ECLI:CZ:US:1997:4.US.332.96
sp. zn. IV. ÚS 332/96
Nález
Ústavní soud ČR rozhodl v senátě o ústavní stížnosti Sportovního a kulturního klubu proti rozsudku Krajského soudu v Hradci Králové č. j. 19 Ca 378/95-16, ze dne 30. 9. 1996, za účasti Krajského soudu v Hradci Králové jako účastníka řízení a za vedlejšího účastenství Okresního úřadu v Trutnově, takto:
Rozsudek Krajského soudu v Hradci Králové č. j. 19 Ca
378/95-16, ze dne 30. 9. 1996, se z r u š u j e .
Odůvodnění:
Ve včas podané ústavní stížnosti se stěžovatel domáhá zrušení
rozsudku Krajského soudu v Hradci Králové č. j. 19 Ca 378/95- 16
ze dne 30. 9. 1996. Tímto rozsudkem zamítl soud žalobu proti
rozhodnutí Městského úřadu v Žacléři (odboru výstavby, územního
plánování a životního prostředí) č. j. VÚP/234/95-Č, ze dne 18.
5. 1995, které bylo potvrzeno rozhodnutím Okresního úřadu
v Trutnově (referátu regionálního rozvoje) č. j. 76/95 RR-2/Do, ze
dne 27. 7. 1995. Uvedenými správními rozhodnutími byla stěžovateli
uložena pokuta Kč 200 000,- za neprovedení opatření nařízeného
orgánem státního stavebního dohledu a za neprovedení nařízených
neodkladných zabezpečovacích prací na objektech č.p. 271 a 272
v k.ú. Ž.
Stěžovatel opírá svoji ústavní stížnost o právní názor, že
krajský soud nesprávně interpretoval zákon č. 344/1992 Sb.,
o katastru nemovitostí, konkrétně pak jeho ustanovení §5 odst.
5. Uvádí, že zabezpečovací práce mu byly nařízeny rozhodnutím ze
dne 7. 10. 1994, ve znění rozhodnutí Okresního úřadu v Trutnově ze
dne 12. 12. 1994, se lhůtou provedení do 28. 2. 1995. Objekty, za
jejichž nezabezpečení mu byla uložena pokuta, však prodal kupní
smlouvou ze dne 10. 11. 1993, tedy více než rok před rozhodnutím
správního orgánu, JUDr. A. H. Návrh na vklad změny vlastnických
práv založených touto kupní smlouvou byl doručen Katastrálnímu
úřadu v Trutnově dne 18. 1. 1994. Vzhledem k tomu, že podle
ustanovení §2 odst. 3 zákona č. 265/1992 Sb., o zápisech
vlastnických a jiných práv k nemovitostem, vznikají právní účinky
vkladu na základě pravomocného rozhodnutí o jeho povolení ke dni,
kdy návrh byl doručen příslušnému orgánu republiky, je stěžovatel
toho názoru, že rozhodnutí o provedení neodkladných
zabezpečovacích prací již nesměřovalo vůči vlastníkovi nemovitostí
a proto jako nevlastník nemohl spáchat přestupek, za který mu byla
uložena shora uvedená pokuta, neboť tu je možné podle §94 odst.
1 zákona č. 50/1976 Sb. uložit pouze vlastníkovi. Na tom, podle
názoru stěžovatele, nemůže nic změnit skutečnost, že Katastrální
úřad v Trutnově vklad vlastnického práva provedl podle kupní
smlouvy až dne 13. 6. 1995, neboť účinnost tohoto vkladu, který má
konstitutivní účinky, nastala zpětně ke dni 18. 1. 1994.
Stěžovatel je proto toho názoru, že soud nesprávně a v rozporu se
zákonem spojil den rozhodnutí o povolení vkladu do katastru
nemovitostí se vznikem vlastnického práva. To vedlo k tomu, že
stěžovatel byl nucen, k provedení neodkladných zabezpečovacích
prací, i když nebyl vlastníkem a dokonce mu za to, že neučinil to,
co mu zákon neukládá, byla uložena pokuta. V tom spatřuje porušení
čl. 2 odst. 3 Listiny základních práv a svobod (dále jen
"Listina"), jakož i porušení čl. 95 odst. 1 Ústavy, podle kterého
je soudce při rozhodování vázán zákonem. Tímto postupem mu vznikla
škoda ve výši zaplacené pokuty, náhradu které nelze podle jeho
názoru dosáhnout jinak, než ústavní stížností. Konečně pak
stěžovatel vytýká Krajskému soudu v Hradci Králové, že nesprávně
postupoval podle §250f o.s.ř. a tím mu znemožnil, aby se vyjádřil
k navrhovaným důkazům a obhájil správný výklad zákona, což za
situace, kdy proti rozhodnutí soudu není přípustný žádný opravný
prostředek, je v rozporu s čl. 38 odst. 2 Listiny. Při jednání
před Ústavním soudem dne 22. 5. 1997 na tomto názoru setrval.
Ve vyjádření, které na výzvu Ústavního soudu podal Krajský
soud v Hradci Králové, konkrétně pak předseda senátu, který ve
věci rozhodoval, se navrhuje zamítnutí stížnosti pro její
nedůvodnost. Soud považuje za prokázané, že nejen v době uložení
zabezpečovacích prací, ale i v době uložení pokuty za jejich
neprovedení, nebylo o vkladu vlastnického práva rozhodnuto a proto
bylo na stěžovateli oprávněně požadováno nařízené práce provést.
Jeho nečinnost založila správní delikt. Jiný výklad by podle
názoru soudu znamenal, že v době od uzavření smlouvy o převodu
nemovitosti do doby rozhodnutí o návrhu na vklad vlastnického
práva k převáděné nemovitosti by orgány státu nemohly vynucovat na
nikom povinnosti plynoucí z vlastnictví ke stavbě, což by bylo
nepochybně nežádoucí. Za vlastníka stavby je třeba považovat toho,
kdo je jako vlastník v katastru nemovitostí veden, a to až do
doby, kdy je katastrálním úřadem vydáno konstitutivní rozhodnutí.
Soud nesouhlasí s tvrzením stěžovatele o porušení čl. 38 odst. 2
Listiny, neboť skutkový stav byl zcela jasný a šlo toliko
o posouzení právní otázky. Vše podstatné stěžovatel uvedl ve svých
podáních správním orgánům a soudům a jeho přítomnost v případě
nařízeného jednání by nemohla přinést nic nového. Soud také žádné
dokazování neprováděl, byl pouze konstatován obsah předloženého
správního spisu, čtena žaloba a stanovisko žalované strany k ní.
Okresní úřad v Trutnově - referát regionálního rozvoje - ve
svém vyjádření jako vedlejší účastník uvádí, že k odvolání
stěžovatele změnil rozhodnutí Městského úřadu v Ž. tak, aby lhůta
stanovená k provedení prací byla splnitelná. Navazující rozhodnutí
o uložení pokuty pak ve výroku změnil, výše pokuty však byla
zachována. K podstatě věci vedlejší účastník uvádí, že ke vkladu
došlo až dne 13. 6.1995 a proto výše zmíněná správní rozhodnutí
směřovala vůči stěžovateli jako vůči vlastníku předmětných
nemovitostí zcela oprávněně. K vyjádření je přiložen dopis ze dne
3. 7. 1995, kterým stěžovatel Okresnímu úřadu v Trutnově oznamuje,
že dne 13. 6. 1995 byl proveden vklad práva a že od této doby je
třeba o všech záležitostech týkajících se hotelu "S." v Ž. jednat
s novým vlastníkem.
Ústavní soud se dále seznámil s obsahem spisu sp. zn. 19 Ca
378/95, který byl ve věci veden Krajským soudem v Hradci Králové.
Ústavní soud konstatoval, že z výše uvedených podání, ani z jejich
příloh, ani ze soudního spisu nelze určit, jaké důvody vedly
k tomu, že od návrhu na vklad vlastnického práva do rozhodnutí
katastrálního úřadu uplynulo takřka 17 měsíců. Obrátil se proto
s dotazem na Katastrální úřad v Trutnově. Ze sdělení tohoto úřadu
ze dne 25. 4. 1997 vyplývá, že návrh na vklad podaný dne 18. 1.
1994 neobsahoval všechny potřebné náležitosti. Řízení bylo proto
rozhodnutím ze dne 25. 5. 1994 přerušeno a účastníci byli vyzváni
k doplnění potřebných listin a dokladů. Jednalo se zejména
o doložení přechodu vlastnického práva z TJ PKOJF na stěžovatele,
o doložení právní subjektivity účastníků a o doklad o oprávnění
jednat jménem převodce. Přes písemné výzvy úřadu byly všechny
potřebné listiny zkompletovány až 23. 5. 1995. Bezprostředně poté
(25. 5. 1995) bylo rozhodnuto o vkladu a zápis byl proveden 13.
6. 1995.V závěru svého podání vyjadřuje Katastrální úřad
v Trutnově názor, že k prodlení nedošlo nečinností úřadu, ale bylo
zapříčiněno účastníky - zejména převodcem.
Jak vyslovil Ústavní soud již mnohokrát v řadě svých nálezů,
považuje rozhodování soudů v tzv. správním soudnictví bez jednání
za zcela výjimečné a možné jen ve zcela ojedinělých případech.
Využívání dnes již zrušeného §250f o.s.ř. v případech, kdy nebyly
naplněny všechny znaky tohoto ustanovení, vedlo opakovaně ke
zrušení napadených soudních rozhodnutí. Také v projednávané věci
nepochybně nešlo o případ jednoduchý a je třeba přisvědčit námitce
stěžovatele, že mu mělo být umožněno osobně předstoupit před soud
a obhájit své stanovisko. V dané věci nejen že nešlo o záležitost
jednoduchou, ale naopak o zcela zásadní a komplikované rozhodnutí.
Ústavnímu soudu nezbývá, než v této souvislosti znovu připomenout,
že tím, že dosud nebyl konstituován Ústavou předvídaný Nejvyšší
správní soud, dochází k situaci, kdy správní senáty obecných soudů
jsou nuceny nalézat právo v otázkách nových a zcela zásadních,
aniž by zde byla možnost řádného či mimořádného opravného
prostředku a tím i sjednocování judikatury. O to víc by mělo být
v těchto případech respektováno právo účastníků na přístup k soudu
a projednání věci v jejich přítomnosti. V těchto souvislostech
proto Ústavní soud konstatuje porušení čl. 38 odst. 2 Listiny ve
vztahu ke stěžovateli.
Ústavní soud z výše uvedených důvodů, aniž by si osvojoval
právo nahrazovat obecné soudy či Nejvyšší soud správní, pak
považuje za potřebné k výše uvedené věci uvést:
Judikatura obecných soudů, ale i nález Ústavního soudu IV. ÚS
35/96, se shodují v tom, že k jedné a téže věci nemůže mít
vlastnické právo více osob, nejde-li o spoluvlastnictví. Jak
vyplývá z výše uvedeného popsání sporného případu, byl po uzavření
smlouvy o převodu nemovitosti zapsán v katastru, a to zcela
v souladu s právem,původní vlastník - tedy stěžovatel. Jenom on
byl oprávněn např. vybírat nájemné, povinen platit daně či
pojištění, jenom on byl adresátem správních rozhodnutí týkajících
se převáděné nemovitosti. Tento stav trval až do vkladu. Vkladem
však nastává a nastala situace, kdy se za vlastníka považuje
nabyvatel, a to již od okamžiku doručení návrhu na vklad,
v projednávaném případě tedy od 18. 1. 1994. Od tohoto data je
tedy jenom on např. oprávněn vymáhat nezaplacené nájemné, ale může
také naopak požadovat, aby mu původní vlastník přijaté nájemné
jako bezdůvodné obohacení vydal. Na druhé straně se sám stává
povinným k placení daně z nemovitosti i za období před rozhodnutím
katastrálního úřadu. Vstupuje prostě do všech práv a povinností
původního vlastníka, týkajících se dotčené nemovitosti za období
od doručení návrhu na vklad do rozhodnutí o něm. Nevstupuje však
do práv původního vlastníka za období před podáním návrhu na
vklad, neboť není právním nástupcem prodávajícího (pokud to zákon
v konkrétním případě nestanoví). Jde tedy o zvláštní konstrukci
právního nástupnictví. Bude proto věcí soudu, aby se v novém
řízení vypořádal s otázkou právního nástupnictví v oblasti
veřejného práva. Přitom by neměla zůstat nepovšimnuta skutečnost,
že správní orgán, který rozhodoval o odvolání proti uložené
pokutě, rozhodl v době, kdy již jako vlastník byl zapsán
nabyvatel, jinak řečeno soud by měl odpovědět na otázku, zda
v řízení o sankci lze pokračovat proti tomu, kdo vlastníkem již
není.
Ze všech výše uvedených důvodů Ústavní soud napadené
rozhodnutí zrušil.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 22. 5. 1997