infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-141-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 13.06.1997, sp. zn. IV. ÚS 366/96 [ nález / ČERMÁK / výz-3 ], paralelní citace: N 78/8 SbNU 247 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1997:4.US.366.96

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K hmotněprávním účinkům rozhodnutí o obnově správního řízení s dopadem na přezkum ve správním soudnictví

Právní věta Rozhodnutí správního orgánu o zamítnutí návrhu na obnovu správního řízení (§62 a násl. zákona č. 71/1967 Sb.), není nutně rozhodnutím procesní povahy, a proto není vyloučeno jeho přezkoumání soudem v řízení podle ustanovení §244 a násl. o. s. ř.

ECLI:CZ:US:1997:4.US.366.96
sp. zn. IV. ÚS 366/96 Nález Ústavní soud České republiky rozhodl dne 13. června 1997 v senátě ve věci ústavní stížnosti 1) ing. K. H., 2) V. H., 3) ing. P. H., 4) V. H., 5) K. H., proti usnesení Vrchního soudu v Praze ze dne 29. 10. 1996, čj. 7 A 92/96-16, takto: Usnesení Vrchního soudu v Praze ze dne 29. 10. 1996, čj. 7 A 92/96-16, se z r u š u j e. Odůvodnění: Ve včas podané ústavní stížnosti proti shora uvedenému usnesení Vrchního soudu v Praze, jímž řízení bylo podle ustanovení §250d odst. 3 o. s. ř. zastaveno, stěžovatelé uvádí, že tímto rozhodnutím byl porušen článek 10 Ústavy ČR, článek 36, článek 38 a článek 11 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"), jakož i článek 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod (dále jen "Úmluva"), a článek 1 Dodatkového protokolu Úmluvy, neboť věc nebyla řádně projednána a stěžovatelům byla znemožněna účinná právní obrana jejich nároků. Z uvedených důvodů stěžovatelé proto navrhují zrušení napadeného rozhodnutí. Vrchní soud v Praze ve vyjádření předsedkyně senátu JUDr. V. Š. ze dne 17. 4. 1997 mimo jiné uvedl to, že správní soudnictví je postaveno na tom, že žalobu lze podat proti rozhodnutí ve věci samé, a to proti rozhodnutí orgánu, který rozhodl v posledním stupni. Rozhodnutí, jímž byl zamítnut návrh na povolení obnovy řízení, je rozhodnutím pouhé procesní povahy, o čemž svědčí také to, že v tomto stádiu řízení správní orgán nezkoumá meritorní pravomocné rozhodnutí, ale zabývá se pouze tím, zda důvod uplatněný v návrhu na povolení obnovy řízení je důvodem, aby ve věci pravomocně skončené bylo jednáno znovu. Pokud by byl připuštěn přezkum rozhodnutí správních úřadů o nepovolení obnovy řízení a takováto rozhodnutí správních úřadů byla soudem rušena podle ustanovení §250j odst. 2 o. s. ř., byla by v praxi vzhledem ke znění ustanovení §250j odst. 3 o. s. ř. (vázanost správního orgánu právním názorem soudu) navozena situace, kdy by soud takovýmto rozhodnutím vlastně nahrazoval rozhodovací činnost správních úřadů, které jediné jsou podle zákonné úpravy vyplývající z ustanovení §62 správního řádu oprávněny rozhodovat o povolení či nepovolení obnovy správního řízení. Z uvedených důvodů Vrchní soud v Praze navrhuje, aby soudce zpravodaj ústavní stížnost podle ustanovení §43 odst. 1 písm. c) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, jako zjevně neopodstatněnou odmítl, jak se také stalo ve věci obdobného charakteru sp. zn. IV. ÚS 242/96. Ministerstvo zemědělství ČR, Ústřední pozemkový úřad v Praze, uvedlo ve svém vyjádření ze dne 5. 5. 1997, že vrchní soud řízení musel zastavit, protože žaloba směřovala proti rozhodnutí procesní povahy, které nemůže být předmětem přezkoumávání soudem. Z uvedených důvodů navrhlo proto zamítnutí ústavní stížnosti. Vedlejší účastnice M. A. navrhla rovněž ve svém vyjádření ze dne 5. 5. 1997 zamítnutí ústavní stížnosti, a to v podstatě z důvodů uvedených v napadeném rozhodnutí. Pozemkový fond ČR, jako vedlejší účastník v řízení o ústavní stížnosti, se přípisem ze dne 9. 4. 1997 tohoto postavení vzdal. Z obsahu spisu 7 A 92/96 Vrchního soudu v Praze, jakož i spisu Okresního úřadu, pozemkového úřadu pro Prahu - východ, čj. PÚ-OŘ 196, 785, Ústavní soud zjistil, že rozhodnutím Okresního úřadu, pozemkového úřadu pro Prahu - východ, z 11. 9. 1995 shora uvedené spisové značky byl zamítnut návrh stěžovatelů na obnovu řízení vedeného u tohoto pozemkového úřadu pod čj. PÚ 2579/92-R 785-1, PÚ 2672/92-R 785-1, PÚ 621/91-ÚŘ a PÚ 622/91-196-ÚŘ. Odvolání stěžovatelů, kteří poukazovali na to, že jsou účastníky řízení ve věci sp. zn. PÚ-2579/92 a PÚ-2672/92, Ministerstvo zemědělství, Ústřední pozemkový úřad v Praze, rozhodnutím ze dne 26. 1. 1996, čj. 3490/95-3150, zamítlo a napadené rozhodnutí potvrdilo, když podle jeho názoru v projednávané věci nebyly splněny podmínky k povolení obnovy řízení ve smyslu ustanovení §62 odst. 1 písm. d) a e) správního řádu. Vrchní soud v Praze, jenž rozhodoval o žalobě stěžovatelů proti citovanému rozhodnutí Ministerstva zemědělství, Ústředního pozemkového úřadu v Praze, usnesením ze dne 29. 10. 1996, čj. 7 A 92/96-16, řízení podle ustanovení §250d odst. 3 o. s. ř. zastavil. V odůvodnění svého rozhodnutí uvedl vrchní soud, že stěžovatelé byli zamítnutím návrhu na obnovu řízení dotčeni toliko ve svých právech procesních, zatímco sféra materiálních práv a povinností zůstala napadeným rozhodnutím nedotčena. Jde tedy o rozhodnutí procesní povahy, tato rozhodnutí jsou však z přezkumu soudem vyloučena vzhledem k ustanovení §248 odst. 2 písm. e) o. s. ř. V této souvislosti poukázal vrchní soud na stejné stanovisko, jaké zaujal tento soud ve svém usnesení z 29. 8. 1994, sp. zn. 7 A 32/94, publikovaném pod č. 42/1995 Sbírky soudních rozhodnutí a stanovisek. Jakkoli také Ústavní soud má za to, že rozhodnutí správního orgánu, zamítající návrh na obnovu řízení, není rozhodnutím, s nímž by byly vždy nutně spojeny hmotněprávní účinky, nesdílí názor vyslovený v napadeném rozhodnutí, a proto ani názor, k němuž dospěl Vrchní soud v Praze v již citovaném publikovaném rozhodnutí, že totiž rozhodnutí správního orgánu o zamítnutí návrhu na obnovu správního řízení (§62 a násl. zákona č. 71/1967 Sb.) je rozhodnutím procesní povahy, jež jako takové nemůže být přezkoumáváno soudem. I když v této fázi řízení rozhodnutí správního orgánu vykazuje navenek znaky rozhodnutí procesní povahy, může totiž ve skutečnosti implikovat i hmotněprávní aspekty. Je-li kupř. důvodem obnovy řízení podle ustanovení §62 odst. 1 písm. a) zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), to, že vyšly najevo nové skutečnosti nebo důkazy, které mohly mít podstatný vliv na rozhodnutí a nemohly být v řízení uplatněny bez zavinění účastníka řízení, zdá se být zjevné, že každá "nová skutečnost" je v určité relaci k "předchozí skutečnosti", jinými slovy podmínku "novosti" skutečnosti možno, a také nutno, zkoumat pouze ve vztahu ke skutečnostem relevantním pro původní rozhodnutí. Obdobně je vzhledem k písm. e) citovaného ustanovení zcela evidentní, že je-li důvodem obnovy i to, že určité, pro původní rozhodnutí relevantní, důkazy, se ukázaly nepravdivými, je správní orgán rozhodující o povolení obnovy vystaven nezbytnosti hodnocení právě i těchto dosavadních důkazů. Nikoli v neposlední řadě možno poukázati i na písm. c) citovaného ustanovení zakládající důvod obnovy v případě, kdy nesprávným postupem správního orgánu byla účastníkovi řízení odňata možnost účastnit se řízení, mohlo-li to mít podstatný vliv na rozhodnutí a nemohla-li být náprava zjednána v odvolacím řízení. K argumentům uvedeným ve vyjádření vrchního soudu třeba ještě dodat, že pro posouzení podmínek přezkumu rozhodnutí orgánů veřejné správy ve smyslu ustanovení §244 odst. 1 o. s. ř. je určující to, zda takové rozhodnutí je způsobilé zasáhnout do právní sféry fyzické nebo právnické osoby, ke kterémužto zásahu může dojít i rozhodnutím procesní povahy, nicméně spojeným s hmotněprávními aspekty. Také argumentace vrchního soudu, pokud se týče nepřípustnosti nahrazování rozhodovací činnosti správních úřadů v takovýchto případech, jeví se Ústavnímu soudu jít stranou podstaty věci. Ani v tomto případě, obdobně jako v jiných případech, nejde o vytýkané nahrazení rozhodovací činnosti správních úřadů, ale o posouzení jejich zákonnosti, v rovině rozhodovací činnosti Ústavního soudu pak o posouzení, zda tato rozhodnutí jsou či nejsou v rozporu s ústavně zaručenými právy, kteréžto posouzení nelze proto podle názoru Ústavního soudu ani v otázce obnovy správního řízení předem vyloučit. Tento názor Ústavního soudu není nijak v rozporu se závěry, k nimž dospěl Ústavní soud ve věci sp. zn. IV. ÚS 242/96, neboť uvedená věc se týkala jiné problematiky, totiž přezkoumávání daňového rozhodnutí ve smyslu ustanovení §55b zákona ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů. Ústavní soud má proto ze všech uvedených důvodů za to, že rozhodnutí správního orgánu o zamítnutí návrhu na obnovu správního řízení (§62 a násl. zákona č. 71/1967 Sb.) není v naznačeném směru rozhodnutím pouhé procesní povahy, a že proto není vyloučeno jeho přezkoumání v řízení podle ustanovení §244 a násl. o. s. ř. Jestliže tedy Vrchní soud v Praze v projednávané věci řízení s poukazem na ustanovení §248 odst. 2 písm. e) o. s. ř. podle ustanovení §250d odst. 3 o. s. ř. zastavil, porušil tím ústavně zaručená práva stěžovatelů zakotvená v článku 36 odst. 1, článku 38 odst. 2 Listiny, jakož i článku 6 odst. 1 Úmluvy. Ústavní soud proto z uvedených důvodů ústavní stížnosti podle ustanovení §82 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, vyhověl a napadené rozhodnutí podle ustanovení §82 odst. 3 písm. a) citovaného zákona zrušil. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 13. června 1997

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1997:4.US.366.96
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 366/96
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 78/8 SbNU 247
Populární název K hmotněprávním účinkům rozhodnutí o obnově správního řízení s dopadem na přezkum ve správním soudnictví
Datum rozhodnutí 13. 6. 1997
Datum vyhlášení  
Datum podání 31. 12. 1996
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Čermák Vladimír
Napadený akt rozhodnutí soudu
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1, čl. 38 odst.2
  • 209/1992 Sb./Sb.m.s., čl. 6 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 71/1967 Sb., §62 odst.1
  • 99/1963 Sb., §244 odst.1
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/restituce
Věcný rejstřík správní soudnictví
obnova řízení
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-366-96
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 29133
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-30