infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-180-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 09.05.2001, sp. zn. Pl. ÚS 50/2000 [ nález / JURKA / výz-3 ], paralelní citace: N 72/22 SbNU 125 [ 242/2001 Sb. ] dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2001:Pl.US.50.2000

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Zrušení §21 odst. 3 zákona o myslivosti - oprávnění myslivecké stráže

Právní věta 1. Vztah ust. §420 občanského zákoníku a §21 zákona o myslivosti je vztahem úpravy odpovědnosti obecné a speciální. Nelze v této souvislosti uvažovat o porušení rovnosti v občanskoprávních vztazích. Zákon o myslivosti je předpisem veřejného práva a to je budováno na jiných principech, než je rovnost subjektů. Myslivecká stráž při výkonu své funkce vystupuje jako specifický orgán veřejné správy. 2. Obrácení důkazního břemene, které požaduje navrhovatel, by ve svém důsledku znamenalo zvýhodňování toho, kdo právo porušil, na úkor toho, kdo právo vykonává. Snad obecně lze v této souvislosti dodat, že při vyhovění návrhu by došlo v rámci řízení o náhradě škody k tak neobvyklé situaci, že žalobce (poškozený) by se pouze obrátil na soud se žalobou o náhradu škody, když důkazní břemeno v tomto případě by však nesl žalovaný. 3. Pokud navrhovatel namítá, že napadené ustanovení zákona o myslivosti je v rozporu s čl. 37 odst. 3 Listiny základních práv a svobod, podle kterého jsou si všichni účastníci v řízení rovni, zcela zřejmě tu zaměňuje rovnost v právech procesních s rovností hmotněprávní. Zásada rovnosti stran je zásadou spravedlivého procesu, kdy strany sporu mají rovná procesní práva. Nelze ji však zaměňovat s rovností v hmotných právech a již vůbec ne v rámci veřejnoprávních vztahů.

ECLI:CZ:US:2001:Pl.US.50.2000
sp. zn. Pl. ÚS 50/2000 Nález Ústavní soud České republiky rozhodl v plénu dne 9. května 2001, ve věci návrhu senátu 29 Co Krajského soudu v Ústí nad Labem-pobočka v Liberci, podaného podle §64 odst. 4 zákona o Ústavním soudu, na zrušení části ustanovení §21 odst. 3 zákona č. 23/1962 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů, věty "V případě jejich usmrcení může vlastník požadovat náhradu škody jen tehdy, dokáže-li, že k jejich usmrcení nedošlo za okolností, uvedených v odstavci 1 písmena b) až d)", takto: Návrh se zamítá. Odůvodnění: I. Návrhem ze dne 13. 10. 2000 se senát Krajského soudu v Ústí nad Labem-pobočka v Liberci ve smyslu ust. §64 odst. 4 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, domáhal zrušení části ustanovení §21 odst. 3, věty "V případě jejich usmrcení může vlastník požadovat náhradu škody jen tehdy, dokáže-li, že k jejich usmrcení nedošlo za okolností, uvedených v odstavci 1 písmena b) až d)", zákona č. 23/1962 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o myslivosti"). Napadená část zákona o myslivosti je podle názoru navrhovatele v rozporu s principem rovnosti stran podle čl. 37 odst. 3 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina") a ve svém důsledku znamená i porušení práva na spravedlivý proces ve smyslu čl. 6 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod. Ustanovení §21 odst. 3, věta druhá, zákona o myslivosti, je v rozporu s ust. §420 občanského zákoníku, jehož úprava vychází z presumpce zavinění, neboť podle §420 odst. 3 občanského zákoníku odpovědnosti se zprostí ten, kdo prokáže, že škodu nezavinil. Napadené ust. zákona o myslivosti však nepředpokládá presumované zavinění toho, kdo škodu způsobil zastřelením psa nebo kočky, nýbrž přenáší důkazní břemeno na poškozeného, čímž vytváří situaci nerovnosti v občanskoprávních vztazích. Z uvedeného pak navrhovatel vyvozuje, že ust. §21 odst. 3 věta druhá zákona o myslivosti odporuje principu rovnosti stran a tedy čl. 37 odst. 3 Listiny a navrhuje jeho zrušení. Proto také Krajský soud v Ústí nad Labem - pobočka v Liberci (senát 20 Co) usnesením ze dne 29. 6. 2000, č.j. 29 Co 204/2000-65 podle ust. §109 odst. 1 písm. b) o.s.ř. řízení přerušil za účelem předložení věci Ústavnímu soudu. Poté, co Ústavní soud konstatoval splnění všech zákonem, o Ústavním soudu vyžadovaných podmínek, vyžádal si soudce zpravodaj ve smyslu ust. §42 odst. 4 a §69 zákona o Ústavním soudu, vyjádření Poslanecké sněmovny a Senátu Parlamentu ČR. Poslanecká sněmovna Parlamentu, ve vyjádření ze dne 28. 11. 2000, uvedla, že se stanoviskem navrhovatele nelze souhlasit. Jeho návrh by znamenal přenesení důkazního břemene z vlastníka zvířete škodícího myslivosti, na mysliveckou stráž, a to i v případě, že tato stráž postupovala v souladu se zákonem. Argument o nerovném postavení subjektů v občanskoprávních vztazích nelze rovněž akceptovat, neboť myslivecká stráž může podle zákona o myslivosti zasáhnout až v situaci, kdy vlastník porušil zákaz nechat zvíře volně pobíhat v honitbě (§21 odst. 3 věta prvá, zákona). Protiprávní stav tedy již nastal a to z důvodů na straně vlastníka zvířete. Je tedy zcela na vlastníku, aby prokázal porušení zákona mysliveckou stráží, pokud požaduje náhradu škody při usmrcení zvířete, které se v honitbě pohybovalo bez dohledu. Z povahy věci musí vlastník předpokládat, že může vzniknout škoda na zvěři anebo bezprostředně tato škoda hrozí. Obecný zájem na ochraně přírody a krajiny vyžaduje od vlastníků zvířat, aby důsledně zabraňovali volnému pobíhání těchto zvířat v honitbě. Úpravu odpovědnosti za škodu v zákoně o myslivosti a v občanském zákoníku lze považovat za vztah speciální a obecné úpravy. Ve vyjádření se dále poukazuje na to, že v důvodové zprávě k návrhu napadeného zákona je rovněž uvedeno, že pokud jde o oprávnění myslivecké stráže v §21 zákona, jde o převzetí dosavadních ustanovení §30 zákona č. 225/1947 Sb., o myslivosti, která se osvědčila. Senát Parlamentu ČR, v přípisu ze dne 27. 2. 2001, poukázal na to, že napadené ustanovení zákona č. 23/1962 Sb., bylo přijato tehdejším Národním shromážděním Československé socialistické republiky dne 23. února 1962, tedy ještě v době před ustavením Senátu. Z uvedeného důvodu se proto nemohl k návrhu vyjádřit. II. Dle ust. §44 odst. 2 zák. č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, může Ústavní soud se souhlasem účastníků od ústního jednání upustit, nelze-li od něho očekávat další objasnění věci. Vzhledem k tomu, že účastníci, a to stěžovatel podáním ze dne 20. 4. 2001 a účastníci řízení podáními ze dne 25. 4. 2001 vyjádřili svůj souhlas s upuštěním od ústního jednání a také vzhledem k tomu, že Ústavní soud má za to, že od jednání nelze očekávat další objasnění věci, bylo od ústního jednání v předmětné věci upuštěno. Pokud Ústavní soud v rámci kontroly norem posuzuje ústavnost kompetence normotvorného orgánu a ústavnost normotvorného procesu u právních předpisů vydaných před nabytím účinnosti Ústavy České republiky č. 1/1993 Sb. je oprávněn přezkoumávat toliko jejich obsahový soulad se stávajícím ústavním pořádkem, nikoli však ústavnost procedury jejich vzniku a dodržení normotvorné kompetence. V předmětné věci, když zákon č. 23/1962 Sb., o myslivosti, byl přijat dne 23. února 1962 a vyhlášen ve Sbírce zákonů, částce 12 ročníku 1962, na str. 121, se Ústavní soud tudíž omezil pouze na posouzení obsahového souladu napadeného zákonného ustanovení s ústavními zákony a mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy. III. Napadené ustanovení §21 zákona o myslivosti, které je zařazeno do části páté, v marginální rubrice "Ochrana myslivosti", upravuje oprávnění myslivecké stráže v rámci ochrany myslivosti. Jeho znění je v napadené a souvisejících částech následující: "§21 (1) Myslivecká stráž je oprávněna: b) usmrcovat v honitbě psy, kteří mimo vliv svého vedoucího a ve vzdálenosti větší než 200 m od nejbližšího trvale obydleného domu hledají nebo pronásledují zvěř anebo se k ní plíží. Toto oprávnění se nevztahuje na psy ovčácké, nevzdálí-li se od stáda více než 200 m a na psy lovecké, slepecké, zdravotnické, vojenské a služební, pokud jako takoví jsou k rozeznání a pokud se při výkonu služby nebo při výcviku vzdálí z vlivu svého vedoucího jen přechodně; c) usmrcovat pytlačící kočky potulující se v honitbě ve vzdálenosti větší než 200 m od nejbližšího trvale obydleného domu, d) hubit zvířata škodlivá myslivosti (pytlačící psy a kočky). (3) Vlastníkům psů a koček je zakázáno nechat je volně pobíhat v honitbě. V případě jejich usmrcení může vlastník požadovat náhradu škody jen tehdy, dokáže-li, že k jejich usmrcení nedošlo za okolností uvedených v odstavci 1 písm. b) až d)." Ve smyslu ust. §118 odst. 1 občanského zákoníku je pes věcí, není nadán racionálně ovladatelnou vůlí. Pes sám nemůže v tomto smyslu porušit právo, za případné porušení, způsobené jeho chováním (vznik škody, ublížení osobám apod.), odpovídá jeho vlastník. Podle §21 odst. 3 zákona o myslivosti, je vlastníkům psů a koček zakázáno nechat je volně pobíhat v honitbě. Jestliže vlastník psa porušil zákonem stanovenou povinnost a psa nechal v honitbě volně pobíhat, musí nést případné nepříznivé následky, které takovým porušením práva mohou nastat. Jedním z možných následků je i zastřelení psa, které může provést myslivecká stráž, jsou-li splněny zákonem stanovené podmínky pro takový úkon. Myslivecká stráž přitom vykonává své právo, dané jí zákonem (§21 zákona o myslivosti). V případě, že myslivecká stráž psa zastřelí, dochází tu ke střetu porušení povinnosti na straně majitele psa a výkonu povinnosti myslivecké stráže. V takovém případě (i ve veřejném zájmu na ochraně myslivosti), důkazní břemeno, týkající se vzniku škody usmrcením psa, nese jeho vlastník, který musí dokázat, že k usmrcení nedošlo za okolností uvedených v §21 odstavci 1 písm. b) až d) zákona o myslivosti. Obrácení důkazního břemene, které požaduje navrhovatel, by ve svém důsledku znamenalo zvýhodňování toho, kdo právo porušil, na úkor toho, kdo právo vykonává. Nezanedbatelná je i skutečnost, že tak, jak je dnes obtížné prokázat, že pes nebyl mimo vliv svého vedoucího a ve vzdálenosti větší než 200 m od nejbližšího trvale obydleného domu nehledal ani nepronásledoval zvěř anebo se k ní neplížil §21 odst. 1 písmeno d) zákona o myslivosti, bylo by stejně obtížné prokazovat opak, tedy to, že pes byl mimo vliv svého vedoucího a ve vzdálenosti větší než 200 m od nejbližšího trvale obydleného domu hledal nebo pronásledoval zvěř anebo se k ní plížil. Snad obecně lze v této souvislosti dodat, že při vyhovění návrhu by došlo v rámci řízení o náhradě škody k tak neobvyklé situaci, že žalobce (poškozený) by se pouze obrátil na soud se žalobou o náhradu škody, když důkazní břemeno v tomto případě by však nesl žalovaný. Vztah ust. §420 občanského zákoníku a §21 zákona o myslivosti je vztahem úpravy odpovědnosti obecné a speciální. Nelze v této souvislosti uvažovat o porušení rovnosti v občanskoprávních vztazích. Zákon o myslivosti je předpisem veřejného práva a to je budováno na jiných principech, než je rovnost subjektů. Myslivecká stráž při výkonu své funkce vystupuje jako specifický orgán veřejné správy. Je do funkce pro konkrétní honitbu ustavována okresním úřadem a jemu je též odpovědna z výkonu funkce. Tomuto názoru svědčí i právo myslivecké stráže zadržovat ke zjištění totožnosti osoby, zastavovat a prohlížet dopravní prostředky, odebírat zbraně a ukládat pokuty v blokovém řízení (§21 odst. 1 zákona o myslivosti). Za škodu způsobenou výkonem funkce myslivecké stráže odpovídá stát, reprezentovaný okresním úřadem (§21b odst. 6 a 7 zákona o myslivosti). Princip rovnosti subjektů, typický pro občanskoprávní vztahy, tu tedy neplatí. Skutečnost, že se odškodňování řídí občanským zákoníkem, na tom nic nemění. Pokud navrhovatel namítá, že napadené ustanovení zákona o myslivosti je v rozporu s čl. 37 odst. 3 Listiny, podle kterého jsou si všichni účastníci v řízení rovni, zcela zřejmě tu zaměňuje rovnost v právech procesních s rovností hmotněprávní. Zásada rovnosti stran je zásadou spravedlivého procesu, kdy strany sporu mají rovná procesní práva. Nelze ji však zaměňovat s rovností v hmotných právech a již vůbec ne v rámci veřejnoprávních vztahů. IV. S ohledem na uvedené skutečnosti dospěl Ústavní soud k závěru, že napadené ustanovení části §21 odst. 3 zákona č. 23/1962 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů není v rozporu s ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy, jak uvedl navrhovatel a proto návrh podaný předsedkyní senátu 29 Co Krajského soudu v Ústí nad Labem-pobočka v Liberci, podaný podle §64 odst. 4 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, podle §70 odst. 2 citovaného zákona, zamítl. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 9. května 2001

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2001:Pl.US.50.2000
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka Pl. ÚS 50/2000
Paralelní citace (Sbírka zákonů) 242/2001 Sb.
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 72/22 SbNU 125
Populární název Zrušení §21 odst. 3 zákona o myslivosti - oprávnění myslivecké stráže
Datum rozhodnutí 9. 5. 2001
Datum vyhlášení 22. 5. 2001
Datum podání 13. 10. 2000
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O zrušení zákonů a jiných právních předpisů
Význam 3
Navrhovatel SOUD - KS Ústí nad Labem
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Jurka Vladimír
Napadený akt zákon; 23/1962; o myslivosti; §21/3
Typ výroku zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 37 odst.3
Ostatní dotčené předpisy
  • 23/1962 Sb., §21 odst.3
  • 242/2001 Sb.
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení zrušení právního předpisu (soud)
právo na soudní a jinou právní ochranu /spravedlivý proces
základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek
Věcný rejstřík správní orgán
škoda/náhrada
důkazní břemeno
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=Pl-50-2000
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 37943
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-25