infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-342-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 14.03.2001, sp. zn. II. ÚS 304/98 [ nález / MALENOVSKÝ / výz-2 ], paralelní citace: N 44/21 SbNU 391 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2001:2.US.304.98

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Plnění běžných úkolů vyplývajících z předmětu činnosti právnické nebo fyzické osoby vlastními zaměstnanci

Právní věta Skutečnost, že obecné soudy vyslovily právní názor, s nímž se stěžovatel neztotožňuje, nezakládá sama o sobě důvod k vyhovění ústavní stížnosti a nelze z toho důvodu argumentovat porušením ústavních záruk stěžovatele. Ústavní soud by mohl zasáhnout, pouze v případě, že by interpretace zákonných pojmů obecnými soudy byla tak extenzivní, že zasáhla do některého ústavně garantovaného základního práva. K tomu v daném případě nedošlo. Nelze naproti tomu přisvědčit výkladu stěžovatele, že pod běžné úkoly vyplývající z provozování čerpacích stanic nebude spadat i samotný prodej pohonných hmot, když stěžovatel sám připustil, že nájemce prodává pohonné hmoty, které jsou až do okamžiku prodeje vlastnictvím stěžovatele, jménem a na účet pronajímatele(stěžovatele). Je tedy zřejmé, že prodej pohonných hmot je v případě provozovatele čerpacích stanic úkolem hlavním, a běžným, a bylo tudíž na místě vztáhnout naň povinnost vyplývající pro zaměstnavatele z ust. §1 odst. 4 zákona o zaměstnanosti.

ECLI:CZ:US:2001:2.US.304.98
sp. zn. II. ÚS 304/98 Nález Ústavní soud rozhodl v senátě, v právní věci navrhovatele obchodní společnosti B., a.s., zastoupeného doc. JUDr. M. B., CSc., advokátem se sídlem v Praze , Dlouhá 13, o ústavní stížnosti proti rozsudku Vrchního soudu v Praze ze dne 28. 4. 1998, čj. 7A 170/95-36, ve spojení s rozhodnutím Úřadu práce pro Prahu 8 ze dne 28. 6. 1995, čj. ÚP 8/568/95/kon., a rozhodnutí Ministerstva práce a sociálních věcí České republiky ze dne 25. 8. 1995, čj. 44/601/24123, takto: Ústavní stížnost se zamítá. Odůvodnění: Ve včas podané ústavní stížnosti se stěžovatel domáhá zrušení napadených rozhodnutí, která aplikací ust. §1 odst. 4 zákona č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti, ve znění zákona č. 578/1991 Sb., (dále jen "zákon o zaměstnanosti"), porušují dle názoru stěžovatele jeho právo na podnikání dle čl. 26 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"), stejně tak jako právo zaručené čl. 6 odst. 1 Mezinárodního paktu o hospodářských, sociálních a kulturních právech (dále jen "Pakt"). Stěžovatel rovněž v souvislosti s použitím ust. §1 odst. 4 zákona o zaměstnanosti upozorňuje na omezování principu smluvní volnosti, což je v rozporu s čl. 4 odst. 4 Listiny, který stanoví, že při stanovování mezí základních práv a svobod musí být šetřeno jejich podstaty a smyslu. Ze spisového materiálu Ústavní soud zjistil, že stěžovatel je obchodní společností podnikající v oblasti prodeje pohonných hmot, která disponuje rozsáhlou sítí čerpacích stanic. Tyto čerpací stanice jsou na základě dvoustranných smluv pronajímány samostatně podnikajícím subjektům, od stěžovatele odlišným. Tito nájemci provozují předmětné čerpací stanice pomocí svých zaměstnanců, kteří jsou ve vztahu k nájemci v běžném pracovním poměru. Prodej pohonných hmot u takto pronajatých čerpacích stanic je realizován jménem a na účet stěžovatele (pronajímatele), který také zůstává vlastníkem pohonných hmot až do momentu jejich prodeje. Ostatní služby poskytuje nájemce čerpací stanice svým jménem a na svůj účet. Na základě kontroly provedené u stěžovatele pracovníky Úřadu práce pro Prahu 8, byla stěžovateli rozhodnutím tohoto úřadu ze dne 28. 6. 1995, čj. ÚP 8/568/95/kon., uložena pokuta ve výši 250.000,-- Kč z důvodu porušení §1 odst. 4 zákona č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti, ve znění zákona č. 578/1991 Sb. Tohoto porušení se měl stěžovatel dopustit výše popsaným pronajímáním čerpacích stanic osobám samostatně výdělečně činným, čímž dle názoru Úřadu práce plnění svých běžných úkolů vyplývajících z předmětu činnosti nezajišťoval vlastními zaměstnanci v pracovním poměru. Proti uvedenému rozhodnutí podal stěžovatel dne 3. 7. 1995 odvolání k Ministerstvu práce a sociálních věcí ČR. Dne 25. 8. 1995 bylo rozhodnutím Ministerstva práce a sociálních věcí, čj. 44/601/24123, jeho odvolání zamítnuto s odůvodněním, že prodej pohonných hmot evidentně je běžným a primárním úkolem, vyplývajícím z předmětu podnikání stěžovatele (provozování čerpacích stanic), a tyto úkoly nebyly zajišťovány pomocí zaměstnanců v pracovním poměru, čímž došlo k porušení ust. §1 odst. 4 zákona o zaměstnanosti. Proti oběma výše uvedeným rozhodnutím správních orgánů podal stěžovatel ve smyslu ustanovení §§244 a násl. zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "o.s.ř."), žalobu k Vrchnímu soudu v Praze, kterou se domáhal jejich zrušení. Vrchní soud v Praze rozsudkem ze dne 28. 4. 1998, čj. 7A 170/95-36, žalobu zamítl s odůvodněním, že Úřad práce postupoval při uložení pokuty v souladu se zákonem, neboť jednáním stěžovatele došlo k porušení ustanovení §1 odst. 4 zákona o zaměstnanosti. Dále uvedl, že ani stěžovatelova námitka dovolenosti tzv. franchizingové formy podnikání nemůže v daném případě obstát. I kdyby způsob pronájmu čerpacích stanic totiž skutečně vykazoval znaky franchizingu, nemá oporu v české právní úpravě a nemohlo by jít patrně ani o smlouvu innominátní ve smyslu ustanovení §269 odst. 2 obchodního zákoníku, docházelo-li by tak k obcházení zákona (zákona o zaměstnanosti). Proti tomuto rozhodnutí nebylo odvolání přípustné. Dne 7. 7. 1998, tedy v zákonné šedesátidenní lhůtě, doručil stěžovatel Ústavnímu soudu svou ústavní stížnost, a to současně s návrhem na zrušení ust. §1 odst. 4 zákona o zaměstnanosti podle ust. §74 zákona o Ústavním soudu. Dne 9. 1. 2001 senát Ústavního soudu řízení o zrušení části zákona přerušil a věc postoupil k rozhodnutí plénu. Dne 23. 1. 2001 rozhodlo plénum Ústavního soudu usnesením o zastavení řízení ve věci zrušení části zákona ve smyslu ust. §67 zákona o Ústavním soudu, neboť ustanovení právního předpisu, jehož zrušení bylo navrhováno, bylo mezitím novelizováno a pozbylo platnosti. Ústavní stížnost není důvodná. Ústavní soud si v souladu s ustanovením §32 zákona o Ústavním soudu vyžádal vyjádření účastníků řízení k ústavní stížnosti. Úřad práce pro Prahu 8 se stručně vyjádřil přípisem ze dne 15 .2. 2001, v němž uvedl, že uložení pokuty stěžovateli bylo v souladu s tehdy platnými právními předpisy, konkrétně zákonem o zaměstnanosti. S ohledem na novelizaci napadeného ustanovení zákona o zaměstnanosti považuje jakoukoli změnu zákona či rušení původních rozhodnutí za bezpředmětné. Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR se k ústavní stížnosti vyjádřilo přípisem ze dne 12. 2. 2001, v němž uvedlo, že považuje ústavní stížnost za nedůvodnou. Uvedlo, že pojmy pronájmu a provozování čerpacích stanic se vzájemně obsahově vylučují. Za hlavní úkol či náplň provozování čerpací stanice je nutno považovat prodej pohonných hmot. Domnívá se, že stěžovatel, který měl dle svých stanov v předmětu činnosti i pronájem zařízení jiným podnikatelským subjektům (nikoli však již zapsáno v obchodním rejstříku), by se býval nedostal do rozporu s ust. §1 odst. 4 zákona o zaměstnanosti, kdyby pronajal čerpací stanice subjektům samostatně výdělečně činným, které by ovšem provozovaly tyto čerpací stanice "na vlastní účet a zodpovědnost". Rozhodnutí Úřadu práce pro Prahu 8 o uložení pokuty i své navazující zamítavé rozhodnutí o odvolání ze dne 25. 8. 1995 považuje Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR za vydané v souladu se zákonem i ústavními a mezinárodními předpisy o základních lidských právech a svobodách. Vrchní soud v Praze ve svém vyjádření ze dne 8. 2. 2001 navrhl ústavní stížnost zamítnout, poukázav na předcházející rozhodnutí Ústavního soudu, sp. zn. III. ÚS 310/98, v obdobné věci stejného stěžovatele. V zásadě odkázal na původní odůvodnění svého napadeného rozsudku a pouze zdůraznil, že stěžovateli byla uložena pokuta za porušení zákonného ustanovení (§1 odst. 4 zákona o zaměstnanosti), kterým jsou částečně limitována práva určité skupiny subjektů, s cílem ochrany práv jiné skupiny osob. Ústavní soud přezkoumal stěžovatelem napadená rozhodnutí z pohledu práv a svobod stěžovateli zaručených Ústavou, Listinou, i mezinárodními smlouvami o lidských právech ve smyslu čl. 10 Ústavy. Žádné porušení uvedených práv neshledal. Stěžovatel především namítá, že stěžejní ustanovení §1 odst. 4 zákona o zaměstnanosti (za jehož porušení mu byla uložena pokuta) je v rozporu s ustanovením čl. 26 odst. 1 Listiny a čl. 6 odst. 1 Paktu. Dotčené ustanovení §1 odst. 4 zákona č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti, ve znění zákona č. 578/1991 Sb., stanovilo, že "Právo občana na zaměstnání se zabezpečuje především jeho pracovním uplatněním v zaměstnání umožňujícím mu výkon práce v pracovním vztahu. Právnická nebo fyzická osoba je povinna plnění běžných úkolů vyplývajících z předmětu její činnosti zajišťovat svými zaměstnanci, které k tomu účelu zaměstnává v pracovních vztazích podle zákoníku práce.To neplatí o plnění běžných úkolů, které fyzická osoba zajišťuje sama nebo pomocí svého manžela nebo dětí anebo právnická osoba prostřednictvím svých společníků nebo členů. Běžnými úkoly vyplývajícími z předmětu činnosti se pro tyto účely rozumí zejména úkoly přímo související se zajištěním výroby nebo poskytováním služeb a obdobnou činností při podnikání podle zvláštních předpisů, které právnická nebo fyzická osoba provádí v zařízeních určených pro tyto činnosti nebo na místech obvyklých pro její výkon, pod vlastním jménem a na vlastní odpovědnost." Protože se stěžovatel domnívá, že právní úprava obsažená v ust. §1 odst. 4 zákona o zaměstnanosti omezuje smluvní volnost stran, které chtějí spolupracovat na obchodní úrovni a jejich právem na podnikání je zaručena i svoboda výběru formy takové hospodářské spolupráce, navrhoval současně i zrušení ustanovení §1 odst. 4 zákona o zaměstnanosti. Ústavní soud však s ohledem na novelizaci zákona o zaměstnanosti musel řízení o zrušení části zákona v souladu s ust. §67 zákona o Ústavním soudu zastavit, jak výše uvedeno. Stěžovatel také namítal, že Vrchní soud v Praze v rozsudku ze dne 24. 8. 1998, čj. 7A 170/95-36, nezohlednil, že Úřad práce pro Prahu 8 mu uložil pokutu za porušení ustanovení §1 odst. 4 zákona o zaměstnanosti, ačkoli to nemělo být aplikováno s ohledem na skutečnost, že hlavním předmětem činnosti stěžovatele je podle výpisu z obchodního rejstříku "provozování čerpacích stanic", které v sobě nezahrnuje samotný prodej pohonných hmot. Z toho stěžovatel dovozuje, že běžným úkolem, jehož plnění má v souladu s ust. §1 odst. 4 zákona o zaměstnanosti zajišťovat výhradně svými zaměstnanci, nebyl v daném případě přímo prodej pohonných hmot, ale pouze zajištění provozu čerpací stanice a prodeje těchto pohonných hmot. Z jeho pohledu tudíž k porušení zákonného ustanovení, na jehož základě byla pokuta uložena, vůbec nedošlo, neboť provoz čerpací stanice stěžovatel zajišťoval výhradně svými zaměstnanci. Pouze tzv. koncový prodej pohonných hmot a jiného zboží na čerpací stanici zajišťoval nájemce, a to opět pomocí vlastních zaměstnanců. K posouzení námitky stěžovatele, podle níž je ustanovení §1 odst. 4 zákona o zaměstnanosti v rozporu s čl. 26 odst. 1 Listiny a čl. 6 odst. 1 Paktu, které garantují stěžovateli právo na podnikání, považuje Ústavní soud za nutné vyjádřit se ke smluvnímu i ústavně právnímu zakotvení tohoto práva. Pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech patří mezi ratifikované a vyhlášené (č. 120/1976 Sb.) smlouvy o lidských právech a základních svobodách ve smyslu čl. 10 Ústavy ČR (jak konstatoval i Ústavní soud např. v rozhodnutí, sp. zn. Pl. ÚS 35/93). Z toho vyplývá i jeho bezprostřední závaznost a přednost před zákonem. Je ovšem třeba rozlišit "bezprostřední závaznost" mezinárodní smlouvy, jež vyjadřuje fakt jejího vtažení (inkorporace) do českého práva, a "přímou použitelnost" jednotlivých smluvních ustanovení ve vnitrostátních vztazích. Ne všechna ustanovení mezinárodních smluv podle čl. 10 Ústavy ČR jsou přitom "přímo použitelná", ale jen ta, jež jsou k takovému přímému použití schopná i způsobilá. Článek 6 odst. 1 Paktu stanoví, že "Státy, smluvní strany Paktu, uznávají právo na práci, které zahrnuje právo každého na příležitost vydělávat si na živobytí svojí prací, kterou si svobodně vybere nebo přijme, a učiní příslušné kroky k ochraně tohoto práva". Citované ustanovení právo podnikat výslovně neuvádí, lze ho však zřejmě dovodit ze šířeji pojatého "práva na práci" a "práva vydělávat si na živobytí svojí prací" v jeho textu. Čl. 6 odst. 1 Paktu neobsahuje přímo použitelné ustanovení. Je adresován státům, hovoří se v něm o "příslušných krocích k ochraně tohoto práva" a čl. 6 odst. 2 stanoví příklady opatření "k dosažení plného uskutečnění tohoto práva". Právo podnikat tak, jak je implicitně chráněno Paktem, má tedy bytostně programativní povahu. Připouští variabilní obsah zákonné úpravy v jednotlivých smluvních státech i dynamiku vývoje takového obsahu ve smluvních státech v závislosti na dynamice národního hospodářského a sociálního rozvoje i v závislosti na aktuálních potřebách chránit jiná hospodářská a sociální práva. Jinými slovy, Pakt nezaručuje právo podnikat v jediné, absolutní a neměnné podobě, ale naopak předpokládá konkrétní zákonný rámec jeho ochrany i proměnlivost (dynamiku) zákonné úpravy za předpokladu, že směřuje "k dosažení plného uskutečnění tohoto práva". Vývoj zákonné úpravy v ČSFR a v ČR (v tomto případě zákona o zaměstnanosti) požadavkům čl. 6 Paktu nepochybně vyhovuje, když jednu úpravu, jež právo podnikat omezovala ve větší míře, nahradila úpravou, jež je omezuje méně, resp. je neomezuje vůbec. Článek 26 Listiny stanoví, že "každý má právo na svobodnou volbu povolání a přípravu k němu, jakož i právo podnikat a provozovat jinou hospodářskou činnost". Právo na podnikání je právem podmíněným, jehož se je možno dovolávat jen v mezích zákonů, které je provádějí (čl. 41 odst. 1 Listiny). Je právem omezitelným, neboť podle ustanovení čl. 26 Listiny v odst. 2 je pro výkon určitých činností zákonné omezení výslovně dovoleno. Omezení do něj vneslo i napadené ustanovení §1 odst. 4 zákona 1/1991 Sb., o zaměstnanosti, ve znění zákona č. 578/1991 Sb. Účelem tohoto omezení byl primární zájem státu (vyjádřený zákonodárcem) na sociální ochraně zaměstnanců (fyzických osob), a to zejména ve vztahu k sociálnímu a zdravotnímu pojištění, překážkám v práci apod. Tato zvýšená ochrana měla být účinně realizována pouze v pracovněprávních vztazích založených pracovním poměrem. Takové omezení práva na podnikání je ovšem - v souladu s ústavním pořádkem ČR (čl. 4 odst.4 Listiny) - provedeno zákonem, a to takovým způsobem, aby bylo současně šetřeno podstaty a smyslu omezovaného práva. Vycházíme-li z toho, že zákon o zaměstnanosti, chráně jedno lidské právo, stanovil meze jiného lidského práva (práva na podnikání), bylo bezpodmínečně nutné, aby tímto omezením nebyla zrušena či ohrožena samotná podstata omezovaného práva. V případě ustanovení §1 odst. 4 zákona o zaměstnanosti o zásahu do podstaty práva na podnikání hovořit nelze, neboť stěžovateli jeho oprávnění provozovat koncesované činnosti nebylo zpochybněno. I když Ústavní soud nemůže spolehlivě postihnout všechny důvody, které vedly v roce 1991 zákonodárce k zařazení napadeného ustanovení do zákona o zaměstnanosti, lze stěžovateli přisvědčit, že primárním smyslem ustanovení §1 odst. 4 zákona o zaměstnanosti byly boj proti tzv. švarcsystému, zvýšení sociální ochrany zaměstnanců a snaha zabránit daňovým únikům i únikům odvodů do státního rozpočtu. Napadené ustanovení vznikalo za odlišné sociální i ekonomické situace, kdy daňový a sociální systém nebyly dostatečně stabilní. Ani státní orgány nebyly dostatečně připraveny zajišťovat účinně sociální ochranu zaměstnanců a kontrolu zákonnosti v pracovněprávních vztazích. V tomto směru došlo od roku 1991 ke znatelnému vývoji ekonomického i sociálního systému, včetně zlepšení dozoru zdokonalení práce příslušných státních orgánů. Názoru stěžovatele, že s ohledem na tento dynamický vývoj se ustanovení §1 odst. 4 zákona o zaměstnanosti může jevit jako anachronické, přisvědčuje i legislativní změna uvedeného ustanovení, kdy nejprve byl obsah ustanovení §1 odst. 4 přesunut do §1 odst. 6, a následně, zákonem č. 369/2000 Sb., byla výjimka z omezení zaměstnavatele (pokud jde o povinnost zajišťovat plnění běžných úkolů svými zaměstnanci) rozšířena i na franchizingové vztahy. V současné době platné znění §1 odst. 6 zákona o zaměstnanosti stanoví, že "Právo občana na zaměstnání se zabezpečuje především jeho pracovním uplatněním v zaměstnání umožňujícím mu výkon práce v pracovním vztahu. Právnická nebo fyzická osoba je povinna plnění běžných úkolů vyplývajících z předmětu její činnosti zajišťovat svými zaměstnanci, které k tomu účelu zaměstnává v pracovních vztazích podle zákoníku práce; to neplatí o plnění běžných úkolů, které fyzická osoba zajišťuje sama nebo pomocí manžela nebo dětí, nebo právnická osoba prostřednictvím svých společníků nebo členů, anebo je-li plnění běžných úkolů právnickou nebo fyzickou osobou svěřeno jiné právnické nebo fyzické osobě, která je povinna toto plnění zajišťovat svými zaměstnanci, které k tomu účelu zaměstnává v pracovních vztazích podle zákoníku práce. Běžnými úkoly vyplývajícími z předmětu činnosti se pro tyto účely rozumí zejména úkoly přímo související se zajištěním výroby nebo poskytováním služeb a obdobnou činností při podnikání podle zvláštních předpisů, které právnická nebo fyzická osoba provádí v zařízeních určených pro tyto činnosti, nebo na místech obvyklých pro jejich výkon, pod vlastním jménem a na vlastní odpovědnost. Jinou právnickou nebo fyzickou osobou se pro tyto účely rozumí pouze osoba, jejíž předmět činnosti zahrnuje i činnosti, které ve smyslu věty druhé má svými zaměstnanci v pracovních vztazích zajišťovat." Ústavní soud nerozhodl o návrhu stěžovatele na zrušení napadeného ustanovení pro jeho údajný rozpor s Listinou, neboť toto ustanovení pozbylo platnosti dříve, než ukončil řízení. Proto 23. 1. 2001, jak výše uvedeno, zastavil řízení. U vědomí této skutečnosti považuje při rozhodování o ústavní stížnosti za vhodné vyjádřit svůj názor. Pouhá anachroničnost (jakkoli zřejmá) napadeného ustanovení není sama o sobě důkazem jeho rozporu s Listinou. Podmíněná povaha práva podnikat i očekávaná a předpokládaná dynamika vývoje jeho zákonné ochrany nevyhnutelně ústí v potřebu čas od času zákonný rámec takové ochrany přehodnotit. Napadené ustanovení se jevilo jako adekvátní tehdejší situaci, přičemž dynamickému vývoji hospodářství a sociálního systému má odpovídat i dynamický vývoj práva. Takovým vývojem procházel i zákon o zaměstnanosti. V době, kdy napadané ustanovení reprobovalo chování stěžovatele, za něž byl následně sankcionován, se sociální, daňový a ekonomický systém v ČR teprve dotvářel a stabilizoval. V okamžiku, kdy s ohledem na nastalé změny nebylo nutno podnikatele ve franchizingové formě podnikání omezovat, bylo stejné chování zákonem o zaměstnanosti výslovně povoleno. Ústavní soud není zásadně oprávněn hodnotit, zda zákonodárce zvolil ke změně zákonného rámce práva na podnikání ten či onen okamžik. Pokud se jedná o druhou námitku zpochybňující porušení povinnosti stanovené §1 odst. 4 zákona o zaměstnanosti stěžovatelem (tj. zajišťovat plnění běžných úkolů plynoucích z předmětu činnosti zaměstnavatele pomocí svých zaměstnanců), Ústavní soud je toho názoru, že ani tato námitka nemůže obstát. Dotčené ustanovení §1 odst. 4 zákona o zaměstnanosti ve znění platném ke dni podání ústavní stížnosti stanovilo povinnost zaměstnavatelů (právnických i fyzických osob) zajišťovat plnění "běžných úkolů" vyplývajících z předmětu jejich činnosti vlastními zaměstnanci, které k tomu účelu zaměstnávají v pracovních vztazích podle zákoníku práce. "Běžné úkoly" vyplývající z předmětu činnosti definoval zákon o zaměstnanosti jako úkoly přímo související se zajištěním výroby nebo poskytováním služeb a obdobnou činností při podnikání podle zvláštních předpisů, které právnická nebo fyzická osoba provádí v zařízeních určených pro tyto činnosti nebo na místech obvyklých pro její výkon, pod vlastním jménem a na vlastní odpovědnost. Skutečnost, že obecné soudy vyslovily právní názor, s nímž se stěžovatel neztotožňuje, nezakládá sama o sobě důvod k vyhovění ústavní stížnosti a nelze z toho důvodu argumentovat porušením ústavních záruk stěžovatele. Ústavní soud by mohl zasáhnout pouze v případě, že interpretace zákonných pojmů obecnými soudy byla tak extenzivní, že zasáhla do některého ústavně garantovaného základního práva. K tomu v daném případě nedošlo. Výklad napadeného ustanovení a s tím spojená jeho aplikace Vrchním soudem z mezí ústavnosti nevykročily. Naopak, Ústavní soud v souladu s názorem Vrchního soudu v Praze považuje za rozhodující, jaký předmět činnosti měl podnikatel zapsán v obchodním rejstříku, a který tudíž vykonával vlastním jménem a na vlastní odpovědnost. Nelze naproti tomu přisvědčit výkladu stěžovatele, že pod běžné úkoly vyplývající z provozování čerpacích stanic nebude spadat i samotný prodej pohonných hmot, když stěžovatel sám připustil, že nájemce prodává pohonné hmoty, které jsou až do okamžiku prodeje vlastnictvím stěžovatele, jménem a na účet pronajímatele (stěžovatele). Rovněž připustil, že prodej pohonných hmot tvoří alespoň 60 % z celkového prodeje u čerpacích stanic. Je tedy zřejmé, že prodej pohonných hmot je v případě provozovatele čerpacích stanic úkolem hlavním, a běžným, a bylo tudíž na místě vztáhnout na něj povinnost vyplývající pro zaměstnavatele z ust. §1 odst. 4 zákona o zaměstnanosti. Proto i původně napadená správní rozhodnutí o uložení pokuty Úřadem práce pro Prahu 8 ze dne 28. 6. 1995 a navazující rozhodnutí Ministerstva práce a sociálních věcí ze dne 25. 8. 1995 byla vydána v souladu se zákonem, když z výše uvedeného vyplývá, že stěžovatel skutečně porušil povinnosti mu uložené ustanovením §1 odst. 4 zákona o zaměstnanosti. V napadených rozhodnutích neshledal Ústavní soud tedy žádná pochybení, ani žádný zásah do základních práv stěžovatele. Za těchto okolností Ústavnímu soudu nezbylo, než ústavní stížnost zcela zamítnout podle ust. §82 odst.1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 14. března 2001

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2001:2.US.304.98
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka II. ÚS 304/98
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 44/21 SbNU 391
Populární název Plnění běžných úkolů vyplývajících z předmětu činnosti právnické nebo fyzické osoby vlastními zaměstnanci
Datum rozhodnutí 14. 3. 2001
Datum vyhlášení 17. 4. 2001
Datum podání 7. 7. 1998
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 2
Navrhovatel STĚŽOVATEL - PO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Malenovský Jiří
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 120/1976 Sb./Sb.m.s., #1 čl. 6 odst.1
  • 2/1993 Sb., čl. 26 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 1/1991 Sb., §1 odst.4
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení hospodářská, sociální a kulturní práva/svoboda podnikání a volby povolání a přípravy k němu
Věcný rejstřík podnikání
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=2-304-98
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 31554
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-29