Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 19.01.2005, sp. zn. 2 Azs 272/2004 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2005:2.AZS.272.2004

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2005:2.AZS.272.2004
sp. zn. 2 Azs 221/2004 - 67 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Miluše Doškové a soudců JUDr. Vojtěcha Šimíčka a JUDr. Karla Šimky v právní věci žalobkyň: a) S. K., b) nezl. K. K., zastoupena matkou: S. K., c) A. K., zastoupené JUDr. Marií Brožovou, advokátkou se sídlem Praha 1, Bolzanova 1, proti žalovanému: Ministerstvo vnitra, se sídlem Praha 7, Nad Štolou 3, pošt. schránka 21/OAM, v řízení o kasační stížnosti žalobkyň proti rozsudkům Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 11. 2. 2004, č. j. 30 Az 147/2003 - 24 a č. j. 30 Az 148/2003 - 23, takto: I. Věci vedené u Nejvyššího správního soudu pod sp. zn. 2 Azs 221/2004 a sp. zn. 2 Azs 272/2004 se s p o j u j í ke společnému projednání. Nadále budou vedeny pod sp. zn. 2 Azs 221/2004. II. Rozsudky Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 11. 2. 2004, č. j. 30 Az 147/2003 - 24 a č. j. 30 Az 148/2003 - 23 se zrušují a věci se vrací tomuto soudu k dalšímu řízení. Odůvodnění: Kasační stížností podanou v zákonné lhůtě se žalobkyně jako stěžovatelky domáhají zrušení shora uvedených rozsudků Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 11. 2. 2004. Rozsudkem č. j. 30 Az 147/2003 - 24 byla zamítnuta žaloba žalobkyň a) a b) proti rozhodnutí Ministerstva vnitra ze dne 28. 5. 2003, č. j. OAM-1215/VL-11-P01-2002, kterým jim nebyl udělen azyl z důvodu nesplnění podmínek uvedených v §12, §13 odst. 1, 2 a §14 zákona č. 325/1999 Sb., o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů (zákon o azylu) a bylo rozhodnuto, že se na ně nevztahuje překážka vycestování ve smyslu §91 citovaného zákona. Rozsudkem č. j. 30 Az 148/2003 – 23 byla zamítnuta žaloba žalobkyně c) proti rozhodnutí Ministerstva vnitra ze dne 28. 5. 2003, č. j. OAM-1217/VL-11-P01-2002, kterým jí nebyl udělen azyl z důvodů nesplnění podmínek uvedených v §12, §13 odst. 1, 2 a §14 zákona o azylu a bylo rozhodnuto, že se na ni nevztahuje překážka vycestování ve smyslu §91 citovaného zákona. Oba uvedené rozsudky krajského soudu vycházely ze skutečnosti, že žalobkyně nenaplnily žádnou ze zákonných podmínek pro udělení azylu, a že rozhodnutí žalovaného byla vydána na základě dostatečně zjištěného skutečného stavu věci, v souladu se zákonem a byla přesvědčivě odůvodněna. Stěžovatelky v kasační stížnosti uplatňují důvody obsažené v §103 odst. 1 písm. a), b) a d) zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní (dále též „s. ř. s.“). Napadené rozsudky považují za nezákonné, neboť se domnívají, že jimi byl porušen §12 zákona o azylu a mezinárodní Úmluva o právech dítěte. Hlavním důvodem jejich žádosti o azyl totiž nebyla snaha o legalizaci pobytu, ekonomické důvody a obecná kriminalita, jak uvádí žalovaný a krajský soud, nýbrž strach z násilných čečenských skupin, z terorizování a zajímání civilních obyvatel; rovněž také obava z psychického nátlaku, ze zavržení vlastní rodinou a z opovržení a posměchu místními obyvateli a teprve s tím související nejistá ekonomická a sociální situace. Stěžovatelky také nesouhlasí s tvrzením žalovaného, že se situace v Dagestánu stabilizovala. Rovněž namítají porušení §14 zákona o azylu, když uvádí, že v jejich případě jsou i okolnosti odůvodňující udělení azylu z humanitárního důvodu. Vedle důvodů souvisejících s bezpečností, uvedených již výše, se jedná zejména o skutečnost, že žalobkyně b) a c) navštěvují 6. rokem základní devítiletou školu, mluví česky a zamýšlí se zde připravovat na budoucí povolání. Podle stěžovatelek také nelze rozhodnutí o humanitárním azylu vyloučit ze soudního přezkumu, neboť se dotýká osobních poměrů stěžovatele a jeho oprávněných práv, která jsou pod ochranou soudu. Krajský soud tak měl přezkoumat rozhodnutí žalovaného o neudělení humanitárního azylu v celém rozsahu. Rovněž došlo k porušení §91 zákona o azylu, když krajský soud nepřihlédl k překážkám vycestování, které jsou dány přiloženými důkazy, neboť je ohrožena bezpečnost všech tří stěžovatelek. Stěžovatelky rovněž namítají, že jim nebylo umožněno seznámit se s důkazy, které měly být podkladem pro rozhodnutí žalovaného a nebylo jim umožněno navrhnout jejich doplnění. Žalovaný také nezjistil přesně a úplně skutečný stav věci a porušil tak zásadu materiální pravdy (§3 odst. 4, §32 odst. 1, §34 a §46 správního řádu). Žalovaný totiž opíral svá rozhodnutí o zprávy, které plně nevystihovaly problém spojený s dodržováním lidských práv a svobod v Dagestánu v návaznosti na válečný konflikt z roku 1998 a přesídlení čečenských teroristických a sektářských skupin do sousedního Dagestánu. Tyto zprávy zcela opomíjí omezenou funkčnost orgánů státní moci v Dagestánu při potírání bezpráví a nezákonností a ani se nezabývají problémem nerovnoprávného postavení muslimské ženy. Žalovaný se v rozhodnutí zaměřil především na důvody uvedené v žádostech o azyl, tj. ekonomická situace a legalizace pobytu. Hlavní důvody vyplývající z pohovorů, tj. bezpečnost stěžovatelek v zemi původu, zavržení vlastní rodinou, posměch a opovržení, kterým by byly vystaveny v případě návratu do vlasti, se snažil zlehčit a zpochybnit. Stěžovatelky dále uvedly, že krajský soud nerespektoval §77 s. ř. s., když neujasnil a neupřesnil, jaký byl skutkový stav, ze kterého správní orgán ve svém rozhodování vycházel. Dopustil se tak pochybení v provedeném dokazování, neboť s ohledem na jím namítanou obecnost žalobních bodů měl podle uvedeného ustanovení s. ř. s. ujasnit a upřesnit skutkový stav jako podklad pro rozhodnutí soudu. Zejména měl přezkoumat faktickou situaci v Dagestánu a přilehlých oblastech v době rozhodování správního orgánu a tak si utvořit obraz o dodržování lidských práv a o bezpečnosti pro obyvatelstvo v Dagestánu. Krajský soud se místo toho zaměřil na rozpory mezi důvody uvedenými v žádostech o azyl a důvody uvedenými v pohovorech, které byly zaviněné stresem, emotivní výpovědí a neznalostí českého práva. Tímto postupem porušil krajský soud zásadu rovnosti procesních stran, neboť se plně ztotožnil se stanoviskem žalovaného a nerespektoval tak právo na spravedlivý proces. Další vadou řízení pak bylo rozhodování o udělení azylu žalobkyni a) a žalobkyním b) a c) (tedy matce a jejím dvěma nezletilým dcerám) dvěma rozsudky, které navíc nabývají rozdílně i plné moci (pozn. soudu: stěžovatelky mají zřejmě na mysli právní moci) a v důsledku toho byla vydána i rozdílná výjezdní víza - pro žalobkyni a) a b) (matku a nezletilou dceru K.) do dne 2. 4. 2004 a pro žalobkyni c) (v té době nezletilou dcerou A.) do dne 26. 3. 2004. V této souvislosti je třeba připomenout, že v době řízení o udělení azylu byla i žalobkyně c) nezletilá, tedy nezpůsobilá k právním úkonům a nemohla tudíž žádat o azyl. Dvě žaloby pak byly podány opomenutím právníka azylového střediska, žalovaný i krajský soud pak toto pochybení automaticky převzaly. Vzhledem k uvedenému navrhuje, aby Nejvyšší správní soud napadené rozsudky Krajského soudu v Hradci Králové zrušil a věci mu vrátil k dalšímu řízení; rovněž požádaly o přiznání odkladného účinku této kasační stížnosti. Jako přílohu doložily mimo jiné řadu článků týkajících se konfliktu v Čečensku, dohodu o provedení práce, hodnocení a prohlášení o pracovní činnosti stěžovatelky a) a výpovědi J. K. a p. H.. V doplnění kasační stížnosti podaném dne 20. 4. 2004 stěžovatelky uvedly, že důvodem hodným zvláštního zřetele pro udělení azylu je také mezinárodní závazek České republiky poskytovat zvláštní ochranu dětem podle Úmluvy o právech dítěte a Deklarace o ochraně žen a dětí za mimořádných událostí a za ozbrojených konfliktů. Podle stěžovatelek je situace v Dagestánu mimořádná a ohrožující bezpečnost matky i jejich dcer, neboť jim tam hrozí nebezpečí smrti, zranění a znásilnění. Takové nebezpečí nelze srovnávat s obecnou kriminalitou, jak učinil žalovaný. Situace v Dagestánu, tak nezaručuje jejich bezpečí [zejména nezletilé žalobkyni b)], ani jejich právo na všestranný rozvoj v bezpečných a důstojných poměrech. Stěžovatelky uvádí, že žijí na území České republiky 7. rok a tvoří neúplnou rodinu, navrhují tak, aby o nich bylo rozhodováno jako o celku. Žalovaný ve svém vyjádření ke kasační stížnosti uvedl, že považuje oba rozsudky krajského soudu i svoje rozhodnutí za vydaná v souladu se zákonem a odkázal na správní spisy, zejména na podání a výpovědi stěžovatelek. Žalovaný zdůrazňuje, že ve správním řízení bylo zjištěno, že žalobkyně a) požádala o azyl pro sebe i svoje dvě nezletilé dcery z důvodu legalizace pobytu v České republice. Údaje, které uváděly v návrhu na zahájení řízení o udělení azylu jsou odlišné od sdělení při pohovoru. Žalovaný tak shledal rozpory v jejich výpovědích. Žádnou okolnost, kterou uvedly, pak nelze považovat za pronásledování nebo strach z pronásledování podle §12 zákona o azylu. Žalovaný neshledal ani důvody pro udělení azylu podle §14 citovaného zákona a ani pro vyslovení překážky vycestování podle §91 zákona o azylu. Navrhl proto, aby Nejvyšší správní soud kasační stížnost jako nedůvodnou zamítl. V replice k vyjádření žalovaného a jejím doplnění stěžovatelky uvedly, že s vyjádřením žalovaného nesouhlasí, neboť v něm neuvádí žádné relevantní důvody, které by stvrdily správnost jeho rozhodnutí. Stěžovatelky opakují, že primárním důvodem pro opuštění Dagestánu nebyly ekonomické důvody, ale obava z poměrů v Dagestánu, kde jsou místní orgány bezmocné vůči porušování lidských práv a násilným akcím Čečenců. Rovněž zopakovaly výtku, že žalovaný porušil zásadu materiální pravdy a neposoudil celou věc globálně s přihlédnutím ke všem okolnostem, včetně osobních poměrů, které jsou v jejích případě mimořádné, neboť nezletilá stěžovatelka b) a stěžovatelka c) dokončily v České republice základní školu a byly přijaty na odborná učiliště. Změna jejích poměrů by pak byla v rozporu s ústavním i mezinárodním právem dotýkajícím se i práva na vzdělání a na svobodný, bezpečný a ničím nerušený rozvoj. Nejvyšší správní soud především konstatuje, že Krajský soud v Hradci Králové rozhodoval o azylových věcech stěžovatelek, které tvoří jednu rodinu, dvěma rozsudky, když v jednom bylo rozhodnuto o žalobkyni a) a b), tj. o matce a nezletilé dceři K., a v druhém o žalobkyni c), tj. v té době nezletilé dceři A.. Všechny tři žalobkyně pak podaly kasační stížnost shodného obsahu a námitek, která směřovala proti oběma rozsudkům a mimo jiné v ní žádaly, aby o nich bylo rozhodováno jako o celku. Zdejší soud má za to, že za dané situace, kdy se jedná o matku a její dcery, přičemž jedna z dcer je nezletilá a druhá zletilosti nabyla teprve před nedávnem, navíc když společně opustily zemi původu, ve stejný den všechny tři požádaly o udělení azylu a v České republice žijí spolu, je vhodné postupovat podle §39 odst. 1, §120 s. ř. s. a spojit věci ke společnému projednání. Nejvyšší správní soud pak vážil nezbytnost rozhodnutí o žádosti o odkladný účinek kasační stížnosti. Dospěl k závěru, že o ní není třeba rozhodovat tam, kde je o kasační stížnosti rozhodováno přednostně a kde jsou žadatelé chráněni před důsledky rozsudků krajského soudu režimem pobytu za účelem strpění podle §78b odst. 1, 2 zákona o azylu (cizinec má nárok na udělení víza za účelem strpění pobytu mj., pokud žádost doloží dokladem o podání kasační stížnosti proti rozhodnutí soudu o žalobě proti rozhodnutí ministerstva ve věci azylu a návrhu na přiznání odkladného účinku - takové vízum opravňuje cizince k pobytu na území po dobu platnosti víza, která je 365 dnů; na žádost cizince odbor cizinecké a pohraniční policie platnost víza prodlouží, a to i opakovaně) - ze zákona platnost uvedeného víza zaniká právní mocí rozhodnutí o kasační stížnosti. Pozitivní rozhodnutí o žádosti o odkladný účinek by tedy nemělo z hlediska ochrany stěžovatelů žádný význam, negativní by před rozhodnutím o kasační stížnosti bránilo řádnému soudnímu řízení. Při rozhodnutí o kasační stížnosti pak je rozhodnutí o odkladném účinku nadbytečné, neboť obecně může přiznání odkladného účinku kasační stížnosti přinést ochranu jen do doby rozhodnutí o této stížnosti. Důvodnost kasační stížnosti posuzuje Nejvyšší správní soud zpravidla v mezích jejího rozsahu a uplatněných důvodů (§109 odst. 2, 3 s. ř. s.). Soudní řád správní ovšem předpokládá existenci případů, kdy vázanost důvody kasační stížnosti neplatí (§109 odst. 3) a soud zkoumá zákonnost postupu a rozhodnutí krajského soudu nad rámec kasačních důvodů; mezi tyto případy patří i nepřezkoumatelnost rozhodnutí ve smyslu §103 odst. 1 písm. d) s. ř. s. V daném případě má Nejvyšší správní soud za to, že oba rozsudky krajského soudu i obě rozhodnutí žalovaného jsou nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů. Ze správního spisu totiž vyplynulo, že dne 18. 2. 2002 podala žalobkyně a) jménem svým i jménem žalobkyně b) (své nezletilé dcery K.) žádost o udělení azylu, ve které uvedla, že v březnu 1998 odjela s oběma dcerami za manželem, který pobýval v České republice. V Rusku totiž neměla práci. O azyl žádá proto, že je ve špatné finanční situaci, nemá práci a nemá za co žít. Také je bez dokladů a nemůže tak legálně pobývat v České republice. Rovněž by si přála, aby se její děti mohly vzdělávat a klidně žít. K důvodům žádosti svojí nezletilé dcery K. uvedla, že ta žádá o azyl proto, že je zde se svojí matkou. Téhož dne (18. 2. 2002) pak podala tehdy nezletilá žalobkyně c) žádost o udělení azylu, ve které uvedla, že chce bydlet v České republice, protože je zde rozvinutější kultura, má zde kamarády a už si tady zvykla. Také nemají spolu s matkou a sestrou žádné doklady pro legální pobyt a ani zdravotní pojištění. Na žádosti je pod podpisem nezletilé stěžovatelky rovněž připojen podpis její matky. Dne 19. 3. 2002 byl veden pohovor k žádosti o udělení azylu zvlášť s tehdy nezletilou žalobkyní c), kterému byla přítomna i žalobkyně a) jako její zákonná zástupkyně, a zvlášť s žalobkyní a). Jak vyplynulo z protokolu o pohovoru vedeném s žalobkyní a), tak ta uvedla, že bezprostřední pohnutkou k odchodu ze země původu byl únos spolužáka její dcery. Obávala se, že by její dceru mohli též unést, neboť bydlely 15 km od hranic z Čečenskem. Dále uvedla, že hlavním důvodem odchodu byl strach o děti. Vrátit se však nechce také proto, že by na ni bylo nahlíženo jako na „dezertéra“, který opustil zemi v těžkých časech a myslel přitom jen na svoje děti. Mohla by být vystavena posměchu, plivání a házení kameny. Žalobkyně a) také uvedla, že jí osobně se nestalo nic konkrétního, ale odešla ze strachu, neboť kdykoli se k ní mohl někdo vloupat a znásilnit ji. O azyl nepožádala dříve, neboť o této možnosti nevěděla. Čtyři roky zde žila nelegálně z peněz, které si přivezla od rodičů. K dotazu z jakého důvodu žádá o azyl i její nezletilá dcera K. - žalobkyně b), stěžovatelka odpověděla, že ze stejného důvodu jako ona. Celý pohovor byl veden v jazyce ruském za přítomnosti tlumočníka. Rozhodnutím ze dne 28. 5. 2003, č. j. OAM-1215/VL-11-P01-2002, žalovaný neudělil žalobkyni a) a její nezletilé dceři K. azyl z důvodu nesplnění podmínek uvedených v §12, §13 odst. 1, 2 a §14 o azylu a rovněž vyslovil, že se na ně nevztahuje překážka vycestování ve smyslu §91 citovaného zákona. Jak vyplynulo z protokolu o pohovoru ze dne 19. 3. 2002 vedeném s tehdy nezletilou žalobkyní c), tato nezletilá odpovídala sama na jednotlivé otázky žalovaného a její zákonná zástupkyně nebyla na nic dotázána a ani se sama nevyjadřovala; pouze podepsala jednotlivé stránky protokolu. Tehdy nezletilá žalobkyně c) uvedla, že ze země původu spolu se sestrou a matkou odešly proto, že v Čečensku, které je blízko Dagestánu, začala válka a došlo k únosu spolužáka její sestry. O azyl nepožádaly dříve neboť o takové možnosti nevěděly. Na řadu otázek odpovědět nedokázala a pouze odkazovala na matku. Rozhodnutím ze dne 28. 5. 2003, č. j. OAM-1217/VL-11-P01-2002, žalovaný neudělil tehdy nezletilé žalobkyni c) zastoupené její matkou azyl z důvodu nesplnění podmínek uvedených v §12, §13 odst. 1, 2 a §14 o azylu a rovněž vyslovil, že se na ni nevztahuje překážka vycestování ve smyslu §91 citovaného zákona. Obecně je třeba vycházet z toho, že u rodin žádajících o azyl jsou dány zpravidla shodné důvody opuštění země původu, není však vyloučeno, aby azylově relevantní důvody byly dány jen u některého z rodinných příslušníků a na další se přenášely pouze zprostředkovaně. Proto je třeba v případě rodinných příslušníků v azylovém řízení vždy zjistit důvody všech žadatelů - za předpokladu, že děti jsou ve věku, kdy jsou schopny samostatného posouzení a vyjádření důvodů, pro které opustily zemi původu. Na druhé straně je-li žádost o azyl podána nezletilými dětmi, pak mimo jejich vlastního vyjádření (pokud ho jsou schopny), je třeba opatřit i vyjádření rodičů (rodiče) k důvodům nezletilého žadatele, neboť ten právě pro nedostatek věku musí být chráněn před důsledky nedostatečné schopnosti řádného a úplného vyjádření a řádného využití všech procesních práv. V daném případě se jednalo o matku s dcerami v době podání žádosti sice nezletilými, ovšem ve věku, kdy byly schopny chápat poměry v zemi původu a mohly samostatně tyto poměry vnímat včetně případného ohrožení jejich rodiny či jich samotných - tedy mohly mít vlastní obavy a vlastní názor na důvody pro opuštění země původu. Ze spisu je zřejmé, že nezletilá žalobkyně K. K. nebyla k důvodům žádosti o udělení azylu na území České republiky vůbec vyslechnuta. I když je tato nezletilá žalobkyně zastoupena matkou, jako zákonnou zástupkyní, nelze odhlédnout od toho, že se narodila 29. 12. 1987 a v době konání pohovoru k důvodům žádosti o azyl jí bylo 14 let. To je podle názoru Nejvyššího správního soudu věk, kdy je již nezletilá schopna vyjádřit své pocity a také skutečnosti, které předcházely jejímu odchodu ze země původu. K uvedenému problému se ostatně již Nejvyšší správní soud vyjádřil, když ve svém rozsudku ze dne 13. 11. 2003, č. j. 5 Azs 9/2003 - 81, konstatoval: „Nevyslechl-li správní orgán nezletilé žadatele o azyl zastoupené zákonnou zástupkyní (matkou) k důvodům podané společné žádosti o udělení azylu, ačkoliv jsou ve věku, kdy by mohli být schopni vyjádřit skutečnosti rozhodné pro udělení azylu (zde: 13 a 15 let), pak jde o vadu řízení před správním orgánem (§78 odst. 1 s. ř. s.).“ Nevyjádřila-li se žalobkyně b) k důvodům žádosti o udělení azylu vůbec, nezkoumal její důvody ani žalovaný, ani krajský soud v napadeném rozsudku. Oba tyto orgány vycházely totiž nepodloženě z toho, že důvody, které uvedla žalobkyně a) jsou naprosto totožné s důvody, které má i žalobkyně b). V důsledku toho nebyly zjištěny všechny rozhodné skutečnosti nezbytné pro posouzení důvodnosti žádosti o azyl této stěžovatelky. Pokud jde o žalobkyni c), která byla v době řízení u správního orgánu a krajského soudu nezletilá, tak i v jejím případě žalovaný a krajský soud pochybily, a to přesto, že ve správním řízení slyšena byla. Podle §9 zákona o azylu se na řízení o udělení nebo odnětí azylu použije správní řád, s výjimkou tam konkrétně uvedených ustanovení. Správní řád ve svém §15 pak uvádí, že účastník řízení může samostatně jednat v tom rozsahu, v jakém má způsobilost vlastními úkony nabývat práva a brát na sebe povinnosti. Podle §16 odst. 1 citovaného zákona zastupuje účastníka řízení, který nemůže v řízení jednat samostatně, zákonný zástupce; nemá-li zákonného zástupce, a je-li toho třeba k hájení práv, ustanoví mu správní orgán opatrovníka. Ustanovením §15 odst. 1 správního řádu je upravena tzv. procesní způsobilost účastníků správního řízení. Procesní způsobilostí se rozumí způsobilost vykonávat v řízení práva a povinnosti účastníka řízení. Tato způsobilost obecně vzniká v plném rozsahu zletilostí, tj. dovršením osmnáctého roku, případně před dosažením tohoto věku uzavřením manželství (§8 občanského zákoníku). Nezletilí mají pak způsobilost pouze k takovým právním úkonům, které jsou svojí povahou přiměřené rozumové a volní vyspělosti odpovídající jejich věku (§9 občanského zákoníku). Nezletilým je právní řádem poskytována zvýšená ochrana a vzhledem k tomu je třeba, aby byli ve správním řízení zastoupeni ve smyslu §16 odst. 1 správního řádu svým zákonným zástupcem. V dané věci bylo vedeno azylové řízení s nezletilou žalobkyní c), která sice byla zastoupena zákonnou zástupkyní, avšak dle názoru soudu bylo toto zastoupení pouze formální. Jak totiž vyplynulo ze správního spisu, žádost o udělení azylu byla sepsána nezletilou a rovněž pohovor vedený k upřesnění důvodů této žádosti byl veden pouze s nezletilou. Role zákonné zástupkyně se pak omezila jen na to, že jak žádost o udělení azylu, tak protokol o pohovoru opatřila svým podpisem. Podle názoru Nejvyššího správního soudu není takový postup v souladu se zákonem. Jak výše uvedeno, k důvodům žádosti nezletilé by měla být slyšena jak nezletilá, tak i její zákonná zástupkyně. Tedy ani v tomto případě nebyla dostatečným způsobem ochráněna práva nezletilé a nedošlo k řádnému zjištění skutkových důvodů pro udělení azylu nezletilé žalobkyni c). Nesprávný postup žalovaného při zjišťování důvodů žádosti o azyl u nezletilých žadatelek vedl k tomu, že nebyly řádně zjištěny jejich vlastní důvody, a to ani ve vztahu k naplnění azylových podmínek podle §12 zákona o azylu, ani ohledně nich nebyly zjišťovány skutečnosti, které by mohly být rozhodné při posouzení důvodů pro případné udělení azylu humanitárního podle §14 zákona o azylu. V důsledku toho nemohly být tyto důvody žalovaným ani soudem řádně váženy, což se pak mohlo projevit i ve vztahu k posouzení důvodů uvedených stěžovatelkou a). Z těchto důvodů Nejvyšší správní soud zrušil podle §110 odst. 1 s. ř. s. oba kasační stížností napadené rozsudky a věci vrátil krajskému soudu k dalšímu řízení, při němž je vázán právním názorem vysloveným Nejvyšším správním soudem v tomto rozhodnutí (§110 odst. 3 s. ř. s.). Vzhledem k tomu, že oba rozsudky krajského soudu byly zrušeny pro nepřezkoumatelnost spočívající v nedostatku důvodů rozhodnutí, nelze zkoumat věcnou správnost rozhodnutí žalovaného ani rozsudků krajského soudu z hlediska kasační stížností uplatněných námitek. V novém rozhodnutí rozhodne krajský soud o náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti ve smyslu §110 odst. 2 s. ř. s. Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 19. 1. 2005 JUDr. Miluše Došková předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:19.01.2005
Číslo jednací:2 Azs 272/2004
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zrušeno a vráceno
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2005:2.AZS.272.2004
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024