infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-131-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 23.03.2000, sp. zn. III. ÚS 594/99 [ nález / JURKA / výz-3 ], paralelní citace: N 45/17 SbNU 317 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2000:3.US.594.99

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Posouzení okolností týkajících se postavení ručitele v daňovém řízení z hlediska jeho námitky, že ručitelem není

Právní věta V případě rozhodnutí instančně vyššího správce daně jde vždy o posouzení právních a skutkových okolností případu, které se týkají postavení ručitele z hlediska namítaného ručení (případně tvrzení, že ručitelem není). Rozhodnutí o povolení přezkumu musí pečlivě zvážit dodržení zákonnosti rozhodnutí a zejména i skutkový stav v podobě existence skutečností, které alespoň naznačují, že ten, kdo je označen za ručitele, jím být nemusí. Pokud by instančně vyšší správce daně nepřihlédl k porušení právního předpisu, tedy podstatné vadě řízení nebo k tomu, že skutkové okolnosti alespoň nasvědčují tomu, že ten, kdo je označen za ručitele, jím nemusí být, zůstal by při extenzívním výkladu pojmu "procesní rozhodnutí" stěžovatel v tomto řízení bez soudní ochrany, které je mu Listinou v čl. 36 odst. 1 a 2 zaručena. Porušení základních práv a svobod takto spočívalo v neposkytnutí soudní ochrany, když Krajský soud v Brně se přidržel výkladu pojmu "procesní rozhodnutí" v rozsahu, který vedl k namítanému zásahu do základních práv a svobod stěžovatele. Je věcí obecného soudu, aby zvážil, zda ke zkrácení práv skutečně došlo a zda rozhodnutí instančně vyššího správce daně skutečně odpovídá zákonu a zda skutečně zde nejsou okolnosti, které by vedly k nesprávnému označení ručitele.

ECLI:CZ:US:2000:3.US.594.99
sp. zn. III. ÚS 594/99 Nález Ústavní soud rozhodl v senátě o návrhu navrhovatelky Ing. M. F., zastoupené JUDr. M. S., advokátem, na zrušení usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 1. 9. 1999, čj. 29 Ca 29/99-32, za vedlejší účasti Finančního ředitelství v Brně, takto: Usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 1. 9. 1999, čj. 29 Ca 29/99-32, se zrušuje. Odůvodnění: Navrhovatelka podala dne 2. 12. 1999 návrh, který směřoval proti usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 1. 9. 1999, čj. 29 Ca 29/99-32, s tvrzením, že jím byla porušena její základní práva. Ze spisu Krajského soudu v Brně, sp.zn. 29 Ca 29/99 a spisu finančního úřadu Brno-venkov, sp.zn. 99314/98/293940/2246, které si vyžádal, Ústavní soud zjistil, že dne 22. 7. 1998 vydal Finanční úřad Brno-venkov podle §57 odst. 5 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků "Výzvu k zaplacení daňového nedoplatku ručitelem v náhradní lhůtě", kterou vyzval navrhovatelku, jako ručitele k úhradě vykázaného nedoplatku ve výši 20.000,- Kč daňového dlužníka F. a H. spol. s r.o. Proti této výzvě podala navrhovatelka odvolání, v němž namítala, že není ručitelkou. Finanční ředitelství v Brně dne 1. 12. 1998 rozhodnutím, čj. 5959/98/FŘ/150, odvolání zamítlo. Zamítavé rozhodnutí Finančního ředitelství napadla navrhovatelka žalobou na přezkoumání rozhodnutí správního orgánu, podaném ke Krajskému soudu v Brně. V žalobě namítala, že správce daně se nedomáhal nejprve splnění závazku po daňovém dlužníkovi, ale ihned vyzval k zaplacení daňového nedoplatku ji, přičemž dále namítala, že není ručitelem. Krajský soud v Brně dne 1. 9. 1999 usnesením, čj. 29 Ca 29/99-32, řízení zastavil. Rozhodnutí odůvodnil tím, že řízení o žalobě nemohlo proběhnout, neboť žalobou je napadeno rozhodnutí, které se opírá o ustanovení §57 odst. 5 zákona č. 337/1992 Sb., které upravuje sekundární povinnost k úhradě daňové povinnosti jiné osoby než daňovému subjektu. Jedná se o ustanovení procesní povahy, protože toto ustanovení samo o sobě nezakládá právní vztah správce daně a ručitele. Formuluje pouze vztah ručení v daňovém řízení jako subjektivní povinnost ručitele k zaplacení daňového nedoplatku daňového dlužníka. Vydáním výzvy k zaplacení daňového nedoplatku v náhradní lhůtě vzniká ručiteli povinnost uhradit daňový dluh daňového subjektu v případě, že daňový dlužník, který je primárním nositelem daňové povinnosti, svůj závazek vůči správci daně včas nesplní. V daňovém řízení má ručení podpůrnou funkci, je závislé na existenci hlavního závazku daňového subjektu. Podle §244 odst. 3 občanského soudního řádu (dále jen "o.s.ř.") se rozhodnutími správních orgánů rozumí rozhodnutí vydaná jimi ve správním řízení, jakož i další rozhodnutí, která zakládají, mění nebo ruší oprávnění a povinnosti fyzických nebo právnických osob. Podle §248 odst. 1 o.s.ř. soudy nepřezkoumávají rozhodnutí správních orgánů, která nemají povahu rozhodnutí o právu či povinnosti fyzické nebo právnické osoby a další rozhodnutí uvedená v §248 odst. 2 o.s.ř. Z přezkumné činnosti soudů jsou vyloučena mimo jiné rozhodnutí správních orgánů předběžné, procesní nebo pořádkové povahy. Procesní rozhodnutí jsou taková, která se nedotýkají přímo práv účastníka vyplývajících z práva hmotného, ale zasahují do práv daných pro vlastní vedení řízení. V tomto smyslu je napadené rozhodnutí rozhodnutím procesním, je proto z přezkumné činnosti soudů vyloučeno. Toto rozhodnutí napadla navrhovatelka ústavní stížností, v níž namítala, že krajský soud porušil její základní práva, daná čl. 2 odst. 3, čl. 4 odst. 1 a čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"). V ústavní stížnosti navrhovatelka namítala, že výzva správce daně podle §57 odst. 5 zákona č. 337/1992 Sb. se dotýká přímo jejích práv a povinností, je rozhodnutím v daňovém řízení a proto je proti ní přípustný opravný prostředek, ačkoliv obecně proti výzvám v daňovém řízení opravný prostředek přípustný není. V §57 odst. 5 zákona č. 337/1992 Sb. je výslovně stanoveno, co pouze lze v tomto odvolání namítat, mimo jiné tu skutečnost, že stěžovatel není ručitelem. A právě námitku, že není ručitelem, vznesla navrhovatelka ve všech opravných prostředcích, včetně správní žaloby. Soud se tedy měl žalobou zabývat meritorně. Jestliže tak neučinil, porušil její základní práva vpředu označená. Krajský soud v Brně, ve svém vyjádření ze dne 11. 1. 2000, jako účastník řízení uvedl, že se při svém rozhodování neodchýlil od zákonem stanoveného postupu a odkázal na odůvodnění napadeného rozsudku. Finanční ředitelství v Brně, jako vedlejší účastník v řízení před Ústavním soudem opakoval ve svém vyjádření argumentaci uplatněnou v řízení před soudem a dodal, že správce daně v projednávané věci požadoval nejprve splnění daňové povinnosti po daňovém dlužníku. Po zvážení všech zjištěných skutečností plynoucích z předložených spisových materiálů, s ohledem na argumentaci účastníků řízení i účastníka vedlejšího dospěl Ústavní soud k závěru, že podaný návrh je důvodný. Na tomto místě je třeba uvést, že Ústavní soud ČR je si vědom skutečnosti, že není vrcholem soustavy obecných soudů (čl. 81, čl. 90 Ústavy ČR). Nemůže proto na sebe atrahovat právo přezkumného dohledu nad jejich činností. To ovšem jen potud, pokud tyto soudy ve své činnosti postupují ve shodě s obsahem hlavy páté Listiny a pokud napadeným rozhodnutím nebylo porušeno základní právo nebo svoboda zaručené ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy ČR. Podle ust. §244 a dalších o.s.ř. přezkoumávají soudy ve správním soudnictví zákonnost rozhodnutí orgánů veřejné správy. Podle ust. §57 odst. 5 zákona č. 337/1992 Sb. se může ručitel odvolat proti výzvě k plnění platební povinnosti. V odvolání může namítat pouze skutečnost, že není ručitelem nebo že ručení bylo uplatněno ve větším než zákonem stanoveném rozsahu nebo že již bylo zaplaceno. Navrhovatelka ve svém odvolání u Finančního ředitelství v Brně mimo jiné uvedla, že není ručitelem, uplatnila tedy zákonný důvod pro odvolání. Jak již uvedeno, nadřízený správní orgán odvolání zamítl a následně Krajský soud Brno (k podané žalobě na přezkum tohoto rozhodnutí) řízení zastavil. V případě rozhodnutí instančně vyššího správce daně jde vždy o posouzení právních a skutkových okolností případu, které se týkají postavení ručitele z hlediska namítaného ručení (případně tvrzení, že ručitelem není). Rozhodnutí o povolení přezkumu musí pečlivě zvážit dodržení zákonnosti rozhodnutí a zejména i skutkový stav v podobě existence skutečností, které alespoň naznačují, že ten, kdo je označen za ručitele, jím být nemusí. Pokud by instančně vyšší správce daně nepřihlédl k porušení právního předpisu, tedy podstatné vadě řízení nebo k tomu, že skutkové okolnosti alespoň nasvědčují tomu, že ten, kdo je označen za ručitele, jím nemusí být, zůstal by při extenzívním výkladu pojmu "procesní rozhodnutí" stěžovatel v tomto řízení bez soudní ochrany, které je mu Listinou v čl. 36 odst. 1 a 2 zaručena. Porušení základních práv a svobod takto spočívalo v neposkytnutí soudní ochrany, když Krajský soud v Brně se přidržel výkladu pojmu "procesní rozhodnutí" v rozsahu, který vedl k namítanému zásahu do základních práv a svobod stěžovatele. Je věcí obecného soudu, aby zvážil, zda ke zkrácení práv skutečně došlo a zda rozhodnutí instančně vyššího správce daně skutečně odpovídá zákonu a zda skutečně zde nejsou okolnosti, které by vedly k nesprávnému označení ručitele. Na základě výše uvedených skutečností proto Ústavnímu soudu nezbylo než napadené rozhodnutí Krajského soudu v Brně ze dne 1. 9. 1999, čj. 29 Ca 29/99-32, zrušit. Vzhledem k tomu, že Ústavní soud zrušil napadené rozhodnutí pro rozpor s čl. 36 Listiny, nezabýval se již též tvrzeným rozporem tohoto rozhodnutí s čl. 2 odst. 3, čl. 4 odst. 1 Listiny. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 23. března 2000

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2000:3.US.594.99
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka III. ÚS 594/99
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 45/17 SbNU 317
Populární název Posouzení okolností týkajících se postavení ručitele v daňovém řízení z hlediska jeho námitky, že ručitelem není
Datum rozhodnutí 23. 3. 2000
Datum vyhlášení  
Datum podání 2. 12. 1999
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Jurka Vladimír
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1, čl. 36 odst.2, čl. 2 odst.3, čl. 4 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 337/1992 Sb., §57 odst.5, §73 odst.1
  • 99/1963 Sb., §244 odst.3
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/ukládání daní a poplatků
právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík daň/nedoplatek
rozhodnutí procesní
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=3-594-99
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 34415
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-27