infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-093-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 04.07.2001, sp. zn. II. ÚS 225/01 [ nález / PROCHÁZKA / výz-2 ], paralelní citace: N 102/23 SbNU 35 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2001:2.US.225.01

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K právu na projednání věci bez zbytečných průtahů - nečinnost správního orgánu

Právní věta Skutečnost, že správní orgán po dobu více jak 9 měsíců neučinil v řízení žádný úkon, jednoznačně dokládá, že nepostupoval tak, aby věc byla vyřízena bez zbytečných průtahu, což zakládá porušení čl. 38 odst. 2 Listiny.

ECLI:CZ:US:2001:2.US.225.01
sp. zn. II. ÚS 225/01 Nález Ústavní soud rozhodl v senátu ve věci ústavní stížnosti JUDr. B. G. proti postupu České správy sociálního zabezpečení v Praze, spočívajícím v nečinnosti, za účasti účastníka řízení České správy sociálního zabezpečení, takto: Ústavní soud České republiky ukládá České správě sociálního zabezpečení, aby nepokračovala v průtazích ve věci vedené u ní pod čj. 360 728 007 a neprodleně v této věci jednala. Odůvodnění: Ústavní soud obdržel dne 11. 4. 2001 ústavní stížnost JUDr. B. G.., ve které se uvádí, že Krajský soud v Plzni zrušil svým rozsudkem sp. zn. 17 Ca 386/96 z 6. 3. 2000 rozhodnutí České správy sociálního zabezpečení v Praze č. 360728007 ze dne 16. 10. 1996, jímž byl stěžovateli přiznán starobní důchod. Rozsudek krajského soudu potvrdil Vrchní soud v Praze svým rozsudkem sp. zn. 1 Cao 81/2000 ze dne 7. 6. 2000. Od této doby Česká správa sociálního zabezpečení v Praze nové rozhodnutí, jímž by stěžovateli přiznala starobní důchod, nevydala. Dle názoru stěžovatele v důsledku tohoto postupu došlo k porušení čl. 30 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"). Z výše uvedených důvodů stěžovatel navrhuje, aby Ústavní soud uložil České správě sociálního zabezpečení vydat do 30 dnů od právní moci nálezu rozhodnutí, kterým by stěžovateli přiznal starobní důchod ve výši vyplývající z citovaných rozsudků obecných soudů. Ústavní soud si pro účely posouzení ústavní stížnosti vyžádal vyjádření České správy sociálního zabezpečení v Praze (dále jen "ČSSZ") a příslušný spis č. X. ČSSZ k ústavní stížnosti uvedla, že vydání nového rozhodnutí je závislé na sdělení zaměstnavatele o výši a výplatě mzdy za dobu trvání pracovního poměru v době od 2. 11. 1992 do 31. 8. 1993, které současně ČSSZ opakovaně urguje. Ze spisu ČSSZ Ústavní soud zjistil, že dne 19. 6. 1996 podal stěžovatel žádost o důchod, jenž mu byl přiznán rozhodnutím ze dne 16. 10. 1996 č. 360 728 007. V opravném prostředku se stěžovatel domáhal přezkoumání uvedeného správního rozhodnutí a žádal o zohlednění výdělků u privátní pojišťovací agentury M. S., kde pracoval ve vedlejším pracovním poměru od 2. 11. 1992 do 31. 8. 1993. Krajský soud uvedené správní rozhodnutí rozsudkem ze dne 6. 3. 2000 sp. zn. 17 Ca 386/96 zrušil a věc vrátil k dalšímu řízení s tím, že na základě provedených důkazů vzal za prokázané, že mezi stěžovatelem a privátní pojišťovací agenturou České pojišťovny zastoupenou M. S. vznikl vedlejší pracovní poměr, přičemž ČSSZ dobu vedlejší pracovní činnosti do osobního vyměřovacího základu nezahrnula. Proti rozsudku podala ČSSZ odvolání, avšak Vrchní soud v Praze rozsudek soudu prvního stupně potvrdil rozsudkem sp. zn. 1 Cao 81/2000. Přitom uvedl, že se soud prvního stupně dopustil určité stylistické a logické nepřesnosti, avšak dle jeho názoru je z uvedeného rozsudku právní názor jasně patrný a obsahuje pokyn k započtení, resp. zohlednění navrhovatelových příjmů z uvedeného pracovního poměru do osobního vyměřovacího základu. Uvedený rozsudek obdržela ČSSZ dne 7. 7. 2000. Dále ze správního spisu vyplynulo, že ČSSZ dopisem ze dne 12. 7. 2000 vyzvala M. S. o sdělení doby zaměstnání stěžovatele a o výši jeho vyměřovacích základů (hrubých výdělků) za uvedenou dobu. S ohledem na to, že ČSSZ neobdržela odpověď, urgovala vyřízení této žádosti dopisem ze dne 16. 8. 2000. V dopise dne 25. 8. 2000 K. S. uvedl, že mzda za dobu trvání pracovního poměru nebyla vyplacena. Další žádost stejného obsahu, adresovaná K. S., byla učiněna dne 30. 5. 2001, tj. až po doručení výzvy Ústavního soudu. Ústavní soud jakožto soudní orgán ochrany ústavnosti dle čl. 83 Ústavy ČR vzhledem k tvrzenému porušení základních práv a svobod tak, jak předpokládá čl. 87 odst. 1 písm. d) Ústavy ČR, ve spojení s §72 odst. 1 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, přezkoumal ústavní stížnost stěžovatele a na základě zjištění učiněných z připojeného spisu pak dospěl k závěru, že ústavní stížnost je důvodná. Dle názoru Ústavního soudu právo stěžovatele na řádný a spravedlivý proces, zahrnuje v sobě nejen právo na spravedlivý způsob vedení procesu, ale také právo na to, aby jeho věc byla projednána bez zbytečných průtahů, jak výslovně uvádí čl. 38 odst. 2 Listiny a §3 odst. 3 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve spojení s §108 zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů. Správní řád současně blíže specifikuje pojem "bez zbytečných průtahů" na základě stanovení lhůt pro vydání rozhodnutí; podle §49 citovaného zákona je správní orgán povinen rozhodnout v jednoduchých případech bezodkladně, ve složitějších pak do 30 dnů, resp. 60 dnů. Skutečnost, že správní orgán po dobu více jak 9 měsíců neučinil v řízení žádný úkon, jednoznačně dokládá, že nepostupoval tak, aby věc byla vyřízena bez zbytečných průtahu. Pokud tedy správní orgán o stěžovatelově návrhu doposud žádné rozhodnutí nevydal, přičemž po značnou dobu nepodnikl žádné kroky k vyřízení tohoto návrhu, je možno tuto jeho nečinnost kvalifikovat jako jiný zásah orgánu veřejné moci ve smyslu ustanovení §72 odst. l písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, porušující čl. 38 odst. 2 Listiny, a z toho důvodu bylo ústavní stížnosti podle ustanovení §82 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, vyhověno a ČSSZ v intencích §82 odst. 3 písm. b) zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zakázáno svou nečinností v porušování práv stěžovatele pokračovat. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 4. července 2001

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2001:2.US.225.01
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka II. ÚS 225/01
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 102/23 SbNU 35
Populární název K právu na projednání věci bez zbytečných průtahů - nečinnost správního orgánu
Datum rozhodnutí 4. 7. 2001
Datum vyhlášení  
Datum podání 11. 4. 2001
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 2
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Procházka Antonín
Napadený akt rozhodnutí správní
rozhodnutí soudu
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 38 odst.2
Ostatní dotčené předpisy
  • 71/1967 Sb., §3 odst.3, §49
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík správní řízení
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=2-225-01
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 38812
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-24