infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUs6plusVyrok, infUsKratkeRadky-292-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 31.08.2001, sp. zn. IV. ÚS 179/01 [ nález / VARVAŘOVSKÝ / výz-2 ], paralelní citace: N 131/23 SbNU 251 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2001:4.US.179.01

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Ke stanovení daně dle pomůcek

Právní věta V případech, kdy je daň stanovena podle pomůcek, musí se odvolací orgán vyrovnat i s otázkou, zda správce daně splnil své zákonné povinnosti vyplývající z ustanovení §46 odst. 3 daňového řádu. Každý jiný postup staví účastníka daňového řízení do nedůvodně nerovného postavení a je tedy v rozporu s čl. 37 odst. 3 Listiny základních pr

ECLI:CZ:US:2001:4.US.179.01
sp. zn. IV. ÚS 179/01 Nález Ústavní soud rozhodl v senátě, ve věci ústavní stížnosti M. K., proti rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 17. 1. 2001, č.j. 10 Ca 329/2000-23, rozhodnutí Finančního ředitelství v Českých Budějovicích ze dne 12. 7. 2000, č.j. 229/110/2000 a ze dne 12. 7. 2000, č.j. 232/110/2000 a rozhodnutí Finančního úřadu v Českých Budějovicích ze dne 25. 8. 1999, č. 990001531, č.j. 157395/99/077910/6395 a ze dne 25. 8. 1999, č. 990001533, č.j. 157404/99/077910/6395, a o připojeném návrhu na zrušení první věty ust. §23 odst. 2, alternativně jen slova "pomůcek", a prvních tří vět ust. §50 odst. 5, zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, za účasti Krajského soudu v Českých Budějovicích jako účastníka řízení a Finančního ředitelství České Budějovice, jako vedlejšího účastníka, a to se souhlasem účastníků bez ústního jednání, takto: 1/ Rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 17. 1. 2001, č.j. 10 Ca 329/2000-23 a rozhodnutí Finančního ředitelství v Českých Budějovicích ze dne 12. 7. 2000, č.j. 229/110/2000 a č.j. 232/110/2000, se zrušují. 2/ Návrh na zrušení první věty ust. §23 odst. 2, alternativně jen slova "pomůcek", a prvních tří vět ust. §50 odst. 5, zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, se odmítá. Odůvodnění: Návrhem doručeným Ústavnímu soudu dne 23. 3. 2001 se stěžovatel domáhal, aby Ústavní soud nálezem zrušil rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 17. 1. 2001, č.j. 10 Ca 329/2000-23, rozhodnutí Finančního ředitelství v Českých Budějovicích ze dne 12. 7. 2000, č.j. 229/110/2000 a č.j. 232/110/2000, a rozhodnutí Finančního úřadu v Českých Budějovicích ze dne 25. 8. 1999, č. 990001531, č.j. 157395/99/077910/6395 a č. 990001533, č.j. 157404/99/077910/6395. Uvedeným rozsudkem byla zamítnuta žaloba, kterou se domáhal zrušení rozhodnutí finančního ředitelství, jímž mu byla, ve spojení s rozhodnutím finančního úřadu, pravomocně vyměřena podle pomůcek daň z příjmů fyzických osob za rok 1994 ve výši 35.519,- Kč, a za rok 1995 ve výši 135.552,- Kč. Současně navrhl, aby Ústavní soud odložil vykonatelnost rozhodnutí Finančního úřadu v Českých Budějovicích ze dne 25. 8. 1999, což odůvodnil tvrzením, že výkonem rozhodnutí by mu vznikla vážná újma, neboť by se ocitl zcela bez prostředků a nebyl by schopen pokračovat v činnosti osoby samostatně výdělečně činné. Spolu s ústavní stížností stěžovatel podal návrh na zrušení ustanovení §23 odst. 2, první věta a §50 odst. 5, první tři věty, zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů. Stěžovatel tvrdí, že napadenými rozhodnutími byla porušena jeho ústavně zaručená základní práva na soudní ochranu a spravedlivý proces zakotvená v čl. 36 odst. 1 a 2, čl. 37 odst. 3 Listiny základních práv a svobod ("Listina"), čl. 96 Ústavy České republiky ("Ústava") a čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod ("Úmluva"), a čl. 90 a 95 Ústavy. Námitku porušení čl. 36 odst. 1 a čl. 6 Úmluvy stěžovatel odůvodnil tvrzením, že pomůcky, které Finanční úřad v Českých Budějovicích použil, byly nereálné, neboť představují obchodní rozpětí (marži) 100 %. Takové rozpětí nerespektuje podmínky v místě samém ani podmínky v Českých Budějovicích u zařízení veřejného stravování obdobné velikosti a kategorie. Namítl, že se nemohl vyjádřit k použitým pomůckám, neboť ust. §23 odst. 3 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků ("daňový řád"), ve znění pozdějších předpisů, neumožňuje daňovému subjektu nahlížet do pomůcek. Dle jeho názoru, který uplatnil i v žalobě, měl finanční úřad při použití pomůcek postupovat v souladu s §2 daňového řádu. Stěžovatel považuje za nesprávný takový postup finančních ředitelství a správních soudů, které s ohledem na ust. §50 odst. 5 daňového řádu věc neposuzují ze širšího zorného úhlu, tj. nepřezkoumávají, vedle dodržení zákonných podmínek pro použití tohoto způsobu stanovení daně, i přiměřenost pomůcek a jejich použití v návaznosti na ust. §2 daňového řádu. Takový postup, dle jeho přesvědčení, nelze označit za spravedlivý proces. Pokud krajský soud dospěl k názoru, že ust. §245 o.s.ř., mu neumožňuje takto: postupovat s ohledem na ust. §50 odst. 5 daňového řádu, měl dle názoru stěžovatele sám, v souladu s §95 odst. 2 Ústavy, předložit věc Ústavnímu soudu. Stěžovatel dále poukázal na skutečnost, že dosud nebyl realizován čl. 91 odst. 1 Ústavy, a vyjádřil názor, že existující soustava soudů, a ust. §1 odst. 2 zákona č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích, jsou v rozporu s Ústavou. Uvedl, že v řízení podle §§247 - 250s o.s.ř. nemá jako občan žádnou možnost podat proti rozhodnutí soudu opravný prostředek, s výjimkou věcí důchodového zabezpečení. O to více neústavní, tj. v rozporu s čl. 36 odst. 1 Listiny, čl. 6 odst. 1 Úmluvy a čl. 10 Ústavy, se mu jeví ustanovení prvních tří vět §50 odst. 5 daňového řádu. Z hlediska základního práva na spravedlivý proces se stěžovateli jeví neústavním i ust. §23 odst. 2 daňového řádu, konkrétně skutečnost, že daňový subjekt není oprávněn nahlížet do pomůcek. To pak vede k tomu, že vlastní pomůcky nejsou v dalším řízení součástí spisu, soudům nejsou předkládány a nejsou vůbec přezkoumávány a daňový subjekt se k nim ani nemůže vyjádřit, čehož důsledkem je porušení rovnosti stran před soudem, zakotvené v čl. 96 Ústavy, i práva na spravedlivý proces zakotveného v čl. 36 odst. 1 a 37 odst. 3 Listiny a čl. 6 odst. 1 Úmluvy. Z uvedených důvodů navrhl, aby senát Ústavního soudu řízení přerušil a návrh postoupil k rozhodnutí plénu. Krajský soud v Českých Budějovicích, jako účastník řízení, ve svém vyjádření k ústavní stížnosti uvedl, že stěžovatel v ústavní stížnosti argumenty, v podstatě shodnými jako v žalobě, zpochybňuje správnost postupu finančních orgánů při stanovení daně podle ust. §31 odst. 5 daňového řádu za použití pomůcek s tím, že v rozporu s ust. §2 téhož procesního předpisu nebylo dbáno jeho práv a právem chráněných zájmů, když stanovil obchodní přirážku, která nerespektuje specifické podmínky žalobce. S ohledem na shodnost námitek ve vztahu k postupu finančních orgánů se stížními body žaloby, s nimiž se soud vypořádal, odkázal plně na odůvodnění napadeného rozhodnutí. Neshledal protiústavním ve věci aplikované ust. §50 odst. 5 daňového řádu a proto nepostupoval dle §95 Ústavy. K tomu pak, stejně jako v odůvodnění rozsudku, připomněl usnesení Ústavního soudu ze dne 28. 5. 1997, sp. zn . I. ÚS 285/95. To platí rovněž ve vztahu k ust. §23 odst. 2 daňového řádu, které zajišťuje ochranu práv jiných daňových subjektů, neboť jako pomůcek může být použito i údajů zjištěných z jejich účetnictví. V daňové záležitosti stěžovatele je ve správním spise založen úřední záznam, z něhož jsou seznatelné nejen použité pomůcky, ale také postup, kterým správce daně stanovil daň. Soud pro tyto důvody nesdílí názor stěžovatele, že cit. ustanovení je z pohledu čl. 36 odst. 1 a čl. 37 odst. 3 Listiny v rozporu s tam zakotveným právem na spravedlivý proces. Závěrem uvedl, že v daném případě bylo rozhodováno podle platné právní úpravy a v souladu s ústavními principy a navrhl, aby Ústavní soud ústavní stížnost usnesením jako nedůvodnou odmítl. Finanční ředitelství v Českých Budějovicích, jako vedlejší účastník, ve svém vyjádření k ústavní stížnosti uvedlo, že podstatou stížnosti je, zda při dodatečném vyměření daně z příjmů fyzických osob bylo správně použito pomůcek podle ust. §31 odst. 5 daňového řádu a zda byl tedy postup územních finančních orgánů správný a zda správně rozhodl Krajský soud v Českých Budějovicích. Jako odvolací orgán zkoumalo odvolání stěžovatele v intencích §50 odst. 5 daňového řádu, tedy dodržení zákonných podmínek pro vyměření daně podle pomůcek. Vzhledem k tomu, že neshledalo žádná procesní pochybení prvostupňového správce daně, když podmínky stanovené zákonem pro tento způsob vyměření daňové povinnosti byly bezezbytku splněny, odvolací orgán zamítl odvolání stěžovatele. V rámci přezkumu u krajského soudu bylo rovněž shledáno, že stěžovatel neunesl své důkazní břemeno a neprokázal, že to, co uváděl v daňových přiznáních za roky 1994 a 1995, je správné. Pokud tedy stěžovatel nesplnil zákonnou povinnost prokázat takovéto rozhodné skutečnosti a jeho daňovou povinnost nešlo vyměřit dle důkazů, byly v daňovém řízení dodrženy podmínky pro vyměření daně dle pomůcek. Vzhledem k tomu, že předmětná daňová věc byla přezkoumána krajským soudem, nelze přisvědčit námitce o porušení čl. 36 odst. 1 a dalších ustanovení Listiny. Spravedlivý proces nelze vykládat jako garanci na úspěch v soudním řízení. Nelze rovněž přisvědčit tvrzení stěžovatele, že vlastní pomůcky nejsou v dalším řízení součástí spisu a že nejsou předkládány. Úřední záznam, ze kterého je patrné, podle jakých pomůcek byl základ daně a daň stanovena, je vždy součástí daňového spisu a proto i tato listina je nedílnou součástí spisu, který se postupuje příslušnému soudu k přezkumu. Lze souhlasit s dalším tvrzením stěžovatele, že tyto pomůcky nejsou přezkoumávány a daňový subjekt se k nim nemůže vyjádřit. To považuje za zcela logické, neboť takový způsob stanovení daňové povinnosti je v podstatě způsobem náhradním, v případech, kdy nelze daň stanovit prvotně v rámci řádného dokazování. Pojem "pomůcky" je charakterizován v ust. §31 odst. 6 daňového řádu, a to jako svou podstatou "nepřímý důkaz". Z ust. §50 odst. 5 cit. zákona vyplývá jasně rámec přezkumné činnosti odvolacího orgánu. Odvolací orgán proto není legitimován přezkoumávat výši pomůcek či ji jakkoliv měnit. Rovněž tak rámec přezkumné činnosti krajského soudu je vymezen v ust. §245 o.s.ř. Závěrem vedlejší účastník odkázal na své vyjádření k žalobě a navrhlo by Ústavní soud ústavní stížnost odmítl jako návrh zjevně neopodstatněný. Ústavní soud si dále vyžádal spis Krajského soudu v Českých Budějovicích, sp. zn. 10 Ca 329/2000, a příslušný správní spis Finančního úřadu v Českých Budějovicích a poté, co se seznámil se shromážděnými podklady pro rozhodnutí, dospěl k závěru, že ústavní stížnosti a návrhům s ní spojeným, je třeba z části vyhovět, a to z následujících důvodů. V čl. 36 odst. 2 Listiny zakotvené základní právo na přezkum rozhodnutí orgánu veřejné správy zaručuje každému, kdo tvrdí, že rozhodnutím orgánu veřejné správy byl na svých právech zkrácen, možnost obrátit se na soud, aby přezkoumal zákonnost takového rozhodnutí, nestanoví-li zákon jinak. Na úrovni zákona je uvedené ústavní právo konkretizováno v části páté o.s.ř.(dnes již zrušené rozhodnutím Ústavního soudu publikovaném pod č. 276/2001 Sb. s účinností k 1. 1. 2003), přičemž v daňových věcech správní přezkum zákonnosti pravomocných daňových rozhodnutí uskutečňují krajské soudy. V přezkumném řízení je pro posouzení zákonnosti napadeného rozhodnutí finančního ředitelství zásadní, zda byly dodrženy podmínky pro vyměření daně podle pomůcek, neboť byla-li daň vyměřena podle pomůcek, finanční ředitelství, jako odvolací orgán, v intencích ust. §50 odst. 5 daňového řádu k řádnému opravnému prostředku daňového subjektu zkoumá pouze dodržení zákonných podmínek pro použití tohoto způsobu stanovení daně. Podmínky, za splnění kterých může správce daně daňovou povinnost stanovit právě tímto náhradním procesním způsobem, jsou upraveny v ust. §31 odst. 5, resp. v ust. §44 daňového řádu. Ústavní soud považuje za významnou tu skutečnost, že při volbě pomůcek je správce daně vázán také ust. §46 odst. 3 daňového řádu. Stanoví-li tedy správce daně podle ust. §31 odst. 5 daňového řádu daňovou povinnost, musí stanovit, byť pomocí pomůcek, nejen příjmy, ale i přiměřené výdaje, a s ohledem na cit. ust. §46 odst. 3 daňového řádu musí přihlédnout i k dalším okolnostem, z nichž plynou výhody pro daňový subjekt, a to i když nebyly tímto uplatněny. Takovými dalšími výhodami, kromě již zmíněných přiměřených výdajů, je zohlednění např. nezdanitelných částek základu daně dle ust. §15 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, ale i jiné skutečnosti, např. za jakých podmínek daňový subjekt podniká, v jakém oboru činnosti podniká, v jaké lokalitě má umístěnu provozovnu apod. Ze spisového materiálu správce daně tedy musí být zřejmé nejen to, zda byly splněny zákonné předpoklady pro stanovení daňové povinnosti pomocí pomůcek, ale též zda a jak správce daně přihlédl k okolnostem, z nichž plynou výhody pro daňový subjekt. To je základním předpokladem k tomu, aby prvostupňové správní rozhodnutí bylo schopné odvolacího přezkumu podle §50 odst. 5 daňového řádu. Pokud však daňové spisy obsahují pouze zdokumentování oprávněnosti stanovení daně pomocí pomůcek, a neobsahují již správní úvahu či zdokladování toho, že správce daně při tomto kontumačním způsobu stanovení daně přihlédl i k oněm okolnostem, z nichž plynou výhody pro daňový subjekt, pak není odvolací orgán schopen přezkoumat napadené rozhodnutí právě v tom rozsahu, jak požaduje zákon v ust. §50 odst. 5 daňového řádu, tedy zda byly dodrženy zákonné podmínky pro použití tohoto způsobu stanovení daně. Jinak řečeno, v případech, kdy daň je stanovena podle pomůcek, musí se odvolací správní orgán vyrovnat i s otázkou, zda správce daně splnil svoji zákonnou povinnost vyplývající z ust. §46 odst. 3 daňového řádu. Každý jiný postup staví účastníka daňového řízení do nedůvodně nerovného postavení a je tedy rozporný s čl. 37 odst. 3 Listiny. Správní soud při posuzování zákonnosti rozhodnutí žalovaného finančního ředitelství, které je opřeno o ust. §50 odst. 5 daňového řádu, přezkoumá, zda žalovaný dostál své povinnosti přezkoumat dodržení zákonných podmínek pro použití způsobu stanovení daně podle pomůcek, neboť jiné oprávnění mu zákon nesvěřuje. Jestliže je žalovaný při rozhodování o odvolání vázán ustanovením §50 odst. 5 daňového řádu, soud může pouze posoudit, zda se žalovaný při svém rozhodování neodchýlil z rámce, který mu zákon vymezuje (včetně splnění výše uvedené povinnosti vyplývající z ust. §46 odst. 3 daňového řádu), a zda o odvolání rozhodl způsobem stanoveným zákonem; případnými námitkami mimo tento rámec se soud zabývat nemůže. Správní soud tedy musí mít možnost zjistit, zda odvolací orgán přihlédl i k oněm výhodám, jaké jsou ze zákona daňovému subjektu přiznány, a to zejména z odůvodnění rozhodnutí o odvolání. Ve správní žalobě stěžovatel výslovně odvolacímu orgánu nevytkl porušení ust. §46 odst. 3 daňového řádu, nicméně tato námitka vyplývá z obsahu správní žaloby (č.l. 5 vyžádaného spisu krajského soudu), když ve vztahu k tzv. marži uvedl, že "je naprosto nereálná a nerespektuje objektivní skutečnost, podmínky v místě samém, ani podmínky v Českých Budějovicích u zařízení veřejného stravování této velikosti a kategorie." Bylo tudíž povinností správního soudu zabývat se i tím, zda se odvolací správní orgán řádně vypořádal s otázkou, zda správce daně splnil také svoji zákonnou povinnost vyplývající z ust. §46 odst. 3 daňového řádu. Z odůvodnění ústavní stížností napadeného rozsudku v tomto směru nic neplyne, a z toho důvodu má Ústavní soud zato, že krajský soud plně nedostál svým zákonným procesním povinnostem při přezkumu zákonnosti napadeného rozhodnutí, čímž bylo současně zasaženo i do základního práva stěžovatele zakotveného v čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny, jakož i v čl. 37 odst. 3 Listiny. Pokud jde o připojený návrh na zrušení specifikovaných ustanovení daňového řádu, z výše uvedeného nutno učinit závěr, že podstatou ústavní stížnosti je problém jejich ústavně konformního výkladu. Z tohoto pohledu Ústavní soud považuje návrh stěžovatele na zrušení prvních tří vět v ust. §50 odst. 5, daňového řádu za zjevně neopodstatněný. V daném případě je zřejmě dostačující zrušení napadeného rozsudku a provedení ústavně konformního výkladu aplikovaných ustanovení. Obdobný závěr lze dovodit ve vztahu k návrhu stěžovatele na zrušení první věty ust. §23 odst. 2 daňového řádu, podle něhož daňový subjekt není oprávněn nahlížet do úřední korespondence s jinými státními orgány, do rejstříku, pomůcek, zápisů a rozhodnutí sloužících výlučně pro potřeby správce daně a dalších podkladů, do nichž nelze umožnit nahlédnutí s ohledem na povinnost zachovat v tajnosti poměry jiných daňových subjektů. Ústavní soud je toho názoru, že se nejedná o ustanovení neústavní, ale jedná se pouze o otázku jeho ústavně konformního výkladu. Předmětné ustanovení, dle názoru Ústavního soudu, nelze striktně vykládat tak, jako by zakazovalo daňovému subjektu nahlížet do specifikovaných podkladů vůbec. Byla-li daňovému subjektu stanovena daň pomocí pomůcek a podkladem pro stanovení daně byly výlučně údaje zjištěné u daňového subjektu samého (ne u jiného daňového subjektu), pak je povinností správce daně umožnit do těchto podkladů daňovému subjektu nahlédnout. Z právní úpravy tohoto ust. (zejména z jejího smyslu v návaznosti na ust. §24 daňového řádu upravujícího povinnost mlčenlivosti) je zřejmé, že vyloučeny z nahlédnutí jsou pouze takové písemnosti, které souvisí s jinými daňovými subjekty. V tomto směru lze poukázat např. na právní názor Krajského soudu v Českých Budějovicích, obsažený v jeho rozsudku ze dne 24.11.2000, sp. zn. 10 Ca 220/2000 , dle něhož nebudou-li porušena práva ostatních daňových subjektů na ochranu údajů o nich, pak není důvod odepřít daňovému subjektu nahlédnout do spisu v případě, že pomůckami konstruovaná daň využívá pouze údajů z dokladů či účetnictví, byť nesprávného či neúplného, samotného daňového subjektu. Na druhé straně je věcí daňového subjektu využít svého práva být přítomen daňové kontrole, být v úzkém kontaktu se správcem daně a tak být podrobně informován o celém průběhu daňové kontroly i o zjištěních správce daně. Pokud však daňový subjekt se správcem daně nespolupracuje, je správce daně nucen obstarat pomůcky pro vyměření daně sám. Z výše uvedených důvodů Ústavní soud pro porušení základního práva zakotveného v čl. 36 odst. 1 a 2, jakož i čl. 37 odst. 3 s Listiny základních práv a svobod, ústavní stížnosti vyhověl, aniž by se zabýval tvrzeným porušením i dalších základních práv stěžovatele. Z důvodu procesní efektivnosti pak zrušil i napadené rozhodnutí Finančního ředitelství České Budějovice, jehož věcí bude následně zkoumat, zda ve shora uvedeném rozsahu správce daně dodržel veškeré zákonné podmínky pro stanovení základu daně a daně podle pomůcek. Návrh na zrušení specifikovaných ustanovení zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, však Ústavní soud odmítl podle ust. §43 odst. 2 písm. b) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, jako návrh zjevně neopodstatněný, když, jak výše uvedeno, dovodil, že napadená ustanovení jsou interpretovatelná způsobem, který není v rozporu s ústavním pořádkem. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 31. 8. 2001

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2001:4.US.179.01
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 179/01
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 131/23 SbNU 251
Populární název Ke stanovení daně dle pomůcek
Datum rozhodnutí 31. 8. 2001
Datum vyhlášení 20. 9. 2001
Datum podání 23. 3. 2001
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 2
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Varvařovský Pavel
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku vyhověno
odmítnuto pro zjevnou neopodstatněnost - §43/2/a)
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1, čl. 36 odst.2, čl. 37 odst.3
Ostatní dotčené předpisy
  • 337/1992 Sb., §23 odst.2, §46 odst.3, §50 odst.5
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/ukládání daní a poplatků
zrušení právního předpisu (fyzická nebo právnická osoba)
Věcný rejstřík daň
správní řízení
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-179-01
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 40145
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-23