Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 16.10.2015, sp. zn. Komp 1/2015 - 55 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2015:KOMP.1.2015:55

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2015:KOMP.1.2015:55
sp. zn. Komp 1/2015 - 55 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu z předsedy JUDr. Michala Mazance a soudců JUDr. Marie Žiškové, JUDr. Filipa Dienstbiera, Mgr. Davida Hipšra, JUDr. Jaroslava Hubáčka, JUDr. Jana Passera a JUDr. Karla Šimky v právní věci žalobce: JUDr. L. H., zastoupen JUDr. Radkem Ondrušem, advokátem se sídlem Těsnohlídkova 9, Brno, proti žalovaným: 1) Západočeská univerzita v Plzni, Univerzitní 2732/8, Plzeň, 2) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Karmelitská 529/7, Praha 1, v řízení o kompetenční žalobě podle §97 a násl. zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního, takto: I. Žaloba se odmítá . II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení. Odůvodnění: I. Obsah žaloby [1] Žalobou doručenou Nejvyššímu správnímu soudu dne 22. 2. 2015 se žalobce domáhal určení, že k rozhodnutí o odvolání žalobce ze dne 30. 9. 2012 proti usnesení žalované Západočeské univerzity v Plzni [dále jen „žalovaný 1)“] ze dne 27. 6. 2012, č.j. ZCU 021827/2012, R-683/09, jímž bylo rozhodnuto o zrušení vysokoškolského diplomu žalobce, je příslušné žalované Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [dále jen „žalovaný 2)“], a dále určení, že usnesení žalovaného 2) ze dne 13. 3. 2013, č.j. MSMT-10306/2013-30, jímž bylo odloženo odvolání žalobce, a rozhodnutí ministra školství, mládeže a tělovýchovy o rozkladu žalobce proti výše označenému usnesení ze dne 27. 8. 2013, č.j. MSMT-24703/2013, jsou nicotná. [2] Podle žalobce je řízení o zrušení vysokoškolského diplomu standardním správním řízením o zrušení dokladu vydaného vysokou školou v rámci výkonu vrchnostenské správy v přenesené působnosti, přičemž zákon č. 500/2004 Sb., správní řád (dále jen „správní řád“) výslovně připouští možnost řádného opravného prostředku proti rozhodnutí o zrušení takového dokladu. [3] Žalobce se domnívá, že v posuzované věci vznikl negativní kompetenční konflikt, kdy na jedné straně stojí žalovaný 2) jako ústřední správní úřad odmítající rozhodnout o řádném opravném prostředku a na straně druhé žalovaný 1) jakožto orgán zájmové samosprávy, jež vydala rozhodnutí v rámci výkonu vrchnostenské veřejné správy v přenesené působnosti, přičemž oba odmítají o odvolání rozhodnout s ohledem na svou věcnou nepříslušnost. II. Vyjádření žalovaných [4] Žalovaný 2) ve svém vyjádření ze dne 9. 4. 2015 uvádí, že v posuzované věci se nejedná o kompetenční spor ve smyslu §97 zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního (dále jens. ř. s.“), neboť Západočeskou univerzitu v Plzni nelze považovat za orgán územní, zájmové či profesní samosprávy. Veřejné vysoké školy patří k tzv. vysokoškolské (či akademické) samosprávě, která nenáleží mezi zájmovou či profesní samosprávu, ale mezi tzv. ostatní samosprávu. Pravomoc Nejvyššího správního soudu rozhodovat o případném kompetenčním sporu mezi ministerstvem a veřejnou vysokou školou není dána, žalovaný 2) proto navrhuje žalobu odmítnout jako nepřípustnou podle §46 odst. 1 písm. d) s. ř. s. Problematiku rušení vysokoškolských diplomů navrhuje zmínit v odůvodnění rozhodnutí jako obiter dictum. [5] Pro případ, že by Nejvyšší správní soud dospěl k názoru, že je dána jeho pravomoc, shrnuje žalovaný 2) průběh předcházejících správních řízení a pro úplnost upozorňuje rovněž na související soudní řízení. K povaze vysokoškolských diplomů dodává, že terminologie zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, je nejednotná, podle žalovaného 2) má však vzhledem k jeho skutečnému obsahu a právní úpravě jeho vydávání charakter osvědčení ve smyslu §154 správního řádu. Vydáním vysokoškolského diplomu se osvědčuje řádné ukončení studia (a práva nabytá řádným ukončení vysokoškolského studia) a získání příslušného akademického titulu, resp. absolvování studijného programu v příslušném studijním oboru. Postup týkající se rušení osvědčení (§156 odst. 2 správního řádu) by měl být aplikován i na vysokoškolský diplom, neboť je-li tento osvědčením o řádném ukončení studia a o získání příslušeného akademického titulu, má správní orgán nejen možnost, ale dokonce zákonnou povinnost postupovat podle §156 odst. 2 správního řádu, a takové osvědčení zrušit, bylo-li vydáno v rozporu s právními předpisy. [6] Kompetence vydávat vysokoškolské diplomy je stanovena v §57 odst. 7 zákona o vysokých školách, podle něhož je vydává vysoká škola. Kompetence je rušit je odvozena z §156 odst. 2 správního řádu. Činí tak správní orgán, který jej vydal, tedy rovněž vysoká škola. Žalovaný 2) se proto ohrazuje proti žalobcem tvrzené příslušnosti ministerstva rozhodovat o odvoláních proti rozhodnutí o zrušení vysokoškolského diplomu. Vzhledem k systematice začlenění §87 do části deváté zákona o vysokých školách lze s pomocí argumentu a rubrica dovodit působnost ministerstva pouze v případě těch správních řízení, jež jsou v prvním stupni veřejnou vysokou školou realizována v rámci výkonu státní správy, nikoli však těch, které vysoká škola realizuje v rámci své samostatné působnosti upravené v §6 zákona o vysokých školách, přičemž podle §6 odst. 1 písm. c) patří do samostatné působnosti mj. i uskutečňování studijních programů, tedy i vydávání a rušení vysokoškolských diplomů. [7] Žalovaný 2) je proto toho názoru, že proti usnesení rektora veřejné vysoké školy o zrušení není odvolání přípustné, respektive že o odvolání proti usnesení rektora není věcně příslušný rozhodnout žádný správní orgán, tedy ani ministerstvo. Jedinou možnou ochranou je správní žaloba podle §65 s. ř. s. Toto stanovisko žalovaného 2) je odrazem jeho respektu k závěrům Nejvyššího správního soudu v rozsudku ze dne 24. 11. 2011, č.j. 7 As 66/2010 - 119. [8] Žalovaný 1) se k žalobě nevyjádřil. III. Posouzení věci Nejvyšším správním soudem [9] Soud se nejprve zabýval otázkou přípustnosti podané kompetenční žaloby (srov. §99 s. ř. s.). Aby byla žaloba přípustná, musí se jednat o kompetenční spor. Ten je vymezen třemi na sebe navazujícími prvky (předpoklady). Za prvé zde musí být vedeno řízení, v němž se rozhoduje o právech a povinnostech fyzických nebo právnických osob. Za druhé, dva správní orgány si buď osobují pravomoc o věci rozhodnout (o tomtéž právu nebo povinnosti téhož účastníka řízení před správním orgánem – kladný kompetenční spor) nebo naopak popírají svou pravomoc vydat rozhodnutí ve věci (o tomtéž právu nebo povinnosti téhož účastníka řízení před správním orgánem – záporný kompetenční spor). Za třetí těmito správními orgány musí být subjekty vymezené v §97 odst. 1 zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní (dále jens. ř. s.“), a to pouze v tam uvedených kombinacích (srov. usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 29. 3. 3013, č.j. Komp 3/2012 - 57). Kompetenční žaloba je dále nepřípustná, jedná-li se sice o spor o pravomoc mezi státními orgány, avšak podle zákona o něm rozhoduje jiný orgán, než kompetenční senát Nejvyššího správního soudu, protože pak by se z povahy věci nejednalo o kompetenční spor ve smyslu §97 s. ř. s. Poslední důvod nepřípustnosti nastává, lze-li na návrh žalobce odstranit kompetenční spor, a to i jako otázku předběžnou, v jiném řízení podle s. ř. s. nebo zvláštního zákona, s výjimkou ústavní stížnosti. [10] V nyní posuzovaném případě podal kompetenční žalobu žalobce podle §98 odst. 1 písm. c) s. ř. s., tedy ten, o jehož právech nebo povinnostech mělo být rozhodnuto v řízení před správním orgánem. Namítá negativní kompetenční konflikt, který podle něj vyvstal o pravomoc rozhodnout o jeho odvolání 30. 9. 2012, které podal proti usnesení žalovaného 1) ze dne 27. 6. 2012, č.j. ZCU 021827/2012, R-683/09, jímž bylo podle §156 odst. 2 správního řádu rozhodnuto o zrušení vysokoškolského diplomu včetně dodatku k diplomu, jímž bylo žalobci osvědčeno řádné ukončení studia v bakalářském studijním programu právní specializace, ve studijním oboru Veřejná správa na Fakultě právnické Západočeské univerzity v Plzni a získání akademického titulu „bakalář“, neboť byl vydán v rozporu s §44, §45, §55, §57 odst. 4 a §63 odst. 2 zákona o vysokých školách. [11] Vzhledem k principu subsidiarity je nutno přednostně posoudit, zda nelze namítaný spor odstranit na návrh žalobce jinými procesními postupy. Má-li žalobce k dispozici jiné právní prostředky ochrany, nemůže úspěšně podat kompetenční žalobu, byť by tato pro něj byla výhodnější. Podání této žaloby by mělo vždy přicházet až jako poslední krok v případě existujícího kompetenčního sporu. [12] V dispozici účastníka správního řízení jsou prostředky ochrany proti nečinnosti, a to jak podle §80 správního řádu, tak podle §79 a násl. s. ř. s., Nejvyššímu správnímu soudu je přitom známo, že žalobce žádost o opatření proti nečinnosti uplatnil a následně rovněž podal žalobu proti nečinnosti. Žalobce brojil proti nečinnosti žalovaného 1) žalobou na ochranu proti nečinnosti u Krajského soudu v Plzni. U Městského soudu v Praze pak podal žalobu na ochranu proti nečinnosti žalovaného 2). [13] Krom prostředků ochrany proti nečinnosti, v případě sporu o pravomoc rozhodnout o opravném prostředku proti rozhodnutí správního orgánu I. stupně připadá v úvahu také možnost žaloby proti samotnému rozhodnutí správního orgánu I. stupně, přičemž v soudním řízení by jako předběžnou otázku bylo nutno posoudit splnění podmínky využití opravných prostředků, respektive otázku, zda je proti takovému rozhodnutí opravný prostředek možný. [14] Rovněž této možnosti žalobce využil. Žalobou u Krajského soudu v Plzni napadl usnesení žalovaného 1) ze dne 27. 6. 2012, č.j. ZCU 021827/2012, R-683-09, přičemž rozsudkem ze dne 29. 5. 2015, č.j. 30 A 54/2012 - 122 bylo toto rozhodnutí zrušeno. V souvislosti s tímto řízením byla dokonce dne 22. 6. 2015 Nejvyššímu správnímu soudu doručena žádost žalobce o přerušení řízení v projednávané věci do doby, než nabude právní moci. Dále žalobce podal u Městského soudu v Praze žalobu proti rozhodnutí ministra školství, mládeže a tělovýchovy ze dne 27. 8. 2013, č.j. MSMT-24703/2013, jímž bylo rozhodnuto o rozkladu proti usnesení žalovaného 2) ze dne 13. 3. 2013, č.j. MSMT-10306/2013-30, jímž bylo odloženo odvolání žalobce ze dne 30. 9. 2012 proti usnesení žalovaného 1) ze dne 27. 6. 2012, č.j. ZCU 021827/2012. [15] Vzhledem k výše uvedenému je zřejmé, že žalobce mohl využít a také využil jiných právních prostředků soudní ochrany, jež byly v jeho dispozici, a proto je kompetenční žaloba nepřípustná podle §98 odst. 1 písm. c) s. ř. s. [16] Nejvyšší správní soud se proto nemůže vyjádřit ani k ostatním atributům přípustnosti kompetenční žaloby. Pokud by Nejvyšší správní soud o žalobě nyní rozhodoval, předjímal by rozhodnutí správních soudů příslušných k projednání výše uvedených žalob. Jde zejména o otázku existence pravomoci ke zrušení vysokoškolského diplomu, případně o otázku, zda (pokud takovou pravomoc mají orgány veřejné vysoké školy) jde o výkon státní správy nebo akademické samosprávy, které jsou sice nezbytné pro posouzení existence kompetenčního konfliktu podle §97 s. ř. s., současně však o nich přísluší rozhodovat k již podaným žalobám specializovanému senátu Krajského soudu v Plzni, resp. k případně později podaným kasačním stížnostem tříčlenným senátům Nejvyššího správního soudu. [17] V situaci, kdy dospěl k závěru, že žaloba je v dané věci nepřípustná, se soud nemohl zabývat ani její věcnou stránkou, tj. samotným předmětem řízení. Z toho důvodu se nemůže tento soud zabývat ani žalobním návrhem na určení nicotnosti rozhodnutí žalovaného 2) ze dne 13. 3. 2013, č.j. MSMT-10306/2013-30, a rozhodnutí ministra školství, mládeže a tělovýchovy o rozkladu proti výše označenému usnesení ze dne 27. 8. 2013, č.j. MSMT-24703/2013. Podmínkou vyslovení nicotnosti rozhodnutí je, že kompetenční žaloba není odmítnuta (§100 odst. 2 s. ř. s.). IV. Závěr a rozhodnutí o nákladech řízení [18] Vzhledem k výše uvedeným důvodům Nejvyšší správní soud žalobu jako nepřípustnou odmítl podle §46 odst. 1 písm. d) s. ř. s. ve spojení s §99 písm. c) s. ř. s. [19] O náhradě nákladů řízení rozhodl soud v souladu s ustanovením §101 s. ř. s., podle kterého nemá žádný z účastníků právo na náhradu nákladů řízení o kompetenční žalobě. Poučení: Proti tomuto usnesení nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 16. října 2015 JUDr. Michal Mazanec předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:16.10.2015
Číslo jednací:Komp 1/2015 - 55
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
odmítnuto
Účastníci řízení:Západočeská univerzita v Plzni
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Prejudikatura:7 As 66/2010 - 119
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2015:KOMP.1.2015:55
Staženo pro jurilogie.cz:04.05.2024