ECLI:CZ:US:2002:2.US.438.01
sp. zn. II. ÚS 438/01
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti obchodní společnosti K., spol. s r.o. proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 27.4.2001, č.j. 28 Ca 106/2000-41, takto:
Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 27.4.2001, č.j. 28 Ca
106/2000-41, se zrušuje.
Odůvodnění:
Stěžovatelka se včas podanou ústavní stížností domáhá zrušení
rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 27.4.2001, č.j. 28 Ca
106/2000-41, zamítnuvšího její správní žalobu, kterou se domáhala
přezkoumání rozhodnutí Finančního ředitelství pro hl. m. Prahu
z 21.1.2000 č.j. FŘ-220/12/00. Je přesvědčena, že napadeným
rozsudkem byla porušena její ústavní práva daná ustanovením čl.
4 Listiny základních práva a svobod (dále jen "Listina"), protože
jí byla uložena daňová povinnost nad rámec zákona o daních
z příjmů a zároveň zákonné omezení základních práv a svobod dané
úpravou tohoto zákona bylo vůči ní uplatněno jinak než vůči jiným
subjektům za obdobných podmínek. Dále namítá, že soud při svém
rozhodování postupoval rovněž v rozporu s ustanovením čl. 36 odst.
1 Listiny, když zákonem zaručeným právům stěžovatelky nebyla
poskytnuta zaručená soudní ochrana. Konkrétně stěžovatelka uvedla,
že považuje daňovou povinnost stanovenou rozhodnutím Finančního
ředitelství pro hl.m. Prahu ze dne 21.1.2000, č.j. FŘ-220/12/00,
jímž byl změněn dodatečný platební výměr Finančního úřadu pro
Prahu 4 č. 970000307, za stanovenou v rozporu s obecně závaznými
právními předpisy, zejména pokud jde o částku 5 443 492 Kč
představující odpisy hmotného investičního majetku. Jde o hmotný
investiční majetek (dialyzační jednotky HOSPAL), který
stěžovatelka nakoupila a umístila ve zdravotnických zařízeních
k bezplatnému užívání těchto zařízení s tím, že stěžovatelka bude
dosahovat zisku nikoli prodejem či pronájmem tohoto majetku, ale
z dodávek spotřebního materiálu nutného pro jejich provoz. K tomu
stěžovatelka dodala, že podniká v oblasti zdravotnictví - dováží
lékařské přístroje a spotřební materiál do těchto přístrojů.
Protože v průběhu její činnosti vyšlo najevo, že zdravotnická
zařízení v České republice nemají dostatek prostředků na nákup
dialyzačních jednotek, změnila svůj původní podnikatelský záměr
tak, že umístí jednotky, které má sama evidovány ve svém majetku,
na odborných pracovištích zdravotnických zařízení a bude dosahovat
zisku prodejem spotřebního materiálu k provozu těchto přístrojů.
Protože stěžovatelka je výhradním obchodním zástupcem výrobce
spotřebního materiálu pro území České republiky, je prakticky
vyloučeno, aby spotřební materiál dodával jiný subjekt (také
s přihlédnutím k tomu, že komplety od jiného výrobce lze na těchto
přístrojích používat pouze po úpravách a s potížemi).
Městský soud v Praze jako účastník řízení uvedl, že žalobce
(tj. stěžovatelka) neprokázal, že hmotný investiční majetek, který
byl v užívání zdravotnických zařízení, sloužil k dosažení,
zajištění a udržení příjmů, jak požaduje ustanovení §24 odst. 2
písm. a) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů. Žalobce
v řízení před daňovými orgány předložil několik smluv s různými
zdravotnickými zařízeními, podle výslovného znění některých smluv
bylo užívání dialyzačních přístrojů bezplatné, v ostatních
případech nebylo prokázáno, že úplata za pronájem přístroje
skutečně byla zahrnuta v ceně spotřebního materiálu, jak bylo
ujednáno. Soud zastává názor, že hmotný investiční majetek, který
byl v bezplatném užívání zdravotnického zařízení a který sám
o sobě žalobci nepřinášel žádný přímý příjem (resp. žalobce takový
příjem neprokázal), nelze považovat za majetek, který se vztahuje
k zajištění zdanitelného příjmu (§26 odst. 5 zák. č. 586/1992
Sb.) a odpisy z takového majetku nelze proto zahrnout do výdajů na
dosažení, udržení a zajištění zdanitelného příjmu žalobce. Dle
mínění soudu to platí i v případě, pokud žalobce dosahoval zisku
z prodeje spotřebního materiálu, který mohl uskutečnit jen v tom
případě, když zdravotnickým zařízením umožnil užívání dialyzačních
jednotek, k jejichž provozu byl tento spotřební materiál
zapotřebí. Žalobce neprokázal, konstatuje soud, že by v ceně
spotřebního materiálu byla zahrnuta úhrada za užívání dialyzační
jednotky (a v ústavní stížnosti to ani netvrdí), je proto třeba
vycházet ze skutečnosti, že užívání dialyzačních jednotek bylo
bezúplatné. Právě tuto skutečnost považuje soud za rozhodnou pro
posouzení věci. Podle jeho názoru není ústavní stížnost důvodná
a navrhuje její odmítnutí jako návrhu zjevně neopodstatněného.
Finanční ředitelství pro hl. m. Prahu se vzdalo postavení
vedlejšího účastníka. Z tohoto důvodu Ústavní soud nepřihlédl
k jeho obsáhlému vyjádření, které bylo připojeno k oznámení
o vzdání se postavení vedlejšího účastníka.
Z předložených podkladů, jakož i z vyžádaného vyjádření
účastníka a ze spisu Městského soudu v Praze sp. zn. 28 Ca
106/2000 učinil Ústavní soud následující zjištění: Žalobou
doručenou Městskému soudu v Praze dne 16.3.2000 se stěžovatelka
domáhala přezkoumání správního rozhodnutí a navrhovala, aby soud
zrušil rozhodnutí Finančního ředitelství pro hl. m. Prahu ze dne
21.1.2000, čj. FŘ-220/12/00, jímž bylo zamítnuto její odvolání
proti dodatečnému platebnímu výměru vydanému Finančním úřadem pro
Prahu 4 č. 970000307, jakož i tento platební výměr (po úpravě
provedené na základě rozhodnutí Městského soudu v Praze ze dne
10.11.1999, sp.zn. 28 Ca 78/99). Argumenty, pokud se týkají té
částky, která znamenala zvýšení daňového základu o odpisy hmotného
investičního majetku, jsou konstatovány také v ústavní stížnosti
a byly výše rekapitulovány. Ze spisového materiálu je zřejmé, že
stěžovatelka měla ve svém obchodním jmění zahrnuty dialyzační
jednotky, coby hmotný investiční majetek, a nebylo ani
zpochybněno, že by jej nenakoupila. Rovněž nebylo zpochybněno, že
tento hmotný investiční majetek poskytla odborným zdravotnickým
zařízením, jež jako jediná jsou schopna kvalifikovaně tento
majetek provozovat. Ani není pochyb o tom, že stěžovatelka
poskytovala těmto odborným zdravotnickým zařízením materiál, který
je nutný k provozu dialyzačních jednotek, a že příjmy z prodeje
tohoto materiálu byly předmětem stěžovatelčina podnikání
a současně zdrojem jejích příjmů. Sporná zůstává pouze otázka, zda
odpisy z nakoupeného hmotného investičního majetku jsou daňově
uznatelným nákladem či nikoli, jinými slovy, zda právě výdaje na
zakoupení uvedeného hmotného investičního majetku (formou odpisů)
sloužily k dosažení, zajištění a udržení příjmů stěžovatelky, či
nikoli, neboť podle §24 zákona č. 586/1992 Sb. se pro zjištění
základu daně odečtou výdaje (náklady) na dosažení, zajištění
a udržení příjmů ve výši prokázané poplatníkem a ve výši stanovené
tímto zákonem a zvláštními předpisy.
Ústavní soud shledal, že ústavní stížnost je důvodná.
Ze zjištěných skutečností je evidentní, že výdaj na nákup
dialyzačních jednotek není výdajem vynaloženým na dosažení příjmů,
neboť z přímého provozu dialyzačních jednotek neměla stěžovatelka
žádný příjem. Jiná je však otázka, zda výdaj na nákup tohoto
majetku nebyl výdajem k zajištění příjmů stěžovatelky. Jak je ze
spisu zřejmé, touto otázkou se nezabývaly dostatečně finanční
orgány, ani soud - veškerá jejich argumentace byla založena na
tvrzení, že stěžovatelka sama neměla žádných přímých příjmů
z provozu dialyzačních jednotek, neboť tyto příjmy měla pouze
zdravotnická zařízení. S tímto závěrem stěžovatelka nepolemizuje,
naopak ho potvrzuje. Předmětem polemiky je stěžovatelčino tvrzení,
že výdaj na nákup tohoto hmotného investičního majetku je daňově
uznatelným výdajem právě proto, že sloužil k zajištění jejího
příjmu. Avšak s touto argumentací se soud neztotožnil (str. 8
napadeného rozsudku), aniž by svůj závěr odůvodnil. Ústavní soud
považuje za logické tvrzení stěžovatelky, že kdyby bývala žádné
dialyzační jednotka nenakoupila a bezplatně je zdravotnickým
zařízením neposkytla, pak by neměla komu prodávat příslušný
zdravotnický materiál, jehož prodej byl právě předmětem jejího
podnikán. Z tohoto důvodu je zřejmé, že výdaj na nákup
dialyzačních jednotek (uplatněný ve výši zákonných odpisů) je
výdajem, který slouží k zajištění příjmů stěžovatelky a je
lhostejné, zda o bezplatném zapůjčení majetku byla sepsána smlouva
či nikoliv, neboť nebylo předmětem pochyb, zda zdravotnická
zařízení přístroje skutečně využívají a zda jim byla poskytnuta.
Jde evidentně o podnikatelskou strategii stěžovatelky, jestliže
nakoupí hmotný investiční majetek, umístí jej ve zdravotnických
zařízeních (byť bezplatně), avšak příjmy z prodeje materiálu
nezbytného k provozu tohoto majetku jsou předmětem podnikatelských
příjmů.
Podstatu problému vytváří ústavně konformní interpretace
aplikovaného ustanovení zákona o daních z příjmů. Ústavní soud
v této souvislosti připomíná, že výklad zákona je třeba provádět
i v kontextu různých druhů společenských zájmů, je nutno při něm
hledat cíl, proč takový zákon a v takovém znění společnost
přijala. Jestliže zákon o daních z příjmů umožňuje odečíst si od
získaných příjmů z podnikání výdaje, tedy dovoluje zdanit pouze tu
část finančního zisku, která výdaj na zajištění příjmu bere na
zřetel, činí tak zjevně proto, aby podpořil podnikání, aby
docházelo k obnovování techniky, hmotného investičního majetku
a dosahovalo se rozvoje podnikání. Je patrno, že zdravotnická
zařízení nemají dostatek finančních prostředků na nákup tak
nákladných zařízení, jako jsou dialyzační jednotky. Jestliže je
stěžovatelka nakoupila a dala k bezplatnému užívání k dispozici,
nečinila tak zcela nezištně, ale samozřejmě s podnikatelským
záměrem. Jestliže orgány veřejné moci tento záměr nevzaly na
zřetel a vyměřily daň bez přihlédnutí k daňově uznatelným odpisům,
nerespektovaly zákonem formulovaná pravidla pro ukládání daní
a tím v konečném důsledku porušily stěžovatelčino základní právo
chráněné čl. 11 odst. 5 Listiny.
Z uvedených důvodů Ústavní soud podle §82 zákona č.
182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ústavní stížnosti vyhověl
a rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 27.4.2001, č.j. 28 Ca
106/2000-41, zrušil.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 2. října 2002