ECLI:CZ:US:2002:2.US.536.01
sp. zn. II. ÚS 536/01
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě v právní věci navrhovatele JUDr. I. B., o ústavní stížnosti proti oznámení Národního bezpečnostního úřadu ze dne 6. 3. 2001, čj. 339/2001-NBÚ/PFO-1, a proti rozhodnutí ředitele Národního bezpečnostního úřadu ze dne 31. 7. 2001, čj. 339/2001-NBÚ/PFO-1, za účasti Národního bezpečnostního úřadu, jako účastníka řízení, takto:
Oznámení Národního bezpečnostního úřadu ze dne 6. 3. 2001,
čj. 339/2001-NBÚ/PFO-1, a rozhodnutí ředitele Národního
bezpečnostního úřadu ze dne 31. 7. 2001, čj. 339/2001-NBÚ/PFO-1,
se zrušují.
Odůvodnění:
Včas podanou ústavní stížností, která i v ostatním splňovala
podmínky předepsané zákonem č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve
znění pozdějších předpisů, napadl stěžovatel v záhlaví uvedená
rozhodnutí Národního bezpečnostního úřadu (dále též "NBÚ").
Domnívá se, že jimi došlo k porušení čl. 26 odst. 1 a čl. 36 odst.
2 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina") a čl. 6
odst. 1 Úmluvy na ochranu lidských práv a základních svobod.
Z oznámení Národního bezpečnostního úřadu ze dne 6. 3. 2001,
čj. 339/2001-NBÚ/PFO-1, a rozhodnutí ředitele Národního
bezpečnostního úřadu ze dne 31. 7. 2001, čj. 339/2001-NBÚ/PFO-1,
přiložených k ústavní stížnosti, Ústavní soud zjistil následující.
Oznámením NBÚ ze dne 6. 3. 2001, čj. 339/2001-NBÚ/PFO-1,
ředitel Národního bezpečnostního úřadu (dále jen "NBÚ") sdělil
stěžovateli, že v souladu s ustanovením §36 odst. 3 zákona č.
148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností a o změně
některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zák. č.
148/1998 Sb."), byla k jeho osobě provedena bezpečnostní prověrka
IV. stupně, kterou bylo ověřeno, že nesplňuje podmínky pro vydání
osvědčení ve smyslu ustanovení §18 citovaného zákona. Stěžovatel
byl dále poučen o tom, že proti tomuto rozhodnutí je ve smyslu
ustanovení §75 odst. 1 zákona č. 148/1998 Sb. přípustná stížnost,
kterou je nutno podat do 15 dnů ode dne doručení tohoto oznámení.
Rozhodnutím ze dne 31. 7. 2001, čj. 339/2001-NBÚ/PFO-1,
ředitel NBÚ přezkoumal výše uvedené oznámení a stížnost
stěžovatele, směřující proti němu, zamítl. V odůvodnění svého
rozhodnutí uvedl, že bezpečnostní prověrka byla zahájena dne 18.
6. 1999 a dne 6. 3. 2001 bylo stěžovateli odesláno oznámení
o nesplnění podmínek pro vydání osvědčení. Ředitel NBÚ přezkoumal
průběh a vyhodnocení bezpečnostní prověrky a zjistil, že závěry
odpovídají zjištěnému stavu. K pochybnostem stěžovatele
o objektivitě prováděného šetření uvedl, že bezpečnostní prověrka,
provedená podle zákona, jenž komplexně upravuje problematiku
utajovaných skutečností a stanoví podmínky a předpoklady, které
musí navrhovaná osoba splňovat, aby se mohla seznamovat
s utajovanými skutečnostmi, umožňuje vysokou úroveň poznání
navrhované osoby z hlediska existence bezpečnostních rizik či
jiných překážek pro vydání osvědčení. Vzhledem k uvedenému ředitel
NBÚ rozhodl, jak výše uvedeno.
Stěžovatel v ústavní stížnosti uvedl, že byl ke dni 1. 8.
1991 jmenován Okresním prokurátorem v Hradci Králové. Po změně
prokuratury na státní zastupitelství vykonával, a doposud
vykonává, funkci Okresního státního zástupce v Hradci Králové. Po
řadu let byl osobou určenou ke styku se státním tajemstvím
ve smyslu zák. č. 102/1971 Sb., v pozdějším znění. Prověřován byl
i v roce 1997, a to pro výkon funkce Vrchního státního zástupce
v Olomouci. Uvedená funkce mu byla po kladném výsledku prověrky
nabídnuta, stěžovatel ji v té době ovšem byl nucen odmítnout. Není
si proto jakýchkoli bezpečnostních rizik ve smyslu zákona
č. 148/1998 Sb. vědom. S ohledem na napadená rozhodnutí byl ovšem
již podán ministrovi spravedlnosti ČR návrh na odvolání
stěžovatele z funkce. Stěžovatel v ústavní stížnosti především
upozorňuje na skutečnost, že první z napadených rozhodnutí nebylo
odůvodněno, druhé bylo odůvodněno jen zcela formálně, bez
upřesnění, z jakého důvodu nebylo osvědčení stěžovateli vydáno
a jaká byla u něj shledána bezpečnostní rizika. Obě napadená
rozhodnutí jsou podepsána vždy stejnou osobou - ředitelem NBÚ ing.
T. Kadlecem. Se stěžovatelem nebyl proveden bezpečnostní pohovor,
resp. byl proveden až po podání stížnosti proti prvnímu
z napadených rozhodnutí. Stěžovateli nebyly sděleny žádné
skutečnosti, které by mohly být na překážku vydání osvědčení,
a stěžovatel se proto nemohl ve smyslu §30 odst. 1 zák. č.
148/1998 Sb. vyjádřit. Současná právní úprava také neumožňuje
jakýkoli soudní přezkum nezákonného postupu NBÚ, ačkoliv podle čl.
36 odst. 2 Listiny nemůže být z pravomoci soudu vyloučeno
přezkoumávání rozhodnutí, která se týkají základních práv
a svobod, chráněných Listinou. V uvedeném rozhodnutí spatřuje
zásah do práva na svobodnou volbu povolání a přípravu k němu.
Uvádí, že pokud je bezpečnostní prověrka podmínkou výkonu
některého povolání, pak musí být dán i právní nárok pro toho, komu
je odepřeno takovéto povolání vykonávat výlučně z důvodu, že
nesplňuje podmínky pro vydání osvědčení, aby se seznámil
s důvody, pro něž osvědčení vydáno nebylo a zároveň mít možnost
soudního přezkumu, zda tyto důvody existují či nikoli, zda
příslušný státní orgán rozhodoval v jeho věci objektivně
a spravedlivě. Stěžovatel dále odkázal na nález Ústavního soudu ze
dne 12. 7. 2001, sp. zn. Pl. ÚS 11/2000, jímž Ústavní soud ke dni
30. 6. 2002 ruší ustanovení §23 odst. 2 ve slově "zejména", §36
odst. 3, věta třetí, a §73 odst. 2 zák. č. 148/1998 Sb.,
a s jehož odůvodněním se stěžovatel ztotožňuje.
Ústavní soud vyzval účastníka řízení, Národní bezpečnostní
úřad, aby se k ústavní stížnosti vyjádřil. NBÚ ve svém vyjádření
popsal průběh řízení, z něhož napadená rozhodnutí vzešla. Sdělil,
že vůči stěžovateli byla provedena bezpečnostní prověrka IV.
stupně a že šetřením provedeným podle §29 zák. č. 148/1998 Sb.
byla zjištěna existence bezpečnostních rizik ve smyslu §23 odst.
2 uvedeného zákona. Protože informace o činnosti navrhované osoby,
která představuje bezpečnostní riziko, byly získány zpravodajskými
službami, nemohl být s ohledem na ustanovení §30 odst. 5 a 6 zák.
č. 148/1998 Sb. se stěžovatelem proveden bezpečnostní pohovor.
Tento pohovor nemohl ze stejných důvodů uskutečnit ani NBÚ.
Bezpečnostní pohovor byl proveden v rámci řízení o stížnosti proti
nevydání osvědčení. Vzhledem ke skutečnosti, že nebyly zjištěny
důvody, vyvracející existenci bezpečnostních rizik, byla stížnost
zamítnuta. NBÚ uvádí, že v jeho postupu nelze shledat rozpor se
zákonem. Skutečnosti, zjištěné zpravodajskými službami, považuje
NBÚ za natolik závažné, že nadále trvá na svém stanovisku,
uvedeném v napadeném oznámení a v rozhodnutí o zamítnutí
stížnosti. Dále odkázal na své vyjádření k věci Pl. ÚS 11/2000
a uvedl, že se ztotožňuje se závěrem Ústavního soudu v uvedené
věci. Vzhledem k uvedeným skutečnostem NBÚ navrhl, aby Ústavní
soud ústavní stížnost zamítl.
Ústavní stížnost je důvodná.
Ústavní soud především konstatuje, že plénum Ústavního soudu
nálezem ze dne 12. 7. 2001, sp. zn. Pl. ÚS 11/2000 (publikovaným
pod č. 322/2001 Sb.), v zákoně č. 148/1998 Sb., o ochraně
utajovaných skutečností a o změně některých zákonů, ve znění
pozdějších předpisů, jako protiústavní zrušilo ustanovení §23
odst. 2 ve slově "zejména", ustanovení třetí věty §36 odst. 3
a ustanovení §73 odst. 2. Vykonatelnost tohoto nálezu Ústavní
soud odložil ke dni 30. 6. 2002.
Při rozhodování o projednávané ústavní stížnosti Ústavní soud
k uvedenému derogačnímu nálezu přihlédl. Ústavní soud v citovaném
plenárním nálezu mimo jiné uvedl, že rozhodnutí o nevydání
osvědčení ke styku s utajovanými skutečnostmi představuje citelný
zásah do příslušného pracovního (služebního) poměru, a tedy
ve svých důsledcích i do základního práva na svobodnou volbu
povolání dle čl. 26 odst. 1 a 2 Listiny. I tato značně specifická
oblast proto spadá pod garance práva na spravedlivý proces (čl.
36 Listiny). Ústavní soud sice v oblasti ochrany utajovaných
skutečností připustil, že není vždy možné zaručit všechna běžná
procesní práva osob, jež s nimi budou nakládat, a že je nutné
připravit novou, zvláštní a diferencovanou procesněprávní úpravu
těchto případů. Nicméně konstatoval, že stávající právní stav
(tzn. demonstrativní výčet bezpečnostních rizik, vyloučení
soudního přezkumu v těchto případech a neodůvodnění rozhodnutí
o nevydání bezpečnostního osvědčení) je protiústavní. Ústavní soud
dále uvedl, že při přípravě nové zákonné úpravy jsou
představitelné i výjimečné případy, kdy vyloučení soudního
přezkumu (popř. neuvedení důvodů nevydání osvědčení) může být
ústavně konformní, a že těmito výjimečnými případy mohou být
někteří pracovníci specifických kategorií v ozbrojených silách či
určití příslušníci zpravodajských služeb. Ústavní soud dovodil, že
Parlament České republiky by se měl předmětným zákonem zabývat
komplexně, nikoli toliko jeho zrušenými ustanoveními, a za tím
účelem odložil vykonatelnost zrušovacího nálezu ke dni 30. 6.
2002.
Při posuzování důvodnosti projednávané ústavní stížnosti
zohlednil Ústavní soud obecné závěry, obsažené ve zmíněném
plenárním nálezu, jenž se, jak již bylo uvedeno, specificky
zabýval dopady bezpečnostní prověrky na právo garantované v čl.
26 Listiny. Projednávaný případ nespadá pod výjimky, jež uvedl
citovaný plenární nález (pracovníci specifických kategorií
v ozbrojených silách či určití příslušníci zpravodajských služeb),
neboť stěžovatel zastává funkci okresního státního zástupce. Nejde
tedy o případ, jenž by Ústavní soud zamýšlel vyloučit z dopadu
citovaného plenárního nálezu. Naopak, z projednávané ústavní
stížnosti plyne, že jde právě o typ právního vztahu, na nějž
citovaný plenární nález dopadá (tedy pracovní či služební poměr)
a v souvislosti s nímž považoval aplikaci ustanovení §36 odst.
3, věta třetí, zákona č. 148/1998 Sb., podle něhož se
v rozhodnutí neuvádějí důvody nevydání osvědčení, a také
ustanovení §73 odst. 2 zák. č. 148/1998 Sb., vylučující soudní
přezkum v těchto věcech, za protiústavní. Závěry citovaného
plenárního nálezu je proto nutno vztáhnout i na projednávaný
případ. Ústavní soud z toho důvodu dospěl k závěru, že
v projednávaném případě došlo k porušení práv stěžovatele,
uvedených v čl. 26 Listiny. Ostatně ke stejnému závěru dospěl
Ústavní soud i v jiných obdobných případech (srov. nález Ústavního
soudu sp. zn. I. ÚS 102/2000 a sp. zn. I. ÚS 738/2000).
Ústavní soud přisvědčil i námitce stěžovatele, dle níž došlo
k pochybení tím, že NBÚ přistoupilo k vydání oznámení, aniž by se
stěžovatelem byl proveden bezpečnostní pohovor podle §30 zák. č.
148/1998 Sb. NBÚ proti uvedené námitce argumentoval tím, že
pohovor nemohl být proveden s ohledem na ustanovení §30 odst.
5 a 6 zák. č. 148/1998 Sb. Podle uvedených ustanovení nesmějí být
předmětem bezpečnostního pohovoru skutečnosti, které mohou ohrozit
obranu nebo bezpečnost státu. Bezpečnostním pohovorem také nesmějí
být dotčena práva třetích osob a ohrožen zdroj informací. Dle
názoru Ústavního soudu ovšem ustanovení §30 odst. 5 a 6 zák. č.
148/1998 Sb. nemohou znemožnit a také neznemožňují provedení
bezpečnostního pohovoru v rámci bezpečnostní prověrky. Podle odst.
1 §30 zák. č. 148/1998 Sb. se bezpečnostní pohovor provádí, pokud
jsou zjištěny skutečnosti, které mohou být překážkou vydání
osvědčení. V tomto pohovoru má navrhovaná osoba možnost vyjádřit
se ke zjištěným skutečnostem. Pouze ve výjimečných a odůvodněných
případech, jak uvádí ustanovení §30 odst. 4 zák. č. 148/1998 Sb.,
lze pohovor nahradit písemným vyjádřením navrhované osoby ke
skutečnostem, jež by jinak byly předmětem bezpečnostního pohovoru.
Z uvedeného tedy plyne, že bezpečnostní pohovor se provádí až na
výjimky, kdy je nahrazen zmíněným písemným vyjádřením, což se
ovšem v projednávané věci nestalo, vždy. Odstavce 5 a 6 §30 zák.
č. 148/1998 Sb. mohou bezpečnostní pohovor pouze omezit co
do předmětu pohovoru. Navrhované osobě ale nemůže být obecně
znemožněno ke zjištěným skutečnostem se vyjádřit.
Ústavní soud dále považuje za nutné vyjádřit se k situaci,
která nastane po zrušení ústavní stížností napadených rozhodnutí
NBÚ. Jak již bylo uvedeno, Ústavní soud odložil vykonatelnost
nálezu č. 322/2001 Sb. ke dni 30. 6. 2002. To znamená, že Ústavním
soudem označená protiústavní ustanovení zákona č. 148/1998 Sb.
přestanou být součástí právního řádu České republiky až tímto
datem a do té doby je nutno se jimi - v jiných případech - řídit.
Jestliže by však NBÚ za této situace -v současné době - opětovně
rozhodoval o vydání osvědčení ke styku s utajovanými skutečnostmi
stěžovateli a musel-li by se ještě uvedenými protiústavními
ustanoveními citovaného zákona řídit, hrozilo by v konečném
důsledku opětovné porušení základních práv a svobod stěžovatele.
Proto Ústavní soud shledal, že ústavně konformním řešením
této konkrétní situace je takový postup, kdy NBÚ vydá případné
rozhodnutí (pokud to přirozeně bude v konkrétním případě
smysluplné a nutné) o vydání či nevydání osvědčení ke styku
s utajovanými skutečnostmi až po 30. 6. 2002, tzn. až poté, kdy
nabude účinnosti předpokládaná nová zvláštní zákonná úprava,
regulující tuto značně specifickou materii.
Ze všech uvedených důvodů Ústavní soud napadené oznámení
Národního bezpečnostního úřadu ze dne 6. 3. 2001, čj.
339/2001-NBÚ/PFO-1, a rozhodnutí ředitele Národního bezpečnostního
úřadu ze dne 31. 7. 2001, čj. 339/2001-NBÚ/PFO-1, pro jejich
rozpor s čl. 26 odst. 1 a 2 a s čl. 36 odst. 2 Listiny základních
práv a svobod zrušil [§82 odst. 2 písm. a) a odst. 3 písm. a)
zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu].
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 19. února 2002