ECLI:CZ:NS:2021:11.TCU.174.2021.1
11 Tcu 174/2021-
USNESENÍ
Nejvyšší soud projednal dne 27. 10. 2021 v neveřejném zasedání návrh Ministerstva spravedlnosti České republiky podle §143 odst. 4 zákona č. 104/2013 Sb., o mezinárodní justiční spolupráci ve věcech trestních, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „z. m. j. s.“), ve spojení s ustanovením §220 odst. 3 z. m. j. s., ohledně předávaného P. K. , nar. XY, státního příslušníka Slovenské republiky, a rozhodl takto:
Předávaný P. K. , nar. XY, bude po dobu průvozu územím České republiky za účelem jeho předání k výkonu trestu odnětí svobody ze Slovenské republiky do Řecké republiky na základě evropského zatýkacího rozkazu Státního zastupitelství při odvolacím soudu v Soluni, Řecká republika, ze dne 22. 7. 2020, sp. zn. 092.22/5302-6/9, držen v průvozní vazbě .
Odůvodnění:
1. Ministerstvo spravedlnosti České republiky (dále jen „ministerstvo“) podalo dne 26. 10. 2021 Nejvyššímu soudu návrh podle §143 odst. 4 z. m. j. s. na rozhodnutí, že předávaný P. K. bude po dobu průvozu územím České republiky, v průvozní vazbě.
2. O průvoz předávaného požádalo Státní zastupitelství při odvolacím soudu v Soluni, Řecká republika, ze dne 22. 7. 2020, sp. zn. 092.22/5302-6/9, podle čl. 25 Rámcového rozhodnutí Rady 2002/584/SVV ze dne 13. 6. 2002, o evropském zatýkacím rozkazu a postupech předávání mezi členskými státy, a to za účelem jeho předání k výkonu trestu odnětí svobody v délce deseti let, ze Slovenské republiky do Řecké republiky na základě evropského zatýkacího rozkazu vydaného Státním zastupitelstvím při odvolacím soudu v Soluni, Řecká republika, ze dne 22. 7. 2020, sp. zn. 092.22/5302-6/9, pro trestný čin protiprávního transportu občanů třetí země, podle řeckého trestního zákona.
3. Průvoz se má uskutečnit na základě výše označeného evropského zatýkacího rozkazu, a to dne 1. 11. 2021.
4. Trestné činnosti, pro kterou byl předávaný P. K. na území Řecké republiky odsouzen, se měl dopustit v podstatě tím, že:
dne 13. 12. 2012 z Řecka do Bulharska autem převážel čtyři občany Sýrie, kteří do Řecka vstoupili protiprávně.
5. Podle §142 odst. 1 z. m. j. s., ve spojení s ustanovením §220 odst. 3 z. m. j. s., je k přijetí žádosti cizího státu o povolení průvozu osoby přes území České republiky v rámci mezinárodní justiční spolupráce mezi dvěma nebo více cizími státy a k povolení průvozu příslušné ministerstvo.
6. Podle §143 odst. 4 z. m. j. s., ve spojení s ustanovením §220 odst. 3 z. m. j. s., v jiných případech než uvedených v odstavcích 1 a 2 ministerstvo před povolením průvozu podá Nejvyššímu soudu návrh na rozhodnutí, že osoba, o jejíž průvoz jde, bude po dobu průvozu přes území České republiky v průvozní vazbě. Nejvyšší soud vyhoví takovému návrhu v případě, že jsou splněny podmínky stanovené mezinárodní smlouvou nebo není-li dán některý z důvodů nepovolení průvozu. Ustanovení hlavy čtvrté oddílu prvního trestního řádu se neužijí. Pokud Nejvyšší soud návrh zamítne, ministerstvo průvoz nepovolí.
7. Nejvyšší soud projednal ministerstvem předložený návrh a zjistil, že v posuzované věci jde o předání P. K. ze Slovenské republiky do Řecké republiky, a to za účelem výkonu trestu odnětí svobody v trvání deseti roků pro trestný čin protiprávního transportu občanů třetí země, podle řeckého trestního zákona. Jak je zřejmé z obsahu spisového materiálu, předávaná osoba je státním občanem Slovenské republiky, přičemž podle sdělení Nejvyššího státního zastupitelství není proti jmenovanému v současné době na území České republiky vedeno žádné trestní stíhání, není na něj vydán příkaz k zadržení, příkaz k zatčení, příkaz k dodání do výkonu trestu, evropský zatýkací rozkaz, zatýkací rozkaz podle části páté hlavy II dílu 4, ani nebyly soudem učiněny úkony směřující k dodání jmenovaného do výkonu ochranného opatření spojeného se zbavením osobní svobody.
8. Z obsahu listin, které jsou přílohou návrhu ministerstva, současně neplyne žádná obava, že by předávaná osoba, měla být v Řecké republice vystavena pronásledování z důvodu svého původu, rasy, náboženství, pohlaví, příslušnosti k určité národnostní nebo jiné skupině, státního občanství nebo pro své politické názory; trestný čin, za který má být k výkonu trestu odnětí svobody do Řecké republiky ze Slovenské republiky předán, nemá politický ani vojenský charakter ani se nejedná o průvoz za účelem vydání předávané osoby k výkonu trestu smrti.
9. Jelikož nebyly s ohledem na výše uvedené skutečnosti zjištěny žádné právní překážky, které by bránily povolení průvozu předávaného P. K. územím České republiky pro účely jeho předání k výkonu trestu odnětí svobody ze Slovenské republiky do Řecké republiky, vyhověl Nejvyšší soud citované žádosti a rozhodl tak, jak je uvedeno shora ve výrokové části tohoto usnesení.
Poučení: Proti tomuto usnesení není opravný prostředek přípustný.
V Brně dne 27. 10. 2021
JUDr. Antonín Draštík
předseda senátu