ECLI:CZ:NSS:2014:3.AZS.25.2013:39
sp. zn. 3 Azs 25/2013 - 39
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Jaroslava Vlašína
a soudců JUDr. Petra Průchy a JUDr. Jana Vyklického v právní věci žalobce: A. M., zast.
Organizací pro pomoc uprchlíkům, Kovářská 4, Praha 9, proti žalovanému: Ministerstvo vnitra,
se sídlem Nad Štolou 936/3, Praha 7, o přezkoumání rozhodnutí žalovaného ze dne 31. 7. 2013,
č. j. OAM-136/LE-BE02-PS-2013, o kasační stížnosti žalovaného proti rozsudku Krajského
soudu v Praze ze dne 9. 9. 2013, č. j. 44 A 42/2013 – 16,
takto:
Rozsudek Krajského soudu v Praze ze dne 9. 9. 2013, č. j. 44 A 42/2013 – 16,
se zrušuje a věc se vrací tomuto soudu k dalšímu řízení.
Odůvodnění:
Včas podanou kasační stížností napadl žalovaný (dále též „stěžovatel“) v záhlaví uvedený
rozsudek Krajského soudu v Praze, kterým bylo zrušeno jeho rozhodnutí ze dne 31. 7. 2013,
č. j. OAM-136/LE-BE02-PS-2013, a věc mu byla vrácena k dalšímu řízení. Krajský soud v Praze
ze správního spisu zjistil následující:
Rozhodnutím Policie ČR, Ředitelstvím služby cizinecké policie, ICP letiště Praha-Ruzyně
ze dne 25. 7. 2013, č. j. CPR-9381-19/PŘ-2013-930504, byl žalobce podle §124 odst. 1 písm. b)
a e) zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých
zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o pobytu cizinců), zajištěn za účelem
správního vyhoštění. Doba zajištění cizince byla stanovena na 90 dnů od okamžiku omezení
osobní svobody s přihlédnutím k předpokládané složitosti přípravy výkonu rozhodnutí
o správním vyhoštění tak, aby bylo uskutečnitelné v době trvání zajištění. Správní orgán zohlednil
skutečnost, že žalobce byl již pětkrát umístěn v zařízení pro zajištění cizinců a orgány cizinecké
policie se opakovaně pokoušely prostřednictvím zastupitelského úřadu Ruské federace ověřit
totožnost cizince. To se ale nikdy nepodařilo a žalobce byl vždy po uplynutí zákonné lhůty
ze zajištění propuštěn. Je tedy velice pravděpodobné, že ke své totožnosti uvádí smyšlené údaje
a proces ověřování totožnosti bude i v tomto případě velice zdlouhavý. Je tedy dán důvod
pro zajištění žalobce za účelem správního vyhoštění z důvodu obavy z maření výkonu rozhodnutí
o správním vyhoštění, neboť je zřejmé, že žalobce činil a hodlá činit úkony, které by zabránily
tomu, aby byl navrácen do své vlasti. Lustracemi bylo zjištěno, že žalobce je evidován v evidenci
nežádoucích osob a rovněž je zařazen do informačního systému smluvních států, čímž je splněna
podmínka podle §124 odst. 1 písm. e) zákona o pobytu cizinců.
Rozhodnutím ze dne 25. 7. 2013, č. j. CPR-9381-17/PŘ-2013-930504, bylo žalobci
uloženo podle §119 odst. 1 písm. a) bod 2 zákona o pobytu cizinců správní vyhoštění. Doba,
po kterou nelze cizinci umožnit vstup na území členských států Evropské unie, byla stanovena
na 3 roky. Správní orgán v odůvodnění rozhodnutí uvedl, že žalobce v březnu 2013 vycestoval
z území České republiky a neoprávněně, bez dokladů, vstoupil na území Spolkové republiky
Německo a Francie. Na území Francie požádal o udělení mezinárodní ochrany. Z území Francie
byl transferován zpět na území České republiky dne 25. 7. 2013 na základě Nařízení Rady (ES)
č. 343/2003. Žalobce poprvé přicestoval do České republiky bez cestovního dokladu dne
15. 10. 2002 přes hraniční přechod Český Těšín, kde téhož dne učinil prohlášení o azylu,
jeho žádost o udělení azylu byla zamítnuta. Žalobci byl vydán výjezdní příkaz s platností
do 16. 6. 2004, z území však nevycestoval. Správní orgán mu proto uložil správní vyhoštění
podle §119 odst. 1 písm. c) bod 1 a 2 zák. č. 326/1999 Sb., s dobou platnosti na 3 roky.
Dne 18. 9. 2004 byl žalobci uložen trestním příkazem Obvodního soudu pro Prahu 3 trest
vyhoštění na dobu 4 roků za trestný čin maření výkonu úředního rozhodnutí. Dne 18. 2. 2005
mu byl Obvodním soudem pro Prahu 1 uložen trestním příkazem trest vyhoštění na dobu 4 roků
za trestný čin maření výkonu úředního rozhodnutí. Dne 4. 4. 2005 byl žalobci trestním příkazem
vydaným Obvodním soudem pro Prahu 7 uložen trest vyhoštění na dobu 5 let za trestný
čin maření výkonu úředního rozhodnutí. Dne 6. 6. 2006 byl žalobce rozsudkem Obvodního
soudu pro Prahu 5 odsouzen k trestu odnětí svobody v trvání 2 měsíců nepodmíněně za trestný
čin maření výkonu úředního rozhodnutí. Dne 17. 10. 2006 bylo žalobci uloženo správní
vyhoštění podle §119 odst. 1 písm. a) bod 3 zák. č. 326/1999 Sb., s dobou platnosti na 10 let
a zároveň byl téhož dne umístěn do Zařízení pro zajištění cizinců Poštorná. Důvodem
pro uložení správního vyhoštění byla skutečnost, že na území České republiky pobýval v rozporu
s uloženým správním vyhoštěním a v rozporu s uloženými tresty vyhoštění. Dne 22. 11. 2006
nabylo právní moci rozhodnutí OAMP MV ČR, kterým byl návrh cizince o udělení azylu
zamítnut jako zjevně nedůvodný podle §16 odst. 1 písm. d) zákona o azylu. Rozhodnutím ze dne
24. 8. 2008 bylo žalobci uloženo další správní vyhoštění podle §119 odst. 1 písm. a) bod 3
a §119 odst. 1 písm. c) bod 1, 2 zákona o pobytu cizinců s dobou platnosti na 10 let a zároveň
byl téhož dne umístěn do Zařízení pro zajištění cizinců Bělá - Jezová. Důvodem pro uložení
správního vyhoštění byla opět skutečnost, že cizinec na území České republiky pobýval v rozporu
s uloženými správními vyhoštěními a v rozporu s uloženými tresty vyhoštění, čímž mařil jejich
výkon. Dne 28. 8. 2008 žalobce požádal o udělení azylu, žádost byla posouzena jako nepřípustná.
Rozhodnutím policie ze dne 23. 2. 2010 bylo žalobci z totožných důvodů uloženo třetí správní
vyhoštění podle §119 odst. 1 písm. a) bod 3 v návaznosti na §119 odst. 1 písm. c) bod 2 zákona
o pobytu s dobou platnosti na 10 let a zároveň byl cizinec umístěn téhož dne do Zařízení
pro zajištění cizinců Bělá - Jezová. Dne 17. 6. 2011 byl žalobce Obvodním soudem pro Prahu 8
odsouzen podle §337 odst. 1 trestního zákoníku k nepodmíněnému trestu odnětí svobody
v trvání dvou měsíců. Rozhodnutím ze dne 17. 4. 2012 bylo žalobci z totožných důvodů uloženo
čtvrté správní vyhoštění podle §119 odst. 1 písm. a) bod 2 v návaznosti na §119 odst. 1 písm. c)
bod 1, 2 zákona o pobytu cizinců s platnosti na 5 let. Dne 18. 3. 2012 byl žalobce opět umístěn
do zařízení pro zajištění cizinců. Dne 28. 3. 2013 žalobce požádal o udělení azylu, žádost byla
posouzena jako nepřípustná. Dne 18. 3. 2012 byl žalobce cizineckou policií zajištěn podle §124
odst. 1 písm. b) zákona o pobytu cizinců a umístěn do zařízení pro zajištění cizinců. Dne
13. 9. 2012 byl ze zařízení pro zajištění cizinců propuštěn a v Zařízení pro zajištění cizinců v Bělé
mu na hraniční průvodku bylo uděleno výjezdní vízum platné od 13. 9. 2012 do 27. 9. 2012,
následně byl odbaven na území České republiky. Dne 25. 7. 2013 ihned po jeho příletu z Paříže
se při pobytové kontrole prokázal dokumentem Laissez - passer znějícím na jeho jméno, datum
narození a státní příslušnost Ruská federace, který byl francouzskými imigračními úřady vystaven
pouze za účelem jeho transferu na území České republiky.
V rámci řízení ve věci správního vyhoštění zahájeného dne 25. 7. 2013 žalobce uvedl,
že se určitě nechce vrátit zpět do Ruské federace a nemá zájem využít dobrovolného návratu.
Chce zůstat v České republice. Správní orgán uzavřel, že žalobce svým jednáním naplnil
podmínky správního vyhoštění podle §119 odst. 1 písm. a) bod 2 zákona o pobytu cizinců.
Dne 29. 7. 2013 učinil žalobce prohlášení o mezinárodní ochraně v Zařízení o zajištění
cizinců Bělá - Jezová.
Dne 31. 7. 2013 vydal stěžovatel rozhodnutí, kterým podle §46a odst. 1 písm. c) a §46a
odst. 2 zákona o azylu žalobci uložil povinnost setrvat v zařízení pro zajištění cizinců v Bělé –
Jezové, Bělá pod Bezdězem, až do vycestování, maximálně však do 28. 11. 2013. Stěžovatel
dospěl k závěru, že žalobce by mohl svým chováním představovat nebezpečí pro veřejný pořádek
České republiky, který již narušil svým nelegálním pobytem a opakovaným nevycestováním
z jejího území.
Krajský soud v Praze se s tímto závěrem stěžovatele neztotožnil. Podle soudu totiž
žalobce objektivně nemá jinou možnost, než na území České republiky zůstat bez dokladů
a oprávnění k pobytu. Jak vyplývá z dosavadního řízení, zatím pokusy o obstarání cestovního
dokladu pro žalobce selhaly. Touto skutečností se nezabývala ani policie, která vždy při zjištění,
že se žalobce nachází na území bez jakéhokoli dokladu a oprávnění k pobytu, uložila další a další
správní vyhoštění, přičemž konstatovala, že cestovní doklad se žalobci dosud nepodařilo zajistit,
protože spolupráce se zastupitelským úřadem Ruské federace není nadstandardní. Tato situace
se opakuje v průběhu celé doby pobytu žalobce v České republice. Žalobce musel být vždy
po uplynutí doby zajištění propuštěn, protože doklady se pro něj zajistit nepodařilo. Krajský soud
uzavřel, že žalobce není nebezpečím pro veřejný pořádek, když se zdržuje na území České
republiky pouze proto, že mu nic jiného nezbývá. Jeho úmysl pobývat na území i nadále
za této situace není směrodatný, v současné době zde pobývá proto, že vycestovat nemůže.
Správní orgán navíc napadené rozhodnutí nedostatečně odůvodnil, rozhodnutí neobsahuje
dostatečné úvahy, kterými se řídil při hodnocení zjištěného skutkového stavu a při výkladu
právních předpisů. Na základě uvedeného krajský soud rozhodnutí stěžovatele podle §78 odst. 1
zák. č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů (s. ř. s.) pro nezákonnost
zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení. V něm se měl stěžovatel zabývat možností zajištění
takového postavení žalobce, aby jeho samotný pobyt na území České republiky nebyl
porušováním právních předpisů a tedy nebezpečím pro veřejný pořádek a to do doby, než mu
bude zajištěn cestovní doklad a ostatní náležitosti pro návrat do země původu. Krajský soud
stěžovateli dále uložil, aby v případě, kdy budou splněny podmínky pro vydání rozhodnutí podle
§46a odst. 1 písm. c), eventuelně i odst. 2 zákona o azylu, vydal rozhodnutí nové, které řádně
odůvodní, přičemž se bude zabývat také splněním další podmínky §46a odst. 1 písm. c) zákona
o azylu, a to, zda není zajištění žalobce v rozporu s mezinárodními závazky České republiky.
Podanou kasační stížností napadl žalovaný rozsudek Krajského soudu v Praze z důvodů
podle §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s. Má za to, že postupoval plně v souladu s §46a odst. 1 písm. c)
zákona o azylu. Ve svém rozhodnutí jasně a přehledně popsal opakovaná porušování zákona
ze strany žalobce, jemuž bylo vysloveno správní vyhoštění, které nerespektoval, ale i soudní
vyhoštění a dokonce mu byl soudem za jeho porušování právního řádu České republiky uložen
trest odnětí svobody. Žalobce taktéž neoprávněně vycestoval na území jiného státu EU,
kde požádal o udělení mezinárodní ochrany. S ohledem na jeho soustavné porušování zákonů
České republiky došlo k naplnění podmínky ustanovení §46a odst. 1 písm. c) zákona o azylu,
neboť je zcela mimo pochybnost, že svým nelegálním pobytem a opakovaným nevycestováním
z území České republiky žalobce představuje nebezpečí pro veřejný pořádek na území České
republiky. Jak vyplývá z definice veřejného pořádku dle ustanovení §46a odst. 1 písm. c) zákona
o azylu, postačí správnímu orgánu důvodná domněnka, že žadatel představuje nebezpečí
pro veřejný pořádek, aby mohl aplikovat citované ustanovení. V daném případě stěžovatel řádně
odůvodnil, v čem spatřuje nebezpečí žalobce pro veřejný pořádek České republiky. Jak vyplývá
z obsahu spisu, intenzita porušování právního řádu České republiky již přesáhla rovinu správního
práva a má svou trestněprávní dimenzi. S ohledem na skutečnost, že neexistuje definice pojmu
„veřejný pořádek“ v oblasti azylového práva (z pohledu ustanovení §46a zákona o azylu),
je nutno vycházet analogicky z toho, jak uvedený termín vykládá konstantní judikatura
Nejvyššího správního soudu v oblasti cizineckého práva. Rozšířený senát Nejvyššího správního
soudu v usnesení ze dne 26. 7. 2011, č. j. 3 As 4/2010 - 151, judikoval nutnost vykládat uvedený
pojem v kontextu jednotlivých ustanovení, v nichž je použit. Za nebezpečí narušení veřejného
pořádku označil jednání, které je: ,,skutečným, aktuálním a dostatečně závažným ohrožením některého
ze základních zájmů společnosti“. Stěžovatel má za nezpochybnitelné, že základním zájmem
společnosti je zájem na dodržování a respektování zákonů, v daném případě zákonů upravujících
pobyt cizinců na území České republiky (zákon o pobytu cizinců, zákon o azylu). K hrozícímu
opakování porušování zákonů ze strany žalobce a nebezpečí pro veřejný pořádek stěžovatel
odkázal na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 16. 5. 2007, č. j. 2 As 78/2006 - 64.
Stěžovatel nesouhlasí s názorem soudu, že žalobce nemůže být nebezpečím pro veřejný
pořádek v České republice, neboť nemá jinou možnost než pobývat zde nelegálně. Podle
stěžovatele je státoobčanskou povinností každého občana vyřídit si příslušné doklady
u domovského státu. Pokud z nějakých důvodů (ať již na jeho straně – uvádění nesprávné
totožnosti, či na straně cizího státu) toto není možné, musí být problém řešen ve vztahu mezi
dotčeným občanem a jeho domovským státem. V žádném případě nemůže do vztahů mezi
občany jiných zemí a jejich státními orgány vstupovat Česká republika. Správní orgán není
oprávněn nahrazovat povinnosti žalobce vůči jeho státu občanství a stejně tak nepřichází
v úvahu, aby suploval činnost státních orgánů Ruské federace. Soud tedy ukládá stěžovateli
povinnost, která je nad rámec zákona. Stejně tak pokyn soudu, aby správní orgán zajistil žalobci
postavení, aby jeho pobyt na území ČR nebyl porušováním právních předpisů, považuje správní
orgán za zcela nezákonný. Stěžovatel rovněž odmítá závěr soudu, že své rozhodnutí neodůvodnil.
Jeho rozhodnutí je řádně odůvodněno, podloženo relevantní argumentací, dostatečnými
důkazními prostředky a je plně zákonné a přezkoumatelné. Naopak krajský soud svůj závěr
o nemožnosti jiné alternativy v případě žalobce než je porušování zákonů České republiky
nikterak nepodložil a řádně neodůvodnil. Stěžovatel taktéž spatřuje v odůvodnění rozsudku
vnitřní rozpor, když na str. 8 soud nejprve autoritativně konstatuje, že žalobce není nebezpečím
pro veřejný pořádek, a následně ukládá stěžovateli, aby žalobci zajistil postavení, kdy jeho pobyt
na území ČR nebude porušováním právních předpisů a tedy: ,,nebezpečím pro veřejný pořádek“.
Stěžovatel navrhl, aby Nejvyšší správní soud rozsudek Krajského soudu v Praze zrušil a věc
mu vrátil k dalšímu řízení.
Ve svém vyjádření ke kasační stížnosti žalobce k situaci osob bez státní příslušnosti
na území České republiky uvedl, že tyto osoby většinou nemají cestovní doklad, Policie ČR proto
rozhoduje o jejich správním vyhoštění podle §119 odst. 1 písm. c) zákona o pobytu cizinců.
Vzhledem k tomu, že bez cestovního dokladu nelze vycestovat, ocitají se tyto osoby v koloběhu
udělování dalších a dalších správních vyhoštění, v horším případě trestních vyhoštění za přečin
maření úředního rozhodnutí. To je i případ žalobce, který se momentálně snaží obstarat si nějaký
průkaz totožnosti a dlouhodobé vízum za účelem strpění. Žalobce dále namítl, že skutečnost,
že představuje nebezpečí pro veřejný pořádek, není jediným kritériem pro aplikaci §46a odst. 1
písm. c) zákona o azylu. Správní orgán při vydání rozhodnutí o povinnosti žalobce setrvat
v zařízení pro zajištění cizinců neposoudil individuálně veškeré relevantní okolnosti. Nezabýval
se otázkou, zda byla žádost žalobce o udělení mezinárodní ochrany podána s cílem pozdržet
nebo zmařit jeho navrácení do země původu. Dále nezjišťoval, zda byla povinnost setrvat
v zařízení objektivně nutná k tomu, aby se žalobce mohl definitivně vyhnout svému navrácení,
jak to vyžaduje rozsudek ESD ve věci Arslan. Žalobce navrhl zamítnutí kasační stížnosti.
Stěžovatel jako důvod své kasační stížnosti označil důvod podle §103 odst. 1 písm. a)
s. ř. s. Z obsahu kasační stížnosti je zřejmé, že uplatnil důvod i podle písmene d),
tedy nepřezkoumatelnost rozsudku pro nedostatek důvodů. Stěžovatel namítl, že soud řádně
neodůvodnil svůj závěr, že žalobce neměl možnost vyřídit si cestovní doklad.
Nejvyšší správní soud přezkoumal napadený rozsudek Krajského soudu v Praze
z hlediska uplatněných stížních bodů, jakož i ve smyslu §109 odst. 3 s. ř. s., a po posouzení věci
dospěl k závěru, že kasační stížnost je důvodná.
Nejvyšší správní soud se předně zabýval námitkou nepřezkoumatelnosti rozsudku
Krajského soudu v Praze pro nedostatek důvodů. Podle ustálené judikatury Nejvyššího správního
soudu nelze nedostatkem důvodů rozumět dílčí nedostatky odůvodnění soudního rozhodnutí,
ale pouze nedostatek důvodů skutkových. Skutkovými důvody, pro jejichž nedostatek je možno
rozhodnutí soudu zrušit pro nepřezkoumatelnost, budou takové vady skutkových zjištění,
která utvářejí rozhodovací důvody, typicky tedy tam, kde soud opřel rozhodovací důvody
o skutečnosti v řízení nezjišťované, případně zjištěné v rozporu se zákonem anebo tam, kdy není
zřejmé, zda vůbec nějaké důkazy v řízení byly provedeny (srov. rozsudek Nejvyššího správního
soudu ze dne 4. 1 2. 2003, č. j. 2 Ads 58/2003 - 75, publ. pod č. 133/2004 Sb. NSS.). V nyní
projednávané věci krajský soud svůj závěr o objektivní nemožnosti žalobce vycestovat zdůvodnil
tím, že z dosavadního řízení vyplývá, že pokusy o obstarání cestovního dokladu žalobce selhaly.
Tato úvaha nepochybně je přezkoumatelná.
V dalším pak Nejvyšší správní soud posuzoval namítanou právní otázku, zda byly dány
správními orgány uplatněné důvody pro uložení povinnosti žalobci setrvat v zařízení pro zajištění
cizinců do vycestování podle §46a odst. 1 písm. c) zákona o azylu. Co se týče výkladu tohoto
ustanovení, tedy toho, jaké konkrétní jednání zakládá důvodnou domněnku, že by žadatel
o udělení mezinárodní ochrany mohl představovat nebezpečí pro bezpečnost státu nebo veřejný
pořádek, upozorňuje Nejvyšší správní soud na to, že zatímco v případě správního vyhoštění
vyhodnocují správní orgány konkrétní činy cizince z toho hlediska, zda k vážnému narušení
veřejného pořádku již došlo, v případě ukládání povinnosti setrvat v zařízení pro zajištění činí
na základě jeho dosavadního chování úvahu, zda narušení veřejného pořádku z jeho strany reálně
hrozí. Takováto úvaha samozřejmě nesmí být svévolná a musí vyplývat přímo z chování dotyčné
osoby, na rozdíl od správního vyhoštění však pro závěr správního orgánu není nutné, aby cizinec
již čin nebo činy, jenž by mohly být hodnoceny jako závažné narušení veřejného pořádku,
spáchal. Stačí, že takovouto hrozbu lze z jeho dosavadního chování důvodně presumovat.
Nejvyšší správní soud dále připomíná, že podle důvodové zprávy k zákonu č. 379/2007 Sb., změna zákona o pobytu cizinců na území ČR, je účelem ustanovení §46a zákona o azylu
zabránit zneužívání žádostí o udělení mezinárodní ochrany k nelegální migraci přes území
České republiky či jiným nelegálním aktivitám. V důvodové zprávě se rovněž poukazuje
na to, že žadatelé mnohdy ničí svoje doklady, aby nebylo možno určit jejich totožnost.
Po provedení úkonů podle §46 odst. 1 v přijímacím středisku a přesunu žadatele do pobytového
střediska nebo do soukromí nelze pak tyto žadatele nalézt a zdárně pokračovat v řízení
směřujícímu k vydání meritorního rozhodnutí. V důsledku uvedeného se pak zcela vymyká
kontrole (ověření) plnění zákonné povinnosti neúspěšného žadatele o mezinárodní ochranu,
tj. po pravomocném ukončení řízení z území České republiky vycestovat.
Nejvyšší správní soud má za to, že v projednávané věci stěžovatel pečlivě vyhodnotil
dosavadní chování žalobce od okamžiku jeho vstupu na území České republiky v roce 2002
až ke dni jeho prohlášení o mezinárodní ochraně. Stěžovatel vzal v úvahu, že žalobce na území
České republiky pobýval bez jakéhokoliv právního titulu, v rozporu s uloženým správním
vyhoštěním i se soudně uloženými tresty vyhoštění, byl odsouzen k trestu odnětí svobody
v trvání 2 měsíců nepodmíněně za trestný čin maření výkonu úředního rozhodnutí. Stěžovatel
dále zohlednil fakt, že žalobce vycestoval v roce 2013 z České republiky a nelegálně vstoupil
a pobýval na území smluvních států.
V případě žalobce se tedy jednalo o soustavné chování svědčící dostatečně o jeho zcela
negativním přístupu k základním povinnostem stanoveným zákony. Na základě uvedeného
považuje Nejvyšší správní soud za odůvodněný závěr stěžovatele, že z chování žalobce
lze dovodit jeho neochotu dlouhodobě respektovat základní pravidla vyjádřená v zákonech České
republiky, a že skutečně existuje důvodná obava, že v dosavadním chování bude pokračovat
a že v důsledku toho dojde v budoucnu k narušení veřejného pořádku. Po zvážení intenzity
porušování zákona ze strany žalobce je pak zřejmé, že přijaté opatření splňovalo kriteria
přiměřenosti. Nejvyšší správní soud dodává, že samotná skutečnost, že žalobce nedisponuje
cestovními doklady, není pro posouzení, zda bude předmětným správním rozhodnutím naplněn
účel ustanovení §46a zákona o azylu, relevantní. V projednávané věci navíc z rozhodnutí
Policie ČR ze dne 25. 7. 2013, č. j. CPR-9381-19/PŘ-2013-930504, o zajištění žalobce
za účelem správního vyhoštění podle §124 odst. 1 písm. b) a e) zákona o pobytu cizinců vyplývá,
že je velice pravděpodobné, že žalobce ke své totožnosti uvádí smyšlené údaje, a sám tak ztěžuje
výkon rozhodnutí o správním vyhoštění.
Nejvyšší správní soud konečně podotýká, že pokyn krajského soudu, aby se stěžovatel
zabýval možností zajištění takového postavení žalobce, kdy jeho pobyt na území České republiky
nebude porušováním právních předpisů a tedy nebezpečím pro veřejný pořádek, je nutno chápat
tak, že soud zavázal stěžovatele k tomu, aby vyhodnotil snahu a možnosti žalobce zajistit
si dokumenty potřebné k případnému vycestování z území a tedy ke splnění povinnosti,
jež mu byla stanovena v rozhodnutí o vyhoštění. Nelze tedy přisvědčit názoru stěžovatele,
že mu soud tímto uložil, aby sám žalobci zajistil takové postavení, kdy jeho pobyt na území České
republiky nebude porušováním právních předpisů.
S ohledem na to, že Nejvyšší správní soud zjistil naplnění důvodu uvedeného v §103
odst. 1 písm. a) s. ř. s., zrušil dle §110 odst. 1 s. ř. s. kasační stížností napadený rozsudek
Krajského soudu v Praze a věc vrátil tomuto soudu k dalšímu řízení. V něm je Krajský soud
v Praze podle §110 odst. 3 s. ř. s. vázán právním názorem vysloveným tímto rozsudkem,
tedy ve výsledku tím, že napadené rozhodnutí žalovaného je zákonné.
V novém rozhodnutí rozhodne Krajský soud v Praze i o nákladech řízení o kasační
stížnosti (§110 odst. 2 s. ř. s.).
Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 19. února 2014
JUDr. Jaroslav Vlašín
předseda senátu