Rozhodnutí Nejvyššího soudu ze dne 31.08.2021, sp. zn. 23 Cdo 2169/2021 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NS:2021:23.CDO.2169.2021.2

Zdroj dat je dostupný na http://www.nsoud.cz
ECLI:CZ:NS:2021:23.CDO.2169.2021.2
sp. zn. 23 Cdo 2169/2021-459 USNESENÍ Nejvyšší soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Bohumila Dvořáka, Ph.D., a soudců JUDr. Pavla Horáka, Ph.D., a JUDr. Pavla Tůmy, Ph.D., ve věci žalobce Sdružení pražských provozovatelů TAXIslužby z.s., se sídlem v Praze 5, Vrchlického 1321/5b, Košíře, identifikační číslo osoby 02447657, zastoupeného Mgr. Markem Hejdukem, advokátem se sídlem v Praze 2, Jugoslávská 620/29, proti žalovanému Bolt Technology OÜ , se sídlem v Tallinnu, Vana-Louna, tn 15, Estonsko, registrační číslo 12417834, zastoupenému JUDr. Ing. Michalem Matějkou, advokátem se sídlem v Praze 1, Jáchymova 26/2, o ochranu proti nekalé soutěži, o dovolání žalovaného proti rozsudku Vrchního soudu v Praze ze dne 16. 2. 2021, č. j. 3 Cmo 71/2019-431, o návrhu žalovaného na odklad vykonatelnosti dovoláním napadeného rozhodnutí, takto: Návrh žalovaného na odklad vykonatelnosti rozsudku Vrchního soudu v Praze ze dne 16. 2. 2021, č. j. 3 Cmo 71/2019-431, v rozsahu, v jakém byl potvrzen rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 4. 12. 2018, č. j. 15 Cm 17/2017-153, ve znění opravného usnesení ze dne 25. 2. 2019, č. j. 15 Cm 17/2017-175, se zamítá . Odůvodnění: Městský soud v Praze rozsudkem ze dne 4. 12. 2018, č. j. 15 Cm 17/2017-153, ve znění opravného usnesení ze dne 25. 2. 2019, č. j. 15 Cm 17/2017-175, uložil žalovanému povinnost zdržet se na území hl. m. Prahy, prostřednictvím aplikace Taxify, provozování a zprostředkování osobní dopravy pro cizí potřeby, kterou se zajišťuje přeprava osob včetně jejich zavazadel vozidly určenými k přepravě nejvýše 9 osob včetně řidiče a která není linkovou osobní dopravou, mezinárodní kyvadlovou dopravou nebo příležitostnou osobní silniční dopravou, osobami, které nejsou držiteli oprávnění řidiče taxislužby a neprokázali znalosti místopisu, znalosti právních předpisů upravující taxislužbu a ochranu spotřebitele a znalosti obsluhy taxametru řidiči taxislužby ve smyslu obecně závazné vyhlášky č. 23/1998 Sb. hl. m. Prahy, ve znění pozdějších předpisů o ověřování znalostí řidičů taxislužby na území hlavního města Prahy a provádějí přepravu osob vozidlem, které není viditelně a čitelně označeno střešní svítilnou žluté barvy s nápisem TAXI na její přední a zadní straně a jménem a příjmením, popřípadě obchodní firmou nebo názvem dopravce umístěným na vozidle tak, aby měl cestující možnost seznámit se s tímto údajem před jednáním o přepravě s řidičem vozidla, které není vybaveno měřící sestavou taxametru a není zapsáno v evidenci vozidel taxislužby (výrok I), a rozhodl o nákladech řízení (výrok II). Vrchní soud v Praze dovoláním napadeným rozsudkem k odvolání žalovaného zrušil rozsudek soudu prvního stupně v části, v níž bylo žalovanému uložena povinnost zdržet se na území hl. m. Prahy, prostřednictvím mobilní aplikace Taxify, provozování a zprostředkování osobní dopravy pro cizí potřeby, kterou se zajišťuje přeprava osob včetně zavazadel vozidly určenými k přepravě nejvýše 9 osob včetně řidiče a která není linkovou osobní dopravou, mezinárodní kyvadlovou dopravou nebo příležitostnou osobní silniční dopravou, osobami, které neprokázaly znalosti místopisu, znalosti právních předpisů upravujících taxislužbu a ochranu spotřebitele a znalosti obsluhy taxametru řidiči taxislužby ve smyslu obecně závazné vyhlášky č. 23/1998 Sb. hl. m. Prahy, o ověřování znalostí řidičů taxislužby na území hlavního města Prahy, ve znění pozdějších předpisů, a provádějí přepravu osob vozidlem, které není viditelně a čitelně označeno střešní svítilnou žluté barvy s nápisem TAXI na její přední a zadní straně a jménem a příjmením, popřípadě obchodní firmou nebo názvem dopravce umístěným na vozidle tak, aby měl cestující možnost seznámit se s tímto údajem před jednáním o přepravě s řidičem vozidla, které není vybaveno měřicí sestavou taxametru, a v tomto rozsahu řízení zastavil, a dále potvrdil rozsudek soudu prvního stupně v rozsahu, v jakém byla žalovanému uložena povinnost zdržet se na území hl. m. Prahy, prostřednictvím mobilní aplikace Bolt, provozování a zprostředkování osobní dopravy pro cizí potřeby, kterou se zajišťuje přeprava osob včetně jejich zavazadel vozidly určenými k přepravě nejvýše 9 osob včetně řidiče a která není linkovou osobní dopravou, mezinárodní kyvadlovou dopravou nebo příležitostnou osobní silniční dopravou, řidiči, kteří nejsou držiteli oprávnění řidiče taxislužby a provádějí přepravu osob vozidlem, které není zapsáno v evidenci vozidel taxislužby, a zároveň jsou uživateli mobilní aplikace Bolt, a rozhodl o nákladech řízení před soudy obou stupňů. Proti rozsudku odvolacího soudu podal žalovaný dovolání a spolu s ním i návrh na odklad vykonatelnosti rozsudku v rozsahu, ve kterém bylo žalobě vyhověno. Svůj návrh odůvodnil tím, že napadený rozsudek nezohledňuje ochrannou lhůtu 15 pracovních dnů podle §21e ve spojení s §35 odst. 6 zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění účinném od 1. 7. 2020. Dle žalovaného je zde nebezpečí závažné újmy na jeho právech, pokud při výkonu rozhodnutí nebude respektována tato ochranná lhůta. Není v možnostech zprostředkovatele taxislužby zajistit dodržení povinností dle zákona o silniční dopravě pro každou jednotlivou jízdu. Kromě toho u Městského soudu v Praze probíhá řízení vedené pod sp. zn. 21 Cm 46/2018, jež bylo přerušeno do pravomocného rozhodnutí v projednávané věci. Lze předpokládat, že soud v uvedené věci bude vycházet z právního názoru vyjádřeného v napadeném rozsudku, proto odklad jeho vykonatelnosti může zabránit v rozhodnutí o uvedené věci. Žalobce se k návrhu žalovaného nevyjádřil. Podle ustanovení §243 písm. a) o s. ř. může dovolací soud před rozhodnutím o dovolání i bez návrhu odložit vykonatelnost napadeného rozhodnutí, kdyby neprodleným výkonem rozhodnutí nebo exekucí hrozila dovolateli závažná újma. V usnesení ze dne 21. 11. 2017, sp. zn. 27 Cdo 5003/2017, uveřejněném pod číslem 144/2018 Sbírky soudních rozhodnutí a stanovisek, Nejvyšší soud formuloval předpoklady, za nichž lze vyhovět návrhu na odklad vykonatelnosti rozhodnutí podle výše citovaného ustanovení. Jedná se o předpoklady, které musí být splněny kumulativně, a to 1) dovolání nemá vady, které by bránily v pokračování v dovolacím řízení, a je včasné a přípustné (subjektivně i objektivně), 2) podle dovoláním napadeného (výroku) rozhodnutí lze nařídit výkon rozhodnutí nebo zahájit (případně nařídit) exekuci, 3) neprodleným výkonem rozhodnutí nebo exekucí [dovoláním napadeného (výroku) rozhodnutí] by dovolateli hrozila závažná újma na jeho právech, 4) podle obsahu spisu je pravděpodobné (možné), že dovolání bude úspěšné, 5) odklad se nedotkne právních poměrů jiné osoby než účastníka řízení (nedotkne se právních poměrů třetí osoby). Odklad vykonatelnosti je výjimkou ze zásady, že rozhodnutí odvolacího soudu je po doručení účastníkům pravomocné a po uplynutí lhůty k plnění vykonatelné, proto by měl být povolen jen ve výjimečných případech a ze závažných důvodů (srov. např. usnesení Nejvyššího soudu ze dne 27. 5. 2020, sp. zn. 25 Cdo 1477/2020). Závažnost újmy hrozící na právech dovolatele se poměřuje možným dopadem vlastního výkonu rozhodnutí (exekuce) do majetkových poměrů dovolatele, a to i se zřetelem k rozsahu majetku dovolatele a míře možného postižení tohoto majetku výkonem rozhodnutí nebo exekucí (srov. např. usnesení Nejvyššího soudu ze dne 30. 8. 2017, sp. zn. 29 Cdo 78/2016). V projednávané věci se reálná hrozba závažné újmy, jež by měla vzniknout žalovanému na jeho právech a jež je nezbytným předpokladem vyhovění návrhu na odklad vykonatelnosti napadeného rozsudku, z návrhu žalovaného, dovolání ani z obsahu spisu nepodává. Žalovaný netvrdí a nedokládá žádné individuální okolnosti, jež by opodstatnily závěr o existenci hrozby závažné újmy na jeho právech při neodkladném plnění uložené povinnosti, když svým tvrzením o nezohlednění ochranné lhůty podle zákona o silniční dopravě napadá samotnou správnost rozhodnutí o věci samé. Hrozba závažné újmy na jeho právech se nepodává ani ze skutečnosti, že soud může případně pokračovat v projednávání řízení o jiné věci. Za této situace Nejvyšší soud návrh žalovaného na odklad vykonatelnosti napadeného rozhodnutí zamítl jako nedůvodný. Poučení: Proti tomuto usnesení není přípustný opravný prostředek. V Brně dne 31. 8. 2021 JUDr. Bohumil Dvořák, Ph.D. předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší soud
Datum rozhodnutí:08/31/2021
Spisová značka:23 Cdo 2169/2021
ECLI:ECLI:CZ:NS:2021:23.CDO.2169.2021.2
Typ rozhodnutí:USNESENÍ
Heslo:Odklad vykonatelnosti
Dotčené předpisy:§243 písm. a) o. s. ř.
Kategorie rozhodnutí:E
Zveřejněno na webu:10/01/2021
Staženo pro jurilogie.cz:2023-02-27