infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-192-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 22.02.1996, sp. zn. III. ÚS 232/95 [ nález / ŠEVČÍK / výz-2 ], paralelní citace: N 15/5 SbNU 101 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1996:3.US.232.95

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K ústavní zásadě práva na zákonného soudce

Právní věta Podle své Ústavy je Česká republika - mimo jiné - právním státem, založeným na úctě k právům a svobodám člověka a občana (čl. 1 úst. zák. č. 1/1993 Sb.); chránit tato práva a svobody přináleží soudům (čl. 4 úst. zák. č. 1/1993 Sb.), které ve výkonu soudní moci jsou nezávislé (čl. 82 úst. zák. č. 1/1993 Sb., čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod), přičemž soudce je ve svém rozhodování vázán zákonem (čl. 95 al. 1 úst. zák. č. 1/1993 Sb.). Tyto ústavně dané garance nezávislosti soudní moci, jakož i nestrannost jejího výkonu, je zvlášť zdůrazněna dalším ústavním příkazem, totiž, že nikdo nesmí být odňat svému zákonnému soudci (čl. 38 odst. 1 al. 1 Listiny základních práv a svobod, §7 odst. 2 zák. č. 335/1991 Sb.). Posléze zmíněný ústavní imperativ sluší pokládat za zcela nepominutelnou podmínku řádného výkonu té části veřejné moci, která soudům byla ústavně svěřena; ten totiž na jedné straně dotváří a upevňuje soudcovskou nezávislost, na straně druhé pak představuje pro každého účastníka řízení stejně cennou záruku, že k rozhodnutí jeho věci jsou povolávány soudy a soudci podle předem daných zásad (procesních pravidel) tak, aby byla zachována zásada pevného přidělování soudní agendy, a aby byl vyloučen - pro různé důvody a rozličné účely - výběr soudů a soudců "ad hoc". Ústavní princip zákonného soudce nelze obcházet, byť by důvody k tomu byly jakékoli; tím méně jej nelze zakrývat poukazem na "jinak věcnou správnost" rozhodnutí, které bylo vydáno v rozporu s ním, neboť - mimo jiné - nejen historické zkušenosti, ale i zkušenosti z nedávné doby totalitního režimu, přesvědčivě ukazují, jak pro jedince nebezpečné a pro celou společnost škodlivé je při nalézání práva povolávat k výkonu spravedlnosti soudy a soudce podle účelových hledisek či výběru.

ECLI:CZ:US:1996:3.US.232.95
sp. zn. III. ÚS 232/95 Nález Ústavní soud ČR rozhodl dne 22. 2. 1996 v ústním jednání a v III. senátě ve věci ústavní stížnosti J. A., zastoupeného JUDr. M. K., proti Krajskému soudu v Praze, takto: Usnesení Okresního soudu Praha-východ ze dne 18. 7. 1995, sp. zn. Nt 159/95, a usnesení Krajského soudu v Praze ze dne 17. 8. 1995, sp. zn. 10 To 464/95, se z r u š u j í . Odůvodnění: Včas podanou ústavní stížností (§72 odst. 2 zák. č. 182/1993 Sb.), stran níž nebyly shledány vady, které by bránily jejímu meritornímu projednání (§§30 odst. 1, 34 odst. 1, 2, 72 odst. 1 zák. č. 182/1993 Sb.), napadl stěžovatel pravomocné usnesení Okresního soudu Praha-východ ze dne 18. 7. 1995 (sp. zn. Nt 159/95) spolu s usnesením Krajského soudu v Praze ze dne 17. 8. 1995 (sp. zn. 10 To 464/95) a tvrdil, že oběma rozhodnutími obecné soudy jako orgány veřejné moci porušily jeho ústavně zaručené základní právo plynoucí z čl. 38 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, a to tím, že o prodloužení jeho vazby v trestní věci, vedené nyní před Krajským státním zastupitelstvím v Praze (sp. zn. Kzv 65/95), rozhodoval soud (soudce) místně nepříslušný, totiž Okresní soud Praha-východ. V podrobném odůvodnění ústavní stížnosti pak svá tvrzení blíže rozvedl v tom smyslu, že do vazby byl vzat k návrhu Okresního státního zastupitelství v Mladé Boleslavi dne 21. září 1994, a to usnesením Okresního soudu tamtéž, že týž soud k příslušnému návrhu později jeho vazbu prodloužil do 19. srpna 1995, zatímco o jejím dalším prodloužení do 19. listopadu 1995 (v rozporu s ust. §26 odst. 1 tr. ř. a §26 odst. 2 tr. ř.), již rozhodl Okresní soud pro Prahu-východ. Stížnost, jím podaná do usnesení o posledním prodloužení vazby, byla však neúspěšná, neboť Krajský soud v Praze, jako soud stížnostní, i když ve svém rozhodnutí připustil věcnou správnost vznesených námitek, dospěl k závěru, že navzdory tomu, byly u stěžovatele shledány vazební důvody ve smyslu ust. §67 lit. a), b) tr. ř., a proto, přezkoumávaje podanou stížnost ve smyslu §147 odst. 1 tr. ř., s odkazem na správnost skutkových zjištění a právní posouzení soudem I. stupně, tento soud stížnost zamítl, když jinak své vývody uzavřel úvahou, že i když namísto Okresního soudu v Mladé Boleslavi, jako soudu místně i věcně příslušného, ve věci rozhodoval Okresní soud Praha-východ, jednal tak, jako "soud místně (nikoli však věcně) nepříslušný", čímž ovšem "nelze znehodnocovat jeho jinak správné rozhodnutí, neboť i tento soud, po přenesení věcné příslušnosti před krajského státního zástupce v Praze, je soudem, v jehož obvodě je uvedený státní zástupce podle justiční hierarchie činný". V obou rozhodnutích obecných soudů stěžovatel, jak již řečeno, spatřuje porušení ústavně zaručeného základního práva, a proto navrhl, aby Ústavní soud obě rozhodnutí, jak vpředu jsou označena, zrušil. Účastník řízení, Krajský soud v Praze, vyjádřením předsedkyně příslušného senátu (§30 odst. 3 zák. č. 182/1993 Sb.), odkázal na odůvodnění svého rozhodnutí a v závěrečném návrhu při ústním jednání dne 7. 12. 1995 navrhl, aby Ústavní soud ústavní stížnost stěžovatele zamítl, neboť - stručně shrnuto - "zásadní aspekt posuzované věci spočívá v kritériích věcné příslušnosti, která nelze obejít; protože tato kritéria napadenými rozhodnutími porušena nebyla (a pokud ano, byla tato vada zhojena okamžikem, kdy obecný soud I. stupně ve věci začal jednat), napadené rozhodnutí netrpí takovými vadami, jaké jim přisuzuje stěžovatel". Vedlejší účastník Krajské státní zastupitelství v Praze svého práva, plynoucího z postavení vedlejšího účastníka (§76 odst. 2 zák. č. 182/1993 Sb.), nevyužil, k podané ústavní stížnosti se nevyjádřil a ústního jednání se nezúčastnil. Ústavní stížnost je důvodná. Z vyžádaných spisů Okresního soudu v Mladé Boleslavi, sp. zn. 4 Nt 507/94, 4 Nt 602/95 a 4 Nt 803/95, jakož i ze spisu Okresního soudu Praha-východ, Ústavní soud zjistil, že skutková tvrzení stěžovatele, jak shora jsou shrnuta, jsou správná a zcela odpovídají tvrzenému procesnímu průběhu v rozhodování o jeho vazbě. Pro další úvahy proto zcela postačí na tato tvrzení stěžovatele, jako tvrzení prokázaná, odkázat; k věci však sluší dodat, že z protokolu, sepsaného před Okresním soudem v Mladé Boleslavi dne 21. 9. 1994 (sp. zn. 4 Nt 507/94), je patrno, že proti stěžovateli bylo dne 19. 9. 1994 vzneseno obvinění pro trestný čin podvodu ve smyslu §250 odst. 1, 4 tr. z., tedy pro trestný čin ohrožený trestem odnětí svobody se sazbou od 5 do 12 let, takže již od okamžiku vznesení obvinění muselo být všem orgánům v této trestní věci činným zřejmé, že dojde-li k podání obžaloby, bude k jejímu projednání příslušný, jako soud I. stupně, krajský soud (§17 tr. ř., R 32/77); budí proto jisté pochybnosti, jestliže Krajské státní zastupitelství v Praze svůj návrh na prodloužení vazby stěžovatele ze dne 18. 7. 1995, podaný místně nepříslušnému soudu (tj. Okresnímu soudu Praha-východ), odůvodňuje tvrzením, že stěžovatelova věc byla z důvodu věcné příslušnosti postoupena tomuto zastupitelství dne 14. 4. 1995 (§158 odst. 1 al. 1 tr. ř.), že k okamžiku postoupení věci "je dokazování neúplné", případně, že do té doby "nebyly v potřebném rozsahu provedeny důkazy k prověření obhajoby obviněného" (tj. stěžovatele - č. l. 1 spisu Okresního soudu Praha-východ zn. Nt 159/95). Tyto okolnosti však pro posouzení ústavní stížnosti nebyly shledány jako rozhodující, neboť ústavní stížnost k samotným důvodům vazby zaměřena nebyla; proto jim také Ústavní soud nevěnoval větší pozornost. Z odůvodnění usnesení obecného soudu II. stupně je patrno, že tento soud při rozhodování o stížnosti stěžovatele odmítl jeho námitku, co do soudu, který o prodloužení vazby rozhodoval v I. stupni, jako nedůvodnou, a to s poukazem na to, že napadené rozhodnutí vydal sice soud I. stupně místně, nikoli však věcně nepříslušný a jeho rozhodnutí označil za "jinak správné". Podle zjištění Ústavního soudu (č. l. 19 spisu Ústavního soudu) je vyšetřování proti stěžovateli již skončeno a dne 17. 11. 1995 byla Krajským státním zastupitelstvím v Praze Krajskému soudu tamtéž (4 T 96/95) na stěžovatele podána obžaloba s právní kvalifikací inkriminovaného skutku shodnou s obviněním. Lze tedy - co do skutkové stránky věci - uzavřít zjištěním, že stěžovatel byl vzat do vazby rozhodnutím Okresního soudu v Mladé Boleslavi (§26 odst. 1 tr. ř.), že tento soud také v průběhu doby opakovaně ve věci rozhodoval (o žádostech o propuštění z vazby, o prodloužení vazby), že posléze vazba stěžovatele byla prodloužena do dne 19. 11. 1995, to však pravomocným usnesením Okresního soudu Praha-východ ze dne 18. 7. 1995 (sp. zn. Nt 159/95) ve znění usnesení Krajského soudu v Praze ze dne 17. 8. 1995 (sp. zn. 10 To 464/95), že v současné době je vyšetřování proti němu skončeno, a že spis s obžalobou byl předložen k rozhodnutí o ní Krajskému soudu v Praze. Podle své Ústavy je Česká republika - mimo jiné - právním státem, založeným na úctě k právům a svobodám člověka a občana (čl. 1 úst. zák. č. 1/1993 Sb.); chránit tato práva a svobody přináleží soudům (čl. 4 úst. zák. č. 1/1993 Sb.), které ve výkonu soudní moci jsou nezávislé (čl. 82 úst. zák. č. 1/1993 Sb., čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod), přičemž soudce je ve svém rozhodování vázán zákonem (čl. 95 al. 1 úst. zák. č. 1/1993 Sb.). Tyto ústavně dané garance nezávislosti soudní moci, jakož i nestrannost jejího výkonu, je zvlášť zdůrazněna dalším ústavním příkazem, totiž, že nikdo nesmí být odňat svému zákonnému soudci (čl. 38 odst. 1 al. 1 Listiny základních práv a svobod, §7 odst. 2 zák. č. 335/1991 Sb.). Posléze zmíněný ústavní imperativ sluší pokládat za zcela nepominutelnou podmínku řádného výkonu té části veřejné moci, která soudům byla ústavně svěřena; ten totiž na jedné straně dotváří a upevňuje soudcovskou nezávislost, na straně druhé pak představuje pro každého účastníka řízení stejně cennou záruku, že k rozhodnutí jeho věci jsou povolávány soudy a soudci podle předem daných zásad (procesních pravidel) tak, aby byla zachována zásada pevného přidělování soudní agendy, a aby byl vyloučen - pro různé důvody a rozličné účely - výběr soudů a soudců "ad hoc". Provedení zmíněného ústavního imperativu přikazuje ústavní pořádek republiky zákonu (čl. 38 odst. 1 al. 2 Listiny základních práv a svobod); jím je v oblasti trestního soudnictví předpis trestního řádu (zák. č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním, v současně platném znění), dle něhož k provádění úkonů v přípravném řízení je příslušný okresní soud, v jehož obvodě je činný státní zástupce, který podal příslušný návrh a takto: příslušný soud je příslušný k provádění všech úkonů soudu po celé přípravné řízení (§26 odst. 1, 2 tr. ř.), když výjimka plynoucí z §26 odst. 2 za čárkou tr. ř. ve stěžovatelově věci nepřichází v úvahu. Jestliže tedy stěžovatel byl ve své trestní věci po vznesení obvinění k návrhu státního zastupitelství vzat do vazby - ve shodě se zákonem (trestním řádem) - usnesením soudce Okresního soudu v Mladé Boleslavi, stal se tento soud ve smyslu již citovaného ustanovení trestního řádu místně i věcně příslušným pro celé přípravné řízení a - za podmínek zmíněných dříve - takto založená příslušnost trvala až do skončení vyšetřování; tím byl současně v jeho trestní věci, v souladu s plánem práce označeného soudu, dán soudce, jemuž po rozumu ústavního příkazu nesměl být po dobu vyšetřování stěžovatel odňat (zákonný soudce). Ústavní princip zákonného soudce nelze proto obcházet, byť by důvody k tomu byly jakékoli; tím méně jej nelze zakrývat poukazem na "jinak věcnou správnost" rozhodnutí, které bylo vydáno v rozporu s ním, neboť - mimo jiné - nejen historické zkušenosti, ale i zkušenosti z nedávné doby totalitního režimu, přesvědčivě ukazují, jak pro jedince nebezpečné a pro celou společnost škodlivé je při nalézání práva povolávat k výkonu spravedlnosti soudy a soudce podle účelových hledisek či výběru; ostatně výklad podaný před Ústavním soudem předsedkyní odvolacího senátu obecného soudu II. stupně (č. l. 28 spisu Ústavního soudu), totiž, že vada nepříslušnosti soudu byla zhojena okamžikem, kdy obecný soud I. stupně o podnětu začal jednat, neobstojí ani z hlediska procesních předpisů samotných. Nelze totiž přehlédnout, že v oblasti trestního soudnictví (a contr. §105 odst. 1 al. 2 o. s. ř.) nemá vznesená námitka oporu v současném procesním právu, jednak - i kdyby tomu tak nebylo - o návrhu státního zastupitelství jednal místně nepříslušný soud v neveřejném zasedání, tedy v jednání bez přítomnosti stěžovatele, který tak v řízení před tímto soudem ani neměl procesní příležitost námitku místní nepříslušnosti jednajícího soudu uplatnit. Pochybily proto obecné soudy obou stupňů, jestliže - bez ohledu na ústavní principy a v rozporu s procesními zásadami trestního řádu - rozhodly ve stěžovatelově trestní věci způsobem, jak v napadených rozhodnutích se stalo; tímto ovšem protiústavně zasáhly do stěžovatelova ústavně zaručeného základního práva plynoucího z čl. 38 odst. 1 Listiny základních práv a svobod a současně nesplnily ani svou povinnost přikázanou jim čl. 95 al. 1 Ústavy (úst. zák. č. 1/1993 Sb.). Nezbylo proto, aniž by Ústavní soud zkoumal důvodnost stěžovatelovy vazby, než z vylíčených důvodů ústavní stížnosti zcela vyhovět (§82 odst. 1 zák. č. 182/1993 Sb.) a obě, protiústavními vadami postižená, rozhodnutí zrušit (§82 odst. 3 lit. a) zák. č. 182/1993 Sb.). Poučení: Proti tomuto rozhodnutí Ústavního soudu ČR se nelze odvolat (§54 odst. 2 zák. č. 182/1993 Sb.). V Brně dne 22. 2. 1996

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1996:3.US.232.95
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka III. ÚS 232/95
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 15/5 SbNU 101
Populární název K ústavní zásadě práva na zákonného soudce
Datum rozhodnutí 22. 2. 1996
Datum vyhlášení  
Datum podání 26. 9. 1995
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 2
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Ševčík Vlastimil
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 1, čl. 4, čl. 82, čl. 95
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1, čl. 38 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 141/1961 Sb., §26
  • 335/1991 Sb., §7 odst.2
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/svoboda osobní/vazba
Věcný rejstřík vazba/prodloužení
příslušnost
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=3-232-95
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 27658
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-31