ECLI:CZ:US:2000:4.US.310.99
sp. zn. IV. ÚS 310/99
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě, ve věci ústavní stížnosti Z. V. proti rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 8. 4. 1999, sp. zn. 20 Co 326/98 a rozsudku Okresního soudu v Třebíči ze dne 6. 2. 1998, č.j. 4 C 618/95-67, za účasti Krajského soudu v Brně jako účastníka řízení, a 1) O., státního podniku v likvidaci, a 2) O., spol. s r. o., , jako vedlejších účastníků, takto:
Rozsudek Krajského soudu v Brně ze dne 8. 4. 1999, sp. zn.
20 Co 326/98 se zrušuje.
Odůvodnění:
Návrhem doručeným Ústavnímu soudu dne 24. 6. 1999 se
stěžovatelka domáhala, aby Ústavní soud nálezem zrušil rozsudek
Krajského soudu v Brně ze dne 8. 4. 1999, sp. zn. 20 Co 326/98
a rozsudek Okresního soudu v Třebíči ze dne 6. 2. 1998, č.j. 4
C 618/95-67, jimiž byl pravomocně zamítnut její návrh, aby s ní
O., státní podnik v likvidaci, podle zákona č. 87/1991 Sb.,
o mimosoudních rehabilitacích, ve znění pozdějších předpisů,
uzavřel dohodu o vydání domu čp. 51 se st. pl. 91/1 v k. ú. T.
Stěžovatelka tvrdí, že napadenými rozsudky bylo porušeno její
ústavně zaručené základní právo zakotvené v čl. 1 Listiny
základních práv a svobod ("Listina"), prohlašující rovnost lidí
v právech, čl. 3 odst. 1 Listiny, zaručující základní práva
a svobody všem bez rozdílu, a čl. 90 Ústavy České republiky
("Ústava"), zaručující právo na soudní ochranu a článek 11 odst.
1 Listiny. Uvedla, že jako občanka České republiky s trvalým
pobytem v zahraničí, na základě nálezu Ústavního soudu
zveřejněného pod č. 164/1994 Sb., svůj nárok na vydání nemovitostí
uplatnila ve stanovené lhůtě u soudu. Soudy obou stupňů pak došly
k závěru, že majetek nelze vydat, neboť byl privatizován, čímž
byly naplněny podmínky stanovené v čl. II odst. 4 zákona č.
116/1994 Sb. (který dle jejich názoru tvoří se zákonem č. 87/1991
Sb. nedělitelný celek), pro něž majetek nelze vydat. S tímto
právním názorem stěžovatelka nesouhlasí a domnívá se, že jeho
uplatněním byla odepřena ochrana jejím právům. Podle přesvědčení
stěžovatelky majetek neměl být privatizován s ohledem na
ustanovení §3 odst. 2 zákona č. 92/1991 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, které dovoluje použít k privatizaci majetek, na jehož
vydání může vzniknout nárok fyzické osobě podle zvláštních
předpisů, jen za podmínky, že tyto nároky nebyly uplatněny ve
stanovené lhůtě nebo byly zamítnuty. Za stanovené lhůty je dle
jejího názoru třeba považovat všechny lhůty podle zvláštních
předpisů, tedy i lhůtu, ve které uplatnila svůj nárok a která
skončila dnem 1. 5. 1995. Do této doby dle jejího přesvědčení
nesmělo být s předmětnými nemovitostmi v rámci privatizace
nakládáno. Pozemkový fond při uzavírání kupních smluv neměl
postavení Fondu národního majetku, charakterizované tím, že
vlastnické právo k věcem z privatizovaného majetku přechází na
nabyvatele dnem sjednané účinnosti smlouvy (§19 odst. 3 zákona č.
92/1991 Sb.). Přesto však na základě schváleného privatizačního
projektu a rozhodnutí o privatizaci, byla dne 28. 2. 1995 uzavřena
mezi Pozemkovým fondem ČR a O., spol. s r. o., kupní smlouva, na
základě níž ke dni 24. 7. 1995 kupující nabyl vlastnické právo
k předmětnému majetku. Stěžovatelka je přesvědčena, že privatizace
byla provedena v rozporu se zákonem, zejména s ust. §3 odst.
2 a §11 odst. 2 zákona č. 92/1991 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, a že obecné soudy neposkytly jejím právům ochranu.
Stěžovatelka vyjádřila souhlas s tím, aby o ústavní stížnosti bylo
rozhodnuto bez ústního jednání.
Krajský soud v Brně, jako účastník řízení, v odpovědi na
žádost o vyjádření se k ústavní stížnosti plně odkázal na písemné
odůvodnění napadeného rozsudku. Vyjádřil souhlas s tím, aby
o ústavní stížnosti bylo rozhodnuto bez ústního jednání.
Vedlejší účastníci O., státní podnik a O., spol. s r.o., ve
svých vyjádřeních k ústavní stížnosti shodně uvedli, že nesouhlasí
s tvrzením stěžovatelky, že své nároky uplatnila ve stanovené
lhůtě předepsaným způsobem vůči povinné osobě a u soudu. Dle
jejich názoru stěžovatelka neprokázala, že písemně vyzvala prvního
vedlejšího účastníka k vydání věci v šestiměsíční prekluzívní
lhůtě, zejména proto, že její podání byla adresována jiným či již
neexistujícím subjektům. Uvedli průběh privatizace předmětné
nemovitosti a konstatovali, že druhý vedlejší účastník právně
vznikl dne 23. 5. 1994, tj. dnem zápisu do obchodního rejstříku,
získal předmětnou nemovitost v dobré víře, používá ji při své
obchodní činnosti a chová se jako řádný vlastník. Do doby
účinnosti nálezu Ústavního soudu zveřejněného pod č. 164/1994 Sb.,
tj. do 1. 11. 1994, nikdo nepožádal o vydání předmětné
nemovitosti, a proto bylo a muselo být postupováno v souladu se
zákonem č. 92/1991 Sb. Žádný z vedlejších účastníků neučinil
jakýkoliv právní úkon ve smyslu §9 odst. 1 zákona č. 87/1991 Sb.,
o mimosoudních rehabilitacích, ve znění pozdějších předpisů.
Námitka stěžovatelky ohledně Pozemkového fondu ČR nemá
opodstatnění, s ohledem na novelu zákona o velké privatizaci
uskutečněnou zákonem č. 92/1992 Sb., a tudíž nelze přisvědčit ani
jejímu tvrzení, že právní účinky smlouvy o prodeji podniku (části
podniku) ze dne 28. 2. 1995 nastaly až vkladem do katastru.
V daném případě bylo do katastru vloženo právo předkupní, nikoliv
právo vlastnické. Vedlejší účastníci dále poukázali na ustanovení
čl. II odst. 2 zákona č. 116/1994 Sb. a uvedli, že v jejich
případě byly splněny všechny tři zákonné podmínky dle čl. II odst.
2 cit. zákona., pro které věc nelze vydat. Zpochybnění
privatizace, kterého se stěžovatelka dovolává, by mělo negativní
dopad i na několik set zaměstnanců druhého vedlejšího účastníka,
jejichž pracovněprávní vztahy převzal. Vyslovili názor, že obecné
soudy v napadených rozhodnutích důvodně přihlédly k rozhodným
okolnostem a že tato rozhodnutí jsou nejen dostatečně podložena
zákonnými důvody, ale že jsou také ústavně zcela souladná. Závěrem
navrhli, aby Ústavní soud nálezem ústavní stížnost jako nedůvodnou
v plném rozsahu zamítl.
Ústavní soud poté, co se seznámil se shromážděnými podklady,
dospěl k závěru, že ústavní stížnosti a návrhům s ní spojeným je
třeba zčásti vyhovět, a to z následujících důvodů.
Podstata ústavní stížnosti spočívá v polemice s právním
názorem soudů prvého a druhého stupně ohledně okruhu majetku, na
který se vztahovalo dispoziční omezení podle §3 odst. 2 zák.č.
92/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, v období, kdy plynula
výše uvedeným nálezem Ústavního soudu nově otevřená lhůta pro
uplatnění nároků, a ohledně aplikace čl. II. bodu 2 zák.č.
116/1994 Sb. Z ústavněprávního hlediska pak jde především
o posouzení otázky, zda právní názory obecných soudů jsou ústavně
konformní, resp. zda jejich uplatnění představuje takový zásah
orgánu veřejné moci, kterým bylo porušeno některé z ústavně
zaručených základních práv nebo svobod.
V nálezu ze dne 11. 12. 1997, sp. zn. IV. ÚS 195/97, Ústavní
soud vyjádřil názor, že vzhledem ke smyslu restitučních zákonů,
tj. odčinit alespoň některé majetkové křivdy, je třeba restituční
nároky považovat za nároky primární, a to i cenu zásahu do již
provedených majetkoprávních posunů realizovaných podle
občanskoprávních předpisů, ale i např. dle zákona č. 92/1991 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů. Jakýkoliv jiný výklad by totiž činil
blokační ustanovení §3 odst. 2 cit. zákona prakticky bezcenným.
Citovaný nález Ústavního soudu dále odkazuje na rozsudek Krajského
soudu v Ústí nad Labem, publikovaný pod č. 28/1994 Sbírky soudních
rozhodnutí a stanovisek, kde soud zaujal názor, že jedním ze
základních předpokladů povolení zápisu do katastru je zjištění,
zda smluvní volnost účastníků není omezena. V případě stěžovatelky
to tedy znamená, že pokud jí na základě nálezu Ústavního soudu
vznikl nárok na vydání majetku, který nebyl privatizován před 1.
11. 1994, byla privatizace blokována na základě ust. §3 odst. 2
zákona č. 92/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Zahrnutí
majetku do privatizačního projektu, byť schváleného před podáním
výzvy, bylo neoprávněné. Jestliže stát disponoval s majetkem
v rozporu se zákonem tj. byl omezen v dispozicích po dobu trvání
lhůty k uplatnění restitučního nároku, jde o úkon neplatný
(absolutně), a tudíž nemohl vést k nabytí vlastnického práva.
Absolutní neplatnost nemohl zhojit ani následný zápis
vlastnické0ho práva do katastru nemovitostí. Případná dobrá víra
nabyvatele je významná pouze pro posouzení jeho eventuálního
postavení jako oprávněného držitele (s případnou možností nabýt
vlastnické právo vydržením). Ústavní soud dále poznamenává, že
privatizace znamená převod majetku státu na subjekt nestátní.
Privatizací nelze rozumět vypracování privatizačního projektu
(v daném případě v roce 1993), ani jeho schválení.
Vzhledem k uvedeným skutečnostem má Ústavní soud zato, že
krajský soud tím, že nevyhověl odvolání stěžovatelky, poskytl
ochranu stavu vytvořenému contra legem, čímž porušil čl. 90 a čl.
95 odst. 1 Ústavy.
Pokud jde o právní názor soudů obou stupňů ohledně aplikace
čl. II. zák.č. 116/1994 Sb. ("novela") na restituční nároky
oprávněných osob založené ústavním nálezem č. 164/1994 Sb.,
Ústavní soud konstatuje, že Nejvyšší soud ČR ve svém rozsudku ze
dne 19. 6. 1997, sp. zn. 2 Cdon 872/96, zveřejněném v Právních
rozhledech, 1997, č. 12, str. 637 a násl., vyjádřil právní názor
odlišný od výše uvedeného právního názoru obsaženého v napadených
rozsudcích soudů prvního a druhého stupně. Podle názoru Nejvyššího
soudu ČR čl. II. bod 2 novely, který brání vydání některých věcí
osobám oprávněným podle §3 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb., ve
znění novely, nelze aplikovat na restituční nároky osob, které se
staly oprávněnými v důsledku účinnosti cit. ústavního nálezu. Body
1., 3., a 4. čl. II novely upravují lhůty pro uplatnění nároku
osob oprávněných podle čl. I novely a z ničeho nelze dovodit, že
bod 2. čl. II novely, upravující ochranu třetích osob, které ve
stanoveném časovém rozmezí či mezidobí nabyly sporné věci, by se
měl týkat i jiných nároků než uvedených v čl. I novely. Novela
byla přijata 29. 4. 1994, přičemž zákonodárce nemohl předvídat či
předjímat rozhodnutí, tj. cit. nález Ústavního soudu. Z uvedeného
Nejvyšší soud ČR dovodil, že právní posouzení věci soudy obou
stupňů bylo nesprávné, neboť soud na správně zjištěný skutkový
stav použil nesprávný právní předpis. Ústavní soud poukazuje na
svoji obecně dostupnou judikaturu týkající se sdílení právních
názorů obecných soudů a konstatuje, že pokud se tyto právní názory
pohybují v ústavních mezích, není v podstatě rozhodné, zda Ústavní
soud tyto názory sdílí či nikoliv. V daném případě je však
evidentní, že právní názory soudů první a druhé instance ohledně
aplikace čl. II. bodu 2. novely jsou v rozporu s výše uvedeným
právním názorem Nejvyššího soudu ČR. Uvedená skutečnost věc
posouvá již do roviny ústavní a vede k závěru, že stížností
napadené rozhodnutí odvolacího soudu porušilo čl. 90 Ústavy, podle
něhož jsou soudy povolány především k tomu, aby zákonem stanoveným
způsobem poskytovaly ochranu právům, kteréžto ústavní zásadě je
třeba rozumět ta, že prohlášené právo na soudní ochranu zaručuje
každému zákonné a ústavnímu pořádku odpovídající posouzení jeho
tvrzeného práva. Sjednocovat judikaturu obecných soudů přísluší
Nejvyššímu soudu ČR, přičemž Ústavní soud konstatuje, že výše
uvedený právní názor tohoto soudu považuje z ústavněprávního
hlediska za plně akceptovatelný a argumentaci, uvedenou
v odůvodnění jeho rozsudku ze dne 19. 6. 1997, sp. zn. 2 Cdon
872/96, za ústavně konformní a srozumitelnou. Jiná interpretace by
bez rozumného důvodu rozdělila restituenty do dvou skupin a tedy
by měla diskriminující dopad. K tvrzení vedlejších účastníků, že
v jejich případě byly splněny všechny tři zákonné podmínky dle Čl.
II odst. 2. zákona č. 116/1994 Sb., Ústavní soud uvádí, že toto
tvrzení nemá oporu v zákoně. V daném případě byla rozhodující
podmínka jediná a to ta, zda k převodu vlastnického práva ze státu
na jiný subjekt došlo před 1. 11. 1994. Tato podmínka splněna
nebyla. Pokud jde o námitku vedlejších účastníků, že stěžovatelka
neuplatnila restituční nárok, resp. neprokázala, že nárok
uplatnila, jedná se o otázky, s nimiž se evidentně musí vyrovnat
obecné soudy.
Pro úplnost je třeba dodat ke stěžovatelkou tvrzenému
porušení čl. 11 odst. 1 Listiny, že v daném případě nedošlo
k porušení jejího vlastnického práva, neboť toto právo dosud
nebylo konstituováno, jak vyplývá z obecně dostupné judikatury
Ústavního soudu.
Z uvedených důvodů proto Ústavní soud napadený rozsudek
odvolacího soudu zrušil (§82 odst. 2 písm. a) a odst. 3 písm. a)
zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších
předpisů, a ústavní stížnosti částečně vyhověl, když nepovažoval
za nezbytné zrušit i napadený rozsudek soudu prvního stupně.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 24. května 2000