Rozhodnutí Nejvyššího soudu ze dne 17.01.2008, sp. zn. 20 Cdo 1029/2007 [ usnesení / výz-D ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NS:2008:20.CDO.1029.2007.1

Zdroj dat je dostupný na http://www.nsoud.cz
ECLI:CZ:NS:2008:20.CDO.1029.2007.1
sp. zn. 20 Cdo 1029/2007 USNESENÍ Nejvyšší soud České republiky rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Miroslavy Jirmanové a soudců JUDr. Vladimíra Mikuška a JUDr. Pavla Krbka ve věci výkonu rozhodnutí oprávněné Slovenské republiky – Ministerstva obrany Slovenské republiky, sekce legislativy a práva MO SR, proti povinnému M. K., pro 35 686,- Sk s příslušenstvím, srážkami ze mzdy, vedené u Okresního soudu v Mladé Boleslavi, pod sp. zn. 40 E 186/2006, o dovolání oprávněné proti usnesení Krajského soudu v Praze z 15. 8. 2006, č. j. 25 Co 361/2006-11, takto: Usnesení Krajského soudu v Praze z 15. 8. 2006, č. j. 25 Co 361/2006-11, a usnesení Okresního soudu v Mladé Boleslavi z 23. 3. 2006, č. j. 40 E 186/2006-3, se ruší a věc se vrací okresnímu soudu k dalšímu řízení. Odůvodnění: Shora označeným rozhodnutím krajský soud potvrdil usnesení, jímž okresní soud zamítl návrh na nařízení výkonu rozhodnutí (na základě rozhodnutí o povinnosti nahradit škodu, vydaného velitelem vojenského útvaru 9017 S., S. r., ze dne 23. 7. 2001, č. j. 9/01). Odvolací soud uzavřel, že vykonatelnost předmětného rozhodnutí nelze dovodit z čl. 22 Smlouvy mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o právní pomoci poskytované justičními orgány a o úpravě některých právních vztahů v občanských a trestních věcech (publikované pod č. 209/1993 Sb.), neboť nejde o rozhodnutí justičního orgánu ani o rozhodčí nález.Stejně tak nelze aplikovat Nařízení Rady ES ze dne 22. 10. 2000, č.44/2001, neboť exekuční titul byl vydán před vstupem České republiky do Evropské unie. Proti rozhodnutí odvolacího soudu podala oprávněná, jednající svým zaměstnancem (pověřeným k takovému jednání statutárním orgánem – ministrem) s právnickým vzděláním, dovolání, jímž namítá nesprávné právní posouzení věci; soudy obou stupňů aplikovaly na věc právní normu, která se na věc nevztahuje. Soudy neměly věc posuzovat podle čl. 22 Smlouvy mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o právní pomoci poskytované justičními orgány a o úpravě některých právních vztahů v občanských a trestních věcech (publikované pod č. 209/1993 Sb.), ale podle zákona č. 97/1963 Sb., o mezinárodním právu soukromém, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákona č. 97/1963 Sb.), ve spojení se zákonem č. 370/97 Z.z. SR, o vojenskej službe ve znění pozdějších předpisů. Ustanovení §15 zákona č. 97/1993 Sb. je lex specialis a díky němu je soud druhého státu vázaný celou právní úpravou, v tomto případě celou jedenáctou částí zákona č. 370/97 Z.z., o vojenskej službe, která upravuje právo na náhradu škody, způsobené vojáky na majetku státu, včetně ustanovení o vynutitelnosti tohoto nároku. Závěr odvolacího soudu, že k výkonu navržené rozhodnutí nelze vykonat, považuje tedy dovolatelka za nesprávný. Nejvyšší soud se nejprve zabýval otázkou přípustnosti dovolání a v tomto ohledu dospěl k závěru, že dovolání přípustné je, jelikož napadené rozhodnutí má ve věci samé po právní stránce zásadní význam (§237 odst. 1 písm. c/ ve spojení s ustanovením §238a odst. 1 písm. c/, odst. 2 zákona č. 99/1963 Sb., občanského soudního řádu ve znění pozdějších předpisů (dále jeno. s. ř.“), daný tím, že otázka, zda rozhodnutí služebního orgánu cizího státu (řečeno dikcí ustanovení §163 odst. 1 zákona č. 370/1997 Z.z. SR ve znění pozdějších předpisů), v daném případě rozhodnutí velitele vojenského útvaru, je vykonatelné na území České republiky, byla vyřešena v rozporu s judikaturou. Jelikož vady podle ustanovení §229 odst. 1, odst. 2 písm. a) a b), odst. 3 o. s. ř. (tzv. zmatečnosti), ani vady, které mohly mít za následek nesprávné rozhodnutí ve věci (§241a odst. 2 písm. a/ o. s. ř.), k nimž je dovolací soud – je-li dovolání přípustné – povinen přihlédnout z úřední povinnosti (§242 odst. 3 věta druhá o. s. ř.), v dovolání namítány nejsou a nevyplývají ani z obsahu spisu, a protože jinak je dovolací soud vázán uplatněným dovolacím důvodem včetně jeho obsahového vymezení (§242 odst. 3 věta první o. s. ř.), je předmětem dovolacího přezkumu závěr odvolacího soudu, že takové rozhodnutí velitele vojenského útvaru není vykonatelné. Právní posouzení věci je nesprávné, jestliže odvolací soud věc posoudil podle právní normy (práva hmotného i procesního), jež na zjištěný skutkový stav nedopadá, nebo právní normu – sice správně určenou – nesprávně vyložil, případně ji na daný skutkový stav nesprávně aplikoval (z podřazení skutkového stavu hypotéze normy vyvodil nesprávné závěry o právech a povinnostech účastníků). Podle ustanovení §63 zákona č. 97/1963 Sb. rozhodnutí justičních orgánů cizího státu ve věcech uvedených v §1, stejně jako cizí soudní smíry a cizí notářské listiny v těchto věcech mají v Československé socialistické republice účinnost, jestliže nabyla podle potvrzení příslušného cizího orgánu právní moci a byla-li uznána Československými orgány. V usnesení z 25. 9. 2007, sp. zn. 20 Cdo 2296/2007, Nejvyšší soud vysvětlil, že rozhodnutí velitele vojenského útvaru (jež ostatně znal československý a zná i český právní řád), kterým byl voják zavázán (v řízení nikoli správním, nýbrž zvláštním, a to podle §161 a násl. zákona NR SR č. 370/1997 Z.z.) k zaplacení náhrady škody, nelze kvalifikovat jako akt aplikace práva učiněný při výkonu státní či jiné veřejné správy, ale že jde o rozhodnutí v majetkové, tedy občanskoprávní (§1 zákona č. 97/1963 Sb.), a tudíž soukromoprávní věci; rozhodnutí takového – byť jiného než justičního – orgánu cizího státu nutno tedy ve výše uvedeném smyslu klást naroveň rozhodnutím vydávaným orgány justičními (§63 zákona č. 97/1963 Sb.), a odtud pak plyne i kladná odpověď na otázku, zda je takové rozhodnutí – ač nejustičního – orgánu cizího státu (nebrání-li tomu další podmínky předepsané ustanoveními §64 až 66 zákona č. 97/1963 Sb., o kterýžto případ ovšem v souzené věci nejde) vykonatelné podle zákona č. 97/1963 Sb., o mezinárodním právu soukromém a procesním. Dospěl-li odvolací soud k závěru jinému, je jeho právní posouzení věci nesprávné, a protože na tomto nesprávném právním posouzení napadené rozhodnutí spočívá (§241a odst. 2 písm. b/ o. s. ř.), Nejvyšší soud je bez jednání (§243a odst. 1 o. s. ř.), aniž se musel zabývat dalšími argumenty dovolání, podle §243b odst. 2 věty za středníkem o. s. ř. zrušil; poněvadž důvody, pro něž bylo zrušeno rozhodnutí odvolacího soudu, platí i na rozhodnutí soudu prvního stupně, dovolací soud zrušil i je a věc tomuto soudu vrátil podle druhé věty třetího odstavce téhož ustanovení k dalšímu řízení. Právní názor dovolacího soudu je závazný (§243d odst. 1 část první věty za středníkem o. s. ř.). V novém usnesení soud prvního stupně rozhodne nejen o nákladech dalšího řízení, ale znovu i o nákladech řízení původního, tedy i dovolacího (§243d odst. 1 věta druhá o. s. ř.). Proti tomuto usnesení není přípustný opravný prostředek. V Brně dne 17. ledna 2008 JUDr. Miroslava Jirmanová, v. r. předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší soud
Datum rozhodnutí:01/17/2008
Spisová značka:20 Cdo 1029/2007
ECLI:ECLI:CZ:NS:2008:20.CDO.1029.2007.1
Typ rozhodnutí:Usnesení
Kategorie rozhodnutí:D
Staženo pro jurilogie.cz:2016-04-02