Rozhodnutí Nejvyššího soudu ze dne 31.03.2022, sp. zn. 29 NSCR 32/2022 [ usnesení / výz-D ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NS:2022:29.NSCR.32.2022.1

Zdroj dat je dostupný na http://www.nsoud.cz
ECLI:CZ:NS:2022:29.NSCR.32.2022.1
KSPL 56 INS XY sp. zn. 29 NSČR 32/2022-B-37 USNESENÍ Nejvyšší soud rozhodl v senátě složeném z předsedy Mgr. Milana Poláška a soudců JUDr. Zdeňka Krčmáře a Mgr. Hynka Zoubka v insolvenční věci dlužníků M. N. , narozeného XY, a M. N. , narozené XY, obou bytem XY, vedené u Krajského soudu v Plzni pod sp. zn. KSPL 56 INS XY, o odvolání insolvenčního správce z funkce, o dovolání Administrace insolvencí CITY TOWER, v. o. s. , se sídlem v Praze 4, Hvězdova 1716/2b, PSČ 140 00, identifikační číslo osoby 29414873, insolvenčního správce dlužníků, proti usnesení Vrchního soudu v Praze ze dne 21. prosince 2021, č. j. KSPL 56 INS XY, 4 VSPH XY, takto: Usnesení Vrchního soudu v Praze ze dne 21. prosince 2021, č. j. KSPL 56 INS XY, 4 VSPH XY, se mění takto: Usnesení Krajského soudu v Plzni ze dne 27. října 2021, č. j. KSPL 56 INS XY , se mění tak, že Administrace insolvencí CITY TOWER, v. o. s., se neodvolává z funkce insolvenčního správce dlužníků M. N. a M. N. Odůvodnění: 1. Usnesením ze dne 27. října 2021, č. j. KSPL 56 INS XY , Krajský soud v Plzni ( dále jen „insolvenční soud “): [1] Odvolal Administraci insolvencí CITY TOWER, v. o. s. (dále jen „veřejná obchodní společnost A“), z funkce insolvenčního správce dlužníků (M. a M. N.) a novým insolvenčním správcem ustanovil LIQUIDATORS v. o. s. (bod I. výroku). [3] Uložil veřejné obchodní společnosti A, aby do 14 dnů podala zprávu o své činnosti, zejména o stavu majetku, který spravovala, a aby vyúčtovala odměnu, hotové výdaje a náklady, které jí vznikly v souvislosti se správou a udržováním majetku (bod II. výroku). [4] Uložil veřejné obchodní společnosti A, aby bez zbytečného odkladu předala novému insolvenčnímu správci veškerou dokumentaci, majetek dlužníků a „veškeré informace“, které v průběhu výkonu funkce nabyla (bod III. výroku). 2. Insolvenční soud vyšel ve skutkové rovině z toho, že: [1] Ohlášení společníci veřejné obchodní společnosti (P. M. a J. C.) oznámili dne 5. října 2021 „ukončení činnosti“ veřejné obchodní společnosti A. [2] Podle seznamu insolvenčních správců zaniklo právo veřejné obchodní společnost i A vykonávat činnost insolvenčního správce (ve smyslu §12 odst. 1 písm. e/ zákona č. 312/2006 Sb. o insolvenčních správcích) k 30. září 2021. 3. Na tomto základě insolvenční soud – cituje ustanovení §31 odst. 3, 5 a 6 zákona č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenčního zákona), a ustanovení §12 odst. 1 písm. e/ zákona o insolvenčních správcích – rozhodl o odvolání veřejné obchodní společnosti A z funkce insolvenčního správce dlužníků a zároveň jmenoval z obecné části seznamu insolvenčních správců „vedeného pro řešení úpadku dlužníka oddlužením pro Krajský soud v Plzni“ nového insolvenčního správce. 4. K odvolání veřejné obchodní společnost i A Vrchní soud v Praze usnesením ze dne 21. prosince 2021, č. j. KSPL 56 INS XY, 4 VSPH XY, potvrdil usnesení insolvenčního soudu v bodě I. výroku. 5. Odvolací soud – vycházeje z ustanovení §12 odst. 1 písm. e/ zákona o insolvenčních správcích a z ustanovení §31 insolvenčního zákona a cituje závěry obsažené v usnesení Nejvyššího soudu ze dne 28. dubna 2016, sen. zn. 29 NSČR 24/2014, uveřejněném pod číslem 135/2018 Sb. rozh. obč. (dále jen „R 135/2018“) a v usnesení Nejvyššího soudu ze dne 28. dubna 2016, sen. zn. 29 NSČR 49/2014 [usnesení jsou (stejně jako další rozhodnutí Nejvyššího soudu zmíněná níže) dostupné na webových stránkách Nejvyššího soudu ] – dospěl po přezkoumání výroku o odvolání insolvenčního správce z funkce k následujícím závěrům: 6. Veřejná obchodní společnosti A má osm společníků, přičemž sedmi z nich se již obnovilo jejich oprávnění vykonávat činnost insolvenčního správce jako fyzická osoba; osmý společník (P. S.) oprávnění k této činnosti nikdy neměl. U zmiňovaných sedmi společníků je vyloučeno pro nepřípustný „střet zájmů“, aby „stejnou činnost“ mohla jejich prostřednictvím vykonávat veřejná obchodní společnost A; zbylý (osmý) společník nemůže být „garantem“ odborné způsobilosti výkonu funkce insolvenčního správce. Veřejná obchodní společnost A tak nemá žádného společníka, „jehož prostřednictvím“ by mohla funkci insolvenčního správce řádně vykonávat. 7. Proti usnesení odvolacího soudu podala veřejná obchodní společnost A dovolání, jehož přípustnost vymezuje ve smyslu ustanovení §237 zákona č. 99/1963 Sb., občanského soudního řádu (dále též jeno. s. ř.“), argumentem, že napadené rozhodnutí závisí na vyřešení otázky procesního práva, při jejímž řešení se odvolací soud odchýlil od ustálené rozhodovací praxe dovolacího soudu, konkrétně od závěrů formulovaných v usnesení Nejvyššího soudu ze dne 29. července 2021, sen. zn. 29 NSČR 67/2019. Dovolatel namítá, že napadené rozhodnutí spočívá na nesprávném právním posouzení věci (dovolací důvod dle §241a odst. 1 o. s. ř.), a požaduje, aby Nejvyšší soud napadené rozhodnutí zrušil a věc vrátil odvolacímu soudu k dalšímu řízení. 8. V mezích uplatněného dovolacího důvodu dovolatel nesouhlasí se závěry odvolacího soudu o střetu zájmů (má za to, že není dán). Odvolacímu soudu dále vytýká, že nevzal v potaz, zda mu zůstala zachována odborná způsobilost k dalšímu výkonu funkce. 9. Pro dovolací řízení je rozhodné aktuální znění občanského soudního řádu. 10. Dovolání, které nesměřuje proti žádnému z usnesení vypočtených v §238a o. s. ř., je přípustné podle §237 o. s. ř., když pro daný případ neplatí žádné z omezení přípustnosti dovolání vypočtených v §238 o. s. ř. a v posouzení dovoláním předestřené právní otázky je napadené rozhodnutí v rozporu s dále označenou judikaturou Nejvyššího soudu. 11. Nejvyšší soud se – v hranicích právních otázek vymezených dovoláním – zabýval především tím, zda je dán dovolací důvod uplatněný dovolatelem, tedy správností právního posouzení věci odvolacím soudem. 12. Právní posouzení věci je obecně nesprávné, jestliže odvolací soud posoudil věc podle právní normy, jež na zjištěný skutkový stav nedopadá, nebo právní normu, sice správně určenou, nesprávně vyložil, případně ji na daný skutkový stav nesprávně aplikoval. 13. Tato věc je jednou z typově shodných věcí, které Nejvyšší soud řeší na základě dovolání téhož dovolatele ve vztahu k insolvenčním řízením různých dlužníků. Otázky řešené napadeným usnesením a předestřené dovoláním pak Nejvyšší soud zodpověděl jednak v usnesení ze dne 23. února 2022, sen. zn. 29 NSČR 33/2022, jednak v usnesení ze dne 10. března 2022, sen. zn. 29 NSČR 49/2022, na něž v podrobnostech odkazuje a jejichž závěry lze shrnout následovně: 14. V intencích závěrů plynoucích z R 135/2018 i z usnesení Nejvyššího soudu sen. zn. 29 NSČR 67/2019 platí, že podle ustanovení §31 odst. 3 insolvenčního zákona odvolá insolvenční soud insolvenčního správce z funkce jen tehdy, dospěje-li v návaznosti na důvod, pro který došlo k zániku práva vykonávat činnost insolvenčního správce, se zřetelem ke konkrétním poměrům insolvenčního správce k závěru, že zde jsou (nebo při pravidelném chodu věcí mohou být) překážky, které insolvenčnímu správci se zaniklou činností brání (nebo mohou bránit) v řádném dokončení výkonu funkce v daném insolvenčním řízení. Skutečnost, že právo vykonávat činnost insolvenčnímu správci ze zákona zaniklo, není důvodem pro jeho odvolání z funkce podle §31 odst. 3 insolvenčního zákona bez dalšího; proto také nelze takové odvolání odůvodnit negativně (tedy tím, že odvolání z funkce „nic nebrání“, nebo že odvolání z funkce „není v rozporu se základními zásadami insolvenčního řízení“). 15. Delší doba dokončení insolvenčního řízení předpokládaná v době od zániku práva vykonávat činnost insolvenčního správce sama o sobě důvodem toho, aby insolvenční správce se zaniklým oprávněním byl odvolán z funkce, není. 16. Věci řešené Nejvyšším soudem v R 135/2018 a v usnesení sen. zn. 29 NSČR 49/2014 (jichž se odvolací soud argumentačně dovolává v otázce střetu zájmů), byly skutkově odlišné. Nepřípustný střet zájmů práva fyzické osoby vykonávat funkci insolvenčního správce s jejím postavením ohlášeného společníka veřejné obchodní společnosti v nich plynul především z toho, že jediný ohlášený společník veřejné obchodní společnosti, jemuž se obnovilo právo vykonávat funkci insolvenčního správce jako fyzické osobě, činil vše pro to, aby mohl působit ve funkci insolvenčního správce již jen jako fyzická osoba, a aby naopak nemusel v insolvenčních řízeních, v nichž byla ustanovena insolvenčním správcem veřejná obchodní společnost, nadále působit jako ohlášený společník této veřejné obchodní společnosti (coby společnosti se zaniklým oprávněním). Ostatně, akcent na kritérium odbornosti (u veřejné obchodní společnosti, jejíž právo vykonávat funkci insolvenčního správce zaniklo) v obou označených rozhodnutích by v takovém případě postrádal smysl [pro vznik práva vykonávat funkci insolvenčního správce , musí mít veřejná obchodní společnost (ohlášeného) společníka s oprávněním vykonávat funkci insolvenčního správce, jež se mu při zániku práva veřejné obchodní společnosti vykonávat funkci insolvenčního správce obnovuje automaticky (srov. §9 odst. 1 písm. d/, odst. 2 zákona o insolvenčních správcích ) ]. 17. V poměrech této věci se tyto závěry promítají tak, že při absenci jakýchkoli zjištění na téma nedostatku odborné způsobilosti veřejné obchodní společnosti A se zaniklým oprávněním k dokončení výkonu funkce v daném insolvenčním řízení nezakládá okolnost, že její společníci (garantující odbornou způsobilost veřejné obchodní společnost i k dokončení výkonu funkce) budou nově ustanovováni insolvenčními správci dlužníků jako fyzické osoby, sama o sobě střet zájmů, vylučující další působení veřejné obchodní společnost i jako insolvenčního správce v insolvenčních řízeních, v nichž byla ustavena do funkce před zánikem oprávnění dle §12 odst. 1 písm. e/ zákona o insolvenčních správcích. Právní posouzení věci odvolacím soudem, jenž své úvahy založil právě jen na tom, tedy správné není. 18. Jelikož odvolací soud rozhodl nesprávně a dosavadní výsledky řízení ukazují, že je možné o věci rozhodnout, Nejvyšší soud, aniž nařizoval jednání (§243a odst. 1 věta první o. s. ř.), změnil napadené rozhodnutí v tom duchu, že veřejná obchodní společnost A se neodvolává z funkce insolvenčního správce dlužníků. Poučení: Toto usnesení se považuje za doručené okamžikem zveřejnění v insolvenčním rejstříku; osobám, o nichž tak stanoví insolvenční zákon, se však doručuje i zvláštním způsobem. Proti tomuto rozhodnutí není přípustný opravný prostředek. V Brně dne 31. 3. 2022 Mgr. Milan Polášek předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší soud
Datum rozhodnutí:03/31/2022
Senátní značka:29 NSCR 32/2022
ECLI:ECLI:CZ:NS:2022:29.NSCR.32.2022.1
Typ rozhodnutí:USNESENÍ
Heslo:Insolvenční řízení (zásady)
Insolvenční správce (odvolání, zproštění)
Dotčené předpisy:§31 odst. 3 IZ.
§12 odst. 1 písm. e) předpisu č. 312/2006 Sb.
Kategorie rozhodnutí:D
Zveřejněno na webu:06/12/2022
Staženo pro jurilogie.cz:2022-06-18