Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 17.08.2005, sp. zn. 1 Azs 224/2004 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2005:1.AZS.224.2004

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2005:1.AZS.224.2004
č. j. 1 A zs 224/2004-44 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Josefa Baxy a soudkyň JUDr. Lenky Kaniové a JUDr. Marie Žiškové v právní věci žalobkyně: Ch. X., zastoupené Mgr. Lilianou Vochalovou, advokátkou se sídlem nám. I. P. Pavlova 3, Praha 2, proti žalovanému Ministerstvu vnitra, se sídlem Praha 7, Nad Štolou 3, proti rozhodnutí žalovaného ze dne 30. 1. 2003, č. j. OAM-4483/VL-10-C10-2002, v řízení o kasační stížnosti žalobkyně proti rozsudku Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 7. 4. 2004, č. j. 15 Az 479/2003-23, takto: I. Kasační stížnost se zamítá . II. Žalobkyně nemá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. III. Žalovanému se nepřiznává právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. Odůvodnění: Rozhodnutím ze dne 30. 1. 2003, č. j. OAM-4483/VL-10-C10-2002, žalovaný neudělil žalobkyni azyl podle §12, §13 odst. 1, 2 a §14 zákona č. 325/1999 Sb., o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů (zákon o azylu). Současně žalovaný rozhodl tak, že se na žalobkyni nevztahuje překážka vycestování ve smyslu §91 zákona o azylu. V žalobě proti rozhodnutí žalovaného žalobkyně nesouhlasila s jeho rozhodnutím a napadla ho v celém rozsahu. Tvrdila, že správní orgán nesprávně posoudil skutkový stav věci a v důsledku toho vydal nesprávné rozhodnutí. Žalobkyně svou vlast opustila v důsledku velmi tíživých životních okolností, žádala soud, aby její žádost posoudil i z hlediska §14 zákona o azylu. Krajský soud žalobu zamítl a v odůvodnění rozsudku uvedl, že žalobkyně žádala o udělení azylu, neboť v její vlasti jsou tíživé životní podmínky, uvedla, že vlast opustila z ekonomických důvodů, v Číně je nízká životní úroveň, není tam pro ni žádná budoucnost. Tyto důvody, žalobkyní uváděné, nejsou podřaditelné pod žádný z důvodů pro udělení azylu dle §12 písm. a) a b) zákona o azylu. Správní orgán vycházel z dostatečně zjištěného skutkového stavu, pro své rozhodnutí obstaral dostatek informací i podkladů, jež jsou rovněž součástí správního spisu. Soud tak obecnou námitku žalobkyně, týkající se nesprávně posouzeného skutkového stavu věci označil za formální a lichou. Správní orgán se dostatečně zabýval i důvody pro udělení azylu podle §13 a 14 zákona o azylu, přičemž svoji úvahu i hodnocení řádně zdůvodnil. Rovněž tak vyhodnotil důvody překážek vycestování ve smyslu §91 zákona o azylu, na straně žalobkyně překážky vycestování, taxativně v tomto ustanovení uvedené, neshledal. Žalovaný po provedeném řízení usoudil, že azyl nelze žalobkyni udělit, neboť žalobkyně nesplňuje podmínky pro udělení azylu podle §12, §13, §14 zákona o azylu, a dále neshledal ani překážku vycestování podle §91 zákona o azylu, a krajský soud mu dal po přezkoumání napadeného rozhodnutí v rámci žalobních bodů svým rozsudkem za pravdu. Proti zamítavému rozsudku krajského soudu podala žalobkyně (dále též stěžovatelka) včas kasační stížnost, založenou na důvodu uvedeném v §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s., tedy na nezákonnosti spočívající v nesprávném posouzení právní otázky soudem v předcházejícím řízení. Uvedla, že soud, ani žalovaný řádně nezkoumali, zda jsou u ní dány podmínky pro udělení humanitárního azylu. Vždyť právě skutečnost, že v žádosti o udělení azylu uváděla ekonomické důvody, může být v jednotlivých konkrétních případech, jako např. i u ní, důvodem pro udělení humanitárního azylu. Nebylo rovněž rozvedeno, proč důvody žalobkyní uváděné, nejsou důvody hodnými zvláštního zřetele. Žalobkyně naprosto konkrétně vyjádřila svoji obavu z návratu do vlasti, ocitla by se v neřešitelné situaci. Je sirotek a nemá již kam a ke komu by se vrátila. V jejím případě se tak jedná o důvody hodné zvláštního zřetele. Ze všech uvedených důvodů žalobkyně navrhla, aby Nejvyšší správní soud zrušil napadený rozsudek krajského soudu a věc mu vrátil k dalšímu řízení. Žalobkyně též požádala o přiznání odkladného účinku kasační stížnosti. O této žádosti Nejvyšší správní soud samostatně nerozhodoval, neboť rozhodl přímo ve věci samé. Nejvyšší správní soud přezkoumal napadené rozhodnutí krajského soudu v mezích důvodů vymezených stížnostními body (§109 odst. 3 s. ř. s.) a shledal kasační stížnost nedůvodnou. Žalobkyně v kasační stížnosti omezila své námitky na nesouhlas s výrokem, vztahujícím se k neudělení azylu z humanitárních důvodů. Dle jejího názoru ani správní orgán, ani soud nezdůvodnili, proč jí nebyl humanitární azyl udělen. K otázce namítaného nesprávného neudělení humanitárního azylu má Nejvyšší správní soud zato, že v tomto smyslu nejsou splněny zákonné podmínky pro jeho udělení. Podle §14 zákona o azylu, jestliže v řízení o udělení azylu nebude zjištěn důvod pro udělení azylu podle §12, lze v případě hodném zvláštního zřetele udělit azyl z humanitárního důvodu. Institut humanitárního azylu tak spočívá v kombinaci neurčitého právního pojmu „případ zvláštního zřetele hodný“ a správního uvážení, které je vlastním rozhodnutím správního orgánu a je vyjádřeno slovy „lze udělit humanitární azyl“. Míra volnosti tohoto rozhodování správního orgánu je pak omezena pouze zákazem libovůle, jenž pro orgány veřejné moci vyplývá obecně z ústavně zakotvených náležitostí demokratického a právního státu. Jak vyplynulo ze správního spisu, žalovaný zkoumal, zda v případě stěžovatelky nebyly dány důvody pro udělení humanitárního azylu a dospěl k závěru, že tomu tak není. Udělení azylu je na volné úvaze příslušného správního orgánu a rozhodnutí o něm přezkoumává soud pouze v omezeném rozsahu. Protože žalovaný řádně zjistil a posoudil jak osobní situaci stěžovatelky, tak i politickou a ekonomickou situaci, jakož i stav dodržování lidských práv v Číně, a pokud z toho sám nedovodil důvody pro udělení humanitárního azylu, je takové rozhodnutí v jeho pravomoci, zejména když stěžovatelka ve správním řízení ani žádné důvody hodné zvláštního zřetele pro udělení humanitárního azylu sama neuváděla. V daném případě nelze vyčítat žalovanému, jestliže konstatoval, že neshledal důvody pro udělení humanitárního azylu, neboť žádný takový důvod zde nebyl nabídnut. Správní uvážení žalovaného spočívající ve volbě rozhodnutí azyl z humanitárního důvodu neudělit, nevybočilo z mezí a hledisek stanovených zákonem, bylo v souladu s pravidly logického usuzování a premisy takového úsudku byly zjištěny řádným procesním postupem; nelze tedy hovořit o voluntaristickém přístupu správního orgánu. Nelze vytýkat ničeho ani krajskému soudu, který byl vázán rozsahem žaloby (§75 odst. 2 s. ř. s.), její obsah zcela vyčerpal. V těch limitech, kde soudní přezkum neudělení humanitárního azylu proveden být měl, byl krajským soudem proveden řádně a v přiměřeném rozsahu. Nebyla-li pak zjištěna na straně žalovaného libovůle, postupoval krajský soud zcela správně, když ve svém přezkumu do správního uvážení žalovaného o samotné otázce, zda byly v případě stěžovatelky dány důvody hodné zvláštního zřetele, dále nezasahoval a zaměřil tento přezkum pouze na otázky procesní. Úkolem soudu ve správním soudnictví totiž obecně je přezkum pohledem zákonnosti, byť v takzvané plné jurisdikci, a volné uvážení při rozhodování o udělení azylu z humanitárních důvodů podle okolností konkrétní věci je vyhrazeno toliko žalovanému. Nelze tak než souhlasit s rozsudkem krajského soudu, že žalobkyně neuváděla žádné skutečnosti, které by svědčily o přítomnosti důvodů pro poskytnutí azylu podle §12 zákona o azylu, či podle §14 tohoto zákona. Nejvyšší správní soud se též ztotožnil se závěrem žalovaného i krajského soudu o neexistenci překážek vycestování. Z údajů uváděných stěžovatelkou v návaznosti na materiály a informace, které správní orgán obstaral, z nichž vycházel a jež jsou uvedeny v napadeném rozhodnutí a jsou rovněž součástí správního spisu (Zpráva MZV USA o dodržování lidských práv v Číně za roky 2000, 2001 a 2002) nevyplynuly důvody zakládající překážku vycestování dle §91 zákona o azylu, spočívající zejména v tom, že by stěžovatelka byla nucena vycestovat do státu, v němž by byl ohrožen její život nebo svoboda. Soud tedy shledal námitky žalobkyně nedůvodnými. Jelikož v řízení nevyšly najevo žádné ani vady, k nimž musí kasační soud přihlížet z úřední povinnosti (§109 odst. 3 s. ř. s.), zamítl kasační stížnost jako nedůvodnou (§110 odst. 1 věta druhá s. ř. s.). O náhradě nákladů řízení rozhodl Nejvyšší správní soud v souladu s ustanovením §60 odst. 1 s. ř. s. Žalobkyně nemá právo na náhradu nákladů řízení, neboť ve věci neměla úspěch; žalovanému správnímu orgánu, kterému by jinak jakožto úspěšnému účastníku řízení právo na náhradu nákladu řízení příslušelo, náklady řízení nevznikly. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí n ej so u opravné prostředky přípustné. V Brně dne 17. srpna 2005 JUDr. Josef Baxa předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:17.08.2005
Číslo jednací:1 Azs 224/2004
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra, odbor azylové a migrační politiky
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2005:1.AZS.224.2004
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024