Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 25.11.2003, sp. zn. 5 As 21/2003 [ rozsudek / výz-A ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2003:5.AS.21.2003

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz

[ č. 491 ] Správní řízení: opatření proti nečinnostiŘízení před soudem: žaloba proti nečinnosti

Právní věta I. Opatřením proti nečinnosti dle §50 správního řádu se řízení přenáší na správní orgán, který by byl jinak oprávněn rozhodnout o odvolání. Byl-li však k rozhodování dle zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, příslušným správním úřadem ústřední orgán státní správy, je užití atrakčního práva ve smyslu §50 správního řádu vyloučeno.
II. Vychází-li ustanovení §79 s. ř. s. z předpokladu existence procesních prostředků, které procesní předpis platný pro řízení u správního orgánu dosud neobsahuje, nelze za tohoto stavu po účastníku správního řízení požadovat, aby vyhledával alternativní prostředky pro naplnění hypotézy §79 odst. 1 s. ř. s., např. cestou podnětu k postupu dle §50 správního řádu. Účastník správního řízení, jež je stiženo nečinností správního orgánu, se může za popsané situace obrátit na soud ihned.

ECLI:CZ:NSS:2003:5.AS.21.2003
sp. zn. 5 As 21/2003 - 40 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Václava Novotného a soudkyň JUDr. Brigity Chrastilové a JUDr. Lenky Matyášové v právní věci žalobkyně R. K., zast. advokátem JUDr. Jiřím Mazalem, advokátem AK se sídlem v Písku, Národní svobody 29, proti žalovanému Ministerstvu zemědělství, Pozemkovému úřadu v Písku, se sídlem v Písku, Otakara Ševčíka 1943, o nečinnosti žalovaného, o kasační stížnosti proti rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 3. 4. 2003, č. j. 10 Ca 1/2003-15, takto: Rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 3. 4. 2003, č. j. 10 Ca 1/2003-15 se zrušuje a věc se v ra cí tomuto soudu k dalšímu řízení. Odůvodnění: Žalobkyně se žalobou ze dne 2. 1. 2003 podle ust. §79 zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní (s. ř. s.) domáhala, aby Krajský soud v Českých Budějovicích, jako soud 1. stupně, rozsudkem uložil Ministerstvu zemědělství, Pozemkovému úřadu v Písku, rozhodnout ve věci sp. zn. PÚ/8415/2/92-Šv, o vlastnictví k nemovitosti, původní pozemkové parcele č. 916/1 v k. ú. P., ve lhůtě třiceti dnů od doručení rozsudku. Soud 1. stupně rozsudkem ze dne 3. 4. 2003, č. j. 10 Ca 1/2003 - 15 žalobu zamítl jako nedůvodnou. Proti tomuto rozhodnutí podala žalobkyně – stěžovatelka dne 10. 5. 2003 kasační stížnost. Jako stížnostní důvody ve smyslu ust. §103 odst. 1 písm. d) s. ř. s. uvádí vady řízení, které stěžovatelka spatřuje v tom, že soud rozhodl o věci samé bez jednání v její nepřítomnosti, ačkoli pro takový postup nebyly splněny podmínky podle §51 s. ř. s., nebyla jí doručena žádná výzva ani poučení ve smyslu ust. §51 s. ř. s., stěžovatelka ani sama takový postup nenavrhla. Dále namítá, že soud rozhodl na základě nesprávně zjištěného skutkového stavu, když stěžovatelce vytýká, že nepostupovala podle §50 správního řádu, neboť v daném případě nebyl takový postup možný. Procesní prostředky, které stěžovatelka ve věci průtahů v řízení a nečinnosti správního orgánu uplatnila (podnět kanceláři Veřejného ochránce práv, stížnost přednostovi Okresního úřadu v Písku) nemohla před soudem uplatnit. Zjištění soudu, že stěžovatelka nesplnila zákonnou podmínku pro podání žaloby na ochranu proti nečinnosti správního orgánu tak nevychází ze skutečného stavu věci a je nesprávné. Žalovaný ve svém vyjádření ke kasační stížnosti ze dne 23. 6. 2003 mimo jiné uvádí, že o nároku stěžovatelky bylo dne 16. 6. 2003 již rozhodnuto, a proto považuje řízení ve věci kasační stížnosti za bezpředmětné. Nejvyšší správní soud vyzval stěžovatelku, aby se vyjádřila k tvrzení žalovaného a k tomu, zda nadále trvá na podané kasační stížnosti. K výzvě soudu stěžovatelka uvedla, že bylo sice dne 16. 6. 2003 Ministerstvem zemědělství – Pozemkovým úřadem v Písku rozhodnuto, ale pouze o části uplatňovaného restitučního nároku. Na podané kasační stížnosti i nadále setrvává, neboť nečinnost správního orgánu ohledně zbývající části i nadále trvá. Nejvyšší správní soud přezkoumal napadený rozsudek v mezích uplatněných žalobních bodů a dospěl k závěru, že kasační stížnost je důvodná. Žalobou proti nečinnosti správního orgánu se ve smyslu ust. §79 odst.1 s. ř. s. může domáhat ten, kdo bezvýsledně vyčerpal prostředky, které procesní předpis platný pro řízení u správního orgánu stanoví k jeho ochraně proti nečinnosti správního orgánu, aby soud uložil správnímu orgánu povinnost vydat rozhodnutí ve věci samé nebo osvědčení. V daném případě jde o objektivní nemožnost naplnit požadavek právní normy, totiž ustanovení §79 s. ř. s., neboť vychází z předpokladu existence procesních prostředků, které dnešní právní řád dosud neobsahuje; jejich zakotvení bylo předpokládáno v novém správním řádu. Jde o zvláštní případ lex imperfekta, totiž normy, jež je nedostačující co do právních účinků. Nelze tedy zatím ani požadovat po účastníku správního řízení, aby vyhledával alternativní prostředky pro naplnění hypotézy ustanovení §79 odst. 1 s. ř. s. např. cestou podnětu k postupu dle §50 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení. Účastník správního řízení, jež je stiženo nečinností správního orgánu se může za popsané situace obrátit na soud ihned. Navíc postup podle ust. §50 správního řádu nebylo možno uplatnit vůbec. Opatřením proti nečinnosti dle §50 správního řádu se řízení přenáší na správní úřad o jeden stupeň vyšší, tedy na úřad, který by jinak byl úřadem odvolacím. Byl-li v dané věci k rozhodování dle zákona č. 229/1991 Sb. příslušným správním úřadem ústřední orgán státní správy, nepřichází postup ve smyslu ust. §50 správního řádu v úvahu. Za podstatnou vadu řízení, která ve svých důsledcích mohla vést k vydání nesprávného rozhodnutí ve věci samé je však třeba považovat rozhodnutí soudu bez nařízení jednání, ačkoli nebyly pro takový postup splněny zákonné předpoklady dle §51 s. ř. s., když výzva nebyla doručena žalovanému; zástupce žalobkyně ji obdržel 10. 2. 2003. Šlo přitom o vadu řízení, k niž soud přihlédne z úřední povinnosti (§109 odst. 3 s. ř. s.). Z výše uvedených důvodů Nejvyšší správní soud shledal, že rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích trpí podstatnými vadami řízení, které mohly mít vliv na nezákonnost rozhodnutí ve věci samé, a proto postupoval dle ust. §110 odst. 2 s. ř. s. a napadený rozsudek zrušil a věc vrátil k dalšímu řízení tomuto soudu.. V novém rozhodnutí rozhodne soud 1. stupně o náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti (§110 odst. 2 s. ř. s.). Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné (§53 odst. 3 s. ř. s.). V Brně dne 25. 11. 2003 JUDr. Václav Novotný předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Název judikátu:[ č. 491 ] Správní řízení: opatření proti nečinnostiŘízení před soudem: žaloba proti nečinnosti
Právní věta:I. Opatřením proti nečinnosti dle §50 správního řádu se řízení přenáší na správní orgán, který by byl jinak oprávněn rozhodnout o odvolání. Byl-li však k rozhodování dle zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, příslušným správním úřadem ústřední orgán státní správy, je užití atrakčního práva ve smyslu §50 správního řádu vyloučeno.
II. Vychází-li ustanovení §79 s. ř. s. z předpokladu existence procesních prostředků, které procesní předpis platný pro řízení u správního orgánu dosud neobsahuje, nelze za tohoto stavu po účastníku správního řízení požadovat, aby vyhledával alternativní prostředky pro naplnění hypotézy §79 odst. 1 s. ř. s., např. cestou podnětu k postupu dle §50 správního řádu. Účastník správního řízení, jež je stiženo nečinností správního orgánu, se může za popsané situace obrátit na soud ihned.
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:25.11.2003
Číslo jednací:5 As 21/2003
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zrušeno a vráceno
Účastníci řízení:Ministerstvo zemědělství, Pozemkový úřad Písek
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:A
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2003:5.AS.21.2003
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024