infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-184-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 12.06.1996, sp. zn. Pl. ÚS 42/95 [ nález / BROŽOVÁ / výz-2 ], paralelní citace: N 47/5 SbNU 387 [ 192/1996 Sb. ] dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1996:Pl.US.42.95

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Obecně závazná vyhláška města Jičín o zákazu komunistické, nacistické a fašistické propagandy na území města

Právní věta Pod samostatnou působností obce nelze rozumět zákaz činností, které nejsou ničím jiným než parafrázováním skutkových podstat trestných činů.

ECLI:CZ:US:1996:Pl.US.42.95
sp. zn. Pl. ÚS 42/95 Nález Ústavní soud ČR rozhodl dne 12. 6. 1996 v plénu ve věci návrhu 31 poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR na zrušení obecně závazné vyhlášky města Jičína ze dne 24. 1. 1995 o zákazu komunistické, nacistické a fašistické propagandy na území města Jičína, za účasti města Jičína, zastoupeného JUDr. M. K., advokátem Advokátní kanceláře J., takto: Vyhláška města Jičína ze dne 24. 1. 1995 o zákazu komunistické, nacistické a fašistické propagandy na území města Jičína ze zrušuje dnem vyhlášení tohoto nálezu ve Sbírce zákonů. Odůvodnění: Skupina 31 poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky navrhla, aby Ústavní soud České republiky zahájil řízení o zrušení vyhlášky města Jičína ze dne 24. 1. 1995 o zákazu komunistické, nacistické a fašistické propagandy na území města Jičína. Znění napadené vyhlášky je následující: "MĚSTO JIČÍN vydává VYHLÁŠKU o zákazu komunistické, nacistické a fašistické propagandy na území města Jičína. I. Komunistická, nacistická a fašistická propaganda se na území města zakazuje. II. Komunistickou, nacistickou a fašistickou propagandou se rozumí: a/ požadavky na násilnou změnu ústavního pořádku b/ užívání symbolů těchto zločinných hnutí při jejich propagaci c/ zpochybňování zločinnosti režimů, které tato hnutí představovala III. Vyhláška nabývá účinnosti patnáctým dnem, následujícím po dni jejího vyhlášení. V Jičíně dne 24. ledna 1995 Ing. M. Š. MVDr. J. L. zástupce starosty starosta". Ve svém návrhu, podaném podle §64 odst. 2 písm. b) zák. č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, skupina poslanců uvádí, že oprávnění obce vydávat obecně závazné vyhlášky ve věcech samostatné působnosti obce je sice zakotveno v čl. 104 odst. 3 Ústavy ČR, současně je však omezeno působností, která může být stanovena jen zákonem (čl. 104 odst. 1 Ústavy). Tímto zákonem je v prvé řadě zákon ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen zák. č. 367/1990 Sb.), v jehož ustanovení §13 odst. 2 se uvádí, že při výkonu samostatné působnosti se obec řídí jen zákony a obecně závaznými právními předpisy, vydanými ústředními orgány k jejich provedení. Podle §16 odst. 2 tohoto zákona musí být takové vyhlášky v souladu se zákony a uvedenými právními předpisy. Nové ustanovení §17 zákona o obcích, ve znění zák. č. 279/1995 Sb., rozšiřuje pravomoc obcí obecně závaznou vyhláškou omezovat nebo zakazovat činnosti, které by mohly narušit veřejný pořádek na některých veřejně přístupných místech v obci. Tato rozšířená pravomoc se však vztahuje jen na místní záležitosti veřejného pořádku, jak vyplývá z ustanovení §14 odst. 1 písm. o) zákona o obcích, a je tedy nesporné, že "činností" ve smyslu nového znění §17 není výkon práva "vyjadřovat své názory slovem, písmem, tiskem, obrazem nebo jiným způsobem, jakož i svobodně vyhledávat, přijímat a rozšiřovat ideje a informace bez ohledu na hranice státu" dle čl. 17 odst. 1, 2 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"). Podle čl. 17 odst. 4 Listiny mohou být svoboda projevu a právo vyhledávat a šířit informace omezeny jen zákonem, jde-li o opatření v demokratické společnosti nezbytná pro ochranu práv a svobod druhých, bezpečnost státu, veřejnou bezpečnost, ochranu veřejného zdraví a mravnosti. Toto právo je právem korespondujícím s čl. 19 Mezinárodního paktu a občanských a politických právech (dále jen "Pakt"), jež může být omezeno jen zákonem ve speciálních případech podle odst. 3 písm. a) a b) čl. 19 Paktu. Takové právo na svobodu projevu garantuje též čl. 10 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod (dále jen "Úmluva") s tím, že výkon tohoto práva může být omezen jen zákonem a jen za podmínek stanovených v odst. 2 tohoto čl. 10. Dále se v návrhu uvádí, že napadená vyhláška zasahuje rovněž do práva k výsledkům tvůrčí duševní činnosti, které je chráněno bez jakéhokoliv omezení ustanovením čl. 34 odst. 1 Listiny. Následně se uvádí, že napadená vyhláška je v rozporu i s ustanovením čl. 2 odst. 4 Ústavy ČR a čl. 2 odst. 3 Listiny, podle nichž každý může činit, co není zákonem zakázáno, tzn. nikoliv normou nižší právní síly, jakou je vyhláška, a naopak, nesmí být nucen činit něco, co neukládá zákon. Konečně se v návrhu uvádí, že napadená vyhláška je v rozporu s ustanovením čl. 4 odst. 1 Listiny, podle něhož povinnosti mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích a jen při zachování základních práv a svobod. Napadenou vyhláškou města Jičína byla takto: porušena zejména ustanovení čl. 2 odst. 4 a čl. 104 Ústavy ČR; ustanovení čl. 2 odst. 2 a 3; čl. 4 odst. 1 a 2; čl. 17 odst. 1, 2 a 4 a čl. 34 Listiny; ustanovení §13 odst. 2 a §16 odst. 2 zák. č. 367/1990 Sb.; ustanovení čl. 19 Paktu, jakož i ustanovení čl. 10 Úmluvy. Z uvedených důvodů skupina poslanců navrhla zrušení napadené vyhlášky. Město Jičín ve svém vyjádření uvedlo, že se jedná o závažnou problematiku a proto bude vhodné věc projednat dle §44 zák. č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, při ústním jednání, které navrhují, aby Ústavní soud nařídil. U ústního jednání pak v prvé řadě namítli nesplnění procesních podmínek řízení na straně navrhovatelů (skupina nejméně 25 poslanců) a dále ve věci samé poukázali na §17 zák. č. 367/1990 Sb., ve znění zák. č. 279/1995 Sb., který se dle jejich názoru vztahuje i na aktivity definované v napadené vyhlášce. S tím, že smyslem této vyhlášky je ochrana veřejného pořádku, a to na základě důvodné obavy před jeho porušováním. Navíc pokud jsou ve vyhlášce příkladmo dány sankce jako v §198, §198a, §260 a §261 trestního zákona, nemůže být napadená vyhláška v rozporu se zákonem. Zcela na závěr město navrhlo zamítnutí návrhu skupiny poslanců. Pokud jde o námitku města Jičína, týkající se nedostatku procesní způsobilosti navrhovatele, nutno předeslat, že Ústavní soud se s touto námitkou neztotožňuje a odkazuje na nálezy Ústavního soudu ČSFR ve věcech vedených pod sp. zn. Pl. ÚS 1/92, Pl. ÚS 95/92 a Pl. ÚS 22/92, které se s ní vypořádaly, s tím, že Ústavní soud přejímá v nich uvedený závěr, že rozhodující pro podání návrhu je čas podání návrhu, k němuž se zákonné podmínky časově upínají, což vyplývá z výkladu zák. č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, a zejména z toho, že zákon neuvádí snížení počtu poslanců, kteří návrh podali, jako důvod pro zastavení již započatého řízení a také i z toho, že požadavku ochrany ústavnosti odpovídá, aby Ústavní soud z důvodu obecného zájmu v již zahájené věci jednal. Podle ustanovení §68 odst. 2 zák. č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, posuzuje Ústavní soud při rozhodování obsah zákona nebo jiného právního předpisu z hlediska jejich souladu s ústavními zákony, mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy, popř. zákony, jedná-li se o jiný právní předpis, a zjišťuje, zda byly přijaty a vydány v mezích Ústavou stanovené kompetence a ústavně předepsaným způsobem. V tomto směru ze zápisu druhého jednání městského zastupitelstva, konaného dne 24. 1. 1995 v Jičíně, Ústavní soud zjistil, že napadená vyhláška byla schválena při uvedeném jednání 12 hlasy z celkového počtu 20 přítomných členů, přičemž 4 byli proti, 2 se hlasování zdrželi a 2 hlasování ignorovali. Vzhledem k tomu, že městské zastupitelstvo má celkem 21 členů, lze konstatovat, že napadená vyhláška byla přijata kvalifikovaným způsobem (§38 odst. 5 zák. č. 367/1990 Sb.). Protože vyhláška byla řádným způsobem vyvěšena na úřední desce v Jičíně dne 25. 1. 1995 a sejmuta dne 10. 2. 1995, nabyla účinnosti dne 9. 2. 1995 (§16 odst. 3 a 4 zák. 367/1990 Sb.). Ústavní soud má proto za to, že napadený předpis byl přijat a vydán ústavně předepsaným způsobem. Na druhé straně však nebyla napadená vyhláška podle názoru Ústavního soudu přijata a vydána v mezích Ústavou stanovené kompetence. Ústava stanoví v tomto směru v článku 79 odst. 3, že orgány územní samosprávy, stejně jako ministerstva a jiné správní úřady, mohou na základě a v mezích zákona vydávat právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněny. Vzhledem k zařazení tohoto článku do hlavy třetí, upravující moc výkonnou, lze mít za to, že obec zde vykonává státní správu v rozsahu stanoveném zvláštními zákony. Naproti tomu článek 104 Ústavy, v jehož odstavci 3 se stanoví, že zastupitelstva mohou v mezích své působnosti vydávat obecně závazné vyhlášky, je zařazen do hlavy sedmé o územní samosprávě. V zákoně č. 367/1990 Sb. je uvedená pravomoc orgánů územní samosprávy vydávat normativní právní akty rozvedena v hlavě druhé s názvem "Působnost obce", a to tak, že jde o působnost samostatnou (§13 a násl. zák. č. 367/1990 Sb.) nebo o působnost přenesenou (§21 a násl. zák. č. 367/1990 Sb.). Vydávat obecně závazné vyhlášky ve věcech, náležejících do přenesené působnosti, může obec pouze na základě zmocnění v zákoně a jeho mezích (§24 odst. 1 zák. č. 367/1990 Sb.). O takový případ vydání obecně závazné vyhlášky v rámci přenesené působnosti v projednávané věci evidentně nejde z důvodu nedostatku zákonného zmocnění. Ústavní soud se proto dále zabýval otázkou, zda napadenou vyhlášku lze považovat za obecně závaznou vyhlášku ve věcech náležejících do samostatné působnosti obce (§14 odst. 1 písm. i) zák. č. 367/1990 Sb.). Samostatná působnost obce je upravena v ustanovení §14 zák. č. 367/1990 Sb. tak, že v odst. 1 tohoto ustanovení jsou jednotlivé činnosti patřící do samostatné působnosti uvedeny demonstrativně, zatímco v odst. 2 je samostatná působnost obce extenzivněji upravena tak, že obec v samostatné působnosti dále zajišťuje ve svém územním obvodu hospodářský, sociální a kulturní rozvoj, ochranu a tvorbu zdravého životního prostředí, s výjimkou těch činností, které jsou zvláštními zákony svěřeny jiným orgánům jako výkon státní správy. Podle názoru Ústavního soudu lze stěží mít za to, že pod samostatnou působností obce je třeba rozumět zákaz činností, který v podstatě není ničím jiným než parafrází skutkových podstat trestných činů, uvedených v §§260, 261 tr. zák. Tím, že vyhlášku takového obsahu město Jičín vydalo, překročilo meze Ústavou a zákonem č. 367/1990 Sb. stanovených kompetencí. K tomu Ústavní soud uvádí, že chce-li obec v tomto směru výslovně projevit svou politickou vůli, může tak učinit jinými adekvátními prostředky. Z důvodu shora uvedeného dospěl proto Ústavní soud k závěru, že napadená vyhláška je v rozporu s čl. 104 odst. 3 Ústavy ČR, ustanoveními §§13, 14 a 16 odst. 2 zák. č. 367/1990 Sb., a proto aniž by bylo třeba se zabývat dalšími důvody, uváděnými v návrhu, rozhodl tak, že vyhláška města Jičína ze dne 24. 1. 1995 o zákazu komunistické, nacistické a fašistické propagandy na území města Jičína se zrušuje dnem vyhlášení tohoto nálezu ve Sbírce zákonů (§70 odst. 1 zák. č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu). Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 12. 6. 1996

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1996:Pl.US.42.95
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka Pl. ÚS 42/95
Paralelní citace (Sbírka zákonů) 192/1996 Sb.
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 47/5 SbNU 387
Populární název Obecně závazná vyhláška města Jičín o zákazu komunistické, nacistické a fašistické propagandy na území města
Datum rozhodnutí 12. 6. 1996
Datum vyhlášení  
Datum podání 15. 12. 1995
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O zrušení zákonů a jiných právních předpisů
Význam 2
Navrhovatel SKUPINA POSLANCŮ
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Brožová Iva
Napadený akt obecně závazná vyhláška obce/kraje; obecně závazná vyhláška města Jičína o zákazu komunistické, nacistické a fašistické propagandy na území města Jičína
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 104 odst.3
  • 2/1993 Sb., čl. 34, čl. 4 odst.2, čl. 4 odst.1, čl. 17 odst.1, čl. 34 odst.1
  • 209/1992 Sb./Sb.m.s., čl. 10 odst.2
Ostatní dotčené předpisy
  • 104/1993 Sb., čl. 79 odst.3
  • 192/1996 Sb.
  • 367/1990 Sb., §17, §21, §13, §14 odst.1, §14 odst.2, §16 odst.2
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení zrušení právního předpisu (skupina poslanců)
Věcný rejstřík obec/obecně závazná vyhláška
pravomoc
působnost/samostatná
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=Pl-42-95
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 27980
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-31