ECLI:CZ:US:1999:4.US.279.99
sp. zn. IV. ÚS 279/99
Nález
Ústavní soud rozhodl dne 18. října 1999 v senátě ve věci ústavní stížnosti obchodní společnosti AG G., a. s., proti rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 9. 3. 1999, čj. 29 Ca 269/97-30, za účasti Krajského soudu v Brně, jako účastníka řízení, a vedlejšího účastníka Finančního ředitelství v Brně, nám. Svobody č. 4, 602 00 Brno, takto:
Rozsudek Krajského soudu v Brně ze dne 9. 3. 1999, čj. 29 Ca
269/97-30, se zrušuje.
Odůvodnění:
Ve včas podané ústavní stížnosti proti shora označenému
rozhodnutí Krajského soudu v Brně, kterým byla zamítnuta žaloba
proti rozhodnutí Finančního ředitelství v Brně ze dne 25. 8.
1997, čj. FŘ 2673/130/1997, zamítajícímu odvolání proti platebnímu
výměru Finančního úřadu Brno I ze dne 12. 12. 1996, čj.
2641/96/21720, o doměření daně z přidané hodnoty za zdaňovací
období srpen 1995, stěžovatelka uvádí, že nebyl uznán její řádně
prokázaný nárok na odpočet daně z přidané hodnoty, ačkoliv splnila
všechny podmínky stanovené zákonem ČNR č. 588/1992 Sb., o dani
z přidané hodnoty, což v konečném důsledku znamená, že byla
omezena v možnosti určit si předmět smlouvy, ačkoliv tento předmět
nebyl v rozporu se zákonem a ani jej neobcházel. Podle
stěžovatelky Krajský soud v Brně pochybil, když jednak nesprávně
vyložil příslušná ustanovení zákona o dani z přidané hodnoty
a když de facto potvrdil správnost rozhodnutí Finančního
ředitelství v Brně, přestože dospěl k jiným závěrům a důvodům než
finanční orgány. Protože stěžovatelka má za to, že napadené
rozhodnutí zasáhlo do jejích ústavně zaručených práv zakotvených
v článku 11, článku 26 odst. 1 a článku 36 odst. 2 Listiny
základních práv a svobod (dále jen "Listina"), žádá Ústavní soud
o jeho zrušení.
Krajský soud v Brně ve svém vyjádření ze dne 7. 9. 1999
odkázal na ustanovení §31 odst. 9 zákona ČNR 337/1992 Sb.,
o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, z něhož
jednoznačně vyplývá bezvýhradné důkazní břemeno pro daňový subjekt
při prokazování skutečností relevantních pro stanovení výše jeho
daňové povinnosti. Podle názoru tohoto soudu je nutno uvedenou
zásadu v dané věci vyložit tak, že daňový subjekt je správci daně
povinen bez dalšího vždy doložit existenci všech skutečností,
z nichž odvozuje svůj nárok na daňový odpočet, přičemž výzva
správce daně, kterou by byl k takovému kroku vyzván, se
nepředpokládá. Nebyla-li tedy stěžovatelka správcem daně vyzvána
k prokázání shora uvedené skutečnosti, nemění to nic na závěru, že
v rámci správního řízení neunesla své důkazní břemeno, s důsledky
v podobě neprokázání svého nároku na daňový odpočet. Krajský soud
dospěl pak ke stejnému závěru jako správní orgány, byť z poněkud
odlišných důvodů. Tyto důvody (tedy zjištění, že nebyla nikterak
prokázána součinnost zprostředkovatele vedoucí k uzavření smlouvy
o půjčce) nemohl krajský soud ponechat bez povšimnutí, neboť jde
o zákonem stanovenou podmínku (§774 občanského zákoníku) nutnou
pro splnění závazku ze zprostředkovatelské smlouvy. Z těchto,
jakož i z dalších, důvodů navrhuje proto krajský soud zamítnutí
ústavní stížnosti.
Finanční ředitelství v Brně ve svém vyjádření ze dne 21. 9.
1999 uvedlo, že zásadní pro posouzení daného případu zůstává
skutečnost, že stěžovatelka v rámci daňového řízení neprokázala,
že by smlouva mezi ní a obchodní společností V., s. r. o.,
označená jako smlouva o půjčce, byla uzavřena přičiněním
zprostředkovatele (obchodní společnost F., s. r. o.). Protože tedy
stěžovatelka neprokázala, že obchodní společnost F., s. r. o.,
splnila svůj závazek vyplývající ze zprostředkovatelské smlouvy,
a že tedy došlo k uskutečnění jím deklarovaného přijatého
zdanitelného plnění, je vedlejší účastník přesvědčen o tom, že daň
z přidané hodnoty za zdaňovací období srpen 1995 byla stěžovatelce
vyměřena v souladu se zákonem. Vedlejší účastník je v tomto směru
přesvědčen, že pojmovým znakem smlouvy o půjčce je předání
předmětu půjčky, v daném případě poskytnutí finančních prostředků.
Přesvědčení stěžovatelky o tom, že předložením smlouvy o půjčce
zprostředkovatelské smlouvy jednoznačně prokázalo, že smlouva
o půjčce byla uzavřena díky službě zprostředkovatele, je tedy
liché. Z uvedených důvodů domáhá se proto vedlejší účastník, aby
Ústavní soud ústavní stížnost jako zjevně neopodstatněnou odmítl.
Ze spisů Finančního úřadu Brno I a Finančního ředitelství
v Brně, vedených k rozhodnutím čj. 2641/96/21720 a čj. FŘ
2673/130/1997, jakož i ze spisu Krajského soudu v Brně, sp. zn.
29 Ca 269/97, Ústavní soud zjistil, že stěžovatelka uplatnila
nárok na odpočet daně z přidané hodnoty (dále jen "DPH") ze
zprostředkovatelské provize, kterou se zavázala na základě
zprostředkovatelské smlouvy zaplatit obchodní společnosti
F., s. r. o, za zprostředkování uzavření smlouvy s třetí osobou na
poskytnutí finanční půjčky ve výši 250 milionů Kč ve lhůtě do 31.
10. 1995. Finanční orgány zjistily, že stěžovatelka sice uzavřela
dne 30. 8. 1995 smlouvu o půjčce s třetí osobou, finanční
prostředky však od ní neobdržela, a proto zprostředkovateli
vyúčtovala smluvní pokutu. Z těchto skutečností dovodily, že
zprostředkovatel nedostál svému závazku ze zprostředkovatelské
smlouvy, že se tudíž z jeho strany zdanitelné plnění
neuskutečnilo, a proto u plátce daně nebyly dány podmínky pro
odpočet DPH. Rozhodnutí finančních orgánů napadla stěžovatelka
žalobou podle hlavy druhé části páté občanského soudního řádu, ve
které tvrdila, že ke zdanitelnému plnění ze strany
zprostředkovatele došlo, neboť byla uzavřena řádná
zprostředkovatelská smlouva, na jejímž základě pak došlo
k uzavření smlouvy o půjčce se třetí osobou.
Krajský soud v Brně napadeným rozsudkem žalobu zamítl.
Z odůvodnění jeho rozhodnutí vyplývá, že přisvědčil názoru
žalovaného Finančního ředitelství v Brně o tom, že existence
zdanitelného plnění nebyla prokázána, i když tak učinil z jiných
důvodů než správní orgán. Finanční ředitelství v Brně vycházelo
jednak ze závěru, že smlouva o půjčce ze dne 30. 8. 1995, uzavřená
mezi stěžovatelkou a třetí osobou, je neplatná a jednak ze závěru,
že uplatnila-li stěžovatelka vůči zprostředkovateli smluvní
pokutu, znamená to, že svůj závazek zprostředkovatel nesplnil.
Správní soud se s těmito závěry neztotožnil. V odůvodnění svého
rozhodnutí vyložil ustanovení §657 a násl. občanského zákoníku
a uvedl, že neplatnost smlouvy o půjčce nelze z důvodů uváděných
žalobcem (správně žalovaným, Finančním ředitelstvím v Brně)
nikterak dovodit. Za sporný považoval rovněž závěr, že nesplnění
závazku zprostředkovatele lze dovodit ze smluvní pokuty. Podle
správního soudu se finanční ředitelství nevypořádalo s tvrzením
stěžovatelky, že smluvní pokuta byla zprostředkovali vyúčtována
z důvodu neposkytnutí sjednané půjčky třetí osobou. I přes tyto
výhrady však správní soud nepovažoval přezkoumávané rozhodnutí za
nezákonné, neboť jak konstatoval, stěžovatelka v daňovém řízení
neprokázala, že smlouvu o půjčce uzavřela na základě činnosti
zprostředkovatele, tedy že zprostředkovatel dostál svému závazku
a že došlo ke zdanitelnému plnění podle zákona o dani z přidané
hodnoty. Z tohoto důvodu správní soud neshledal v rozhodnutí
Finančního ředitelství v Brně jakoukoliv nezákonnost a žalobu
stěžovatelky zamítl.
Ústavní soud přezkoumal ústavní stížnost z hlediska tvrzeného
porušení ústavně zaručených práv a dospěl k závěru, že je důvodná.
Podle ustanovení §250j odst. 1 a 2 o. s. ř. při rozhodování
o žalobě podané proti rozhodnutí správního orgánu, dojde-li soud
k závěru, že napadené rozhodnutí je v souladu se zákonem, vysloví
rozsudkem, že se žaloba zamítá. Dojde-li soud k závěru, že správní
rozhodnutí posoudilo věc po právní stránce nesprávně nebo že
zjištění skutkového stavu, z kterého vycházelo správní rozhodnutí,
je v rozporu s obsahem spisů, nebo že zjištění skutkového stavu je
nedostačující k posouzení věci, zruší rozsudkem napadené
rozhodnutí správního orgánu. V projednávaném případě se Krajský
soud v Brně s právními závěry správního orgánu neztotožnil, resp.
je považoval za sporné, přesto však žalobu zamítl.
Změna právního názoru soudu v řízení o žalobě proti
rozhodnutím správních orgánů je nevyhnutelně důvodem pro zrušení
správního rozhodnutí, jestliže soud dospěje k závěru, že správní
rozhodnutí posoudilo věc nesprávně a nejde přitom o případ, kdy
účastník, ačkoli zákon porušen byl, na svých právech nebyl nijak
dotčen. V projednávané věci však soud poté, co dospěl k závěru
o nesprávnosti posouzení věci správním rozhodnutím, sám právně
i skutkově "vykročil" jiným směrem a předejmul stanovisko, jež by
v prvém sledu měl zaujmout správní orgán. V takových případech je
totiž účastníkům zcela uzavřena cesta k tomu, aby mohli předložit
důkazy, které z dosavadního pohledu se neukazovaly jako
relevantní, byť důkazní břemeno zde může býti na straně účastníka,
a navíc je takovým soudním rozhodnutím věc posunuta do roviny
nepřezkoumatelnosti.
Z ustanovení článku 36 odst. 1 a článku 38 odst. 2 Listiny
vyplývá základní právo na reálnou a efektivní možnost účastníků
řízení jednat před soudem, spočívající v oprávnění právně
i skutkově argumentovat. K otázce uplatnění tohoto základního
práva se Ústavní soud vyjádřil již v řadě svých nálezů (IV. ÚS
218/95, III. ÚS 139/98, III.ÚS 257/98, III.ÚS 93/99), ve kterých
v podstatě uvedl, že pojem potvrzení rozhodnutí v obecném smyslu
znamená takové rozhodnutí státního orgánu vyšší instance, jímž je
potvrzeno opravným prostředkem napadené rozhodnutí orgánu instance
nižší jako věcně správné, přičemž věcnou správností se přitom
rozumí správnost skutkových zjištění a správnost právního
posouzení. Přestože, na rozdíl od výše citovaných nálezů,
v projednávaném případě Krajský soud v Brně nerozhodoval ani jako
obecný soud druhého stupně, ani jako správní soud rozhodující
o opravném prostředku proti rozhodnutí správního orgánu, ale jako
správní soud rozhodující o žalobě, nemění to podle názoru
Ústavního soudu nic na povinnosti interpretovat také ustanovení
§250j o. s. ř. s přihlédnutím k nezbytnosti zachování základních
práv a svobod, vyplývajících z článku 36 odst. 1 a článku 38 odst.
2 Listiny.
Z uvedených důvodů Ústavní soud ústavní stížnosti pro
porušení článku 36 odst. 1 a článku 38 odst. 2 Listiny podle
ustanovení §82 odst. 2 písm. a/ zákona č. 182/1993 Sb.,
o Ústavním soudu, vyhověl a napadené rozhodnutí podle ustanovení
§82 odst. 3 písm. a/ citovaného zákona zrušil.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 18. října 1999