ECLI:CZ:US:1998:2.US.19.97
sp. zn. II. ÚS 19/97
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy a soudců ve věci ústavní stížnosti České obce sokolské, zastoupené JUDr. J. M., proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 1.11. 1996, č.j. 15 Co 358/95-105, takto:
Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 1.11. 1996, č.j. 15
Co 358/95-105 a rozsudek Obvodního soudu pro Prahu 5 ze dne
11.10. 1994, č.j. 7 C 356/92-55, se z r u š u j í .
Odůvodnění:
Řádně a včas podanou ústavní stížností napadá stěžovatel
rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 1.11. 1996, č.j. 15 Co
358/95-105, ve spojení s rozsudkem Obvodního soudu pro Prahu 5 ze
dne 11.10. 1994, č.j. 7 C 356/92-55, jimiž byla pravomocně
zamítnuta žaloba navrhovatele, aby prvý nebo druhý vedlejší
účastník byl povinen uzavřít se stěžovatelem dohodu o navrácení
majetkových práv k pozemkům vedeným pod p.č. 1251, 1257, 1272,
1273, 1274 a 1275 v k.ú. H. a zapsaných na LV č. 467
u Katastrálního úřadu Praha-město.
Restitučního nároku se domáhal stěžovatel podle zákona č.
173/1990 Sb., ve znění zákona č. 247/1991 Sb. a prováděcího zákona
ČNR č. 232/1991 Sb., ve znění zák. ČNR č. 312/1991 Sb. Restituční
nárok byl Městským soudem v Praze zamítnut především proto, že
stěžovatel podle právního názoru Městského soudu v Praze není
v restitučním sporu věcně aktivně legitimován. Dále stěžovatel
namítá, že Městský soud v Praze v rozporu s judikaturou obecných
soudů vychází z vadného právního názoru, že v těch případech, kdy
v obcích nebyla obnovena místní tělocvičná jednota Sokol, není
založena věcná aktivní legitimace stěžovatele.
Stěžovatel k tomu uvádí, že tento právní názor Městského
soudu v Praze je v rozporu s rozsudkem Nejvyššího soudu ČR ze dne
26.3. 1996, č.j. 3 Cdon 1076/96-93, který stanovil, že
v případech, kdy původní tělocvičné jednoty zastřešené
Československou, nyní Českou obcí sokolskou, v místech svou
činnost neobnovily, je třeba vždy považovat za oprávněnou
organizaci ve smyslu §2 zák.č. 173/1990 Sb., v platném znění,
a §1 odst.1 zákona ČNR č. 232/1991 Sb., v platném znění, Českou
obec sokolskou. Dále stěžovatel v tomto kontextu zdůrazňuje, že
citovaný rozsudek Nejvyššího soudu ČR se dovolává nálezu Ústavního
soudu sp. zn. IV.ÚS 16/93 ze dne 9.11. 1994. Na podporu tohoto
tvrzení stěžovatel dále konstatuje, že Městský soud v Praze vydal
v restitučních věcech vedených podle zák.č. 173/1990 Sb. řadu
pravomocných rozsudků, a to v senátech 17 Co a 19 Co, které plně
respektují věcnou aktivní legitimaci České obce sokolské
i v případech, kdy v obcích nebyla obnovena Tělocvičná jednota
Sokol. Jmenovitě uvádí pravomocné rozsudky 17 Co 292/96 z 10.12.
1996, 19 Co 559/93-44 z 21.2. 1994 a 19 Co 455/93-48 z 5.1. 1994.
Z tohoto důvodu se stěžovatel domnívá, že napadeným rozsudkem
Městského soudu v Praze ve spojení s rozsudkem Obvodního soudu pro
Prahu 5 bylo porušeno jeho základní právo zaručené mu Ústavou
a čl.11 odst.1 Listiny základních práv a svobod (dále jen
"Listina"). V nepřihlédnutí Městského soudu v Praze k nabídnutým
důkazům, tj. k citovanému rozsudku Nejvyššího soudu ČR, který
v sobě obsahuje odvolání i na citovaný nález Ústavního soudu,
spatřuje dále stěžovatel porušení základního práva na soudní
ochranu podle čl.36 odst.1 Listiny.
K podané ústavní stížnosti se vyjádřil Obvodní soud pro Prahu
5, který uvedl, že pokud se týká právního hodnocení, odkazuje na
odůvodnění jak svého rozsudku, tak i rozsudku Městského soudu
v Praze.
Městský soud v Praze poukázal ve svém vyjádření na to, že
stěžovatel v ústavní stížnosti neuvedl, v čem konkrétně spatřuje
porušení ústavního práva, kterým došlo k porušení práva na soudní
ochranu. Podle názoru Městského soudu v Praze šlo zřejmě o otázku
výkladu §1 odst.1 zák.č. 173/1990 Sb., v platném znění. Toto
ustanovení však neřeší otázku "navrácení práv" zcela jednoznačně.
Senát 15 Co zaujal tedy ve věci stanovisko, vyjádřené v napadeném
rozsudku ze dne 1.11. 1996, na které v plném rozsahu odkazuje.
Pokud je uváděn stěžovatelem i odkaz na nález Ústavního soudu
sp. zn. IV.ÚS 16/93 z 9.11. 1994, pak považuje za nutné uvést, že
soudy jsou vázány výrokem, nikoli textem odůvodnění, nehledě
k tomu, že v projednávaném případě šlo o právní problematiku
poněkud odlišnou. Výrokem Ústavního soudu nebylo rozhodnuto
o právu žalobce tak, jak je interpretováno stěžovatelem.
Své vyjádření Městský soud v Praze uzavírá zjištěním, že
i kdyby měl žalobce věcnou aktivní legitimaci, jeho nárok by
zřejmě nemohl uspět, nebylo-li prokázáno včasné uplatnění výzvy do
31.12. 1991.
SK Hlubočepy Praha, jako vedlejší účastník řízení, odkazuje
na zákon č. 173/1990 Sb. a zákon ČNR č. 232/1991 Sb., které, jak
uvádí, jediné určují podmínky a způsob uplatnění nároku na
navrácení majetkových práv původním, ale znovu obnoveným
dobrovolným organizacím. Shodně také vylučuje, že by navrácení
majetkových práv bylo založeno na principu ex lege, či dokonce, že
by jiný znovu vzniklý spolek mohl právně aspirovat na navrácení
majetkových práv dosud navrhovaného spolku, kterému jinak k datu
31.3. 1948 ona majetková práva svědčila. Žádný z uvedených zákonů
nesvěřil obnovené Československé obci sokolské nějaké substituční
právo žaloby na navrácení majetkových práv tam, kde nedošlo
k obnovení původní TJ Sokol, anebo sice došlo, ale obnovená TJ
Sokol nepožádala o členství v obnovené Československé obci
sokolské. Poukazuje na to, že zákon poměrně pregnantně určuje
náležitosti nutného soukromoprávního uplatnění nároku ze strany
tzv. obnoveného spolku, a to jak proti tzv. povinné osobě, tak
i v případě uplatnění žaloby. Takto uvedenou skutečnost vedlejší
účastník podrobně rozebírá na textu zákona č. 173/1990 Sb.
V další části svého vyjádření SK Hlubočepy poukazuje na to,
že před soudem nebylo prokázáno, že by stěžovatel řádně a včas
uplatnil předepsané výzvy k uzavření dohod, a to ani vůči jednomu
ze žalovaných účastníků ve sporu.
Sémanticky rozebírá znění ustanovení §1 odst.2 zák. ČNR č.
232/1991 Sb., ve znění účinném od 8.8. 1991, a dochází k závěru,
že nelze z toho dovodit, že by např. Československá obec sokolská
se mohla sukcesivně nebo substitučně domáhat navrácení těch
majetkových práv, která jí sice nikdy nenáležela a ani jí nebyla
odňata, ale náležela výlučně nějaké tělocvičné jednotě, která sice
byla jejím členským subjektem k datu 31.3. 1948, ale po r. 1990 se
právně neobnovila postupem podle §19 zákona č. 83/1990 Sb. Při
právním hodnocení stěžovatelem uváděných judikátů obecných soudů
a zvláště rozsudku Nejvyššího soudu sp. zn. 3 Cdon 1076/96-93
dochází vedlejší účastník k závěru, že byly učiněny bez opory
o skutečné znění zákona a bez seriozní argumentace. V tomto duchu
polemizuje i s nálezem Ústavního soudu sp.zn. IV.ÚS 16/93 ze dne
9.11. 1994, kterému vytýká v jeho závěrečné části rovněž
nedostatek opory o znění zákona a nedostatek seriozní výkladové
argumentace, navíc bez systémové vazby k předcházejícímu textu.
S rozpaky přijímá i část odůvodnění nálezu Ústavního soudu sp. zn.
Pl.ÚS 46/95, který byl publikován pod čís. 24/1997 Sb., a to ve
věci právního nástupnictví České obce sokolské ve vztahu na
zákonnou dikci "Československá obec sokolská" a argumentuje tím,
že nejsou vůbec dány m.j. žádné spolehlivé soukromoprávní základy
přechodu práv z federální na republikovou organizaci. Takto
navozenou právní problematiku podrobně rozebírá. Konečně poukazuje
na to, že stěžovatel ve své stížnosti nepřináší nic, co by mělo
právní význam pro jiné či snad nové posuzování předmětné právní
věci, o které bylo podle jeho názoru správně rozhodnuto Městským
soudem v Praze dne 1.11. 1996 pod sp. zn. 15 Co 358/95. Navrhuje
proto zamítnutí ústavní stížnosti.
Druhý vedlejší účastník, Český svaz tělesné výchovy, ve svém
vyjádření zastává názor, že nedošlo k porušení zmíněných práv
stěžovatele, neboť nezávislý a nestranný soud jednal a rozhodl ve
věci v souladu s právním řádem. Stěžovateli vytýká, že nevyčerpal
všechny právní možnosti, které umožňuje zákon, neboť u soudu
druhého stupně nepodal návrh, aby ve výroku rozsudku soud
připustil dovolání podle ustanovení §238 odst.2 písm.a) o.s.ř.
Dále uvádí, že stěžovatel-žalobce neprokázal k předmětným
nemovitostem majetková práva k datu 31.3. 1948. Dále neprokázal
a ani nemohl prokázat odnětí těchto práv způsobem zmiňovaným
v zákoně č. 173/1990 Sb. Žalobce nesplnil hmotněprávní předpoklady
v důsledku nedostatku aktivní legitimace a proto považuje zamítaný
výrok rozsudku za věcně správný. Pokračuje tím, že Český svaz
tělesné výchovy, jako druhý žalovaný, není v daném případě pasivně
legitimován. Zastává názor, že aktivně legitimován k uplatnění
nároků ve smyslu zákona č. 173/1990 Sb. může být jen znovuobnovený
spolek, který původně vlastnil majetek. Opačný postup by byl
v rozporu se zněním citovaného zákona a ve svém důsledku by
znamenal nikoli obnovení dříve existujícího právního vztahu, nýbrž
nastolení majetkových poměrů zcela nových. Proto navrhuje, aby
ústavní stížnost byla odmítnuta.
Třetí vedlejší účastník TJ Sokol Hlubočepy se ve svém
dodatečném vyjádření plně ztotožnil s obsahem ústavní stížnosti
a Městskému soudu v Praze vytkl ignoranci stabilizované judikatury
Nejvyššího soudu ČR. Požaduje, aby Ústavní soud se rovněž vyjádřil
k problematice věcné pasivní legitimace v předmětném restitučním
sporu.
Protože stěžovatel v rozhodnutí obou soudů spatřuje porušení
ustanovení čl.11 odst.1 a čl.36 odst.1 Listiny a jeho stížnost,
jak uvedeno výše, byla podána řádně a včas, je dána povinnost
Ústavnímu soudu, aby se jí zabýval z hlediska tvrzeného porušení
ústavnosti.
Ústavní soud si rovněž vyžádal spis Obvodního soudu pro Prahu
5 sp. zn. 7 C 356/92 a po přezkoumání ústavní stížnosti
a spisového materiálu dospěl k závěru, že ústavní stížnost je
opodstatněná.
Ze spisu soudu I. stupně Ústavní soud zjistil, že vlastníkem
pozemků, požadovaných a zapsaných v Zemských deskách č. 574, se na
základě trhové smlouvy ze dne 14.6. 1923 stala Tělocvičná jednota
Sokol v Hlubočepích.
Z výpisu z evidence nemovitostí ze dne 18.11. 1991 soud I.
stolice zjistil, že jako vlastník předmětných pozemků je na LV č.
467 uveden ČSTV - Tělovýchovná jednota "Jiskra" Hlubočepy. Ze
smlouvy o převodu vlastnictví Českého svazu tělesné výchovy ze dne
28.11. 1991 tentýž soud zjistil, že ke dni 28.11. 1991 došlo
k převodu předmětných pozemků z druhého na prvého vedlejšího
účastníka. Prvožalovaný SK Hlubočepy byl registrován dne 5.2.
1991, kdy se stal právně i ekonomicky samostatným.
Tyto skutečnosti bylo nutno uvést k hodnocení právního závěru
Městského soudu v Praze, který jako bezvýznamnou označil námitku
stěžovatele, který upozornil na neplatnost smlouvy ze dne 28.11.
1991 s odkazem na znění ustanovení §2a zák.č. 173/1990 Sb., ve
znění zákona č. 247/1991 Sb.
Pro vyvození platnosti nebo neplatnosti uvedeného převodu je
nutno řádně stanovit právní postavení žalobce a žalovaných ve
vztahu na jejich aktivní nebo pasivní legitimaci.
Městský soud v Praze došel k závěru, že stěžovatel v tomto
restitučním řízení není aktivně legitimován, neboť neprokázal, že
mu ke dni 31.3. 1948 byly odňaty předmětné nemovitosti a rovněž
neprokázal, jakým způsobem mu měly být odňaty.
Ústavní soud se neztotožňuje s tímto názorem Městského soudu
v Praze, neboť v zákoně č. 173/1990 Sb., v platném znění, uvedené
datum 31.3. 1948 znamená den rozhodný pro určení vlastnického
práva a nikoli datum jeho odnětí. K tomu došlo až zákony č.
187/1949 Sb., č. 71/1952 Sb. a č. 68/1956 Sb.
Zvláště ustanovení §2 odst.1 zák.č. 68/1956 Sb.,
o organizaci tělesné výchovy, svěřovalo organizování a řízení
dobrovolné tělesné výchovy jediné dobrovolné tělovýchovné
organizaci. Podle ustanovení §6 citovaného zákona se na tento
subjekt převáděl veškerý národní majetek sloužící tělovýchově,
a to bezplatně nebo do trvalého užívání, včetně majetku, který byl
podle §9 zákona č. 187/1949 Sb. převeden na socialistickou
ústřední "Československou obec sokolskou". Zde dlužno dodat, že
akční výbor Československé obce sokolské tvrdými zásahy a zvláště
opatřením ze dne 29.2. 1948 rozhodl o celkové výměně 9 členů
předsednictva ČOS. Od února 1948 sokolské organizace nebyly již
svobodné a byly řízeny ustavenými akčními výbory.
Zřízením organizace podle §2 zák.č. 68/1956 Sb. a vymezení
pojmu "její právní nástupce"podle restitučního zákona s odkazem
právě na tento paragraf nutno vykládat jedině tak, že tímto
právním nástupcem po 30. červnu 1990 byl Československý svaz
tělesné výchovy, a to ve vztahu k majetku, který do této doby
vlastnil.
Rozhodující je tedy datum 30. června 1990, kdy a zda byla ta
která tělocvičná organizace Československým svazem tělesné výchovy
zastřešována. Pokud tělovýchovná jednota držící a obhospodařující
majetek Československého svazu tělesné výchovy (dále jen "ČSTV")
byla ke dni 30. června 1990 jako samostatný subjekt registrována,
stala se právním nástupcem zaniklého ČSTV, neboť usnesením
mimořádného sjezdu ČSTV ze dne 25. března 1990 bylo takové právní
nástupnictví určeno. Pokud však registrována nebyla, nemohla se
stát ani právním nástupcem.
Prvý žalovaný (vedlejší účastník) byl registrován teprve dnem
5.2. 1991. Zákon č. 247/1991 Sb., kterým byl změněn a doplněn
zákon č. 173/1990 Sb., stanoví v ustanovení §2a, že právní
nástupce organizace uvedené v §2 zák.č. 68/1956 Sb. (kterým, jak
uvedeno výše mohl být jen ČSTV), byl povinen zacházet
s majetkovými právy až do jejich vydání Československé obci
sokolské s péčí řádného hospodáře a pod sankcí neplatnosti ode dne
účinnosti zákona, tj. ode dne 14. června 1991 nemohl tato
majetková práva převést do vlastnictví jiné organizace. Protože
k převodu majetkových práv na právní subjekt, který byl
registrován teprve ke dni 5.2. 1991 došlo smlouvou ze dne 28.11.
1991, nutno podle zákona tento akt považovat za neplatný. Tím je
současně dána i pasivní legitimace druhého vedlejšího účastníka.
Zákon č. 173/1990 Sb., v platném znění, je zákonem
restitučním, který jako ostatní restituční zákony cílí na zmírnění
následků některých majetkových křivd způsobených v letech
1948-1989. Zvláště u sokolských organizací, nositelů ideje národní
svobody, byly odnímány majetky totalitním režimem nejen v rozporu
se zásadními etickými hledisky, nýbrž i v rozporu s tehdy platnými
zákony.
Při posuzování otázky aktivní legitimace stěžovatele je nutno
vycházet z toho, že status oprávněného subjektu k uplatnění nároku
podle zmíněného restitučního zákona nelze přiznat někomu, kdo
ideově a organizačně nespadá do struktury České dříve
Československé obce sokolské, když právě tento zákon má za cíl
vytvořit organizační kontinuitu k datu 31.3.1948. Takové právo
přísluší České (dříve Československé) obci sokolské, a to také
všude tam, kde původní organizace, které náleželo majetkové právo
ke dni 31.3. 1948, v místě neobnovila svou činnost.
Jednoznačně to dosvědčuje úmysl zákonodárce, jak vyplývá
z důvodové zprávy k zákonu č. 247/1991 Sb. "Není však reálné, aby
v poměrně krátké době byly konstituovány všechny bývalé tělocvičné
jednoty Sokol. Z tohoto důvodu budou vstupovat do uplatňování
navrácení majetkových práv dle citovaného zákona župy a ústředí
čs. obce sokolské, jako samostatné právní subjekty, a to při
dodržení současného termínu účinnosti zákona č. 173/1990 Sb.".
Organizace povinná majetek vydat, jak bylo dovozeno výše, je
ČSTV jako právní nástupce organizace podle znění zák.č. 68/1956
Sb. Ze zákona oprávněnou organizací je Česká obec sokolská, a to
i v případech, kdy tělocvičné jednoty Sokol v místech svoji
činnost neobnovily, a to s ohledem na dikci §2 zákona č.
173/1990 Sb., v platném znění, s přihlédnutím k výše uvedené
důvodové zprávě k citovanému zákonu ( viz též nález IV.ÚS 16/93).
Za takto konstatovaných skutečností je otázka včasného doručení
výzvy prvému vedlejšímu účastníku právně irelevantní. Nutno zde
odkázat i na vlastní zdůvodnění rozsudku soudu II. stupně, který
na str.10 uvádí : "Teoreticky vzato, bližší zkoumání a dokazování
by bylo možno provést, leč s ohledem na zásadní důvod, kterým je
nedostatek aktivní legitimace žalobce, by doplňování řízení bylo
zcela nadbytečné a bez významu na posouzení sporu".
V závěru je nutno přihlédnout i k názoru Městského soudu
v Praze obsaženém v jeho vyjádření, kdy hovoří o tom, že soudy
jsou vázány pouze výrokem nálezu Ústavního soudu a nikoli textem
odůvodnění. Je třeba přiznat, že tato problematika není přímo
výslovně zákonem řešena, ač k ní směřuje ustanovení čl. 89 odst.2
Ústavy, podle kterého jsou vykonatelná rozhodnutí závazná pro
všechny orgány i osoby. Zcela jistě by toto ustanovení bylo
zbytečné, kdyby mělo zavazovat pouze účastníky toho kterého
řízení. Také použitý název pro rozhodnutí Ústavního
soudu-nález-odkazuje přímo na celý tvůrčí proces jeho utváření,
hlavně však na nalézání toho, v čem a jakým způsobem bylo porušeno
ústavní právo nebo ratifikované a vyhlášené mezinárodní smlouvy
o lidských právech a základních svobodách, jimiž je Česká
republika vázána. Pouze při zjištění a kvalifikaci takových
skutečností lze nález ve věci vydat, ať již v positivním nebo
negativním smyslu.
Právní názory Ústavního soudu obsažené v nálezu vedou
k ochraně ústavnosti. Pro tuto ochranu ústavnosti byl Ústavní soud
jako ústavní orgán podle čl. 83 Ústavy zřízen. Je proto velmi
povážlivé tvrzení, že se soudy nemusí těmito právními názory
řídit. Nedbání těchto právních názorů Ústavního soudu vede potom
při stejných skutečnostech k vědomému porušování ústavnosti,
zvláště v případech, kdy takovéto nálezy byly řádně publikovány
nebo byly-li soudy na ně výslovně upozorněny.
Protože ústavní stížností napadenými rozsudky došlo
k porušení čl.11 odst.2 a čl.36 odst.1 Listiny a čl.90 věta prvá
Ústavy, byl nucen Ústavní soud je zrušit, s odvoláním na
ustanovení §82 odst.1 zák.č. 182/1993 Sb.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 4. 2. 1998