ECLI:CZ:US:1998:4.US.309.97
sp. zn. IV. ÚS 309/97
Nález
Ústavní soud rozhodl ve věci ústavní stížnosti O.V., zastoupené JUDr. M.V. advokátem se sídlem ve S,, proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 30. 4. 1997, č. j. 13 Co 155/97-53, za účasti Městského soudu v Praze, jako účastníka řízení, a Ministerstva financí ČR, jako vedlejšího účastníka, takto:
Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 30. 4. 1997, č. j.
13 Co 155/97-53, se zrušuje.
Odůvodnění:
Dne 20. 8. 1997 byla Ústavnímu soudu doručena ústavní
stížnost proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 30. 4.
1997 , č.j. 13 Co 155/97-53. Tímto rozsudkem byla pravomocně
zamítnuta žaloba stěžovatelky proti Ministerstvu financí ČR,
kterou se domáhala poskytnutí finanční náhrady podle §13 odst.
1 zák.č. 87/1991 Sb. za vyvlastněné nemovitosti, a to dům čp.
858 se stav. parcelou č. 969 a parcelu č. 2888/101, kat. území K.
Stěžovatelka je přesvědčena, že rozsudkem Městského soudu v Praze
bylo zasaženo do jejího ústavně zaručeného práva vlastnit
majetek. Uvádí, že podle čl. 11 odst. 1 Listiny základních práv
a svobod ( dále jen "Listina"), každý má právo vlastnit majetek,
vlastnické právo všech vlastníků má stejný zákonný obsah
a ochranu, dědění se zaručuje; podle čl. 11 odst. 4 Listiny
vyvlastnění nebo nucené omezení vlastnického práva je možné ve
veřejném zájmu, a to na základě zákona a za náhradu. Nesouhlasí
se závěry obou soudů, podle nichž důvodem pro zamítnutí žaloby
byl již samotný nedostatek pasivní legitimace na straně
žalovaného Ministerstva financí ČR. Podle stěžovatelky v tak
závažné záležitosti, jakou je aplikace zákona o mimosoudních
rehabilitacích, nelze žalobu zamítnout pouze z toho důvodu, že na
výzvu Městského soudu v Praze nedošlo ke změně žalovaného místo
Ministerstva financí ČR na Českou republiku zastoupenou
Ministerstvem financí ČR. Je přesvědčena, že soudy jsou povinny
řádně poučovat účastníky o jejich procesních právech
a povinnostech, což soud I. stupně neučinil. Stěžovatelka dále
nesouhlasí se závěrem soudů, že nemovitosti byly na žalobkyni
převedeny jejími prarodiči z toho důvodu, aby se zabránilo jejich
konfiskaci. Vytýká soudům, že se zabývají tím, že její prarodiče
byli osobami státně nespolehlivými, přestože státní
nespolehlivost podle §1 odst. 5 zákona č. 87/1991 Sb. nutno
posuzovat ve vztahu ke stěžovatelce, neboť ta byla vlastnicí
nemovitostí, za které požaduje náhradu a které jí byly
neoprávněně odňaty po 25. 2. 1948. Stěžovatelka je toho názoru,
že tvrzení soudů nemají oporu v provedeném dokazování. Poukazuje
na stanovisko Obvodního soudu pro Prahu 1, který připouští, že
v roce 1950 došlo k porušení §86 vládního nařízení č. 8/1928 Sb.
a tudíž k protiprávnímu postupu ze strany správních orgánů,
jestliže bylo rozhodnuto o obnově řízení k žádosti orgánů, které
nebyly účastníky správního řízení. Ve vyjádření, které na výzvu
Ústavního soudu podal Městský soud v Praze a které je podepsáno
předsedou senátu, který rozhodoval o odvolání, se uvádí, že tento
soud poučil přítomného zástupce stěžovatelky o nedostatku pasivní
legitimace žalovaného Ministerstva financí ČR, které finanční
náhrady poskytuje jménem státu, nikoliv jménem svým jako orgán
státní správy. Pokud právní zástupce stěžovatelky neoznačil
správně žalovanou stranu a setrval na svém nesprávném názoru na
otázku pasivní věcné legitimace, musel Městský soud v Praze již
z tohoto důvodu potvrdit rozsudek soudu prvního stupně jako věcně
správný. Dále se ve vyjádření uvádí, že nelze pominout ani druhý
důvod zamítnutí žaloby stěžovatelky vycházející z ustanovení
§1 odst. 5 zákona č. 87/1991 Sb., že totiž jde o případ, kdy na
stěžovatelku byly převedeny nemovitosti osobami státně
nespolehlivými jen proto, aby se zabránilo očekávané konfiskaci.
Soud navrhuje, aby ústavní stížnost byla jako bezdůvodná
zamítnuta, neboť rozsudek odvolacího soudu neporušil žádné právo
stěžovatelky zakotvené v Ústavě nebo Listině. Ministerstvo
financí České republiky, jako vedlejší účastník, ve svém
vyjádření uvedlo, že stížností napadený rozsudek vychází z přesně
a úplně zjištěného skutkového stavu a jeho výrok je v souladu se
zákonem i judikaturou. Stěžovatelka byla na správné označení
povinného subjektu soudem výslovně upozorněna a přesto na
nesprávném označení setrvala. Ústavní stížnost by proto měla být
zamítnuta.
Ústavní soud si dále vyžádal od Obvodního soudu pro Prahu
1 spis vedený pod sp. zn. 9 C 112/92 a seznámil se podrobně
s jeho obsahem. Ze spisu bylo zjištěno, že předmětné nemovitosti
vlastnil na základě kupní smlouvy ze dne 29. dubna a 10. května
1938 E.K. do své smrti dne 18. 12. 1943, kdy padl na frontě jako
německý voják. Dědici nemovitostí se stali jeho rodiče,
F. a A. K., každý jednou polovinou, tedy osoby, na něž se
vztahovalo ustanovení §1 odst. 1 bod 2 Dekretu presidenta
republiky č. 108/1945 Sb., o konfiskaci nepřátelského majetku
a Fondech národní obnovy. Odstupní smlouvou ze dne 7. 3. 1945 byl
majetek převeden na nezletilou vnučku O. Š., dceru E. Š., rozené
K., provdané v roce 1939 za F. Š. Předmětný majetek byl
konfiskován na základě Dekretu presidenta republiky č. 108/1945
Sb., o čemž vydal rozhodnutí ONV v Kyjově dne 29. 3. 1946. Toto
rozhodnutí bylo na základě odvolání výměrem Zemského národního
výboru v Brně ze dne 24. 6. 1947 zrušeno a současně bylo
rozhodnuto, že předmětné nemovitosti konfiskaci nepodléhají.
Vynětí z konfiskace bylo odůvodněno tak, že podle svědeckých
výpovědí notáře dr. K.z B. a dr. J. P. nemovitosti měly být
převedeny na E. Š. podle rodinného ujednání již po svatbě v roce
1939, ovšem jejich převod do českých rukou narážel za války na
nesouhlas okupační správy. S odvoláním na svědecké výpovědi
a s ohledem na skutečnost, že majetek od osoby německé národnosti
nabyla osoba s ní blízce příbuzná, sama české národnosti
a státoobčansky nezávadná, odvolací orgán rozhodl tak, že majetek
konfiskaci nepodléhá, neboť by to neodpovídalo zásadám slušnosti.
K žádosti Osídlovacího úřadu a Fondu národní obnovy byla zahájena
obnova řízení a výměrem ONV v Kyjově ze dne 11. 3. 1950 ve
spojení s výměrem KNV v Gottwaldově ze dne 27. 8. 1950 bylo
rozhodnuto, že podmínky pro konfiskaci nemovitostí domu č.p. 858
ve vl. 2702 k.ú. K. podle dekretu č. 108/1945 Sb. jsou dány.
Okresní národní výbor v odůvodnění uvedl, že odstupní smlouva
byla zřejmě sepsána jen z toho důvodu, aby ve smlouvě uvedený
majetek byl převeden na osobu české národnosti a v době
osvobození nebyl zkonfiskován jako majetek německý. Důvody podané
v žádosti prostřednictvím dr. P. u ONV v Kyjově se nezakládají na
pravdě, neboť po svatbě E. K., provdané Š., v roce 1939 byl
majitelem nemovitostí její bratr, z čehož nutno usuzovat, že
jmenovaná byla po svém provdání řádně vybavena a neexistovaly
zvláštní okolnosti, proč by měl být majetek jejího bratra
převáděn na ni. Krajský národní výbor odvolání zákonných zástupců
nezletilé O.Š. zamítl a v odůvodnění svého rozhodnutí uvedl, že
ONV právem obnovil konfiskační řízení, neboť Zemský národní výbor
rozhodl na základě svědeckých výpovědí a nepřihlédl ke
skutečnosti, že již v roce 1938 mohly být nemovitosti připsány E.
K., provdané Š. V roce 1965 pak byly nemovitosti prodány fyzické
osobě.
Podstata ústavní stížnosti spočívá na dvou námitkách. První
z nich je nesouhlas s tím, že hlavním důvodem zamítnutí žaloby
o přiznání finanční náhrady byla pro obecné soudy skutečnost, že
místo proti České republice směřovala žalobu proti Ministerstvu
financí ČR a že přes výzvu odvolacího soudu takto označeného
účastníka žalující strana nezměnila. Pokud jde o tuto část
ústavní stížnosti, vycházel Ústavní soud z následujících úvah.
Působnost orgánů České republiky v mimosoudních rehabilitacích
upravuje zákon ČNR č. 231/1991 Sb. Podle tohoto zákona, ve
spojení se zákonem č. 135/1996 Sb., je jako orgán příslušný
poskytnout finanční náhradu v případech, jako je případ
stěžovatelky, označeno ministerstvo financí. Je-li v zákoně přímo
určen orgán, který poskytuje finanční náhradu, není žádný důvod
pro závěr, že se jedná de facto o povinnost státu. Ústavní soud
je toho názoru, že lze žalovat ministerstvo s tím, že příslušný
je obecný soud podle sídla tohoto úřadu (viz též rozhodnutí NS ČR
č. 25 publikované ve Sbírce soudních rozhodnutí a stanovisek
z roku 1997, str. 49). Tento názor podporuje i skutečnost, že
náhrada podle §13 zák. č. 87/1991 Sb. je poskytována ze
zvláštního účtu Fondu národního majetku ČR, přičemž zákon č.
171/1991 Sb. výslovně stanoví, že majetek tohoto fondu není
součástí státního rozpočtu ČR. Také §11 odst. 2 zákona č.
231/1991 Sb. ukládá povinnost vydat oprávněné osobě plnění (cenné
papíry, které nemají povahu státního dluhopisu a hotovost) přímo
ministerstvu, a je tedy zcela logické, že by mělo být žalováno
přímo toto ministerstvo, bez toho, aby návrh byl nutně spojen
s označením Česká republika. Ústavní soud nevidí žádný rozumný
důvod, aby ministerstvo vlastním jménem poskytovalo mimosoudně
finanční náhradu (viz §1 nařízení vlády ČR č. 233/1991 Sb.),
avšak v soudním řízení mohlo vystupovat již jen jako státní orgán
jednající jménem České republiky.
Druhou námitkou je, že soudy, i když vlastně až v jakémsi
druhém plánu, vyšly ze závěru, že i kdyby byl nárok uplatněn vůči
účastníkovi pasivně legitimovanému, nemohlo by být žalobě
vyhověno, neboť vlastnictví nemovitostí přešlo na stát konfiskací
dle dekretu č. 108/1945 Sb. Soudy sice dospěly k závěru, že by
bylo možné zkoumat, zda dodatečnými výměry nedošlo k porušení
lidských práv a svobod a tím ke splnění zákonných předpokladů ve
smyslu §6 odst. 2 a §2 odst. 1 písm. c) zákona č. 87/1991 Sb.,
že však tomu brání ustanovení §1 odst. 5 tohoto zákona. K tomuto
bodu je třeba uvést především to, že Ústavní soud ve svých
nálezech opakovaně podpořil tendenci těch obecných soudů, které
restituční předpisy, se všemi důsledky z toho plynoucími,
považují za speciální právní úpravu, ze které vyplývá též
oprávnění soudů zabývat se tím, zda správní rozhodnutí vydané
v době nesvobody bylo či nebylo důsledkem politické perzekuce
nebo postupu porušujícího obecně uznávaná lidská práva a svobody
[§6 odst. 2 ve spojení s §2 odst. 1 písm. c) zák. č. 87/1991
Sb.]. Není sporu o tom, že v období po 25. 2. 1948 docházelo,
a to zejména v prvních létech, k dodatečnému zneužití Dekretů
prezidenta republiky. Se zřetelem k těmto skutečnostem je pak
třeba přistupovat ke každému jednotlivému případu. V případě
stěžovatelky je nesporné, že dne 14. 6. 1946 bylo orgány státu,
který ještě bylo možno považovat za demokratický a právní stát,
rozhodnuto o tom, že nemovitosti, které na ni byly převedeny,
konfiskaci nepodléhají, neboť by konfiskace neodpovídala zásadám
slušnosti. Současně bylo vysloveno, že toto rozhodnutí je
konečné. Dále je nesporné, že stěžovatelka se svými rodiči v domě
bydlela a nemovitosti užívala až do července roku 1949, kdy na
základě rozhodnutí akčního výboru bylo nařízeno dům neprodleně
vyklidit a teprve následně byl vydán výměr o vyvlastnění dle
dekretu č. 108/1945 Sb. Není tedy sporu o tom, že k odnětí
majetku došlo v rozhodném období podle zákona č. 87/1991 Sb.
Z dokladů, které jsou založeny ve spisu, je rovněž zřejmé, že
nové rozhodnutí ONV v Kyjově a KNV v Gottwaldově bylo vydáno
poté, co byla povolena obnova řízení v rozporu s tehdy platným
vládním nařízením č. 8/1928 Sb., neboť byla povolena k žádosti
Osídlovacího úřadu a Fondu národní obnovy, tedy orgánů, které
nebyly účastníky původního řízení.
Pokud pak soudy dospěly k závěru, že by sice bylo možné
zkoumat, zda dodatečnými výměry nedošlo k porušení lidských práv
a svobod a tím ke splnění zákonných předpokladů ve smyslu §6
odst. 2 a §2 odst. 1 písm. c) tohoto zákona, že však tomu brání
ustanovení §1 odst. 5, pak pro tento názor nelze nalézt v zákoně
přijatelnou oporu. Důvod státní nespolehlivosti, jako důvod
vylučující restituční nároky, by se totiž musel vztahovat na
osobu stěžovatelky. Jinak řečeno, jestliže nemovitosti byly na
stěžovatelku platně převedeny, byť osobami, na které se
vztahovaly Dekrety prezidenta republiky, pak důvod vylučující
restituci uvedený v cit. ustanovení nemůže nastat. Ústavní soud
považuje totiž za nepřípustné, aby výklad soudů současných mohl
být pro stěžovatelku nepříznivější, nežli rozhodnutí učiněné
v době, kdy její státní spolehlivost a neaplikovatelnost dekretu
prezidenta republiky vůči její osobě byla s konečnou platností
posouzena, a aby v restitučním řízení byl brán větší zřetel na
akty vydané v době nesvobody, navíc způsobem, který, jak výše
uvedeno, zcela jasně svědčí o účelovém zneužití dekretu č.
108/1945 Sb.
Ze všech výše uvedených důvodů dospěl Ústavní soud k závěru,
že napadeným rozsudkem byl porušen čl. 90 Ústavy ČR, ukládající
soudu poskytovat ochranu právům, když soud aplikoval restituční
zákon a předpisy související s tímto zákonem způsobem, který ve
svých důsledcích porušuje princip rovnosti v právech (čl. 1
Listiny). S odvoláním na svoji konstantní judikaturu však Ústavní
soud nesdílí názor, že ve vztahu ke stěžovatelce došlo k porušení
čl. 11 Listiny. Proto ústavní stížnosti vyhověl a napadený
rozsudek zrušil, přičemž toto rozhodnutí učinil se souhlasem
účastníků bez nařízení ústního jednání [§82 odst. 3 písm. a)
zákona č. 182/1993 Sb.].
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 31. 8. 1998