ECLI:CZ:US:1999:Pl.US.14.99
sp. zn. Pl. ÚS 14/99
Nález
Plénum Ústavního soudu rozhodlo ve věci návrhu přednosty Okresního úřadu Beroun, ing. Zdeňka Štětiny, na zrušení obecně závazné vyhlášky obce Svinaře ze dne 8. 4. 1999, č. 1/99, o veřejném pořádku, udržování čistoty a ochraně životního prostředí na území obce, takto:
Obecně závazná vyhláška obce Svinaře ze dne 8. 4. 1999, č.
1/99, o veřejném pořádku, udržování čistoty a ochraně životního
prostředí na území obce, se zrušuje dnem vyhlášení tohoto nálezu
ve Sbírce zákonů.
Odůvodnění:
Přednosta Okresního úřadu Beroun, ing. Zdeněk Štětina, podal
dne 8. 6. 1999 Ústavnímu soudu návrh na zrušení této obecně
závazné vyhlášky obce Svinaře:
"Obecně závazná vyhláška obce Svinaře
č. 1/99
o veřejném pořádku, udržování čistoty a ochraně životního
prostředí na území obce
Obecní zastupitelstvo ve Svinařích schválilo dne 8.4.1999
podle §14 odst. 1 písm. i) a §16 odst. 1 a 2 zákona č. 367/1990
Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů, tuto obecně závaznou
vyhlášku:
Čl. 1
Účelem této vyhlášky je vymezení pravidel pro užívání
životního prostředí obce tak, aby bylo činností jednotlivých
subjektů zatěžováno v co nejmenší míře. Porušení povinností
vyplývajících z této vyhlášky bude posuzováno u fyzických osob
jako přestupek podle zákona č. 367/1990 Sb., ve znění pozdějších
předpisů a u právnických osob jako správní delikt podle zákona č.
124/1993 Sb., §45, §46 a §47, zákon č. 200/1990 Sb.,
o přestupcích a zákon č. 125/1997 Sb., o odpadech, ve znění
pozdějších předpi sů.
Čl. 2
Za veřejné prostranství jsou pro účely této vyhlášky
považována všechna místa, která svou povahou slouží veřejnému
užívání. Jsou to zejména vozovky, místní a účelové komunikace,
chodníky, mosty, lávky, parky, travnaté plochy, veřejná hřiště,
koryta vodotečí a vodní plochy a další plochy včetně pozemků ve
vlastnictví fyzických i právnických osob, které jsou přístupné
každému bez omezení. V případě pochybnosti zda se jedná o veřejné
prostranství si OÚ Svinaře vyhrazuje právo toto určit.
Čl. 3
1. Na veřejném prostranství je zakázáno:
a) odhazovat smetí a odpad (odpadky, papíry, obaly, zbytky jídel)
a nedopalky cigaret)
b) ukládat stavebniny, stavební odpad a jiný materiál bez povolení
OÚ
c) vylepovat plakáty, nabídky, inzeráty apod. mimo plakátovací
tabule
d) umisťovat poutače a reklamy bez předchozího souhlasu OÚ a bez
stavebního povolení vydaného stavební komisí OÚ Svinaře
e) provádět údržbu a mytí motorových vozidel s použitím chemických
přípravků (saponátů apod.). Na březích vodních toků je zakázáno
mytí a údržba vozidel dle zákona č. 458/1992 Sb., o státní
správě ve vodním hospodářství
f) odstavovat nepojízdná vozidla na dobu delší 5 dnů
g) odstavovat odhlášená a nepřihlášená vozidla a vraky, podle
zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích. (Odstavení
těchto vozidel bude posuzováno dle vyhlášky obce Svinaře
o místních poplatcích, jako zábor veřejného prostranství)
h) parkovat opakovaně a dlouhodobě (více jak 3 dny v týdnu)
nákladní auta, přívěsy, návěsy, obytné přívěsy a maringotky.
(Parkování delší 3 dny v týdnu se považuje za parkování trvalé.
Vyhrazení trvalého parkovacího místa podléhá poplatku dle
vyhlášky obce Svinaře o místních poplatcích)
i) poškozovat veřejnou zeleň, památkové objekty, informační
tabule, dopravní a jiné značení, veřejné osvětlení a jiný
majetek obce
j) zabírat veřejné prostranství pro soukromé užívání a provádět
terénní úpravy bez povolení OÚ
k) vypouštět fekálie a odpadní vody do vodotečí, dešťové
kanalizace a na veřejné prostranství
l) ohrozit nebo zhoršit jakost povrchových nebo podzemních vod
vypouštěním odpadních vod
2. Na celém území obce, jak na veřejných, tak na soukromých
pozemcích fyzických i právnických osob je zakázáno spalovat
veškerý odpad (např. pneumatiky, umělé hmoty, listí, trávu apod.),
kromě suché dřevní hmoty.
3. Majitel nemovitosti (nebo nájemce) je povinen udržovat porost
na svém (nebo pronajatém) pozemku tak, aby nepřesahoval na chodník
(nebo veřejnou komunikaci) a zamezovat prorůstání větví do
elektrických rozvodů, dopravních značek a jiných veřejných
zařízení (např. veřejného osvětlení).
4. Každá fyzická i právnická osoba je povinna likvidovat odpady
dle platné vyhlášky obce Svinaře o provádění likvidace tekutých
odpadů a vyhlášky o systému sběru, třídění, využívání
a zneškodňování komunálních odpadů a systému nakládání s odpadem
a v souladu se zákonem.
Čl. 4
1. Každý je povinen udržovat veřejné prostranství způsobem
a v rozsahu odpovídajícím jeho určení. Ten, komu bylo povoleno
užívání veřejného prostranství (např. jako součást stavebního
provozu, ke skladování materiálu apod.), je po jeho skončení
povinen neprodleně uvést veřejné prostranství do původního
stavu, zejména provést jeho očištění. Každý je povinen
neprodleně odstranit znečištění veřejného prostranství, které
způsobil.
2. Firma, pověřená obcí, provádí čištění veřejných prostranství
včetně účelových a přístupových ploch a jízdních komunikací.
Neprovádí čištění ploch, které jsou v užívání či vlastnictví
jiných fyzických nebo právnických osob, pronajatých ploch
a (částí) chodníků v zastavěné části města, přiléhajících
k nemovitostem, které nejsou majetkem obce.
3. Čistotu veřejného prostranství zabezpečuje a odpovídá za ní
vlastník (správce) tohoto prostranství, pokud bylo povoleno
zvláštní užívání tohoto prostranství, odpovídá jeho uživatel.
4. Za čistotu a čištění chodníků je plně odpovědný vlastník
přilehlé nemovitosti, a to v celé délce jeho nemovitosti (viz
zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích). V zimním
období je vlastník povinen zabezpečit odklizení sněhu
a posypání chodníku v nejbližší možné době. Při delším sněžení
a námraze je třeba provádět údržbu chodníku opakovaně.
Čl. 5
1. Táboření na katastru obce je zakázáno.
2. Fyzické a právnické osoby jsou povinny, při pobytu a činnosti
na území obce, omezit hlučnost svého projevu a provozu na míru
přiměřenou místu a podmínkám:
a) každý občan je povinen dodržovat noční klid od 22.00 hod. do
6.00 hod
b) v blízkosti obytných domů se zakazuje provoz hlučných strojů
(např. kotoučové a motorové pily, hoblovací stroje, motorové
(benzínové i elektrické) a strunové sekačky, agregáty na
parkujících vozidlech apod.) ve dnech pondělí až sobota od
20.00 hodin do 6.00 hodin, v neděli a o svátcích po celý den.
3. Ve výjimečných, havarijních a podobných případech může OÚ
Svinaře udělit na užívání hlučných strojů výjimku na nezbytně
nutnou dobu.
Čl. 6
1. Při chovu domácích zvířat je chovatel povinen dodržovat
podmínky ochrany zdraví zvířat a podmínky péče o životní
prostředí podle následujících pravidel:
a) hospodářská zvířata lze chovat jen na pozemcích rodinných
domků a v samostatných zahradách, a to jen tehdy, pokud
jejich chov nepůsobí hygienické závady a nenarušuje
sousedské vztahy nadměrným hlukem, zápachem a pronikáním
zvířat na sousední pozemky
b) psy, kočky a některá drobná zvířata (morčata, křečky,
akvarijní rybičky, exotické ptáky apod.) je povoleno
chovat, jen pokud tato zvířata a jejich chov nepůsobí
hygienické nebo zdravotní závady, neohrožují čistotu
a bezpečnost v domech
c) je zakázáno vypouštět domácí a hospodářská zvířata na
veřejné prostranství a na cizí pozemky
d) je zakázáno volné pobíhání psů
2. Toulavá zvířata ohrožující bezpečnost a zdraví občanů budou
odchycena a dopravena do dočasné karantény na náklady majitele
zvířete.
Čl. 7
Majitel psa je povinen:
a) přihlásit psa do evidence na OÚ (dle vyhlášky obce Svinaře
o místních poplatcích)
b) zajistit pravidelné očkování psa proti vzteklině
c) odstraňovat znečištění veřejného prostranství způsobené psem
d) zajistit, aby osoba, která vede psa v území obce, měla psa
opatřeného náhubkem
e) vést psa na vodítku, pokud není zaručena jeho ovladatelnost
Čl. 8
Kontrolou dodržování povinností stanovených touto vyhláškou
jsou pověřeny příslušné komise Obecního úřadu a obecní policie.
Čl. 9
Tato vyhláška nabývá účinnosti dne 23. 4. 1999
Vladimír Roztočil Jan Smolík
starosta zástupce starosty
Okresní úřad Beroun opatřením ze dne 16. 4. 1999, čj.
517/1999/KP, výkon vyhlášky pozastavil podle §62 odst. 1 zákona
ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích a vyzval zastupitelstvo obce
Svinaře, aby pozastavenou vyhlášku zrušilo v celém rozsahu pro
její rozpor s Ústavou ČR. Zastupitelstvo obce na zasedání dne 2.
6. 1999 rozhodlo, že vyhlášku č. 1/99 ponechává v platnosti
v plném znění. Následně pak podal přednosta Okresního úřadu Beroun
návrh na zrušení obecně závazné vyhlášky podle čl. 87 odst. 1
písmeno b ) Ústavy a §64 odst. 3 zákona č. 182/1993 Sb.,
o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů.
Ústavní soud seznámil obec Svinaře s návrhem přednosty
okresního úřadu na zrušení citované vyhlášky a požádal ji
o vyjádření. Starosta obce Svinaře ve vyjádření k návrhu na
zrušení vyhlášky ze dne 25. 6. 1999 uvedl, že určité věci,
obsažené ve vyhlášce, jsou sice zakotveny v jiných zákonech, avšak
občané tyto zákony neznají a tak vyhláška má sloužit i jako výtah
nebo souhrn věcí, týkajících se dané problematiky. Ze zápisu č.
2/99, ze zasedání obecního zastupitelstva ze dne 8. 4. 1999,
podepsa ného starostou a dvěma ověřovateli, jakož i přípisu
starosty obce Svinaře ze dne 25. 6. 1999 Ústavní soud zjistil, že
uvedená obecně závazná vyhláška obce Svinaře přijata na zasedání
obecního zastupitelstva dne 8. 4. 1999, na němž bylo přítomno 7
členů z celkového počtu 11 členů a to všemi hlasy přítomných
členů. Obecně závazná vyhláška byla vyhlášena vyvěšením na úřední
desce obce Svinaře dne 8. 4. 1999, a to po dobu 15 dnů. Lze proto
mít za to, že vyhláška byla přijata ústavně předepsaným způsobem
(§68 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění
pozdějších předpisů). Podle ustanovení §44 odst. 2 zákona č.
182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, Ústavní soud může se
souhlasem účastníků upustit od ústního jednání, nelze-li od tohoto
jednání očekávat další objasnění věci. Na základě tohoto
ustanovení si Ústavní soud vyžádal od účastníků řízení vyjádření,
zda souhlasí s upuštěním od ústního jednání. Svým podáním ze dne
8. 10. 1999 starosta obce Svinaře a po dáním z téhož dne
i přednosta Okresního úřadu Beroun vyjádřili souhlas s upuštěním
od ústního jednání.
Ústavní soud obecně závaznou vyhlášku obce Svinaře přezkoumal
a ve shodě s přednostou Okresního úřadu Beroun dospěl k závěru, že
prakticky všechna ustanovení napadené vyhlášky jsou v rozporu
s Ústavou ČR, Listinou základních práv a svobod a zákonem,
případně jiným právním předpisem, který danou materii upravuje.
Napadená vyhláška obsahuje příkazy a zákazy, jež překračují rámec
samostatné působnosti obce a jež by mohly být předmětem obecně
závazné vyhlášky pouze v případě, že by výslo vné zmocnění zákonem
umožnilo obcím touto cestou upravovat záležitosti v přenesené
působnosti obcí. Proto Ústavní soud shledal návrh na její zrušení
opodstatněným a věcně odůvodněným.
V čl. 1 předmětné vyhlášky je uveden postih v případě
porušení povinností v oblasti veřejného pořádku, ochrany životního
prostředí či veterinární péče, který je však upraven zejména
zákonem č. 17/1992 Sb., zákonem č. 200/1990 Sb. a zákonem č.
367/1990 Sb.
Čl. 2, čl. 3 odst. 1 písmena b) a c) jakož i čl. 5 bod 1
uvedené vyhlášky jsou v rozporu s čl. 11 odst. 4 Listiny
základních práv a svobod, neboť se v nich jedná o možné zasahování
do vlastnického práva jiných osob.
Do samostatné působnosti obce nepatří právní vztahy, o nichž
vyhláška pojednává v čl. 3 odst. 1, písmena a), b), d), e), f),
g), h), i), j), k), l), neboť jde o právní vztahy při výkonu
státní správy, které upravují zejména zákon č. 125/1997 Sb.,
o odpadech, ve znění pozdějších předpisů, zákonem č. 50/1976 Sb.,
o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění
pozdějších předpisů, zákonem č. 138/1973 Sb., o vodách, ve znění
pozdějších předpisů, zákonem č. 130/1974 Sb., o státní právě ve
vodním hospodářství, ve znění pozdějších předpisů, zákonem č.
13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších
předpisů, zákonem č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění
pozdějších předpisů a zákonem č. 222/1994 Sb., o podmínkách
podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích
a o Státní energetické inspekci, ve znění pozdějších předpisů.
Otázky postihu za porušení povinností v uvedených předpisech
stanovených, řeší zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění
poz dějších předpisů.
Dále do samostatné působnosti obce nepatří právní vztahy
upravené čl. 3 odst. 2 vyhlášky, neboť je upravuje zákon č.
125/1997 Sb., o odpadech, ve znění pozdějších předpisů. Stejně tak
do samostatné působnosti obce nepatří právní vztahy upravené čl.
3 odst. 3 vyhlášky, které řeší zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních
komunikacích, ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 222/1994
Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy
v energetických odvětvích a o Státní energetické inspekci, ve
znění pozděj ších předpisů. Právní vztahy upravené čl. 3 odst. 4
vyhlášky upravuje zákon č. 125/1997 Sb., o odpadech a zákon č.
138/1973 Sb., o vodách, ve znění pozdějších předpisů.
Právní vztahy upravené čl. 4 odst. 1 a 3 vyhlášky jsou
upraveny zákonem č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění
pozdějších předpisů, zákonem č. 13/1997 Sb., o pozemních
komunikacích, ve znění pozdějších předpisů. Omezení hlučnosti
uvedené v čl. 5 odst. 2 a 3 je předmětem úpravy občanského
zákoníku a zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění
pozdějších předpisů a vyhlášky Ministerstva zdravotnictví ČSR č.
13/1977 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku
a vibrací.
Právní vztahy, o nichž vyhláška pojednává v čl. 6 a 7 jsou
upraveny zejména zákonem č. 87/1987 Sb., o veterinární péči, ve
znění pozdějších předpisů, zákonem č. 108/1987 Sb., o působnosti
orgánů veterinární péče ČSR, ve znění pozdějších předpisů, zákonem
č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání, ve znění
pozdějších předpisů, občanským zákoníkem, zákonem č. 200/1990 Sb.,
o přestupcích a vyhláškou č. 117/1987 Sb., o péči o zdraví zvířat.
Ústava ve svém čl. 104 odst. 3 stanoví, že "Zastupitelstva
mohou v mezích své působnosti vydávat obecně závazné vyhlášky".
Podle §16 odst. 1 a 2 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích, ve znění
pozdějších předpisů, mohou být vyhlášky vydávány k plnění úkolů
samosprávy a ovšemže musí být v souladu se zákony a obecně
závaznými předpisy vydanými ústředními orgány státní správy
k jejich provedení. Z toho plyne, že co je upraveno zákonem nebo
obecně závazným právním předpisem, nemá být předmětem obecně
závazn ých vyhlášek obce.
Pokud by snad mělo být smyslem obecně závazné vyhlášky
poskytnout občanům přehledný souhrn jejich právních povinností,
jak uvádí ve svém vyjádření k návrhu starosta obce Svinaře, je
třeba poznamenat, že k takovému informování občanů má obec řadu
jiných možností a nástrojů, nikdy však podobnému účelu nemůže
sloužit obecně závazný právní předpis.
Vyhláška obce Svinaře ze dne 8. 4. 1999, č. 1/99, o veřejném
pořádku, udržování čistoty a ochraně životního prostředí na území
obce, je v rozporu jak s uvedenými ustanoveními Ústavy a zákona
o obcích, tak s čl. 2 odst. 3 Ústavy a čl. 2 odst. 2 a 4 Listiny
základních práv a svobod.
Proto Ústavní soud po přezkoumání námitek přednosty Okresního
úřadu Beroun jeho návrhu v plném rozsahu vyhověl a z uvedených
důvodů napadenou obecně závaznou vyhlášku zrušil podle §70 odst.
1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších
předpisů, a to dnem vyhlášení nálezu ve Sbírce zákonů.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 19. října 1999