aplikaci §250f o. s. ř. za přiměřenou. S tímto závěrem
stěžovatel nesouhlasí, neboť podle jeho názoru Vrchní soud
posuzoval jako soud odvolací postup soudu prvého stupně a nikoliv
postup správního orgánu.
Ze všech těchto důvodů navrhovatel dovozuje, že byl
rozhodnutími obecných soudů zkrácen na svém právu zakotveném v čl.
38 odst. 2 Listiny, podle něhož má každý právo, aby jeho věc byla
projednána veřejně, bez zbytečných průtahů a v jeho přítomnosti,
a aby se mohl vyjádřit ke všem prováděným důkazům. Veřejnost může
být vyloučena jen v případech stanovených zákonem.
Z písemných vyjádření Nejvyššího soudu ČR i České správy
sociálního zabezpečení, jako vedlejšího účastníka řízení,
vyplynulo, že odmítají věcnou argumentaci stěžovatele, neboť
v řízení bylo vícekrát prokázáno odbornými posudky, že
u navrhovatele se sice jedná o dlouhodobě nepříznivý zdravotní
stav, pro který není schopen vykonávat své dosavadní zaměstnání
důlního technika se zaměřením na problematiku důlních lan, avšak
je schopen vykonávat zaměstnání na povrchu dolu s využitím získané
kvalifikace. Závěry posudkových komisí vyzněly vesměs tak, že
navrhovatel není plně, nýbrž jen částečně invalidní v souvislosti
s nemocí z povolání. Proto dle Nejvyššího soudu soudy obou stupňů
nepochybily, když chápaly otázku přiměřenosti zaměstnání za otázku
právní, neboť vycházely ze správně zjištěného skutkového stavu.
Vedlejší účastník (Česká správa sociálního zabezpečení) se
zabýval ve svém vyjádření i námitkami procesními. V tomto směru
souhlasil s navrhovatelem v tom, že Nejvyšší soud neaplikoval
správně čl. II odst. 1 zák. č. 238/1995 Sb. Protože Nejvyšší soud
obdržel dovolání až v říjnu 1996, neměl podle odst. 1 cit.
ustanovení postupovat. Jako spornou chápe vedlejší účastník
i současnou aplikaci §211 o. s. ř. a §250f o. s. ř. Podle jeho
názoru je sporné, zda v případech, kdy se jedná o řízení odvolací
v rámci přezkumného řízení soudního, je na místě aplikovat
ustanovení části páté o. s. ř. o správním soudnictví a tedy i §250 f) téhož předpisu, jak to učinily v tomto případě obecné
soudy. Vedlejší účastník dále poukazuje na ustanovení §250f ve
znění platném v době před 1. 5. 1997 a dovozuje, že je sporné, zda
se v daném případě jednalo o řešení pouze právní otázky, jestliže
hodnotit skutkové okolnosti odvolací soud nepochybně musel.
Konečně vedlejší účastník vytýká Nejvyššímu soudu nesprávnou
aplikaci čl. II zák. 238/1995 Sb., podle něhož měly být aplikovány
na případ procesní předpisy ve znění v době před 1. 1. 1996. To
znamená, že §250s odst. 2 o. s. ř. měl být aplikován v původním
znění, protože řízení o dovolání, pokud nebylo pravomocně
rozhodnuto do dne nabytí účinnosti tohoto zákona, převezme
a dokončí Nejvyšší soud podle dosavadních předpisů.
V případě předmětné ústavní stížnosti zkoumal Nejvyšší soud
jednak otázku přípustnosti dovolání, jednak správnost napadeného
odvolacího rozhodnutí. V tomto směru konstatoval dovolací soud
v odůvodnění svého rozhodnutí, že dovolání dovolatele co do
přípustnosti odpovídalo ustanovení §237 písm. f) o. s. ř., jež
stanoví, že dovolání je přípustné proti každému rozhodnutí
odvolacího soudu, jestliže účastníku byla postupem soudu odňata
možnost jednat před soudem. To se týká i takového postupu soudu
v občanském soudním řízení, kdy odvolací soud bez nařízení jednání
rozhodl, ač k tomu nebyly splněny zákonné podmínky. Tím by
účastníku byla znemožněna realizace procesních práv, což by mohlo
mít za následek nesprávné rozhodnutí ve věci.
Současně však v navazující další části odůvodnění uvádí
Nejvyšší soud, že zjistil, že navrhovatel byl přítomen jednání
před soudem prvého stupně (v tomto případě krajským soudem) i před
posudkovou komisí dne 24. 8. 1993. Výsledky těchto jednání byly
podkladem pro rozhodnutí Krajského soudu v Ostravě, a proto
s poukazem na §211 o. s. ř. za přiměřeného použití §250f
o. s. ř. mohl vrchní soud rozhodnout rozsudkem i bez nařízení
jednání. K tomu Nejvyšší soud dodává, že rozhodování ve věcech
důchodového zabezpečení nemá vlastní právní úpravu. Proto pokládá
za přiměřené použít §250f o. s. ř., zejména bylo-li nepochybné,
že správní orgán vycházel ze správně zjištěného skutkového stavu.
O takový případ v dané věci dle dovolacího soudu šlo. Proto nebylo
třeba nařizovat ústní jednání. Dle názoru Nejvyššího soudu nelze
tedy spatřovat pochybení odvolacího soudu v tom, že rozhodoval bez
nařízení jednání podle ustanovení §§211 a 250f o. s. ř.
II.
Při posouzení závěru Nejvyššího soudu ČR jako dovolacího
soudu Ústavní soud shledal nevhodným zamítavý výrok tohoto soudu.
Namístě bylo spíše odmítnout dovolání, pokud pro jeho podání
nebyla shledána přípustnost. Dovolací soud však vydal zamítavý
výrok s poukazem na to, že rozhodnutí odvolacího soudu je věcně
správné a netrpí ani jinými vadami, které by měly za následek
nesprávné rozhodnutí ve věci. Dovolání z hlediska Nejvyššího soudu
tak nesplňovalo ani ten důvod přípustnosti, o který se opíralo [§237 odst. 1 písm. f) o. s. ř.], takže mohlo být vlastně a limine
odmítnuto.
Ústavní soud je proto toho názoru, že rozhodnutí dovolacího
soudu je z hlediska svého odůvodnění rozporné. Pokud totiž došlo
k zamítnutí dovolání, musela být fakticky shledána jeho
přípustnost. Přitom jediným možným důvodem přípustnosti bylo
v daném případě odnětí možnosti jednat před soudem [§237 odst.
1 písm. f) o. s. ř.] účastníku řízení postupem soudu, což tvrdil
i dovolatel. Ve skutečnosti byl však dovolatel osobně přítomen jak
jednání posudkové komise tak i jednání u Krajského soudu v Ostravě
23. 3. 1994. Z obsahu připojeného spisu Krajského soudu v Ostravě,
sp. zn. 18 Ca 393/92, je nicméně zřejmé, že v řízení před
odvolacím soudem, tj. Vrchním soudem v Praze, nebylo nařízeno
jednání, jehož by se stěžovatel byl mohl zúčastnit. Podle nového,
nyní platného ustanovení o. s. ř. "ve věcech důchodového
zabezpečení a důchodového pojištění lze podat proti rozhodnutí
krajského soudu odvolání, o němž rozhodne vrchní soud v řízení
podle čtvrté části o. s. ř." Nicméně toto nové ustanovení však
nebylo v době rozhodné v platnosti a nebylo proto použitelné.
Obecné soudy se ve věci samé opíraly o stanoviska příslušné
posudkové komise sociálního zabezpečení, která je ve věcech
důchodového zabezpečení povolána zjišťovat dlouhodobý nepříznivý
zdravotní stav uchazečů a o posudek, který byl vydán v řádném
složení (za účasti odborných lékařů z posudkového lékařství),
který hodnotily soudy obou stupňů jako správný a úplný. Posudková
komise rovněž stanovila zaměstnání, jež pokládala vzhledem
k částečné invaliditě stěžovatele za přiměřená. Vzhledem
k zevrubnému věcnému projednání celé věci (o čemž svědčí řada
odborných vyšetření a posudků zdravotního stavu stěžovatele)
a k tomu, že stěžovatel byl slyšen jak u posudkové komise tak
u krajského soudu, rozhodl Vrchní soud bez jednání, protože již
nešlo o postup, který by stěžovateli znemožnil realizaci
procesních práv, která stěžovatel v předchozím řízení již
uplatnil.
Ústavní soud je toho názoru, že pokud Nejvyšší soud jako
dovolací soud dovolání neodmítl, ale přijal je, vzbudil dojem, že
byla navrhovateli nesprávným postupem soudu odňata možnost jednat
před soudem. Za takové situace by bylo na místě napadené
rozhodnutí zrušit. Nejvyšší soud nicméně v řízení, které před ním
proběhlo, dospěl k závěru, že soud I. stupně, ani soud odvolací
a ani dovolací soud svými rozhodnutími nezkrátily navrhovatele na
jeho právech a proto dovolání zamítl.
V průběhu řízení před obecnými soudy se vyskytla řada námitek
a dokonce i procesních pochybení. Pokud jde o jednotlivé námitky
a sporná stanoviska účastníků řízení, jakož i případná pochybení
soudu, má Ústavní soud za to, že není superrevizní instancí,
jejímž úkolem je perfekcionisticky "předělávat řízení", které před
obecnými soudy proběhlo a případně sestavovat inventář všech
možných poklesků. Jeho povinností je neztratit ze zřetele skutečné
poslání Ústavního soudu a omezit se na svůj základní úkol. Úkolem
Ústavního soudu není kontrola a sjednocování soudní činnosti ve
všech směrech a ohledech, nýbrž posuzování její konformity
s Ústavou ve sporných případech.
Měřítkem pro rozhodování Ústavního soudu musí být proto
intenzita, s níž bylo zasaženo do ústavou zaručených základních
práv a v té souvislosti zjištění, zda se jedná o zásah, který
zřetelně vedl k omezení resp. odepření základních práv. Proto se
Ústavní soud zaměřil na to, co je z tohoto hlediska na ústavní
stížnosti podstatné. Tím je tvrzení, že Nejvyšší soud při
rozhodnutí o dovolání stěžovatele proti rozsudku Vrchního soudu
v Praze z 15. 7. 1994, kterým byl potvrzen rozsudek soudu I.
instance o zamítnutí plného invalidního důchodu, nevzal v úvahu,
že vrchní soud rozhodoval bez účasti stěžovatele, tj. bez
veřejného ústního jednání v jeho věci. Ústavní soud však zjistil,
že stěžovatel byl vícekrát odborně vyšetřen a slyšen posudkovými
komisemi. Pokud pak jde o napadený rozsudek Krajského soudu
v Ostravě z 23. 3. 1994, sp. zn. 18 C 393/92, veřejné jednání
proběhlo za účasti stěžovatele a byl v něm soudem řádně
vyslechnut. Ze soudních spisů rovněž Ústavní soud zjistil, že věc
byla meritorně soudy řádně projednána, takže dle názoru Ústavního
soudu neobstojí námitka, že stěžovatel byl ve svých základních
právech zaručených Ústavou a Listinou základních práv a svobod
omezen. Pokud pak jde o formálně-procesní závady, nebyly v tomto
případě takové povahy a intenzity, aby bylo možno usoudit, že
výrazným způsobem ovlivnily materiální uplatnění subjektivního
práva stěžovatele. Přímá ani nepřímá závislost výsledku řízení,
tj. odmítnutí nároku stěžovatele na plný invalidní důchod, na
způsobu a procesních formách, pomocí nichž obecné soudy v dané
věci postupovaly, není prokazatelná.
Vzhledem ke shora uvedenému proto dospěl Ústavní soud
k závěru, že nedošlo k porušení čl. 38 odst. 2 Listiny, neboť
navrhovatel nebyl postupem obecných soudů omezen v právu projednat
věc v jeho přítomnosti a vyjádřit se ke všem prováděným důkazům.
Obecné soudy tak dostály svým povinnostem vyplývajícím
z ustanovení čl. 90 Ústavy, podle něhož jsou soudy povolány
především k tomu, aby zákonem stanoveným způsobem poskytovaly
ochranu právům. Za této situace nezbylo Ústavnímu soudu, než
ústavní stížnost zamítnout.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně 12. května 1998