Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 29.06.2005, sp. zn. 1 Azs 99/2005 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2005:1.AZS.99.2005

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2005:1.AZS.99.2005
sp. zn. 1 Azs 99/2005 – 35 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Marie Žiškové a soudců JUDr. Lenky Kaniové a JUDr. Josefa Baxy v právní věci žalobce: M. M., zastoupeného Michalem Benčokem, advokátem se sídlem Václavské nám. 17, 110 00 Praha 1, proti žalovanému Ministerstvu vnitra se sídlem Nad Štolou 3, poštovní schránka 21/OAM, 170 34 Praha 7, proti rozhodnutí ze dne 9. 2. 2004, č. j. OAM-4248/VL-17-P17-2003, o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 27. 10. 2004, č. j. 14 Az 226/2004-21, takto: I. Kasační stížnost se o d mítá . II. Žádný z účastníků ne m á právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. Odůvodnění: Rozhodnutím ze dne 9. 2. 2004 žalovaný neudělil žalobci azyl podle §12, §13 odst. 1, 2 a §14 zákona č. 325/1999 Sb., o azylu; zároveň vyslovil, že na žalobce se nevztahuje překážka vycestování ve smyslu §91 tohoto zákona. V žalobě proti tomuto rozhodnutí žalobce uvedl, že opustil svou vlast v důsledku tíživé životní situace a v České republice hodlal nalézt bezpečné a důstojné podmínky k životu; v jeho vlasti to není možné. Žalovaný nesprávně posoudil skutkový stav věci; žalobce proto navrhl, aby jeho rozhodnutí bylo zrušeno a věc mu vrácena k dalšímu řízení a aby soud přehodnotil stanovisko žalovaného zejména s ohledem na §14 zákona o azylu. Krajský soud v Ústí nad Labem žalobu zamítl rozsudkem ze dne 27. 10. 2004. Jak vyplynulo ze správního spisu, žalobce opustil vlast z ekonomických důvodů a do azylového řízení vstoupil proto, aby odvrátil hrozící správní vyhoštění. Soud proto přisvědčil žalovanému v hodnocení důvodů, pro něž žalobci nebyl udělen azyl. Proti rozsudku krajského soudu podal žalobce (stěžovatel) včas kasační stížnost. Uvedl zde, že žalovaný porušil §3 odst. 4, §32 odst. 1, §34 odst. 1, §46 a §47 odst. 3 správního řádu, jejichž obsah citoval. Ani soud podle něj řádně nezjistil skutkový stav věci; navíc si nesprávně vyložil ustanovení §12 zákona o azylu a přehlédl soustavné porušování lidských práv v Mongolsku a korupci v tamních policejních orgánech. Stěžovatel je přímo ohrožen na životě, neboť jej vydírají příslušníci mafiánských struktur. Státní moc na území Mongolska není schopna ochránit své občany před všudypřítomnou kriminalitou; vyšetřují se jen případy, v nichž jsou již mrtví a na jejichž vyřešení je dán politický zájem. Celkově je situace v Mongolsku nestabilizovaná a nebezpečná. Stěžovatel proto navrhl, aby Nejvyšší správní soud zrušil napadený rozsudek krajského soudu a věc mu vrátil k dalšímu řízení. Požádal též o to, aby jeho kasační stížnosti byl přiznán odkladný účinek; tato žádost se však – s ohledem na odmítnutí kasační stížnosti – stala bezpředmětnou. Nejvyšší správní soud nemohl o kasační stížnosti věcně jednat a odmítl ji z následujících důvodů: Nejprve je třeba uvést, že tvrzení o porušování lidských právech v Mongolsku, o korupci, o vydírání ze strany mafie a o ohrožení na životě jsou obsažena až v kasační stížnosti: v žalobě (a ostatně ani v průběhu správního řízení, což svědčí o jejich účelovosti) se o nich stěžovatel nezmínil. K takto tvrzeným skutečnostem, které stěžovatel uplatnil až po vydání napadeného rozhodnutí krajského soudu, Nejvyšší správní soud nepřihlíží (§109 odst. 4 zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správníhodále jens. ř. s.“). Stěžovatel dále zpochybnil výklad ustanovení §12 zákona o azylu, jak jej provedl správní orgán a jak jej následně převzal i krajský soud; v žalobě však takovou námitku neuvedl. Vnesl tak do kasačního řízení nový právní důvod, o němž se v řízení před krajským soudem nezmínil, i když tak učinit mohl; to činí kasační stížnost v této části nepřípustnou (§104 odst. 4 s. ř. s.). Co se pak týče nijak nekonkretizovaného tvrzení o nesprávně zjištěném skutkovém stavu, které stěžovatel uplatnil již v žalobě, nelze je považovat za důvod kasační stížnosti ve smyslu §103 odst. 1 s. ř. s. Toto ustanovení totiž jen obecně vymezuje charakter důvodů, které mohou vést ke kasaci; takto vypočtené důvody je však třeba naplnit konkrétním a jedinečným obsahem – tedy tvrzeními svědčícími o tom, jak a čím rozhodující orgán pochybil právě ve stěžovatelově věci. Námitka sestávající z pouhé citace zákonného ustanovení a obecného poukazu na problematickou situaci v zemi původu jako kasační důvod neobstojí, neboť se nijak nevztahuje ke stěžovatelovu příběhu; je proto třeba ji považovat za tzv. jiný důvod ve smyslu §104 odst. 4 s. ř. s., který je v kasačním řízení nepřípustný. Nejvyšší správní soud se stížnostními námitkami z tohoto důvodu věcně nezabýval a kasační stížnost jako nepřípustnou odmítl [§104 odst. 4 a §46 odst. 1 písm. d) s. ř. s.]. O náhradě nákladů řízení rozhodl Nejvyšší správní soud v souladu s ustanovením §60 odst. 3 ve spojení s §120 s. ř. s, podle nějž nemá žádný z účastníků právo na náhradu nákladů řízení, byla-li kasační stížnost odmítnuta. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí n ej so u opravné prostředky přípustné. V Brně dne 29. června 2005 JUDr. Marie Žišková předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:29.06.2005
Číslo jednací:1 Azs 99/2005
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
odmítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra, odbor azylové a migrační politiky
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2005:1.AZS.99.2005
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024