infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-315-003,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 11.07.2002, sp. zn. IV. ÚS 49/02 [ nález / ZAREMBOVÁ / výz-3 ], paralelní citace: N 86/27 SbNU 25 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2002:4.US.49.02

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Plná moc udělená právně neexistujícím subjektem

Právní věta Právním následkem později zjištěné neplatnosti plné moci k přímému zastoupení (spočívající v tom, že byla udělena právně neexistujícímu subjektu) je neplatnost samotného celního prohlášení.

ECLI:CZ:US:2002:4.US.49.02
sp. zn. IV. ÚS 49/02 Nález Ústavní soud rozhodl v senátě o ústavní stížnosti společnosti B. a. s., proti rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 21. 11. 2001, čj. 30 Ca 331/99-31, za účasti Krajského soudu v Brně, jako účastníka řízení, a Celního ředitelství v Brně, jako vedlejšího účastníka řízení, takto: Rozsudek Krajského soudu v Brně ze dne 21. 11. 2001, čj. 30 Ca 331/99-31 se zrušuje. Odůvodnění: Stěžovatel se, s odvoláním na porušení čl. 36 odst. 1 a 2, čl. 37 odst. 3 Listiny základních práv a svobod v návaznosti na čl. 2 odst. 3 Mezinárodního paktu o občanských a politických právech, domáhá zrušení v záhlaví uvedeného rozsudku, kterým byla zamítnuta jeho žaloba proti rozhodnutí Celního ředitelství Brno ze dne 4. 8. 1999, sp. zn. 3603-0101-01/99, jímž byla na základě odvolání proti rozhodnutí Celního úřadu Břeclav ze dne 10. 5. 1999, čj. 1062-0221/99, o dodatečném vyměření celního dluhu ve výši 772.369,- Kč změněna celková výše celního dluhu na 758.721,- Kč. Krajský soud žalobu zamítl s odůvodněním, že stěžovatel, který v celním řízení vystupoval jako přímý zástupce na základě plné moci, jím ve skutečnosti nebyl, neboť plná moc byla absolutně neplatná. Tím, že projevil vůli navrhnout předmětné zboží do celního režimu a přitom nebyl celní zástupce, podal tak celní prohlášení jako deklarant a stal se dlužníkem ve smyslu ust. §238 odst. 3 zák. č. 13/1993 Sb., Celního zákona, v platném znění (dále jen "celní zákon"). Stěžovatel v ústavní stížnosti vyjadřuje s uvedeným závěrem nesouhlas a uvádí, že jako obchodní subjekt, který provozuje dopravní, spediční a celní služby, uzavřel mandátní smlouvu a na jejím základě převzal plnou moc k přímému zastupování v celním řízení od osoby, vydávající se za zástupce firmy - C. P. D., která se prokázala ověřenou kopií živnostenského listu. Tohoto podnikatele zastupoval v celním řízení při dovozu zboží z Rakouska, kdy dne 20. 2. 1997 jako zástupce deklaranta firmy C. P. D. podal celní prohlášení na propuštění zboží, deklarovaného jako přípravky proti zamrzání, do režimu volného oběhu. Následně pak bylo zjištěno, že se jedná o roztok kvasného lihu a přípravek byl chybně zařazen v rámci celního sazebníku a že firma C. P. D. právně neexistuje, přičemž živnostenský list i ověření jeho fotokopie jsou zfalšovány. Řízení o celním deliktu bylo zastaveno, neboť ze strany stěžovatele se neprokázalo žádné zavinění při vystavení celního prohlášení s nesprávným údajem o zařazení zboží dle celního sazebníku. Stěžovatel spatřuje porušení svých práv v nezajištění spravedlivé ochrany jeho práv a oprávněných zájmů, neboť soud nezohlednil jeho tvrzení, že pokud jednal v dobré víře jako přímý zástupce deklaranta a v době zastupování nevěděl, že mandatář jako subjekt neexistuje, nemůže být deklarantem on sám. Vzhledem k tomu, že se zbožím před ani po propuštění do volného oběhu vlastnicky ani jinak nedisponoval, uložením povinnosti k úhradě celního dluhu mu bylo uloženo více povinností, nežli měl odpovídajících práv. Dle názoru stěžovatele je právním následkem neexistence přímého zastoupení z důvodů neplatnosti plné moci neplatnost celního prohlášení. Činí-li v neexistujícím přímém právním zastoupení právní subjekt určitý úkon, je jediným možným důsledkem neplatnost i tohoto úkonu a nikoliv připsání právních účinků tohoto úkonu zástupci, jak učinil krajský soud. Poukazuje dále na to, že soud mu upřel ochranu dobré víry, že jednal jako přímý zástupce, když v rozsudku tvrdí, "že tím, že stěžovatel učinil ve smyslu §107 odst. 1 celního zákona celní prohlášení, projevil i vůli navrhnout předmětné zboží k propuštění do příslušného režimu a jelikož nebyl v postavení přímého zástupce, podal celní prohlášení jako deklarant", a naopak účinky ochrany dobré víry uznal na straně celních orgánů, když nezpochybnil jejich tvrzení, že v době podání celního prohlášení neměly na základě předložených ověřených dokladů o existenci firmy deklaranta - stejných jaké byly předtím rovněž předloženy stěžovateli - důvodu pochybovat o právní existenci deklaranta, a tudíž ani jeho přímého zastoupení stěžovatelem. Tímto rozlišováním se dle názoru stěžovatele soud dopustil porušení zásady, podle níž jsou si všichni účastníci řízení rovni, jak vyplývá z čl. 37 odst. 3 Listiny základních práv a svobod. Konečně pak v jednání celních orgánů, které vyvolalo stav, o jehož nápravu stěžovatel usiloval podáním žaloby ke Krajskému soudu v Brně, lze pak podle stěžovatele dále spatřovat porušení čl. 2 odst. 3 Mezinárodního paktu o občanských a politických právech. V písm. b) tohoto ustanovení se přiznává každé osobě nárok na účinnou právní ochranu tímto Paktem uznaných práv, vyplývajících z příslušných právních norem státu. Ukládá v této souvislosti státům - signatářům Paktu - povinnost zajistit, aby příslušné orgány tuto ochranu prosazovaly, jakmile je poskytnuta. Při zajištění tohoto závazku v hierarchii správních orgánů připadá v rámci vztahů nadřízenosti a podřízenosti nezanedbatelné místo interním instrukcím, vydávaným nadřízenými orgány pro orgány podřízené. V této souvislosti pak upozorňuje na metodický pokyn, vydaný Ministerstvem financí - Generálním ředitelstvím cel, první odbor pod č. 4/1997, který řeší otázku postupu celních úřadů v případě, kdy celní prohlášení je podáno osobou, která právně neexistuje, takto: "Přijetí celního prohlášení a propuštění zboží do navrženého celního režimu v případech, kdy je v celním prohlášení jako deklarant uvedena osoba, která právně neexistuje nebo jestliže je celní prohlášení podáno a podepsáno osobou, která není oprávněna za deklaranta-právnickou osobu jednat, je důvodem, pro který musí celní úřad vydat deklaratorní rozhodnutí o neplatnosti. Vydáním deklaratorního rozhodnutí o neplatnosti se v těchto případech věc vrací do stadia před přijetím celní prohlášení". Celní orgány v daném případě nejenže svou nečinností - nevydáním rozhodnutí o neplatnosti - neposkytly ochranu stěžovateli, jednajícímu v dobré víře, ale založily zcela nepřípustně právní fikci, podle níž na stěžovatele pohlížely jako na deklaranta, a jejich jednání je tak podle stěžovatele možno posuzovat jako neprosazování poskytnuté ochrany v intencích závazku, vyplývajícího z výše uvedeného článku Paktu. Krajský soud ve vyjádření k ústavní stížnosti uvedl, že právně spornou otázkou v dané věci je podle ústavní stížnosti posouzení důsledků úkonu, učiněného v celním řízení v neexistujícím přímém zastoupení. Zatímco v žalobě bylo tvrzeno, že žalobce jednal jako přímý zástupce z důvodu dobré víry, v ústavní stížnosti je uváděno, že tím, že učinil celní prohlášení v neexistujícím přímém zastoupení, učinil úkon, kterému nelze připsat právní účinky ve smyslu ustanovení §107 odst. 1 celního zákona, tedy že jde o neplatné celní prohlášení. Soud se s tímto stanoviskem stěžovatele neztotožňuje, když podle názoru soudu je nepochybné, že stěžovatel nepodával celní prohlášení vzhledem k absolutní neplatnosti zmocnění k zastupování jako přímý zástupce. Celní prohlášení tedy učinil bez zmocnění, jako osoba, která zajistila předložení zboží se všemi doklady stanovenými celními předpisy, které upravují režim, do kterého je zboží navrženo (§107 odst. 1 celního zákona). Tímto jednáním se stal deklarantem ve smyslu ustanovení §2 odst. 1 písm. n) zmíněného zákona, tudíž osobou odpovědnou za celní dluh (§238 odst. 3 celního zákona). Celní ředitelství ve vyjádření k ústavní stížnosti argumentovalo obdobně jako ve svém rozhodnutí a zejména zdůraznilo, že právní vztah, ve kterém se stěžovatel dovolává dobré víry v existenci subjektu C. P. D., je právním vztahem pouze mezi ním a jmenovaným subjektem. K námitkám týkajícím se Metodického pokynu č. 4/1997 uvedlo, že v daném případě nešlo beze zbytku o případ neexistence deklaranta, za deklaranta jednal přímý zástupce a dále, že se jedná o akt metodického řízení mající doporučující charakter, který nelze zaměňovat se závaznými akty řízení a dovozovat z jeho nerespektování pochybení celního orgánu. Z obsahu spisu Krajského soudu v Brně, sp. zn. 30 Ca 331/99, a materiálů Celního ředitelství Brno a Celního úřadu Břeclav, Ústavní soud zjistil následující skutkové a právní okolnosti případu. Dne 20. 2. 1997 podala společnost ČSAD B., a.s. (předchozí obchodní jméno stěžovatele), jakožto zástupce deklaranta firmy C. P. D., na základě písemného zmocnění k přímému zastupování celní prohlášení s návrhem na propuštění zboží - přípravky proti zamrzání, zařazené do podpoložky 38200000 celního sazebníku, do režimu volného oběhu. Jako vývozce byla označena rakouská firma A.A. O. A.-A., Handelsges. m.b.h., , jako příjemce a deklarant C. P. D., Brno. Na základě zjištění českých a rakouských celních orgánů však vyšlo najevo, že ve skutečnosti nebylo dovezeno zboží uvedené v celním prohlášení ze dne 20. 2. 1997, evid. č. 10263027-00468-5, protože ve skutečnosti se jednalo o roztok kvasného lihu s obsahem alkoholu 96,6 %, a toto zboží mělo být zařazeno do podpoložky 2207100020 celního sazebníku. Šetřením bylo také zjištěno, že společnost C. P. D. právně neexistuje. Kopie živnostenského listu byla Živnostenským úřadem Brno - Vinohrady označena za falzifikát a rovněž notářské ověření této kopie bylo nepravé, neboť zde uvedený notář v Brně nepůsobí a nikdy nepůsobil. Rozhodnutím Celního úřadu Břeclav ze dne 10. 5. 1999, čj. 1062-0221/99, byl pak stěžovateli vyměřen celní dluh ve výši 772.369,- Kč (jeho výše byla posléze rozhodnutím odvolacího orgánu změněna na 758.721,- Kč) s odůvodněním, že pokud zmocnitel právně neexistuje, nemůže ani platně provádět právní úkony, a proto je třeba na přímého zástupce pohlížet jako na osobu, která podala celní prohlášení vlastním jménem a na vlastní účet a jako taková odpovídá za vznik celního dluhu. S uvedeným závěrem se v podstatě ztotožnilo i celní ředitelství v odůvodnění svého rozhodnutí, kterým nebylo vyhověno odvolání stěžovatele. Krajský soud v Brně pak v odůvodnění ústavní stížností napadeného rozhodnutí, kterým byla zamítnuta žaloba stěžovatele na přezkoumání rozhodnutí celního ředitelství, dovodil, že stěžovatel, ač jako přímý zástupce v celním řízení vystupoval, jím, s ohledem na absolutní neplatnost plné moci vystavené neexistujícím subjektem, nebyl. Tím, že stěžovatel učinil ve smyslu ust. §107 odst. 1 celního zákona předmětné celní prohlášení, projevil ve smyslu ust. §105 odst. 4 celního zákona i vůli navrhnout předmětné zboží k propuštění do příslušného režimu a jelikož nebyl v postavení přímého zástupce, podal celní prohlášení jako deklarant ve smyslu ust. §2 odst. 1 písm. n) citovaného zákona. Tím se stal i dlužníkem ve smyslu ust. §238 odst. 3 celního zákona, neboť v řízení bylo prokázáno, že z dosavadních šetření celních orgánů jednoznačně vyplynulo, že v celním prohlášení nebyly uvedeny pravdivé údaje a clo a daně tak nebyly uhrazeny v plné výši. Ústavní soud přezkoumal ústavní stížnost z hlediska kompetencí daných mu Ústavou ČR, tj. z pozice soudního orgánu ochrany ústavnosti, který není další instancí v systému všeobecného soudnictví, není soudem nadřízeným obecným soudům a jako takový je oprávněn do jejich rozhodovací pravomoci zasahovat pouze za předpokladu, že tyto soudy nepostupují v souladu s principy obsaženými v hlavě páté Listiny základních práv a svobod. S ohledem na zjištěné skutečnosti Ústavní soud dospěl k závěru, že právě k takovému porušení principů obsažených v Listině základních práv a svobod, opravňující zásah Ústavního soudu došlo, neboť postupem krajského soudu nebyla právům stěžovatele poskytnuta dostatečná ochrana. V dané věci bylo nesporné, že příjemcem zboží byla fyzicky existující osoba (nebo osoby), která zboží do tuzemska dovezla, převzala, a tím, že zaplatila v důsledku nesprávného zařazení zboží do celního sazebníku nižší clo a daň, než odpovídalo skutečně dovezenému zboží, došlo ke krácení příjmu státu a obohacení se této osoby. Na této skutečnosti nic nemění to, že jak bylo následně zjištěno, tato osoba, v příslušných dokladech označená jako firma C. P. D., právně neexistuje. Ze spisu dále vyplývá, že stěžovatel nebyl v postavení vývozce či příjemce zboží, se zbožím nikdy vlastnicky nenakládal a ve věci pouze zajišťoval na základě písemného zmocnění proclení předmětného zboží. Řízení o celním deliktu vůči němu bylo zastaveno, neboť nebylo prokázáno, že by se dopustil porušení celních předpisů. Ve věci bylo dále nesporné, že jak stěžovatel, tak celní orgány, v celním řízení konaném dne 20. 2. 1997, vycházely z plné moci k přímému zastoupení, vystavené stěžovateli firmou C. P. D. Tato firma je také na všech dokladech, včetně dokladů přepravních a rakouských vývozních dokladů, označena jako deklarant a příjemce zboží. Nevědomost stěžovatele (stejně jako celních orgánů) o neplatnosti plné moci a právní neexistenci zmocnitele nebyla účastníky řízení zpochybněna. Ústavní soud má za to, že v dané věci byly v důsledku nesprávné aplikace právních předpisů na zjištěný skutkový stav a jejich výkladu vyvozeny ze strany celních orgánů právní závěry, které byly se zjištěnými skutečnostmi v extrémním nesouladu, přičemž vzhledem k tomu, že krajský soud při přezkoumávání žaloby uvedené nedostatky nezjistil a napadené rozhodnutí nezrušil, je namístě zásah Ústavní soudu. Dle ustálené judikatury Ústavního soudu za protiústavní, porušující právo na spravedlivý proces, je totiž třeba považovat i taková rozhodnutí, jež jsou postavena na právním závěru soudu, který je v extrémním nesouladu s vykonanými skutkovými zjištěními. Celní zákon obsahuje právní úpravu, která důsledně rozlišuje postavení, práva a povinnosti a odpovědnost osob zúčastněných na celním řízení (deklarant, přímý, nepřímý zástupce, celní dlužník). V projednávaném případě vystupoval jako deklarant, a tedy i osoba odpovědná za vznik celního dluhu, subjekt označený jako firma C. P. D. Během celního řízení nevznikly o její totožnosti žádné pochyby a ve prospěch této, jejímž úmyslem bylo dovézt ve skutečnosti jiné zboží než zboží, které bylo deklarováno v průvodních dokladech, bylo vydáno celní povolení k propuštění zboží do volného oběhu. K vybavení jeho proclení byl zmocněn stěžovatel. Ten také vždy vystupoval jako přímý zástupce deklaranta ve smyslu ust. §107 odst. 2 písm. a) celního zákona a jak již uvedeno, jeho nevědomost o neplatnosti plné moci a právní neexistenci deklaranta nebyla v řízení zpochybněna. Za tohoto stavu je třeba zcela souhlasit s názorem stěžovatele, že právním následkem později zjištěné neplatnosti plné moci k přímému zastoupení (spočívající v tom, že byla udělena právně neexistujícím subjektem) musí být neplatnost samotného celního prohlášení. Za stavu, kdy stěžovatel nikdy neučinil žádný projev vůle, z něhož by bylo patrno, že jedná vlastním jménem, anebo že by prohlásil, že jedná jménem nebo ve prospěch jiné osoby bez zmocnění, nelze rozšiřovat podmínky právní fikce, kterou konstruuje ustanovení §107 odst. 3 věta druhá celního zákona, a považovat stěžovatele za osobu jednající vlastním jménem a ve svůj vlastní prospěch, a dále s ním tedy jednat jako s deklarantem se všemi důsledky z toho plynoucími, jak to učinily doposud ve věci rozhodující orgány veřejné moci. Z obsahu spisu vyplývá, že úmyslem stěžovatele nebylo vystupovat jako deklarant, či osoba, která svým jménem předkládá zboží k proclení za deklaranta, ale jeho úmyslem zcela jednoznačně bylo pouze splnit své povinnosti, vyplývající z postavení přímého zástupce deklaranta. Nelze proto přijmout závěr soudu, že stěžovatel tím, že učinil ve smyslu ust. §107 odst.1 celního zákona celní prohlášení, projevil ve smyslu ust. §105 odst. 4 citovaného zákona i vůli navrhnout předmětné zboží k propuštění do příslušného režimu, a že tak s ohledem na neplatnost plné moci učinil jako deklarant. Právnímu úkonu stěžovatele, jednajícímu jako přímý zástupce, nelze přisuzovat účinky, které jak je zřejmé ze skutkových okolností, stěžovatel evidentně nezamýšlel, nehledě k tomu, že stěžovatel, kterému nebylo nic známo o tom, že ve skutečnosti je dováženo jiné zboží, ani nemohl mít vůli navrhnout toto zboží (96,6 % líh) k propuštění do volného oběhu (§34 a 37 obč. zák.). Extenzivním výkladem ust. §107 celního zákona nelze přenášet odpovědnost za vznik celního dluhu na subjekt, který jednal vždy pouze jako přímý zástupce deklaranta a sám veškeré své povinnosti vyplývající z celního zákona splnil. I když celní zákon v ust. §107 odst. 1 připouští, že celní prohlášení může učinit každý, kdo může v souladu s celními předpisy příslušnému celnímu úřadu předložit zboží, na něž se celní prohlášení vztahuje, nebo zajistí jeho předložení se všemi doklady stanovenými celními předpisy, které upravují režim, do kterého je zboží navrženo, nelze toto ustanovení vykládat účelově izolovaně a bez vazby na ostatní ustanovení upravující celní řízení. Z žádného ustanovení celního zákona pak nelze dovozovat možnost záměny či nástupnictví osob v celním řízení - jejichž postavení je celním zákonem rozlišováno. V této souvislosti nelze souhlasit se stanoviskem celního ředitelství, vyjádřeným v odůvodnění jeho rozhodnutí, dle kterého přes nepopiratelnou souvislost ve skutkových zjištěních, která spojuje řízení o celním deliktu a řízení daňové, z odlišné právní úpravy těchto řízení vyplývá, že výsledek jednoho řízení není v řízení druhém prejudiciální otázkou, která by je nutně musela ovlivnit či vázat. Ústavní soud má za to, že uvedené otázky je třeba v konkrétních případech posuzovat ve všech jejich souvislostech, již proto, že není bez dalšího možné, aby stát nazíral na tentýž skutkový děj dvojím pohledem (srov. např. sp. zn. IV.ÚS 460/2000). Z obsahu spisu je zřejmé, že stěžovatel jak v odvolání proti rozhodnutí celního úřadu, tak v žalobním návrhu, to, že nebyl deklarantem ani celním dlužníkem, namítal a poukazoval na to, že jednal v dobré víře, že v celním řízení vystupuje výhradně jako přímý zástupce. Krajský soud však tentýž skutkový děj, tj. úmyslné protiprávní jednání subjektu, označeného jako firma C. P. D. (která uvedla v omyl jak stěžovatele, tak celní orgány), rozdílným způsobem vyložil ve vztahu ke stěžovateli a rozdílným způsobem ve vztahu k celním orgánům. Ústavní soud tedy uzavírá, že v tomto konkrétním případě stěžovatele nelze považovat za celního deklaranta, neboť nebyl osobou, která zboží předložila celnímu úřadu ve smyslu ust. §107 odst. 1 a ust. §105 odst. 4 celního zákona, ani za celního dlužníka, neboť nebyl osobou, která zboží nezákonně dovezla, ani osobou, která poskytla informace, v jejichž důsledku nebylo dlužné clo nebo jeho část vybráno, a která si byla vědoma nebo si měla být vědoma, že informace nejsou pravdivé (§238 odst. 3 celního zákona). V návaznosti na to, Ústavní soud uvádí, že za neexistence Nejvyššího správního soudu je sám nucen ve věcech, které jsou projednávány ve správním soudnictví, provádět v nezbytných případech korekci právních názorů, která by jinak příslušela tomuto soudu, a proto z uvedených důvodů rozhodnutí krajského soudu zrušil [§82 odst. 1 a odst. 3 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů], když dospěl k závěru, že v řízení, které vydání napadeného rozhodnutí předcházelo, nebyla právům stěžovatele poskytnuta dostatečná ochrana (čl. 36 Listiny základních práv a svobod). Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 11. července 2002

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2002:4.US.49.02
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 49/02
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 86/27 SbNU 25
Populární název Plná moc udělená právně neexistujícím subjektem
Datum rozhodnutí 11. 7. 2002
Datum vyhlášení 11. 7. 2002
Datum podání 25. 1. 2002
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - PO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Zarembová Eva
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1, čl. 36 odst.2
Ostatní dotčené předpisy
  • 13/1993 Sb., §238 odst.3, §105 odst.4, §107 odst.1, §238 odst.2
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/ukládání daní a poplatků
právo na soudní a jinou právní ochranu /spravedlivý proces /rovnost účastníků řízení, rovnost „zbraní“
Věcný rejstřík clo
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-49-02
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 43298
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-21