ECLI:CZ:US:2002:2.US.429.01
sp. zn. II. ÚS 429/01
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátu v právní věci navrhovatelky D. Š-ové, proti rozsudku Obvodního soudu pro Prahu 1 ze dne 5. 12. 2000, sp. zn. 11 C 29/2000, a rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 18. 4. 2001, sp. zn. 13 Co 73/2001, za účasti Obvodního soudu pro Prahu 1 a Městského soudu v Praze, jako účastníků řízení, a České republiky - Ministerstva spravedlnosti, jako vedlejšího účastníka řízení, takto:
Rozsudek Obvodního soudu pro Prahu 1 ze dne 5. 12. 2000, sp.
zn. 11 C 29/2000, a rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 18.
4. 2001, sp. zn. 13 Co 73/2001, se zrušují.
Odůvodnění:
Ústavní stížností, podanou včas [§72 odst. 2 zákona č.
182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů; dále
jen "zákon o Ústavním soudu"] a co do formálních náležitostí ve
shodě se zákonem [§30 odst. 1, §34, §72 odst. 1 písm. a)
a odst. 4 zákona o Ústavním soudu], napadla navrhovatelka
(stěžovatelka) rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 18. 4.
2001, sp. zn. 13 Co 73/2001, jakož i jemu předcházející rozsudek
Obvodního soudu pro Prahu 1 ze dne 5. 12. 2000, sp. zn. 11
C 29/2000, neboť má za to, že uvedená rozhodnutí byla vydána
v rozporu s čl. 36 odst. 3 a 4 Listiny základních práv a svobod
(dále jen "Listina").
Z příslušného soudního spisu Ústavní soud zjistil, že Obvodní
soud pro Prahu 1 v záhlaví uvedeným rozsudkem zamítl žalobu,
kterou se stěžovatelka na základě zákona č. 82/1998 Sb.,
o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci
rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem a o změně zákona
České národní rady č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti
(notářský řád) (dále jen "zákon č. 82/1998 Sb.") domáhala na
vedlejšímu účastníkovi České republice - Ministerstvu
spravedlnosti ČR z titulu náhrady škody zaplacení částky
58.323,-- Kč s 11 % úrokem z prodlení od 24. září 1999 do
zaplacení. Tato škoda stěžovatelce vznikla v souvislosti s jejím
trestním stíháním vedeným Krajským úřadem vyšetřování Policie ČR
pod ČVS: KVV-123/106-98, jež bylo zahájeno sdělením obvinění ze
dne 26. 10. 1998 a zastaveno podle §172 odst. 1 písm. c)
trestního řádu usnesením vyšetřovatele ze dne 8. 6. 1999, které
nabylo právní moci v souvislosti s usnesením státního zástupce
Krajského státního zastupitelství v Praze ze dne 19. 8. 1999.
Představuje odměnu zvolenému právnímu zástupci JUDr. V. K.
a náklady na vypracování doplňku znaleckého posudku ve výši
3.200,-- Kč. Soud své rozhodnutí zdůvodnil tím, že sdělení
obvinění jakožto úkon, který byl usnesením o zastavení trestního
stíhání zrušen, je v příčinné souvislosti s majetkovou újmou
vzniklou stěžovatelce ve výši nákladů vynaložených na obhajobu
a na doplněk znaleckého posudku. Přestože zákon č. 82/1998 Sb.
neřeší otázku, zda v případě sdělení obvinění je třeba postupovat
podle příslušných ustanovení citovaného zákona o škodě způsobené
nesprávným úředním rozhodnutím nebo podle ustanovení o odškodnění
za nesprávný úřední postup, tato otázka byla již řešena
v ustálené judikatuře a pro rozhodnutí ve věci ani není podstatné,
zda se jedná o rozhodnutí nebo úkon učiněný v rámci úředního
postupu. Soud však žalobu zamítl, a to výlučně s odkazem na
ustanovení §31 odst. 3 zákona č. 82/1998 Sb., dle kterého nárok
na náhradu nákladů řízení v rámci náhrady škody vznikne pouze
tehdy, pokud rozhodnutím vznikla škoda. Z tohoto ustanovení je
zřejmé, že stát odpovídá za škodu vzniklou obviněnému
v souvislosti s náklady obhajoby v průběhu trestního řízení,
jestliže z daného rozhodnutí (sdělení obvinění) vznikne také jiná
škoda. Náklady řízení tak lze hradit v rámci náhrady škody, nesmí
však jít o škodu jedinou. S ohledem na to, že stěžovatelka
netvrdí, že jí vznikla jiná škoda než ta, jež odpovídá újmě ve
výši vynaložených nákladů trestního řízení, není jí možno náhradu
škody přiznat.
Městský soud v Praze pak svým rozsudkem, rovněž v záhlaví
citovaným, k odvolání stěžovatelky rozsudek soudu prvého stupně
potvrdil. Vycházel přitom z toho, že usnesení o vznesení obvinění
není rozhodnutím, neboť je nelze napadnout opravným prostředkem,
a tak se jedná o úřední postup. Zastavení trestního stíhání podle
§172 odst. 1 písm. c) trestního řádu má stejné důsledky, jako
když dojde ke zproštění obžalovaného obžaloby. Dále pak se plně
ztotožnil s názorem obvodního soudu, když konstatoval, že
ustanovení §31 odst. 1 a 2 zákona č. 82/1998 Sb. upravuje právo
na náhradu škody, jež zahrnuje i náhradu nákladů řízení, které
poškozenému vznikly rovněž v řízení, v němž bylo vydáno
rozhodnutí, jímž bylo řízení zastaveno, přičemž tato náhrada
zahrnuje i náhradu nákladů řízení, které poškozenému vznikly
v řízení, v němž došlo k nesprávnému úřednímu postupu, pokud tyto
náklady s nesprávným úředním postupem souvisejí. Podle §31 odst.
3 citovaného zákona, který je třeba - s ohledem na eventuální
výkladové pochybnosti -vykládat spolu s důvodovou zprávou k němu,
podmínkou náhrady nákladů je existence i jiné škody jako majetkové
újmy vzniklé nesprávným rozhodnutím nebo nesprávným úředním
postupem.
Tato rozhodnutí orgánů veřejné moci napadla stěžovatelka
ústavní stížností. V ní uvádí, že závěry obecných soudů nemají
oporu v §31 zákona č. 82/1998 Sb., když v ustanovení §31 odst.
3 citovaného zákona je uváděna pouze náhrada nákladů řízení
v případě rozhodnutí a nikoliv nesprávného úředního postupu,
o nějž v tomto případě jde, a proto se na daný případ vztahuje
pouze §31 odst. 2 citovaného zákona, kde není náhrada nákladů
řízení vázána na vznik jiné škody. Za zásadní pochybení pak
stěžovatelka považuje, že obecné soudy ustanovení §31 zákona č.
82/1998 Sb. neaplikovaly v souladu s čl. 36 odst. 3 Listiny, a to
i přesto, že v čl. 36 odst. 4 Listiny je sice odkazováno na zákon,
který upravuje podmínky a podrobnosti pro uplatnění náhrady škody,
avšak nelze odhlédnout od toho, že prováděcí zákony jsou
ustanoveními čl. 36 Listiny vázány. Dle stěžovatelky je zřejmé, že
právní zastoupení, které si musela sama hradit, bylo přiměřené
a vynucené tím, že byla nesprávně stíhána. Vzniklé náklady byly
účelně vynaloženy, a to i v zájmu samotného státu, jenž chce být
státem právním, a k tomu přispělo i zjištění, že se nedopustila
trestného činu, což významně ovlivnilo i aktivní zajišťování její
obhajoby. Obdobné náklady by ostatně stát nesl v případě, že by
obhajobu zajišťoval stěžovatelce ustanovený obhájce.
Ústavní soud si vyžádal vyjádření účastníků řízení k ústavní
stížnosti. Obvodní soud pro Prahu 1 konstatoval, že podle čl. 36
odst. 4 Listiny má zákon stanovit nejen podrobnosti, ale i samotné
podmínky pro přiznání náhrady škody, přičemž v rámci úpravy těchto
podmínek bylo zákonodárcem přijato, že nárok na náhradu právního
zastoupení lze přiznat pouze při současném vzniku škody jiné, což
musel při výkladu zákona respektovat a žalobu na náhradu škody
zamítnout. Městský soud v Praze uvedl, že dle jeho názoru není
ústavní stížnost ve smyslu §43 odst. 1 písm. e) zákona o Ústavním
soudu přípustná, neboť stěžovatelka napadá právní posouzení věci
a Ústavní soud chápe jako další soudní instanci. Pokud nebude
ústavní stížnost odmítnuta, navrhuje městský soud její zamítnutí
z důvodů uvedených v jeho rozsudku. Ústavní soud si vyžádal
vyjádření vedlejšího účastníka řízení, který se však k ústavní
stížnosti ve stanovené lhůtě nevyjádřil.
Ústavní soud mnohokrát v minulosti zdůraznil, že není
součástí obecné soudní soustavy [čl. 91 ve spojení s čl. 90 Ústavy
ČR], a nemůže proto provádět dohled nad rozhodovací činností
obecných soudů. Do činnosti soudu je Ústavní soud oprávněn
zasáhnout pouze tehdy, byly-li jeho pravomocným rozhodnutím
v řízení, jehož byl stěžovatel účastníkem, porušeny jeho základní
práva a svobody chráněné ústavním zákonem. Tato skutečnost nastala
dle názoru Ústavního soudu v tomto případě, a ústavní stížnost je
tedy důvodná.
Úvodem by Ústavní soud poznamenává, že ústavností ustanovení
§31 odst. 3 zákona č. 83/1998 Sb. se již zabýval a svým nálezem
ze dne 30. 4. 2002, sp. zn. Pl. 18/01, (publ. pod č. 234/2002 Sb.)
citované ustanovení pro rozpor s čl. 36 odst. 3 Listiny ve spojení
s čl. 1 odst. 1, čl. 3 odst. 1 a čl. 4 odst. 4 Listiny zrušil,
když dospěl k závěru, že má-li "každý právo na náhradu škody
způsobené mu nezákonným rozhodnutím soudu, jiného státního orgánu
či orgánu veřejné správy nebo nesprávným úředním postupem, přičemž
podmínky a podrobnosti realizace tohoto práva stanoví zákon [čl.
36 odst. 3 a 4 Listiny], pak takový zákon, vydaný na základě
ústavního zmocnění, nemůže nárok na náhradu škody, v důsledku
zmíněného jednání vzniklé, zcela anulovat (negovat), a tím tedy
ústavně zaručené základní právo, byť toliko v určitých případech,
popřít. V případě osob, kterým vznikla škoda spočívající "pouze"
v nákladech řízení, tak došlo postupem zákonodárce promítnutým
v napadeném ustanovení k naprostému vyloučení této kategorie
subjektů z práva na náhradu škody způsobené mu nezákonným
rozhodnutím soudu, jiného státního orgánu či orgánu veřejné
správy. Takový postup je v příkrém rozporu s ústavním pořádkem
České republiky a nerespektuje princip minimalizace zásahu do
základních práv v podobě jejich případného omezení a maximalizace
uchování obsahové podstaty základního práva."
V daném případě krajský soud nepřiznal stěžovatelce nárok na
náhradu nákladů řízení (konkrétně se jednalo o náklady zastoupení
a náklady na vypracování doplnění znaleckého posudku), jakožto
materiální újmy, kterou jí stát způsobil svým opatřením, a to
z toho důvodu, že stěžovatelce ve smyslu §31 odst. 3 zákona č.
82/1998 Sb. nevznikla ještě další (jiná) škoda. Vzhledem
k uvedenému nálezu Ústavního soudu je patrné, že stěžovatelka má
nárok na náhradu nákladů zastoupení bez ohledu na to, zda jí
vznikla ještě jiná škoda, než jen ta, jež spočívá v nákladech
řízení. Přestože Ústavní soud nevylučuje, že obecné soudy
postupovaly v souladu s tehdy platným ustanovením §31 odst. 3
zákona č. 82/1998 Sb., napadeným rozsudkem došlo, jak vyplývá
z výše uvedeného, k porušení ústavně zaručeného práva stěžovatelky
dle §36 odst. 3 Listiny. Námitkou stěžovatelky, že v daném
případě bylo třeba postupovat výlučně podle §31 odst. 2 zákona č.
82/1998 Sb., se Ústavní soud nezabýval, neboť ve světle citovaného
to již není pro posouzení věci rozhodné.
Ústavnímu soudu proto nezbylo, než podle ustanovení §82
odst. 2 písm. a) zákona o Ústavním soudu stěžovatelce vyhovět
a v záhlaví uvedený rozsudek podle ustanovení §82 odst. 3 písm.
a) citovaného zákona zrušit.
Ústavní soud zdůrazňuje, že jeho rozhodnutí v této věci nelze
v žádném případě interpretovat tak, že by každé vznesení obvinění,
které nevyústilo v pravomocný odsuzující rozsudek, bylo možno
paušálně považovat za nezákonné.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 17. července 2002