infUsVec2,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 21.11.2000, sp. zn. III. ÚS 498/2000 [ usnesení / JANŮ / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2000:3.US.498.2000

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2000:3.US.498.2000
sp. zn. III. ÚS 498/2000 Usnesení Ústavní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Vlastimila Ševčíka a soudců JUDr. Ivany Janů a JUDr. Vladimíra Jurky mimo ústní jednání ve věci ústavní stížnosti stěžovatelky Městské části Praha 6, zastoupené JUDr. F. V., advokátem, proti usnesení Vrchního soudu v Praze ze dne 19.6.2000, č.j. 9 Cmo 455/2000-32, takto: Ústavní stížnost se odmítá. Odůvodnění: Stěžovatelka se včas podanou účastní stížností domáhala zrušení usnesení Vrchního soudu v Praze ze dne 19.6.2000, č.j. 9 Cmo 455/2000-32, potvrzujícího usnesení Krajského obchodního soudu v Praze ze dne 14.3.2000, č.j. 16 Cm 217/97-24, kterým byla stěžovatelka ustanovena opatrovníkem J. Š., v řízení o zaplacení částky 9 360,- Kč s příslušenstvím. Stěžovatelka namítá, že postavení ustanoveného opatrovníka fyzické osoby, jejíž pobyt není znám, není možné zahrnout pod příkladné ust. §14 zákona o obcích, tj. pod samostatnou působnost obce, jak tvrdí v odůvodnění svého usnesení Vrchní soud v Praze, když v celém příkladném výčtu atributů spadajících do samostatné působnosti obcí není ani jediný, pod který by, byť analogicky, bylo možné podřadit povinnost "domovské obce" poskytovat právní služby občanům s trvalým pobytem na území takové obce, konkrétně vykonávat funkci jejich opatrovníka. Dále stěžovatelka poukazuje na §8 zák. č. 418/1990 Sb., o hl. městě Praze, podle něhož se mohou jednotlivé městské části podílet na samostatné působnosti pouze v taxativně stanoveném rozsahu, nad tento rámec pouze v případě, že tak stanoví Statut hl. města Prahy. Stěžovatelka vyslovuje názor, že soud může ustanovit opatrovníka pouze za předpokladu, že osoba ustanovená opatrovníkem s převzetím této funkce souhlasí, že je svolná a ochotná takovouto funkci skutečně zastávat. Vzhledem k tomu, že žádný zákon jí neukládá výkon funkce opatrovníka, považuje napadené usnesení za rozhodnutí, které je v rozporu s ust. čl. 2 odst. 4 Ústavy ČR a s ust. čl. 2 odst. 3 Listiny základních práv a svobod, podle nichž nikdo nesmí býti nucen činit, co zákon neukládá. Ústavní soud nejprve přezkoumal formální náležitosti navrhovatelčina podání. Ústavní stížnost byla podána včas, stěžovatelka oprávněná k jejímu podání byla řádně zastoupena a vyčerpala všechny prostředky, které jí zákon k ochraně práv poskytuje. Proto byla ústavní stížnost shledána přípustnou. Věc byla v další fází řízení přezkoumána z hlediska její opodstatněnosti. Přitom opodstatněností ústavní stížnosti je v řízení před Ústavním soudem rozumět podmínku, že napadeným rozhodnutím bylo porušeno základní právo nebo svoboda stěžovatelky. Přezkoumáním skutkového stavu tvrzeného stěžovatelkou dospěl Ústavní soud k závěru, že ústavní stížnost je zjevně neopodstatněná, neboť k namítanému porušení základních práv stěžovatelky nedošlo. Obecné soudy v řízení využily ustanovení §29 odst. 2 obč. soudního řádu a účastníkovi, jehož pobyt není znám, byl ustanoven zákonným postupem opatrovník, tj. stěžovatelka. Oba soudy citované ustanovení interpretovaly a aplikovaly ústavně konformním způsobem, a proto nelze v jejich postupu spatřovat zásah do základních práv a svobod. Ústavní soud k tomu dodává, že stěžovatelčina námitka směřující k tomu, že postavení opatrovníka nelze zahrnout pod příkladné ustanovení §14 zákona č. 367/1990 Sb. není na místě. Toto ustanovení zákona o obcích v prvním odstavci podává jen demonstrativní výčet a je třeba respektovat generální klauzuli zařazenou do druhého odstavce tohoto ustanovení. Konečně, Vrchní soud v Praze ani netvrdí, že ustanovení opatrovníka lze zahrnout pod příkladné ustanovení §14 zákona o obcích, ale uvádí, že "jde o další samostatnou činnost obcí a z okruhu jejich působnosti uvedeného příkladmo v §14 nelze výkon opatrovnictví vyloučit". Stěžovatelka se mýlí, když výkon opatrovnictví považuje za povinnost domovské obce poskytovat právní služby občanům s trvalým pobytem na území takové obce. Výkon opatrovnictví představuje jeden z atributů samosprávného působení obce na vymezeném teritoriu zahrnujícím správu všech záležitostí nevyhrazených jiným subjektům, zejména orgánům státní správy (viz též §14 odst. 2 zák. č. 367/1990 Sb.), resp. správu záležitostí, které jsou v zájmu obce a jejích občanů, pokud nejsou svěřeny zákonem krajům nebo pokud nejde o výkon přenesené působnosti (§35 odst. 1 zák. č. 128/2000 Sb., o obcích, s účinností od 12.11.2000). Z tohoto důvodu není nezbytný souhlas obce s převzetím funkce opatrovníka, pokud soudy souhlas nevyžadovaly, nelze jejich postupu vytýkat pochybení. Nesprávná je též argumentace odkazující na §8 zák. č. 418/1990 Sb., když městská část měla ve smyslu §9 zák. č. 418/1990 Sb. postavení právnické osoby, a proto mohla být ustanovena, v souladu s obecně závaznými předpisy, opatrovníkem. Z uvedených důvodů senát Ústavního soudu mimo ústní jednání bez přítomnosti účastníků podle ustanovení §43 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, návrh jako zjevně neopodstatněný odmítl. Poučení: Proti usnesení Ústavního soudu není odvolání přípustné. V Brně dne 21. listopadu 2000 JUDr. Vlastimil Ševčík předseda senátu Ústavního soudu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2000:3.US.498.2000
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka III. ÚS 498/2000
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 21. 11. 2000
Datum vyhlášení  
Datum podání 18. 8. 2000
Datum zpřístupnění 30. 10. 2007
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel OBEC / ZASTUPITELSTVO OBCE
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Janů Ivana
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
Typ výroku odmítnuto pro zjevnou neopodstatněnost - §43/2/a)
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy  
Ostatní dotčené předpisy
  • 2/1993 Sb., čl. 2 odst.3
  • 367/1990 Sb., §14
  • 418/1990 Sb., §8, §9
  • 99/1963 Sb., §29
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní ústavní principy/demokratický právní stát/ukládání povinností pouze na základě zákona
základní ústavní principy/demokratický právní stát/princip legality (vázanosti státní moci zákonem)
Věcný rejstřík opatrovník
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=3-498-2000
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 36948
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-25