infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-272-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 19.04.2001, sp. zn. III. ÚS 429/2000 [ nález / HOLLÄNDER / výz-3 ], paralelní citace: N 64/22 SbNU 71 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2001:3.US.429.2000

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Kompetenční spor mezi Ministerstvem kultury a Ministerstvem vnitra o příslušnosti k rozhodování o odvolání ve věci zruše...

Právní věta Účelem řízení ve sporech o rozsah kompetencí státních orgánů a orgánů územní samosprávy dle §120 a násl. zák. č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, není abstraktní výklad Ústavy (frame of government), případně jednoduchého práva, nýbrž rozhodování takového sporu toliko v kontextu konkrétní věci, v níž právě k uvedenému sporu došlo, a to po uplatnění sporné kompetence buď vydáním meritorního rozhodnutí nebo popřením své příslušnosti (obdobně viz rozhodnutí Ústavního soudu ve věci sp. zn. Pl. ÚS 58/2000). Uvedené konstatování, interpretující povahu řízení dle oddílu osmého hlavy druhé zákona o Ústavním soudu, lze podepřít i kontextem posuzované věci, jejíž rozhodování probíhá na pozadí změny relevantní právní úpravy, a jejíž výsledné rozhodnutí je určeno posouzením intertemporality právě ve vztahu k danému případu.

ECLI:CZ:US:2001:3.US.429.2000
sp. zn. III. ÚS 429/2000 Nález Ústavní soud rozhodl dne 19. dubna 2001, mimo ústní jednání bez přítomnosti účastníků, v senátě, ve věci navrhovatele Ministerstva kultury proti Ministerstvu vnitra v kompetenčním sporu mezi státními orgány navzájem, o určení státního orgánu příslušného rozhodnout o odvolání proti rozhodnutí Okresního úřadu Česká Lípa ze dne 10. listopadu 1999, č. j. RVV-802/99 Na 13-99/1, kterým se ruší Nadace Lemberk a nařizuje její likvidace, takto: Orgánem příslušným vydat rozhodnutí o odvolání proti rozhodnutí Okresního úřadu Česká Lípa ze dne 10. listopadu 1999, č. j. RVV-802/99 Na 13-99/1, kterým se ruší Nadace Lemberk a nařizuje její likvidace, je Ministerstvo kultury. Odůvodnění: I. Návrhem, podaným k doručení Ústavnímu soudu dne 18. července 2000, domáhá se dle ustanovení §120 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, navrhovatel (Ministerstvo kultury) v kompetenčním sporu s Ministerstvem vnitra rozhodnutí o tom, že orgánem příslušným rozhodnout o odvolání proti rozhodnutí Okresního úřadu Česká Lípa ze dne 10. listopadu 1999, č. j. RVV-802/99 Na 13-99/1, kterým se ruší Nadace Lemberk a nařizuje její likvidace, je Ministerstvo vnitra. Svůj návrh Ministerstvo kultury odůvodňuje tím, že v situaci, kdy zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy, ve znění pozdějších předpisů, jakož i zákon č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech, výslovně neřeší, do kompetence kterého ústředního orgánu problematika nadací náleží, nutno vycházet z ustanovení §58 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení, dle něhož odvolacím orgánem je správní orgán nejblíže nadřízený správnímu orgánu, který napadené rozhodnutí vydal. Tímto orgánem, dle názoru navrhovatele, a to s poukazem na ustanovení §17 zákona č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, ve znění pozdějších předpisů, je Ministerstvo vnitra. Další argument pro uvedený závěr spatřuje navrhovatel dále v rozdílné dikci ustanovení §8 a §12, jež vymezují v zákoně o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy kompetence obou v kompetenčním sporu stojících ministerstev. Zatímco je totiž působnost Ministerstva vnitra (§12 uvedeného zákona) určena demonstrativně, působnost Ministerstva kultury (§8 daného zákona) je stanovena taxativně, z čehož pak navrhovatel dovozuje závěr, dle kterého působnost Ministerstva kultury je dána pouze a jenom ve věcech majících bezprostřední vztah k záležitostem uvedeným v předmětném zákoně, kdežto působnost Ministerstva vnitra, jelikož je uvedena příkladmo, připouští i kompetence další výslovně v zákoně neuvedené, přičemž za takovou lze, dle jeho přesvědčení, považovat i kompetenci ve věci zrušení nadace ve smyslu §35 zákona č. 227/1997 Sb. V situaci, kdy žádný právní předpis neupravuje pravomoc rozhodovat o odvolání proti rozhodnutí okresního úřadu dle uvedeného zákonného ustanovení nutno dle Ministerstva kultury postupovat za použití §17 zák. č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, ve znění pozdějších předpisů. V souvislosti s posuzováním zaměření Nadace Lemberk je podle názoru navrhovatele třeba přihlédnout nejen ke statutu nadace, ale rovněž je třeba vzít v úvahu činnost, kterou nadace po dobu své existence fakticky vykonávala. Ze statutu přitom plyne, že jejím cílem nejsou toliko aktivity kulturní (zejména týkající se rekonstrukce Bredovského zámečku), nýbrž i činnosti jiné (ekologické a sociální). Dle Ministerstva kultury se právě činnost ekologická postupně stala dominantní aktivitou Nadace Lemberk (a to při záchraně čedičového kopce Tlustec, ohrožených ekosystémů Jizerských hor atd.). Posouzením reálných aktivit dospívá navrhovatel k závěru, že Nadaci Lemberk nelze považovat za nadaci založenou především za účelem kulturním, neboť její aktivity se vzájemně prolínají a doplňují. Ze všech uvedených důvodů, jak bylo již uvedeno, navrhuje Ministerstvo kultury Ústavnímu soudu v řízení ve věci kompetenčního sporu s Ministerstvem vnitra o příslušnost rozhodovat o odvolání proti rozhodnutí Okresního úřadu Česká Lípa ze dne 10. listopadu 1999, č. j. RVV-802/99 Na 13-99/1, kterým se ruší Nadace Lemberk a nařizuje její likvidace, rozhodnout tak, že orgánem příslušným rozhodnout v předmětné věci je Ministerstvo vnitra. Na základě výzvy Ústavního soudu podle §42 odst. 4 zák. č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, se k návrhu vyjádřilo podáním ze dne 31. srpna 2000 Ministerstvo vnitra. Uvádí v něm, že v souladu s poučením, obsaženým v rozhodnutí Okresního úřadu Česká Lípa ze dne 10. listopadu 1999, č. j. RVV-802/99 Na 13-99/1, kterým se ruší Nadace Lemberk a nařizuje její likvidace, podala Nadace Lemberk odvolání proti předmětnému rozhodnutí Ministerstvu vnitra. Na základě posouzení věci však Ministerstvo vnitra dospělo k závěru, že v daném případě nejde o věc patřící do jeho působnosti, nýbrž o věc, jejíž přezkoumání náleží do kompetence navrhovatele v řízení před Ústavním soudem. Důvody, jež účastníka řízení vedly k uvedenému závěru ve svém vyjádření shrnuje takto: Rozhodnutí o zrušení nadace a o nařízení její likvidace je rozhodnutím správním, přičemž podle ustanovení §17 odst. 1 zákona č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, ve znění pozdějších předpisů, přezkoumávají rozhodnutí okresních úřadů vydaná ve správním řízení orgány státní správy, do jejichž působnosti náleží úseky státní správy vykonávané okresními úřady. Vzhledem k tomu, že zák. č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů, ani žádný jiný zákon výslovně nestanovil, do působnosti kterého ústředního orgánu státní správy problematika nadací patří, zastává Ministerstvo vnitra názor, že působnost ústředního orgánu státní správy v uvedených věcech nutno dovozovat z obecně prospěšných cílů, k jejichž dosahování je nadace zřízena. Není-li určen výlučný obecně prospěšný cíl nadace, dle přesvědčení účastníka řízení je nezbytné přihlížet při stanovení věcné příslušnosti k cílům převažujícím, přičemž stejný přístup třeba uplatnit též v případě rozhodnutí o zrušení nadace ve smyslu §35 zák. č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech. V této souvislosti Ministerstvo vnitra odkazuje na čl. 3 statutu Nadace Lemberk, dle kterého je jejím prvotním a převažujícím cílem vytvořit z Lemberka kulturní středisko oblasti a přispívat k obnově kulturních památek, z čehož pak účastník řízení dovozuje příslušnost Ministerstva kultury. Svůj právní názor Ministerstvo vnitra konečně opírá i o odkaz na rozhodnutí Ústavního soudu v obdobném kompetenčním sporu obou účastníků předmětného řízení (nález sp. zn. I. ÚS 27/95). V polemice s argumentací navrhovatele, dle níž pro stanovení příslušnosti třeba přihlédnout nejen ke statutu nadace, ale je rovněž třeba vzít v úvahu převažující činnost, kterou nadace po dobu své existence fakticky vykonávala (jíž by měla být činnost ekologická), účastník řízení poznamenává, že za těchto okolností by věcně příslušným orgánem v dané věci mělo být Ministerstvo životního prostředí. K argumentaci navrhovatele ohledně odlišného způsobu vymezení kompetence obou ve sporu stojících ministerstev v §8 a §12 zák. č. 2/1969 Sb., ve znění pozdějších předpisů, účastník řízení opakovaně odkazuje na již zmiňovaný nález Ústavního soudu sp. zn. I. ÚS 27/95. Závěrem svého vyjádření pak Ministerstvo vnitra poznamenává, že uvedený nález Ústavního soudu byl v dosavadní praxi určování příslušnosti ústředního orgánu státní správy v případě odmítnutí registrace nadace, resp. jejím zrušení, obecně akceptován a Ministerstvo vnitra (odbor všeobecné správy) dosud nevydalo ani jediné rozhodnutí, týkající se nadací vzniklých dle právní úpravy, jež zákonu č. 227/1997 Sb. předcházela. Z předmětného návrhu Ministerstva kultury, jeho příloh, jakož i z vyjádření účastníka řízení - Ministerstva vnitra, bylo Ústavním soudem zjištěno následující: Rozhodnutím Okresního úřadu v České Lípě ze dne 10. listopadu 1999, č. j. RVV-802/99 Na 13-99/1, byla zrušena Nadace Lemberk a nařízena její likvidace. Podáním ze dne 20. prosince 1999, č. j. VS/1-1/6936/99, bylo Ministerstvem vnitra odvolání Nadace Lemberk do uvedeného rozhodnutí postoupeno k vyřízení Ministerstvu kultury. Přípisem ze dne 20. ledna 2000, č. j. 16268/99, bylo odvolání Nadace Lemberk Ministerstvem kultury vráceno Ministerstvu vnitra, dne 4. dubna 2000 pod č. j. VS/1-1/6936/99 pak Ministerstvo vnitra po opětovném konstatování své nepříslušností zaslalo předmětnou věc Ministerstvu kultury, jež ale podáním ze dne 13. dubna 2000, č. j. 5468/2000, vrátilo věc zpět Ministerstvu vnitra. Ministerstvo vnitra pak přípisem ze dne 5. května 2000, č. j. VS/1-1/6936/99, opakovaně odvolání Nadace Lemberk do rozhodnutí Okresního úřadu v České Lípě ze dne 10. listopadu 1999, č. j. RVV-802/99 Na 13-99/1, zaslalo k vyřízení Ministerstvu kultury. Stanoviska obou ministerstev, obsažená v podáních jimiž byla mezi nimi věc postupována k vyřízení, jsou shodná s obsahem již referovaného návrhu na vydání rozhodnutí ve věci kompetenčního sporu a vyjádření účastníka řízení. Dle ustanovení §44 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, může Ústavní soud se souhlasem účastníků od ústního jednání upustit, nelze-li od tohoto jednání očekávat další objasnění věci. Vzhledem k tomu, že oba účastníci, tj. navrhovatel v podání ze dne 26. března 2001 a účastník řízení ve vyjádření ze dne 27. března 2001, vyjádřili svůj souhlas s upuštěním od ústního jednání a dále vzhledem k tomu, že Ústavní soud má za to, že od jednání nelze očekávat další objasnění věci, bylo od ústního jednání v předmětné věci upuštěno. Vyhlášení nálezu v předmětné věci ve smyslu ustanovení §56 zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, stanovil Ústavní soud na den 19. dubna 2001. II. Řízení ve věci kompetenčního sporu dle §122 zákona o Ústavním soudu je vedeno zásadou subsidiarity. Ústavní soud v této souvislosti zvážil otázku přípustnosti ve vztahu k §28 zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů, podle něhož činnost ministerstev řídí, kontroluje a sjednocuje vláda. V předmětné záležitosti, cítě se vázán právním názorem, jenž Ústavní soud vyslovil v nálezu ve věci sp. zn. I. ÚS 27/95, dospěl Ústavní soud k závěru, že jde o kompetenční spor, který svou povahou přesahuje rámec obvyklého řízení, kontroly a sjednocování činnosti ministerstev za účelem plnění vládního programu a koordinace a součinnosti resortů při plnění vládních úkolů a tedy jde právně o kompetenční spor ve smyslu §120 a násl. zák. č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, v němž oba státní orgány popírají svou kompetenci. Účelem řízení ve sporech o rozsah kompetencí státních orgánů a orgánů územní samosprávy dle §120 a násl. zák. č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, není abstraktní výklad Ústavy (frame of government), případně jednoduchého práva, nýbrž rozhodování takového sporu toliko v kontextu konkrétní věci, v níž právě k uvedenému sporu došlo, a to po uplatnění sporné kompetence buď vydáním meritorního rozhodnutí nebo popřením své příslušnosti (obdobně viz rozhodnutí Ústavního soudu ve věci sp. zn. Pl. ÚS 58/2000). Uvedené konstatování, interpretující povahu řízení dle oddílu osmého hlavy druhé zákona o Ústavním soudu, lze podepřít i kontextem posuzované věci, jejíž rozhodování probíhá na pozadí změny relevantní právní úpravy, a jejíž výsledné rozhodnutí je určeno posouzením intertemporality právě ve vztahu k danému případu. Dnem 1. ledna 2001 nabylo účinnosti ustanovení §67 písm. a) zák. č. 129/2000 Sb., o krajích, dle kterého v oblasti přenesené působnosti přezkoumává rozhodnutí vydaná okresními úřady a magistráty měst Brna, Ostravy a Plzně ve správním řízení, pokud není zákonem tato působnost svěřena zvláštnímu orgánu nebo zákon nestanoví jinak, krajský úřad. Za situace, kdy rozhodnutí Okresního úřadu v České Lípě č. j. RVV-802/99 Na 13-99/1 o zrušení Nadace Lemberk a nařízení její likvidace bylo vydáno dne 10. listopadu 1999 a odvolání do uvedeného rozhodnutí bylo dotčenou nadaci podáno 27. listopadu 1999 (Okresnímu úřadu v České Lípě pak doručeno dne 30. listopadu 1999), nutno v první řadě stanovit, zda na předmětnou věc dopadá již právní úprava nová, zakotvená v uvedeném ustanovení §67 písm. a) zákona o krajích, nebo právní úprava předchozí. Dle přechodného ustanovení obsaženého v §94 odst. 4 zákona o krajích se správní řízení pravomocně neskončená před nabytím účinnosti tohoto zákona dokončí podle dosavadních předpisů. Ve vztahu k předmětnému případu je tudíž nutno kompetenci rozhodovat ve věcech odvolání proti rozhodnutí okresního úřadu o zrušení nadace stanovit s ohledem na právní úpravu obsaženou v §58 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení, §17 odst. 1 písm. b) zákona č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, ve znění pozdějších předpisů, §§8 a 12 zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a v §35 zák. č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech. Rozhodnutí Okresního úřadu Česká Lípa ze dne 10. listopadu 1999, č. j. RVV-802/99 Na 13-99/1, kterým se ruší Nadace Lemberk a nařizuje její likvidace, bylo vydáno dle §35 odst. 5 zák. č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech, jež příslušnost orgánu oprávněného rozhodnout o odvolání v dané věci nestanoví. Stejně nestanoví příslušnost ve věcech nadací a nadačních fondů ani ustanovení §8 a §12 zák. č. 2/1969 Sb., jež působnost ministerstev kultury a vnitra vymezují. Východiskem pro její určení není ani rozdílný legislativně technický způsob koncipování obou uvedených zákonných ustanovení (tj. taxativní, resp. demonstrativní výčet kompetencí ministerstev kultury a vnitra). Dle čl. 2 odst. 3 Ústavy a čl. 2 odst. 2 Listiny základních práv a svobod lze státní moc uplatňovat jen v případech a v mezích stanovených zákonem, a to způsobem, který zákon stanoví, přičemž do rámce zákonem stanoveného způsobu uplatňování státní moci nutno řadit i vymezení příslušnosti státních orgánů. Taxativní, resp. demonstrativní dikce ustanovení zakotvujících v zák. č. 2/1969 Sb., ve znění pozdějších předpisů, kompetence ministerstev, resp. jiných ústředních orgánů státní správy, reflektuje dobu přijetí daného zákona, z pohledu uvedených ustanovení Ústavy a Listiny pak může dnes demonstrativní dikce sloužit toliko jako indikátor (odkaz) na možné nepřímé novelizace předmětného ustanovení, obsažené v jiných zákonech. Za této situace nutno vycházet v dané věci z úpravy obecné. Dle §58 odst. 1 zák. č. 71/1967 Sb. ve správním řízení je odvolacím orgánem správní orgán nejblíže vyššího stupně nadřízený správnímu orgánu, který napadené rozhodnutí vydal. Na základě ustanovení §17 odst. 1 písm. b) zákona č. 425/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů, pak ústřední orgány státní správy, do jejichž působnosti náleží úseky státní správy vykonávané okresními úřady, přezkoumávají rozhodnutí okresních úřadů vydaná ve správním řízení. Vycházeje z uvedených zákonných ustanovení, dospěl Ústavní soud v obdobné věci v nálezu sp. zn. I. ÚS 27/95 k závěru, dle něhož při určení státního orgánu příslušného rozhodovat o odvolání proti rozhodnutí okresního úřadu ve věcech nadací je nutné v každém jednotlivém případě vycházet z účelu nadace a zájmů, k jejichž dosažení je zřizována, čili vycházet z materiálněprávního hlediska, z posouzení toho, věcná kompetence kterého ministerstva stojí této problematice blíže. Uvedený právní názor považuje Ústavní soud za východisko posouzení i předmětného návrhu. Při hodnocení převažujícího zaměření Nadace Lemberk považuje Ústavní soud za relevantní ustanovení čl. 3 jejího statutu, dle něhož cílem nadace je vybudovat z Lemberka u Jablonného v Podještědí kulturní středisko oblasti. Pakliže navrhovatel v této souvislosti argumentuje tím, že ve skutečnosti se dominantní činností Nadace Lemberk stala činnost ekologická, Ústavnímu soudu nepředložil žádné důkazy, jež by toto tvrzení potvrzovaly, v důsledku čehož neunesl v této souvislosti důkazní břemeno. Ze všech uvedených důvodů Ústavní soud rozhodl v řízení ve sporu o rozsah kompetencí mezi Ministerstvem kultury a Ministerstvem vnitra tak, že orgánem příslušným vydat rozhodnutí o odvolání proti rozhodnutí Okresního úřadu Česká Lípa ze dne 10. listopadu 1999, č. j. RVV-802/99 Na 13-99/1, kterým se ruší Nadace Lemberk a nařizuje její likvidace, je Ministerstvo kultury. Poučení: Proti tomuto nálezu se nelze odvolat. V Brně dne 19. dubna 2001

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2001:3.US.429.2000
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka III. ÚS 429/2000
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 64/22 SbNU 71
Populární název Kompetenční spor mezi Ministerstvem kultury a Ministerstvem vnitra o příslušnosti k rozhodování o odvolání ve věci zrušení nadac
Datum rozhodnutí 19. 4. 2001
Datum vyhlášení 19. 4. 2000
Datum podání 19. 7. 2000
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení Ve sporech o rozsah kompetencí státních orgánů a orgánů územní samosprávy
Význam 3
Navrhovatel MINISTERSTVO - kultury
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Holländer Pavel
Napadený akt  
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy  
Ostatní dotčené předpisy
  • 129/2000 Sb., §67
  • 182/1993 Sb., §120
  • 2/1969 Sb., §8, §12
  • 227/1997 Sb., §35
  • 71/1967 Sb., §58
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení kompetenční spor
Věcný rejstřík kompetenční spor
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=3-429-2000
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 36882
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-25