infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-104-003,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 22.01.1998, sp. zn. III. ÚS 416/97 [ nález / ŠEVČÍK / výz-3 ], paralelní citace: N 9/10 SbNU 67 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1998:3.US.416.97

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Vhodnost způsobu exekuce

Právní věta Je povinností obecných soudů, aby při úvaze nad nevhodností uvažovaného způsobu exekuce měly na zřeteli nejen poměr výše exekuční pohledávky k ceně exekucí postižené věci, ale - protože nejde o kritérium jediné - přihlížely i k tomu, zda je vůbec možné nařídit exekuci jiným způsobem tak, aby pohledávka oprávněného byla uspokojena v přiměřeném čase; není-li takový předpoklad dán, nepůjde o (tvrzený) způsob zřejmě nevhodný ani tehdy, jestliže hodnota exekuční věci zjevně přesahuje výši pohledávky. Úvahy nad rozsahem výkonu rozhodnutí jsou ex lege podmíněny řadou rozličných kritérií, jimiž je obecný soud povinen zabývat se tak, aby očividně rozporné zájmy účastníků vykonávacího řízení byly zákonně, tj. spravedlivě (§1 o. s. ř.) jeho rozhodnutím vyřešeny; poměrně široká oblast soudcovského rozhodování, vymezená ustanoveními občanského soudního řádu, a v neposlední řadě i skutečnost, že nařízení (a provedení) výkonu exekuce prodejem nemovitosti zpravidla bývá citelným zásahem do vlastnických práv povinného a jeho majetkové a hospodářské situace vůbec, podlamuje závěr obecného soudu, že realizace nuceného výkonu práva nezasahuje do subjektivních práv a povinností povinného a že v důsledku toho exekuční příkaz na prodej nemovitostí vydaný správním orgánem (správcem daně) jako rozhodnutí procesní povahy je ze soudního přezkumu vyloučeno. Z ústavně právních hledisek a z požadavků plynoucích z ochrany ústavnosti - je třeba rozsahu a způsobu soudní kontroly správních aktů (rozhodnutí) věnovat dostatečnou a výraznou pozornost, stejně jako je nezbytné odmítnutí jejich soudního přezkumu v dostatečné míře přesvědčivým způsobem zdůvodnit.

ECLI:CZ:US:1998:3.US.416.97
sp. zn. III. ÚS 416/97 Nález Ústavní soud rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti stěžovatelky M. Ř., zastoupené JUDr. S. B., proti usnesení Krajského soudu v Ostravě ze dne 25. 8. 1997, sp. zn. 22 Ca 332/97, takto: Usnesení Krajského soudu v Ostravě ze dne 25. 8. 1997, sp. zn. 22 Ca 332/97, se z r u š u j e . Odůvodnění: Ústavní stížností, podanou včas (§72 odst. 2 zák. č. 182/1993 Sb.) a za podmínek stanovených zákonem (§30 odst. 1, §31 odst. 2, §34, §72 odst. 2 cit. zák.), napadla stěžovatelka usnesení Krajského soudu v Ostravě ze dne 25. srpna 1997 (ve věci 22 Ca 332/97 označeného soudu) a tvrdila, že tímto pravomocným rozhodnutím obecný soud jako orgán veřejné moci porušil její ústavně zaručené základní právo na soudní ochranu (čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod), a to tím, že v její správně-exekuční věci, s odkazem na svou inkompetenci [§248 odst. 2 písm. e) o. s. ř.], zastavil řízení o její žalobě (§250 odst. 3 o. s. ř.) směřující proti rozhodnutí správního orgánu (Finančního úřadu v Havířově), jímž byl vydán exekuční příkaz na prodej jejích - v tomto rozhodnutí blíže označených - nemovitostí [§73 odst. 6 písm. b) zák. č. 337/1992 Sb., v současně platném znění]; tvrdila dále (v meritu věci), že ačkoli podle zjištění správce daně dluží na daňových nedoplatcích (včetně poplatku z prodlení a exekučních nákladů) částku 1 319 135,- Kč, exekučním příkazem postižené nemovitosti podle znaleckého zjištění dosahují hodnoty přes 4 miliony Kč. Z tohoto tvrzení posléze vyvodila závěr, že správcem daně zvolený výkon exekuce je zřejmě nevhodný (§73 odst. 7 zák. č. 337/1992 Sb., v současně platném znění, §322 odst. 1 o. s. ř.), a protože správce daně ve správním řízení její námitce nevyhověl, domáhala se soudního přezkumu pravomocného správního rozhodnutí, který jí však byl obecným soudem odepřen; navrhla, aby Ústavní soud svým nálezem napadené rozhodnutí obecného soudu zrušil. Z odůvodnění ústavní stížností napadeného rozhodnutí se podává, že obecný soud dospěl k závěru, že dotčené správní rozhodnutí (exekuční příkaz) je "mimo jakoukoli pochybnost", jako rozhodnutí procesní povahy upravené procesním předpisem a představující "realizaci výkonu práva a nezasahující do subjektivních práv a povinností upravených hmotněprávním předpisem", ze soudního přezkumu vyloučeno [§248 odst. 2 písm. c) o. s. ř.]. Předsedkyně senátu obecného soudu (§30 odst. 3 zák. č. 182/1993 Sb.), z něhož ústavní stížností napadené rozhodnutí vzešlo, se k výzvě Ústavního soudu (§42 odst. 3 zák. č. 182/1993 Sb.) k ústavní stížnosti vyjádřila tak, že vývody ústavní stížnosti s odkazem na odůvodnění jí napadeného rozhodnutí odmítla a navrhla, aby Ústavní soud stěžovatelčinu ústavní stížnost zamítl. Ústavní stížnost je důvodná. S odkazem na soudní inkompetenci je rozhodnutí obecného soudu podloženo závěrem, že rozhodnutí správního orgánu, vydané ve smyslu ustanovení §73 zák. č. 337/1992 Sb., v platném znění, je "mimo jakoukoli pochybnost rozhodnutím procesní povahy", a proto jako takové se soudnímu přezkumu vymyká [§248 odst. 2 písm. e) o. s. ř.], neboť - jak již dříve řečeno - "představuje toliko realizaci nuceného výkonu práva a nezasahuje do subjektivních práv a povinností upravených hmotněprávním předpisem"; tento závěr je však podle přesvědčení Ústavního soudu pouhým apodiktickým tvrzením, z něhož není dostatečně patrno, na základě jakých úvah k němu obecný soud dospěl; obdobně vágní je posléze i vyjádření předsedkyně senátu obecného soudu, neboť ani z něj nebylo lze na myšlenkový postup obecného soudu při přijímání ústavní stížností napadeného rozhodnutí usoudit. Naznačené pochybení obecného soudu jeví se o to závažnější, že ustálená judikatura obecných soudů při posuzování problematiky plynoucí z ustanovení §263 a 264 o. s. ř. stojí na stanovisku, že je povinností obecných soudů, aby při úvaze nad nevhodností uvažovaného způsobu exekuce měly na zřeteli nejen poměr výše exekuční pohledávky k ceně exekucí postižené věci, ale - protože nejde o kritérium jediné - přihlížely i k tomu, zda je vůbec možné nařídit exekuci jiným způsobem tak, aby pohledávka oprávněného byla uspokojena v přiměřeném čase; není-li takový předpoklad dán, nepůjde o (tvrzený) způsob zřejmě nevhodný ani tehdy, jestliže hodnota exekuční věci zjevně přesahuje výši pohledávky (srov. Bureš a spol.: Občanský soudní řád, komentář, 2. vydání, Praha 1996). Z této konstantní judikatury obecných soudů se podává významné zjištění, totiž že úvahy nad rozsahem výkonu rozhodnutí jsou ex lege podmíněny řadou rozličných kritérií, jimiž je obecný soud povinen zabývat se tak, aby očividně rozporné zájmy účastníků vykonávacího řízení byly zákonně, tj. spravedlivě (§1 o. s. ř.) jeho rozhodnutím vyřešeny; poměrně široká oblast soudcovského rozhodování, vymezená již dříve označenými ustanoveními občanského soudního řádu, a v neposlední řadě i skutečnost, že nařízení (a provedení) výkonu exekuce prodejem nemovitosti zpravidla bývá citelným zásahem do vlastnických práv povinného a jeho majetkové a hospodářské situace vůbec, podlamuje již zmíněný závěr obecného soudu, že realizace nuceného výkonu práva nezasahuje do subjektivních práv a povinností povinného a že v důsledku toho exekuční příkaz na prodej nemovitostí vydaný správním orgánem (správcem daně) jako rozhodnutí procesní povahy je ze soudního přezkumu vyloučeno. Z obecně známých důvodů - a především pak z ústavně právních hledisek a z požadavků plynoucích z ochrany ústavnosti - je třeba rozsahu a způsobu soudní kontroly správních aktů (rozhodnutí) věnovat dostatečnou a výraznou pozornost, stejně jako je nezbytné odmítnutí jejich soudního přezkumu v dostatečné míře přesvědčivým způsobem zdůvodnit. Ústavní soud, aniž by se svými úvahami dotýkal merita věci, dospěl proto k závěru, že ústavní stížností napadené rozhodnutí především pro nedostatek důvodů se ocitlo v rozporu s ustanovením §157 odst. 2, 3 o. s. ř. a tím, jak ve své ustálené praxi v četných předchozích nálezech vyložil (k tomu srov. např. III. ÚS 289/95 in Ústavní soud České republiky: Sbírka nálezů a usnesení - svazek 5., č. 57, vydání 1. Praha, 1997), též v rozporu s hlavou pátou (čl. 36 odst. 1) Listiny základních práv a svobod; nezbylo proto než posuzovanou ústavní stížnost shledat důvodnou a jí napadené rozhodnutí obecného soudu zrušit [§82 odst. 1, 3 písm. a) zák. č. 182/1993 Sb.]. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat (§54 odst. 2 zák. č. 182/1993 Sb.). V Brně dne 22. 1. 1998

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1998:3.US.416.97
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka III. ÚS 416/97
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 9/10 SbNU 67
Populární název Vhodnost způsobu exekuce
Datum rozhodnutí 22. 1. 1998
Datum vyhlášení  
Datum podání 5. 11. 1997
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Ševčík Vlastimil
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 337/1992 Sb., §73 odst.6 písm.a
  • 99/1963 Sb., §1, §322 odst.1, §264, §157 odst.2, §263, §157 odst.3, §248 odst.2 písm.e
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu /soudní rozhodnutí/náležité odůvodnění
Věcný rejstřík exekuční příkaz
exekuce
výkon rozhodnutí/prodejem nemovitostí
odůvodnění
daň/správce daně
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=3-416-97
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 30350
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-30