ECLI:CZ:NSS:2007:4.ADS.93.2006
sp. zn. 4 Ads 93/2006 - 58
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Marie Turkové
a soudců JUDr. Dagmar Nygrínové a JUDr. Petra Průchy v právní věci žalobkyně: K. M.,
zast. Prof. JUDr. Zbyňkem Kiesewetterem, Dr.Sc., advokátem, se sídlem Praha 6,
Zavadilova 22, proti žalované: Česká správa sociálního zabezpečení, se sídlem Praha 5,
Křížová 25, o kasační stížnosti žalobkyně proti rozsudku Krajského soudu v Plzni ze dne
21. 6. 2006, č. j. 16 Cad 250/2005 – 28,
takto:
I. Kasační stížnost se zamítá .
II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti.
Odůvodnění:
Rozhodnutím ze dne 13. 7. 2005 č. X přiznala žalovaná Česká správa sociálního
zabezpečení žalobkyni starobní důchod od 25. 1. 2004 podle ustanovení §29 zákona č.
155/1995 Sb. v platném znění a podle čl. 26 Smlouvy mezi Českou republikou (dále jen ČR)
a Spolkovou republikou Německo (dále jen SRN) o sociálním zabezpečení č. 94/2002 Sb.
mezinárodních smluv (dále jen smlouva) ve výši 1890 Kč s tím, že od 1. 5.2004 náleží
starobní důchod v souladu s článkem 118 Nařízení 574/72 nadále ve výši 1896 Kč, od ledna
2005 náleží ve výši 2012 Kč měsíčně. V odůvodnění rozhodnutí je uvedeno, že pro výši
důchodu bylo zhodnoceno celkem 11108 dnů, z toho 7548 dnů v českém důchodovém
pojištění a 3560 dnů v německém důchodovém pojištění. Dále bylo konstatováno, že výše
důchodu se skládá ze základní a procentní výměry. Procentní výměra vypočtená podle zákona
č. 155/1995 Sb. se stanoví procentní sazbou z výpočtového základu, který činí 599 Kč. Jeho
výše odpovídá osobnímu vyměřovacímu základu Kč 599 za roky 1985 – 2003. Procentní
výměra ke dni vzniku nároku na důchod za 30 roků pojištění činí 45 %, tj. 270 Kč, s tím, že
procentní výměra činí nejméně 770 Kč. Procentní výměra důchodu vypočteného podle zákona
č. 100/1988 Sb. činí 1478 Kč, takže náleží 1478 Kč měsíčně. Procentní výměra byla (za
použití příslušného vzorce) stanovena částkou 1005 Kč měsíčně a základní výměra částkou
891 Kč měsíčně. Celkem tedy náleželo 1896 Kč měsíčně.
V podané žalobě žalobkyně namítala, že důchodového věku dosáhla již dne
25. 5. 1996 a důchod jí měl být přiznán od tohoto dne, nikoliv od 25. 1. 2004, jak je uvedeno
v rozhodnutí. Dále namítala, že procentní výměra starobního důchodu nebyla vypočtena
správně. Konstatovala, že žalovaná nevycházela při stanovení výpočtu osobního
vyměřovacího základu z ustanovení §18 odst. 4 zákona č. 155/1995 Sb., podle něhož, není-li
doloženo před rokem 1986 5 kalendářních roků, prodlužuje se rozhodné období před tento rok
tak, aby byl zahrnut ještě 1 takový rok. V tomto případě se jedná o roky 1984 a 1985,
kdy dosahovala vyměřovací základ v roce 1984 30227 Kč (počet dnů 366, vyloučená doba
17) a v roce 1985 dosáhla 19738 Kč (počet dnů 212). Zároveň nebyla provedena valorizace
koeficientem všeobecného vyměřovacího základu v souladu s §17 zákona č. 155/1995 Sb.
Podle koeficientu všeobecného vyměřovacího základu uvedeného na osobním
listědůchodového pojištění činí tento 5,7661, následně vychází osobní vyměřovací základ
15620 Kč. Z uvedeného vyplývá, že výpočtový základ pro stanovení procentní výměry
důchodu činí pro rok 2004 9936 Kč a pro rok 2005 10566 Kč. Dovozovala, že procentní
výměra odpovídající délce pojištění činí pro rok 2004 4471 Kč a pro rok 2005 4755 Kč.
Společně se základní výměrou podle §33 odst. 1 zákona č. 155/1995 Sb. pro rok 2004
vychází celková výměra důchodu na částku 5781 Kč a pro rok 2005 6155 Kč.
Vzhledem ke stanovení dílčího důchodu pak vychází pro rok 2004 částka ve výši 3928 Kč
a pro rok 2005 ve výši 4182 Kč. Dovolávala se toho, že starobní důchod by měl být správně
přiznán pro rok 2004 ve výši 3928 a pro rok 2005 ve výši 4182 Kč, a nikoliv jak je uvedeno
v napadeném rozhodnutí ve výši 1896 Kč, resp. 2012 Kč měsíčně. Navrhovala,
aby byl starobní důchod přiznán již od 25. 5. 1996, a dále aby při stanovení starobního
důchodu byly vzaty v úvahu dosažené příjmy do vyměřovacího základu a respektována reálná
hodnota příjmu vyjádřeného v nominální hodnotě za pomocí koeficientu nárůstu všeobecného
vyměřovacího základu a tím proveden nový výpočet a vydáno nové rozhodnutí v téže věci.
Krajský soud v Plzni rozsudkem ze dne 21. 6. 2006 č. j. 16 Cad 250/2005 – 28 žalobu
zamítl a rozhodl, že žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení.
Ve svém rozhodnutí vycházel z obsahu dávkového spisu. Dospěl poté k závěru,
že pokud žalobkyně v žádosti o starobní důchod žádala o jeho přiznání od 25. 1. 2004, byla
žalovaná povinna respektovat její žádost. Dále uvedl, že neshledal pochybení ani v postupu
žalobkyně při výpočtu procentní výměry podle zákona č. 155/1995 Sb. Konstatoval,
že výpočet starobního důchodu provedený žalobkyní není v souladu s příslušnými právními
normami a smlouvou. Uvedl, že do rozhodného období se nezahrnují kalendářní roky
před rokem 1986, přičemž není-li však v takovém rozhodném období aspoň 5 kalendářních
roků s vyměřovacím základem (§16 odst. 3), prodlužuje se rozhodné období před rok 1986
postupně tak, aby zahrnovalo ještě 1 takový rok, nejvýše však kalendářních rok bezprostředně
následující po roce, v němž pojištěnec dosáhl věku 18 let. Pokud počet kalendářních roků
zahrnutých do rozhodného období podle odstavců 1 a 4 je nižší, než se stanovení v odstavci
1 větě první, je rozhodným obdobím tento nižší počet kalendářních roků.
Je tedy pochopitelné, že použitím jednotlivých ustanovení shora uvedených zákonů žalobkyně
dospěla k výrazně vyššímu starobnímu důchodu, než jaký jí byl napadeným rozhodnutím
přiznán. Pokud žalobkyně zmiňovala, že žalovaná vycházela z minimální výše základní
výměry důchodu, která činí 1310 Kč, jedná se ve skutečnosti o výši základní výměry
starobního důchodu podle §33 odst. 1 zákona č. 155/1995 Sb. (k datu přiznání starobního
důchodu), která je pevnou částkou pro všechny starobní důchody a k jejímu snížení dochází
pouze v případě, že se jedná o tzv. dílčí starobní důchod (§61 zákona č. 155/1995 Sb.),
jako v této věci. Nejnižší starobní důchod podle zákona č. 155/1995 Sb. činil k datu přiznání
starobního důchodu 2080 Kč (1310 Kč základní výměra a 770 Kč procentní výměra). Krajský
soud konstatoval, že žalobkyni nepřisvědčil a žalobu zamítl v souladu s ustanovením §78
odst. 7 s. ř. s. Konstatoval, že napadené rozhodnutí shledal jako věcně správné a odpovídající
zákonu, protože nebylo zjištěno, že výše starobního důchodu žalobkyně v návaznosti
na výpočtový základ a osobní vyměřovací základ není ve správné výši, ač žalobkyně
je nepochybně přesvědčena o opaku, jak vyplývá z její žaloby i z dalších podání v této věci.
Nebylo ani prokázáno, že by žalovaná pochybila tím, že přiznala starobní důchod
od 25. 1. 2004, jelikož sama žalobkyně požadovala přiznání starobního důchodu
od tohoto uvedeného data.
Proti tomuto rozsudku podala včas kasační stížnost žalobkyně
(dále též jen stěžovatelka) a to z důvodů uvedených v ustanovení §103 odst. 1 písm. a) a b)
s. ř. s. Namítala, že při stanovení výpočtu osobního vyměřovacího základu nebylo vycházeno
z ustanovení §18 odst. 4 zákona č. 155/1995 Sb., kdy se mělo vycházet z toho, že je třeba vzít
v úvahu roku 1984 a 1985. Stěžovatelka se dovolávala toho, že v roce 1984 dosahovala
vyměřovacího základu 30227 Kč a v roce 1985 19738 Kč, avšak pro dané roky nebyla
provedena valorizace koeficientem všeobecného vyměřovacího základu. Dále stěžovatelka
v kasační stížnosti provedla výpočet starobního důchodu tak, jak byl uveden v žalobě
a vyslovila názor, že pro rok 2004 jí náleží důchod ve výši 3928 Kč a pro rok 2005 důchod
ve výši 4182 Kč. Nesouhlasila s tím, že Krajský soud v Plzni přisvědčil žalované České
správě sociálního zabezpečení. Konstatovala, že kuriózně je uváděno, že o přiznání starobního
důchodu měla vlastně požádat již od 1. 9. 2002. Pokud by to byla pravda, mělo být
tomu odpovídajícím způsobem rozhodnuto v její prospěch. Navrhovala, aby Nejvyšší správní
soud napadený rozsudek zrušil a věc vrátil soudu k dalšímu řízení.
Žalovaná ve svém vyjádření ke kasační stížnosti uvedla, že proti dosavadnímu
způsobu řízení nemá námitky a zcela se ztotožňuje s právním názorem soudu, vysloveným
ve zmíněném rozsudku.
Nejvyšší správní soud přezkoumal napadený rozsudek z hledisek uvedených
v ustanovení §109 odst. 2 a 3 s. ř. s., vázán rozsahem a důvody uvedenými v kasační
stížnosti.
Z obsahu kasační stížnosti plyne, že ji stěžovatelka podává z důvodů uvedených
v ustanovení §103 odst. 1 a) a b) s. ř. s. Podle §103 odst. 1 lze kasační stížnost podat
z důvodu tvrzené a) nezákonnosti spočívající v nesprávném posouzení právní otázky soudem
v předcházejícím řízení, b) vady řízení spočívající v tom, že skutková podstata, z níž správní
orgán v napadeném rozhodnutí vycházel, nemá oporu ve spisech nebo je s nimi v rozporu,
nebo že při jejím zjišťování byl porušen zákona v ustanoveních o řízení před správním
orgánem takovým způsobem, že to mohlo ovlivnit zákonnost, a pro tuto důvodně vytýkanou
vadu soud, který ve věci rozhodoval, měl napadené rozhodnutí správního orgánu zrušit;
za takovou vadu řízení se považuje i nepřezkoumatelnost rozhodnutí správního orgánu
pro nesrozumitelnost.
Z obsahu dávkového spisu Nejvyšší správní soud zjistil, že stěžovatelka sepsala žádost
o starobní důchod dne 25. 11. 2002. Z žádosti vyplývá, že stěžovatelka je narozena dne X
v D. Stěžovatelka vychovala 2 děti, a to G., nar. 17. 8. 1964, a Š., nar. 19. 1. 1970. Pod bodem
H žádosti je výslovně uvedeno, že stěžovatelka žádá, aby jí byl starobní důchod přiznán od
25. 1. 2004.
Nejvyšší správní soud především uvádí, že se stěžovatelkou lze souhlasit v tom směru,
že důchodového věku dosáhla dne 25. 5. 1996. Stěžovatelka, narozená 25. 1. 1941, vychovala
2 děti, a podle §32 odst. 1 z. č. 155/1995 Sb. činí důchodový věk 55 let. Uvedeného věku
dosáhla stěžovatelka dne 25. 1. 1996. Postupem podle §32 odst. 2 téhož zákona (přičtení
4 měsíců) dosáhla stěžovatelka důchodového věku dne 25. 5. 1996. K uvedenému dni
by však stěžovatelce nárok na starobní důchod nevznikl, neboť na území ČR získala
pouze 20 let zaměstnání. Ke zhodnocení doby pojištění (zaměstnání) na území Německa
by žalovaná mohla přistoupit pouze za předpokladu, že by za tuto dobu v cizině žalobkyně
zaplatila pojistné. Pro hodnocení nároku na starobní důchod podle §29 písm. b) zákona
č. 155/1995 Sb. by stěžovatelka nesplňovala podmínku získání 65 let věku. Z uvedeného
plyne, že nárok na starobní důchod stěžovatelce vznikl nejdříve dnem 1. 9. 2002, tedy dnem,
kdy vstoupila v platnost smlouva, neboť doba pojištění získaná na území Německa se staví
na roveň českým dobám pojištění.
Stěžovatelka se v podané žalobě dovolávala toho, že jí měl být starobní důchod
přiznán od 25. 5. 1996, kdy dosáhla důchodového věku, z kasační stížnosti vyplývá, že žádá,
aby bylo rozhodnuto v její prospěch tak, aby jí byl starobní důchod přiznán od 1. 9. 2002.
Jak již však bylo výše uvedeno, v žádosti o starobní důchod stěžovatelka požádala o přiznání
starobního důchodu od 25. 1. 2004. Bylo tedy třeba posoudit otázku, zda lze účinně
disponovat datem, od něhož má být dávka přiznána až v průběhu přezkumného soudního
řízení, tedy zda lze libovolně měnit datum přiznání dávky, a to podle okolností,
které se v ten který okamžik pro žadatele jeví výhodnější. Nejvyšší správní soud
má za to, že takto postupovat nelze.
Podle §54 odst. 1 zákona č. 155/1995 Sb. nárok na důchod vzniká dnem splnění
podmínek stanovených tímto zákonem.
Podle §54 odst. 2 téhož zákona nárok na výplatu důchodu vzniká splněním podmínek
stanovených tímto zákonem pro vznik nároku na důchod a na jeho výplatu a podáním žádosti
o přiznání nebo vyplácení důchodu.
Podání žádosti o starobní důchod je tedy projevem vůle žadatelů směřujícím
k tomu, aby byl důchod přiznán, a uvedením data, od kdy má být dávka přiznána, žadatel
vymezuje prakticky zásady výpočtu dávky, neboť den, od něhož žádá, aby byl důchod
přiznán, nemusí být totožný se dnem vzniku nároku na takovou dávku. Je tedy nutno uzavřít,
že rozhoduje-li orgán sociálního zabezpečení o žádosti žadatele o dávku důchodového
pojištění, je vázán obsahem této žádosti a nemůže rozhodnout o přiznání důchodového
pojištění od jiného data, než žadatel v žádosti uvedl. Česká správa sociálního zabezpečení
tedy nepochybila, pokud starobní důchod přiznala stěžovatelce od 25. 1. 2004,
neboť od tohoto dne stěžovatelka přiznání dávky požadovala. Na uvedeném závěru nemění
ničeho ani ta skutečnost, že nárok na starobní důchod vznikl stěžovatelce zřejmě již dne
1. 9. 2002.
Pokud jde o námitky stěžovatelky ohledně výpočtu procentní výměry starobního
důchodu podle zákona č. 155/1995 Sb., nelze jí přisvědčit. Stěžovatelka jak v žalobě,
tak i v kasační stížnosti uvádí výpočet starobního důchodu, avšak tento výpočet nevychází
ze zásad uvedených v §16 a následujících zákona č. 155/1995 Sb. Stěžovatelka
totiž při svém výpočtu starobního důchodu nerespektuje ustanovení o rozhodném období
podle §18 tohoto zákona. Předně je nutno uvést, že pojem „ještě jeden takový rok“ uvedený
v §18 odst. 4 znamená, že se rozhodné období prodlouží pouze o tento jeden rok. Jestliže
tedy stěžovatelka v letech 1986 až 2003 neměla žádný rok s výdělky, prodloužilo se rozhodné
období před rok 1986, pouze o rok 1985, nikoliv ještě o další rok 1984. V roce 1985 dosáhla
stěžovatelka dosáhla19738 Kč a v tomto roce nebyly žádné vyloučené doby. Roční
vyměřovací základ podle §16 odst. 2 zákona č. 155/1995 Sb. činil 113811,28 (19738
x koef. 5,7661). Osobní vyměřovací základ podle §16 odst. 1 se vypočte podle vzorce: úhrn
ročních vyměrovacích základů (v případě stěžovatelky pouze rok 1985) x 30,4167 : počtem
kalendářních dnů v rozhodném období – součet vyloučených dob v rozhodném období,
konkrétně tedy 113811,28 x 30,4167 : 6939 (počet kalendářních dnů let 1985 – 2003) – 1156
(počet vyloučených dob v tomto období) = 598,6 tj. 599 Kč. Je pravdou,
že se tímto způsobem výdělek stěžovatelky rozmělnil. Je tomu tak proto, že v rozhodném
období let 1985 až 2003 bylo možno vyloučit pouze doby zaměstnání v Německu. Z článku
26 odst. 3 smlouvy totiž vyplývá, že se pro stanovení vyměřovacího základu pro výpočet
dávek podle českých právních předpisů vylučují doby pojištění získané podle německých
předpisů v rozhodném období. Za vyloučenou dobu pro účely stanovení výše důchodu bylo
možno považovat pouze 1156 dnů od 7. 1. 1992 do 31. 10. 1995. Bez významu jistě nebude
ani skutečnost, že stěžovatelka v době od 1. 8. 1985 do 6. 1. 1992 nemá vykázanou žádnou
dobu pojištění, avšak tuto dobu pro výpočet osobního vyměřovacího základu vyloučit nelze.
Nejvyšší správní soud tedy sdílí názor žalované i soudu o správnosti postupu
při výpočtu výpočtového základu, který se v dané věci rovná osobnímu vyměřovacímu
základu, posle zákona č. 155/1995 Sb. Jestliže tedy výpočtový základ vypočtený
podle zákona č. 155/1995 Sb. činil 599 Kč, a procentní výměra činila 270 Kč (5,99 x 45),
pak bylo nutno vycházet z ustanovení o nejnižší procentní výměře, která činí 770 Kč.
Za této situace je tedy pro stěžovatelku výhodnější výpočet provedený podle zákona
č. 100/1988 Sb., jehož výši stěžovatelka nezpochybňovala, který činí (procentní výměra)
1478 Kč měsíčně. žalovaná Česká správa sociálního zabezpečení postupovala správně
podle §71 odst. 1 zákona č. 155/1995 Sb., neboť v tomto případě porovnala výši procentní
výměry starobního důchodu, vypočtenou podle zákona č. 100/1988 Sb. a zákona
155/1995 Sb. a přiznala stěžovatelce důchod v takové výši, která je pro ni výhodnější,
tedy ve výši vypočtené podle zákona č. 100/1988 Sb.
Nejvyšší správní soud tedy v postupu žalované ani Krajského soudu pochybení
neshledal, nezadal rovněž důvodnými námitkami stěžovatelky a proto kasační stížnost
podle ustanovení §110 odst. 1 s.ř. s. zamítl.
O náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti rozhodl Nejvyšší správní soud
tak, že žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení, řízení o kasační stížnosti,
neboť stěžovatelka ve věci nebyla úspěšná a žalované právo na náhradu nákladů řízení
nenáleží ze zákona (§60 odst. 1 a 2 s. ř. s.).
Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 13. června 2007
JUDr. Marie Turková
předsedkyně senátu