infUsVec2,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 10.08.2009, sp. zn. IV. ÚS 1787/09 [ usnesení / HOLLÄNDER / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2009:4.US.1787.09.1

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2009:4.US.1787.09.1
sp. zn. IV. ÚS 1787/09 Usnesení Ústavní soud rozhodl dne 10. srpna 2009 mimo ústní jednání a bez přítomnosti účastníků v senátě složeném z předsedy Miloslava Výborného, soudců Pavla Holländera a Michaely Židlické ve věci navrhovatele V. G., zastoupeného JUDr. Helenou Tukinskou, advokátkou se sídlem v Teplicích, J. V. Sládka 1363/2, o ústavní stížnosti proti rozsudkům Nejvyššího správního soudu ze dne 31. 3. 2009 č. j. 7 Afs 60/2008-113, Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 19. 3. 2008 č. j. 15 Ca 300/2006-75, rozhodnutím Celního ředitelství v Ústí nad Labem ze dne 26. 10. 2006 č. j. 8357/06-2001-21-9, ze dne 27. 10. 2006 č. j. 8357/06-2001-21-10 a č. j. 8357/06-2001-21-11, ze dne 30. 10. 2006 č. j. 8357/06-2001-21-12 až 17 a platebním výměrům Celního úřadu v Ústí nad Labem ze dne 9. 5. 2006 č. 84/2006 až 92/2006, takto: Návrh se odmítá. Odůvodnění: Navrhovatel, který se domáhal zrušení výše označených rozsudků soudů a rozhodnutí celních úřadů, odůvodnil ústavní stížnost tím, že dle jeho přesvědčení jimi bylo zasaženo do práv, jež jsou zakotvena v čl. 1, čl. 2 odst. 2, v čl. 4 odst. 1, čl. 36 odst. 2, čl. 37 odst. 2 a čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, jakož i v čl. 27 Protokolu č. 4 Dohody o přidružení. Uvedl, že porušení citovaných práv spatřuje v tom, že k následnému ověřování důkazů původu jím dováženého zboží přistupovaly celní orgány vůči němu pravidelně a nikoliv namátkově, aniž by to zdůvodnily, postverifikační řízení, na základě kterého mu byla uložena povinnost zaplatit daň z dovážených automobilů, bylo konáno bez jeho vědomí, za účasti celních orgánů vývozního státu. Takový postup označil za jednání, které je v rozporu s myšlenkou přidružení k Evropskému společenství a snahou o odbourávání překážek volného pohybu zboží. Ústavní stížnost je oprávněna podat fyzická nebo právnická osoba, jestliže tvrdí, že pravomocným rozhodnutím v řízení, jehož byla účastníkem, opatřením nebo jiným zásahem orgánu veřejné moci bylo porušeno její základní právo nebo svoboda, zaručené ústavním pořádkem. Senát mimo ústní jednání a bez přítomnosti účastníků usnesením návrh odmítne, shledá-li jej zjevně neopodstatněným [§72 odst. 1 písm. a), §43 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů]. Z obsahu stížností napadených rozhodnutí soudů zásah do práv, kterých se stěžovatel v návrhu dovolává, zjištěn nebyl. Nejvyšší správní soud na základě kasační stížnosti přezkoumal rozsudek Krajského soudu v Ústí nad Labem dle §109 odst. 2 a 3 občanského soudního řádu a tuto opodstatněně zamítl, když se v odůvodnění svého rozsudku vypořádal se všemi námitkami stěžovatelem uplatněnými. S poukazem na příslušné články Dohody o přidružení a jejího Protokolu č. 4 a za použití §320 odst. 1 zákona č. 13/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a §96 zákona č. 337/1992, ve znění pozdějších předpisů, vyložil, proč postup celního úřadu při vydávání dodatečných platebních výměrů cla a daně z přidané hodnoty za dovoz osobních automobilů, jakož i rozsudek Krajského soudu v Ústí nad Labem byl správný - když se u dovezených automobilů neprokázal jejich původ ze států Evropské unie. Na uvedené vyčerpávající a obsáhlé odůvodnění rozsudku Nejvyššího správního soudu lze v dalším odkázat. Nutno dodat, že z obsahu stížností napadených rozhodnutí vyplývá, že platební výměry byly vydány po konání kompetentních celních orgánů, směřujícím k osvědčení původu zboží a poté, co se pochybnosti o jeho původu a pravosti souvisejících dokladů (kupních smluv či faktur s prohlášením o původu) nepodařilo odstranit - proto nárok na celní zvýhodnění nebyl stěžovateli přiznán důvodně (čl. 32 odst. 3 a 6 Protokolu č. 4 Dohody o přidružení). Pro výše uvedené byl návrh napadající rozhodnutí soudu jako zjevně neopodstatněný odmítnut. Pokud směřoval proti dalším (předcházejícím) rozhodnutím, jde o odmítnutí pro nepřípustnost [§43 odst. 2 písm. a), §72 odst. 1 písm. a), odst. 6, §43 odst. 1 písm. e) zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů]. Poučení: Proti usnesení Ústavního soudu není odvolání přípustné. V Brně dne 10. srpna 2009 Miloslav Výborný předseda senátu Ústavního soudu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2009:4.US.1787.09.1
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 1787/09
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 10. 8. 2009
Datum vyhlášení  
Datum podání 8. 7. 2009
Datum zpřístupnění 25. 8. 2009
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán SOUD - NSS
SOUD - KS Ústí nad Labem
CELNÍ ÚŘAD / ŘEDITELSTVÍ - CŘ Ústí nad Labem
CELNÍ ÚŘAD / ŘEDITELSTVÍ - CÚ Ústí nad Labem
Soudce zpravodaj Holländer Pavel
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku odmítnuto pro zjevnou neopodstatněnost
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 13/1993 Sb., §320 odst.1
  • 150/2002 Sb., §109 odst.2, §109 odst.3
  • 337/1992 Sb., §96
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu /spravedlivý proces /ústavnost a spravedlivost rozhodování obecně
Věcný rejstřík odůvodnění
clo
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-1787-09_1
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 63261
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-04