ECLI:CZ:US:1997:3.US.70.97
sp. zn. III. ÚS 70/97
Nález
Ústavní soud České republiky rozhodl dne 10. července 1997 ve věci ústavní stížnosti navrhovatele H. D. za účasti vedlejšího účastníka Ministerstva pro místní rozvoj,, proti usnesení Vrchního soudu v Praze ze dne 18. prosince 1996, č. j. 6 A 95/94-42, jímž se zastavuje řízení, takto:
1. Usnesením Vrchního soudu v Praze ze dne 18. prosince
1996, č. j. 6 A 95/94-42, byla porušena základní práva a svobody
plynoucí z čl. 36 odst. 1, čl. 38 odst. 2 a čl. 35 odst. 1 a čl.
41 Listiny základních práv a svobod, a proto se uvedené usnesení
z r u š u j e.
2. Postupem Vrchního soudu v Praze v řízení ve věci sp. zn.
6 A 95/94 bylo porušeno základní právo na projednání věci bez
zbytečných průtahů dle čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv
a svobod.
Odůvodnění:
I.
Návrhem, podaným Ústavnímu soudu České republiky ve lhůtě
stanovené v §72 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., se stěžovatel
domáhá zrušení usnesení Vrchního soudu v Praze ze dne 18. prosince
1996, č. j. 6 A 95/94-42, jímž se zastavuje řízení. Napadeným
rozhodnutím se cítí být dotčen na svých základních právech
a svobodách, vyplývajících z čl. 35, 36 a čl. 38 odst. 2 Listiny
základních práv a svobod.
Ze spisu sp. zn. 6 A 95/94 Vrchního soudu v Praze, ze
správního spisu Ministerstva hospodářství (v současnosti
Ministerstva pro místní rozvoj) a Okresního úřadu v T. ve věci
vydání stavebního povolení na stavbu meziskladu vyhořelého
jaderného paliva v Jaderné elektrárně D. a správního spisu
Ministerstva hospodářství ve věci vydání rozhodnutí o umístění
stavby meziskladu vyhořelého jaderného paliva v areálu Jaderné
elektrárny D., jakož i správního spisu Ministerstva životního
prostředí ve věci stanoviska o hodnocení vlivu stavby meziskladu
vyhořelého jaderného paliva v areálu Jaderné elektrárny D. na
životní prostředí, jež si Ústavní soud vyžádal, bylo zjištěno
následující:
Okresním úřadem v T. bylo dne 1.dubna 1993 pod
čj.108-368/92-328/Ka vydáno územní rozhodnutí o umístění stavby
meziskladu vyhořelého jaderného paliva v areálu Jaderné elektrárny
D. Uvedené územní rozhodnutí bylo následně rozhodnutím
Ministerstva hospodářství ze dne 20. srpna 1993, čj. MH-566/93,
zčásti potvrzeno a zčásti změněno, přičemž změny se týkaly určení
dalších povinností stavebníka, zejména toho, že v dalším stupni
projektové dokumentace bude stanovena předpokládaná doba
skladování vyhořelého paliva, termín a způsob jeho následné
likvidace, bude zpracována podrobná bezpečnostní zpráva, ve které
bude zejména řešen vliv meziskladu na životní prostředí, dále byla
vyslovena podmínka, podle které kontejnery, určené pro přepravu
a ukládání radioaktivních materiálů, musí splňovat požadavky
stanovené Československou komisí pro atomovou energii (ČSKAE).
V souladu s ustanovením §126 odst. 4 stavebního zákona bylo
územní rozhodnutí vydáno po kladném stanovisku Ministerstva
životního prostředí ze dne 23. prosince 1992, čj.4740/OEP/92
e.o., v němž byly ve smyslu zákona č. 244/1992 Sb. posouzeny vlivy
stavby na životní prostředí.
ČEZ, a. s., Jaderná elektrárna D., dne 29. listopadu 1993
podala Okresnímu úřadu v T., referátu regionálního rozvoje, žádost
o vydání stavebního povolení na stavbu meziskladu vyhořelého
jaderného paliva v Jaderné elektrárně D. Přílohou této žádosti
byla, kromě jiného, rozhodnutí Státního úřadu pro jadernou
bezpečnost č. 158/93, ze dne 3. listopadu 1993, a č. 155/93, ze
dne 25. října 1993, jimiž byl dán souhlas s výstavbou budovy
a k realizaci bezpečnostní ochrany meziskladu vyhořelého jaderného
paliva v areálu Jaderné elektrárny D., přičemž obě tato rozhodnutí
byla vydána dle §6 odst. 1 písm. a) zákona č. 28/1984 Sb.,
o státním dozoru nad jadernou bezpečností jaderných zařízení,
a §126 odst. 1 stavebního zákona.
Referát regionálního rozvoje Okresního úřadu v T. dne 7.
prosince 1993 zaslal Občanskému hnutí D. oznámení o zahájení
předmětného stavebního řízení spolu s výzvou o možnosti účastnit
se stavebního řízení po splnění podmínek vyžadovaných zákonem č.
114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších
předpisů. Uvedené oznámení obsahovalo sdělení o termínu ústního
jednání, které bylo stanoveno na den 21. prosince 1993, spolu
s upozorněním, podle něhož účastníci stavebního řízení mohou své
námitky uplatnit nejpozději při ústním jednání, jinak k nim nebude
přihlédnuto.
Podáním ze dne 9. prosince 1993 se H. D. přihlásilo k účasti
na stavebním řízení o povolení stavby meziskladu vyhořelého
jaderného paliva D. a oznámilo, že na ústním jednání je oprávněn
jednat jeho jménem J. B.
Dle prezenční listiny z ústního jednání, konaného dne 21.
prosince 1993, se tohoto za H. D. účastnili B. K. a J. K. Protokol
z uvedeného jednání obsahuje upozornění účastníkům řízení, že
mohou své námitky uplatnit nejpozději v rámci probíhajícího
ústního jednání, a to do doby ukončení sepsání protokolu, jinak
k nim nebude ve stavebním řízení přihlédnuto. Současně byli
upozorněni, že k připomínkám a námitkám, které byly nebo mohly být
uplatněny v územním řízení, se nebude přihlížet. Dle protokolu
z ústního jednání, konaného dne 21. prosince 1993, v jeho průběhu
Hnutí DUHA žádné námitky proti vydání stavebního povolení
k výstavbě meziskladu vyhořelého jaderného paliva D. neuplatnilo.
Okresní úřad v T., referát regionálního rozvoje, dne 1.
března 1994 pod čj. 108-2770/93-330/Ka vydal stavební povolení na
stavbu "Mezisklad vyhořelého paliva" D. Do uvedeného rozhodnutí
dne 20. března 1994 podalo H. D. odvolání. Uvádí v něm, že
v řízení týkajícím se posuzování vlivu stavby na životní
prostředí, stejně tak i v územním řízení byla posuzována
technologie, která v zemi původce (tj. v Německu) není doposud
licencována (jedná se přitom o kontejnery pro uskladnění
vyhořelého jaderného paliva typu Castor-440/84). V odvolání se
požaduje zrušení stavebního povolení, pokud nebude stavebníkem
v rámci stavebního řízení předložen důkaz o platné licenci
uvedených kontejnerů v zemi původu. H. D. dále v odvolání namítá
nepředložení dokladu o tom, jak bude naloženo s vyhořelým palivem
po zaplnění skladu, a přikládá i své vyjádření k "Posudku
meziskladu vyhořelého paliva v Jaderné elektrárně D." ze dne 28.
října 1992, jež označuje za součást odvolání. Konečně poukazuje na
vyloučení obce D. z účasti na stavebním řízení, což považuje za
porušení §59 stavebního zákona.
O odvolání H. D. do uvedeného stavebního povolení rozhodlo
Ministerstvo hospodářství dne 3. června 1994, pod čj. MH-482/94,
tak, že napadené rozhodnutí potvrdilo, a to s výjimkou změny dvou
právních formulací a dvou podmínek stavby (bod I. odst. 1 až 4
výrokové části rozhodnutí Ministerstva hospodářství). V odůvodnění
nebylo přihlédnuto k námitkám obsaženým v odvolání H. D.
s poukazem na zásadu koncentrace ve správním řízení, jelikož tyto
námitky byly vzneseny po ústním jednání, přičemž stavební úřad
v souladu s ustanovením §61 odst. 1 stavebního zákona upozornil
účastníky řízení, že své námitky mohou uplatnit nejpozději při
ústním jednání, jinak k nim nebude přihlédnuto. Ohledně nesplnění
podmínek účastenství obce D. ve správním řízení bylo Ministerstvem
hospodářství argumentováno ustanoveními §59 stavebního zákona,
§70 zákona č. 114/1992 Sb. a §8 zákona č. 244/1992 Sb.
Proti rozhodnutí Ministerstva hospodářství ze dne 3. června
1994, čj. MH-482/94, podalo H. D. dne 11. července 1994 Vrchnímu
soudu v Praze žalobu. Svoji aktivní legitimaci v ní ve smyslu §250 odst. 2 o. s. ř. opírá jednak o účastenství ve správním řízení
a jednak o tvrzené dotčení na svých subjektivních právech, a to
především v právu na příznivé životní prostředí dle čl. 35 odst.
1 Listiny základních práv a svobod. V žalobě se namítá porušení
§62 odst. 1 písm. a) a b) stavebního zákona, když se stavební
úřad nevypořádal s vymezením neurčitého pojmu "dočasného
skladování" vyhořelého jaderného paliva, a dále s otázkou
licencování kontejnerů pro skladování vyhořelého jaderného paliva
v zemi jejich původu i v České republice a s otázkou jak bude
naloženo s vyhořelým jaderným palivem po zaplnění skladu, řešení
kterých odložil na kolaudační řízení (jehož účastníkem už H. D.
nemůže být), v důsledku čehož měl H. D. zbavit možnosti k těmto
otázkám se ve správním řízení vyjádřit. Dále se v žalobě poukazuje
na skutečnost, že podkladem pro vydání stavebního povolení se
nestala projektová dokumentace, jejíž předložení (a to nejpozději
ve stadiu stavebního řízení) vyžadovalo územní rozhodnutí, v čemž
je spatřován další důvod porušení ustanovení §62 odst. 1 písm. a)
stavebního zákona. Žalobce se cítí být dotčen i ve svých
procesních právech účastníka správního řízení nesprávnou
interpretací zásady koncentrace ve stavebním řízení,
nepřihlížející k §3 odst. 4 a §32 odst. 1 správního řádu, když
nebyly přijaty jeho námitky uplatněné po ústním jednání ve
stavebním řízení, jakož i námitky uplatněné v rámci projednávání
vlivu stavby na životní prostředí podle zákona č. 244/1992 Sb.
a v rámci územního řízení.
Usnesením ze dne 18. prosince 1996, sp. zn. 6 A 95/94, Vrchní
soud v Praze řízení zastavil. Své rozhodnutí zdůvodnil nesplněním
podmínky aktivní legitimace žalobce ve smyslu §244 odst. 2 a 3,
§247 odst. 1 a §250 odst. 2 o. s. ř., když v případě "práva na
příznivé životní prostředí" (čl. 35 odst. 1 Listiny základních
práv a svobod) už pojmově nejde o subjektivní právo žalobce, nýbrž
o veřejný statek (přičemž Vrchní soud odkazuje v této věci na
nález Ústavního soudu č. 280/1996 Sb.). S ohledem na čl. 41
Listiny, podle něhož je možno se práva uvedeného v čl. 35 domáhat
pouze v rámci zákonů, které jej provádějí, Vrchní soud v Praze
s poukazem na příslušná ustanovení zákonů č. 114/1992 Sb., ve
znění pozdějších předpisů, a č. 244/1992 Sb. konstatuje pro
občanská sdružení, působící v oblasti životního prostředí, pouze
subjektivní práva toliko procesního charakteru (tj. právo po
splnění určitých podmínek a v určitých formách účastnit se
správního řízení). Jelikož dle přesvědčení Vrchního soudu v Praze
žalobce netvrdí, že byl ve svých procesních právech zkrácen, tím
méně že by rozhodnutí ve věci bylo pro takovou procesní vadu
nezákonné, nelze proto mít za to, že by žalobce byl rozhodnutím
správního orgánu dotčen na svých právech.
Bylo již uvedeno, že svou ústavní stížností se stěžovatel
domáhá zrušení usnesení Vrchního soudu v Praze ze dne 18. prosince
1996, sp. zn. 6 A 95/94, jímž bylo zastaveno řízení, přičemž
napadeným rozhodnutím se cítí být zasažen na svých základních
právech a svobodách, vyplývajících z čl. 35, 36 a čl. 38 odst. 2
Listiny základních práv a svobod.
Porušení čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod
spatřuje stěžovatel ve skutečnosti, že Vrchní soud v Praze při
rozhodování o procesní legitimaci účastníků řízení řešil otázku
legitimace věcné, tedy otázku, která měla být, dle jeho
přesvědčení, posouzena a poté rozhodnuta pro proběhlém řízení
rozsudkem, a nikoli usnesením.
V ústavní stížnosti se dále poukazuje na průtahy v řízení
před Vrchním soudem v Praze, když v době od 11. července 1994 do
18. prosince 1996 vrchní soud vydal pouze usnesení ze dne 7.
prosince 1994, kterým byl zamítnut návrh žalobce na odložení
vykonatelnosti napadeného rozhodnutí, a uložil žalovanému
povinnost předložit originál správního spisu, týkajícího se věci,
jakož i vyjádření k žalobě, která mu tímto byla doručena. Dne 13.
února 1995 zpracoval žalovaný vyjádření k žalobě, na které
reagoval žalobce dne 2. května 1995 replikou, zaslanou vrchnímu
soudu. Uvedený postup vrchního soudu stěžovatel hodnotí proto jako
průtahy v řízení, v důsledku čehož se cítí být dotčen na svých
základních právech a svobodách plynoucích z čl. 38 odst. 2 Listiny
základních práv a svobod.
Stěžovatel se konečně neztotožňuje s názorem Vrchního soudu
v Praze, podle něhož z čl. 35 odst. 1 a čl. 41 Listiny neplynou
subjektivní hmotná práva. Uvádí, že s tezí vrchního soudu, podle
níž je životní prostředí veřejným statkem, lze souhlasit
s výhradou, že toto disponuje znakem distributivnosti (lze jej
členit z hledisek území, složek a zdrojů). Poukazuje dále na
skutečnost, že hranice mezi veřejnou hodnotou (veřejným statkem)
a hodnotou soukromou (soukromým statkem) je neostrá (za příklad
této teze považuje život jako hodnotu soukromou, jež je chráněna
ustanoveními §11 a násl. obč. zák., a jako hodnotu veřejnou, jež
je chráněna zvláště ustanoveními §219 a 220 tr.zák. a čl. 6
Listiny). Obdobně, dle jeho přesvědčení, skutečnost, že životní
prostředí je veřejným statkem (hodnotou) ve smyslu preambule
Ústavy a Listiny a čl. 7 Ústavy nevylučuje existenci subjektivního
práva na příznivé životní prostředí (čl. 35 odst. 1 Listiny),
jakož i práva v zákonem stanoveném rozsahu se jej domáhat (čl. 41
Listiny).
Ústavní soud si podle §42 odst. 3 a §76 odst. 1 zákona č.
182/1993 Sb. vyžádal od Vrchního soudu v Praze vyjádření
k předmětné ústavní stížnosti. Ve vyjádření, doručeném Ústavnímu
soudu dne 9. dubna 1997, vypracovaném předsedou senátu 6
A Vrchního soudu v Praze, se k otázce záměny aktivní hmotné
a procesní legitimace zastává názor, podle něhož ustanovení §250d odst. 3 o. s. ř., má-li mít vůbec použití, míří právě na
případy, kdy žalobce je neoprávněnou osobou proto, že již pojmově
nemůže být nositelem práva, které tvrdí, resp. proto, že to, co je
tvrzeno, právem (subjektivním oprávněním) vůbec není. K námitce
průtahů v řízení před vrchním soudem se uvádí, že tato zajisté
nepostrádá faktické odůvodněnosti, přičemž se ale klade otázka
o smyslu zrušení již vydaného rozhodnutí z důvodů, že věc nebyla
projednána bez tvrzených zbytečných průtahů. Délku řízení vrchní
soud zdůvodňuje přitom enormně vysokým nápadem věcí, zcela
nedostatečným personálním obsazením, zvláště nemožností doplnit
počty soudců kvalifikovanými administrativisty, jakož i poukazem
na indolenci legislativy a exekutivy ve vztahu k povinnostem
vyvěrajícím z ústavy státu. V souvislosti s otázkou interpretace
čl. 35 odst. 1 Listiny ve smyslu ustanovení zakládajícího
subjektivní právo, vrchní soud odkazuje na čl. 41 Listiny, podle
něhož se práv uvedených v citovaném článku Listiny lze domáhat
pouze v mezích zákonů, které jej provádějí, jakož i na skutečnost,
že stěžovatel v řízení před vrchním soudem netvrdil netvrdí ani ve
své ústavní stížnosti porušení takového zákona. S ohledem na
uvedené důvody, jakož i argumentaci obsaženou v odůvodnění svého
rozhodnutí, navrhuje Vrchní soud v Praze ústavní stížnost H. D.
podle ustanovení §43 odst. 1 písm. c) zákona č. 182/1993 Sb.
odmítnout.
Dne 30. června 1997 obdržel Ústavní soud repliku stěžovatele
k uvedenému vyjádření Vrchního soudu v Praze. Setrvává v ní na
svém přesvědčení o existenci subjektivního práva stěžovatele,
vyplývající z čl. 35 odst. 1 Listiny, a to i s ohledem na čl. 41
Listiny a poukazuje opětovně na svá subjektivní práva dle §70
zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění
pozdějších předpisů, ve vazbě na §8 odst. 1 zákona č. 244/1992
Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí. Nezákonnost
rozhodování stavebních úřadů obou stupňů stěžovatel spatřuje
v porušení ustanovení §62 odst. 1 písm. a) a b) stavebního
zákona, podle kterých ve stavebním řízení stavební úřad přezkoumá
zejména, zda dokumentace splňuje podmínky územního rozhodnutí,
jakož i požadavky týkající se zájmů společnosti, především ochrany
životního prostředí, a odpovídá obecným technickým požadavkům na
výstavbu. Stěžovatel dále odmítá názor vrchního soudu, dle něhož
námitka zbytečných průtahů v řízení je v posuzované, obecným
soudem již rozhodnuté věci, v řízení před Ústavním soudem beze
smyslu. Poukazuje na důsledek tohoto názoru, jímž by byla ztráta
významu procesního práva, zakotveného v čl. 38 odst. 2 Listiny.
Konečně je v replice stěžovatele Vrchnímu soudu v Praze vytýkáno,
že ve svém vyjádření se nevypořádal s tvrzením stěžovatele, že ve
svém rozhodnutí nevzal v úvahu ustanovení §250 odst. 2 o. s. ř.
II.
Podle ustanovení §247 odst. 1 a §250 odst. 2 o. s. ř.
podmínkou podání žaloby proti rozhodnutí správního orgánu je
účastenství v předmětném správním řízení a kumulativně i tvrzení
o zkrácení na svých právech žalobou napadeným správním
rozhodnutím.
Při interpretaci uvedených ustanovení občanského soudního
řádu dochází doktrína i judikatura k závěru, podle něhož "otázka
aktivní legitimace věcné ...je řešena v řízení samém a její
nedostatek povede k zamítnutí žaloby", pokud ovšem není "již při
nápadu žaloby zcela zřejmé, že je vůbec pojmově vyloučeno, aby
ten, kdo tvrdí porušení práva, mohl být jeho subjektem (například
právnická osoba tvrdí porušení práva, jehož subjektem může být jen
osoba fyzická a opačně), jinak řečeno, kdy nedostatek věcné
legitimace je zcela a bez pochybnosti zřejmý, má být řízení
zastaveno (§250d odst. 3) proto, že žaloba byla dána neoprávněnou
osobou" (J. Bureš, L. Drápal, M. Mazanec, Občanský soudní řád.
Komentář. 2. vydání, Praha 1996, s. 688; shodně M. Mazanec,
Správní soudnictví. Praha 1996, s. 115).
Ve srovnání s vymezením procesní legitimace ve správním
řízení (§14 zákona č. 71/1967 Sb.) je tudíž procesní legitimace
k účasti na řízení o žalobách proti rozhodnutím správních orgánů
dle §247 a násl. o. s. ř. stanovena pro užší okruh subjektů (tj.
nikoli každý účastník správního řízení disponuje oprávněním podat
správní žalobu, nýbrž toliko ten, jenž tvrdí, že žalobou napadeným
rozhodnutím byl zkrácen na svých právech). Aktivní procesní
legitimací ve správním soudnictví tudíž nedisponuje tzv. zájemník
(tj. ten, jenž byl rozhodnutím přímo dotčen ve svých právem
chráněných zájmech) a dále účastník, jemuž takové postavení
přiznává zvláštní právní předpis a jenž správním rozhodnutím nebyl
zkrácen ve svých právech. V ostatních případech je účastenství ve
správním řízení spjato i s dotčením účastníka na jeho právech
(resp. povinnostech).
Základní otázkou v dané věci je proto posouzení obsahu čl.
35 a 41 Listiny základních práv a svobod, je provádějících zákonů
(zejména zákonů č. 17/1992 Sb., č. 114/1992 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, a č. 244/1992 Sb., §37 odst. 2, §39, §62
odst. 1 písm. b), §126 a §127 zákona č. 50/1976 Sb., ve znění
pozdějších předpisů) a čl. 7 Ústavy.
Ústavní soud v souvislosti s rozhodováním ve věci vedené pod
sp. zn. Pl. ÚS 15/96 vyjádřil své stanovisko k rozlišení pojmů
základních práv a svobod a veřejných statků, když konstatoval, že
veřejným statkem se určitý aspekt lidské existence stává za
podmínky, kdy není možno jej pojmově, věcně i právně rozložit na
části a tyto přiřadit jednotlivcům jako podíly, přičemž pro
základní práva a svobody je, na rozdíl veřejných statků, typická
jejich distributivnost. Aspekty lidské existence, jakými jsou
např. osobní svoboda, svoboda projevu, účast v politickém dění
a s tím spjaté volební právo, právo zastávat veřejné funkce, právo
sdružovat se v politických stranách atd., lze pojmově, věcně
i právně členit na části a tyto přiřadit jednotlivcům.
Při posouzení povahy ochrany životního prostředí z hlediska
uvedeného rozlišování nutno přisvědčit názoru stěžovatele, podle
něhož skutečnost, že životní prostředí je veřejným statkem
(hodnotou) ve smyslu preambule Ústavy a Listiny a čl. 7 Ústavy,
nevylučuje existenci subjektivního práva na příznivé životní
prostředí (čl. 35 odst. 1 Listiny), jakož i práva v zákonem
stanoveném rozsahu se jej domáhat (čl. 41 Listiny). Konečně
i vrchní soud v ústavní stížností napadeném usnesení s ohledem na
čl. 41 Listiny a s poukazem na příslušná ustanovení zákonů č.
114/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a č. 244/1992 Sb.
konstatoval pro občanská sdružení, působící v oblasti životního
prostředí, subjektivní práva, avšak toliko procesního charakteru.
V návaznosti na uvedený závěr je potřeba poukázat na námitky
stěžovatele obsažené ve správní žalobě, jež se týkají tvrzeného
zkrácení na procesních právech, a to zejména odložením řešení řady
otázek na kolaudační řízení (jehož účastníkem H. D., dle svého
přesvědčení a s poukazem na ustanovení §78 odst. 1 stavebního
zákona, nemůže být), v důsledku čehož mělo H. D. být zbaveno
možnosti k těmto otázkám se ve správním řízení vyjádřit. Nota bene
(s poukazem na ustanovení §62 odst. 1 písm. a), b) stavebního
zákona) se jednalo o povinnosti stavebníka, které mu byly určeny
územním rozhodnutím (zejména toho, že v dalším stupni projektové
dokumentace bude stanovena předpokládaná doba skladování
vyhořelého paliva, termín a způsob jeho následné likvidace, bude
zpracována podrobná bezpečnostní zpráva, ve které bude zejména
řešen vliv meziskladu na životní prostředí, dále byla územním
rozhodnutím vyslovena podmínka, podle které kontejnery, určené pro
přepravu a ukládání radioaktivních materiálů, musí splňovat
požadavky stanovené ČSKAE). Námitky stěžovatele, obsažené ve
správní žalobě, se týkají i tvrzeného dotčení v procesních právech
účastníka správního řízení nesprávnou interpretací zásady
koncentrace ve stavebním řízení, nepřihlížející k §3 odst.
4 a §32 odst. 1 správního řádu, když nebyly přijaty námitky
uplatněné po ústním jednání ve stavebním řízení, jakož i námitky
uplatněné v rámci projednávání vlivu stavby na životní prostředí
podle zákona č. 244/1992 Sb. a v rámci územního řízení.
Vrchní soud v Praze v rozporu s právním závěrem, který sám
učinil, když pro občanská sdružení v oblasti ochrany životního
prostředí přiznává subjektivní procesní práva, zastavil řízení dle
§250d odst. 3 o. s. ř., ačkoli ve smyslu ustanovení §247 odst.
1 a §250 odst. 2 o. s. ř. stěžovatel byl účastníkem v předmětném
správním řízení a ve správní žalobě tvrdí, že byl zkrácen na svých
procesních právech.
V důsledku tohoto došlo napadeným rozhodnutím k porušení
základních práv stěžovatele, plynoucích z čl. 38 odst. 2, čl. 36
odst.1, jakož i čl. 35 odst. 1 a čl. 41 Listiny, pročež Ústavní
soud usnesení Vrchního soudu v Praze ze dne 18. prosince 1996, č.
j. 6 A 95/94-42, zrušil.
Kromě uvedeného se Ústavní soud zabýval rovněž námitkou
stěžovatele ohledně průtahů v řízení před vrchním soudem,
v důsledku čehož se cítí být dotčen na svém základním právu,
plynoucímu z čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod.
V řízení o ústavních stížnostech směřujících proti rozhodnutím
orgánů veřejné moci má Ústavní soud pouze postavení soudu
kasačního (§82 odst. 3 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb.). Pokud
ústavní stížnost napadá pravomocné rozhodnutí orgánu veřejné moci
pro porušení základního práva na projednání věci bez zbytečných
průtahů (čl. 38 odst. 2 Listiny), má důvodnost takovéto
argumentace za následek kasaci pouze tehdy, jestliže průtahy
v řízení ovlivnily nedodržení dalších ústavních principů řádného
procesu nebo aplikaci hmotných ústavních práv. Samotné průtahy
v řízení tedy nejsou důvodem kasačního nálezu, jejich existenci
však Ústavní soud v souladu s ustanovením §82 odst. 1 zákona č.
182/1993 Sb. (podle něhož může ústavní stížnosti zčásti vyhovět
a zčásti ji zamítnout) vysloví ve výroku nálezu.
V posuzované věci k námitce průtahů v řízení i samotný vrchní
soud ve svém vyjádření uvádí, že tato zajisté nepostrádá faktické
odůvodněnosti, přičemž délku řízení vrchní soud zdůvodňuje, jak
již bylo uvedeno, enormně vysokým nápadem věcí, zcela
nedostatečným personálním obsazením, zvláště nemožností doplnit
počty soudců kvalifikovanými administrativisty, jakož i poukazem
na indolenci legislativy a exekutivy ve vztahu k povinnostem
vyvěrajícím z ústavy státu. Při hodnocení průtahů v řízení se
Ústavní soud neměl důvod odchýlit od pohledu, jak jej vyjádřil
Vrchní soud v Praze.
Průtahy v řízení jsou dle přesvědčení Ústavního soudu totiž
dány i tehdy, když nespočívají v subjektivních, nýbrž
v objektivních okolnostech stojících na straně soudu
a ovlivňujících jeho procesní aktivitu. V právním státě nemůže být
neschopnost správy soudů zajistit jejich řádné fungování k tíži
občanů ohledně jejich základního práva na projednání věci bez
zbytečných průtahů. Ústavní soud v této souvislosti odkazuje
rovněž na své rozhodnutí ve věci vedené pod sp.zn. IV. ÚS 55/94
(ÚS 2, 39), kde bylo konstatováno, že je věcí státu, aby
organizoval své soudnictví tak, aby principy soudnictví, zakotvené
v Listině základních práv a svobod a Úmluvě o ochraně základních
práv a lidských svobod, byly respektovány a případné nedostatky
v tomto směru nemohou jít k tíži občanů, kteří od soudu právem
očekávají ochranu svých práv v přiměřené době.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat
V Brně 10. července 1997