Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 01.06.2005, sp. zn. 3 Azs 142/2005 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2005:3.AZS.142.2005

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2005:3.AZS.142.2005
sp. zn. 3 Azs 142/2005 - 49 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Marie Součkové a soudců JUDr. Jaroslava Vlašína a JUDr. Milana Kamlacha v právní věci žalobce C. H. T., zastoupeného Mgr. Markem Sedlákem, advokátem se sídlem Příkop 8, Brno, proti žalovanému Ministerstvu vnitra, odbor azylové a migrační politiky, se sídlem Nad Štolou 3, pošt. schránka 21/OAM, Praha 7, o žalobě proti rozhodnutí žalovaného ze dne 12. 2. 2004, čj. OAM-1128/VL-10-P17-2003, vedené u Krajského soudu v Ústí nad Labem, pobočka v Liberci pod sp. zn. 59 Az 25/2004, o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Krajského soudu v Ústí nad Labem, pobočka v Liberci ze dne 31. 12. 2004, čj. 59 Az 25/2004 - 26, takto: I. Kasační stížnost se zamítá . II. Žalovanému se nepřiznává právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. Odůvodnění: Rozhodnutím žalovaného označeným v záhlaví tohoto rozhodnutí nebyl žalobci (dále též „stěžovatel“) udělen azyl v České republice podle §12, §13 odst. 1 a 2 a §14 zákona č. 325/1999 Sb., o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii ČR, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o azylu“); současně bylo vysloveno, že se na žalobce nevztahuje překážka vycestování podle §91 zákona o azylu. V odůvodnění žalovaný uvedl, že v průběhu řízení o udělení azylu bylo zjištěno, že žalobce přicestoval do České republiky hledat svou družku a dítě. V případě návratu do země původu se obává problémů s policií, neboť v roce 1991 přestal svévolně docházet do zaměstnání, protože mu nebyla po dobu tří měsíců vyplácena mzda. Dalším důvodem pro udělení azylu byla snaha žalobce o legalizaci pobytu na území České republiky. Žalovaný dospěl k závěru, že žalobce neuvedl žádné skutečnosti nasvědčující tomu, že by mohl být v zemi původu pronásledován z důvodů podle §12 zákona o azylu, neboť ekonomické problémy nejsou důvodem pro udělení azylu na území České republiky. Nepříznivá hospodářská situace ve Vietnamu postihuje podle žalovaného bez rozdílu značnou část obyvatelstva a nemůže být proto považována za pronásledování ve smyslu zákona o azylu. Žalovaný se dále vyjádřil k neudělení azylu podle §13 odst. 1 a 2 a §14 zákona o azylu a k neexistenci překážky vycestování podle §91 zákona o azylu. Rozsudkem Krajského soudu v Ústí nad Labem, pobočka v Liberci ze dne 31. 12. 2004, čj. 59 Az 25/2004 - 26, byla zamítnuta žaloba proti výše uvedenému rozhodnutí žalovaného. V odůvodnění se soud neztotožnil s obecně formulovanou námitkou žalobce, že žalovaný nesprávně posoudil skutkový stav věci, neboť žalovaný vycházel ze žádosti o udělení azylu a zejména z protokolu vedeného se žalobcem, všechny podklady byly vedeny ve správním spise a žalobce s nimi byl před vydáním rozhodnutí seznámen. Soud se dále vyjádřil k nenárokovosti institutu humanitárního azylu, jenž závisí na volné úvaze správního orgánu a soud rozhodnutí o humanitárním azylu přezkoumává pouze z hlediska dodržení příslušných procesních předpisů; takové námitky však žalobce proti rozhodnutí o neudělení humanitárního azylu neuplatnil. Soud uvedl, že rovněž rozhodnutí o neexistenci překážky vycestování bylo vydáno v souladu se zákonem. Soud závěrem podotkl, že institutu azylu nelze zneužívat k legalizaci pobytu cizince na území České republiky. Ze všech uvedených důvodů soud žalobu jako nedůvodnou zamítl. Ve včasné a ve lhůtě doplněné kasační stížnosti stěžovatel uvádí, že kasační stížnost podává z důvodu vad správního řízení, tedy z důvodu podle §103 odst. 1 písm. b) s. ř. s. Stěžovatel uvádí, že žalovaný porušil ustanovení §3 odst. 3, §3 odst. 4, §32 odst. 1, §46 a §47 odst. 3 spr. ř. Stěžovatel se dále cítí být zkrácen na svých právech v důsledku porušení §12 a §14 zákona o azylu. Stěžovatel uvedl, že během řízení před správním orgánem uvedl, že mu je v zemi původu odpíráno jedno ze základních lidských práv, a sice právo získávat prostředky pro své životní potřeby prací, neboť stěžovatel za odvedenou práci nedostával mzdu. Stěžovatel uvedl, že do České republiky přicestoval také hledat svou družku, s níž žil od roku 1982 a s níž má dítě. Stěžovatel dále vyslovil přesvědčení, že z důvodu své osobní situace v zemi původu splňuje podmínky pro udělení humanitárního azylu podle §14 zákona o azylu. Proto je stěžovatel přesvědčen o splnění důvodů pro udělení azylu podle §12 i podle §14 zákona o azylu. Z uvedených důvodů stěžovatel navrhuje, aby rozsudek Krajského soudu v Ústí nad Labem, pobočka v Liberci ze dne 31. 12. 2004, čj. 59 Az 25/2004 - 26, byl zrušen a věc vrácena tomuto soudu k dalšímu řízení. Současně stěžovatel požádal soud o přiznání odkladného účinku kasační stížnosti. Žalovaný ve vyjádření popřel oprávněnost podané kasační stížnosti, neboť se domnívá, že jeho rozhodnutí i rozhodnutí krajského soudu byla vydána v souladu s právními předpisy. Žalovaný odkázal na správní spis, zejména na výpovědi žalobce v průběhu správního řízení. K námitkám stěžovatele ohledně neudělení azylu podle §14 zákona o azylu žalovaný odkázal na rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ve věcech sp. zn. 2 Azs 65/2003 a sp. zn. 3 Azs 12/2003. Žalovaný navrhl zamítnutí kasační stížnosti a nepřiznání odkladného účinku. Kasační stížnost je podle §102 a násl. s. ř. s. přípustná a stěžovatel v ní namítá důvody odpovídající §103 odst. 1 písm. a) a b) s. ř. s.; rozsahem a důvody kasační stížnosti je Nejvyšší správní soud podle §109 odst. 2 a 3 s. ř. s. vázán. Nejvyšší správní soud přitom neshledal vady podle §109 odst. 3 s. ř. s., k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti. Kasační stížnost není důvodná. Prvním důvodem podané kasační stížnosti je důvod uvedený v §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s. Tento důvod kasační stížnosti stěžovatel sice výslovně v kasační stížnosti neuvedl, avšak z obsahu jeho podání vyplývá, že kasační stížností je namítána rovněž nezákonnost rozhodnutí krajského soudu, který shledal zákonným rozhodnutí žalovaného o neudělení azylu žalobci. Nesprávné posouzení právní otázky spočívá v tom, že je na správně zjištěný skutkový stav aplikován nesprávný právní závěr, popřípadě je aplikován správný právní názor, který je však nesprávně vyložen. Nejvyšší správní soud taková pochybení v napadeném rozhodnutí Krajského soudu v Ústí nad Labem, pobočka v Liberci neshledal. Stěžovatel je přesvědčen o tom, že splnil podmínky pro udělení azylu podle §12 zákona o azylu i pro udělení azylu podle §14 zákona o azylu. V této námitce Nejvyšší správní soud v souladu se svou konstantní judikaturou (např. rozhodnutí ze dne 15. 10. 2003, sp. zn. 3 Azs 12/2003) i v souladu s judikaturou Ústavního soudu (usnesení ze dne 11. 11. 2002, sp. zn. IV. ÚS 532/02) však konstatuje, že udělení azylu z humanitárních důvodů je na volné úvaze příslušného správního orgánu a rozhodnutí o něm přezkoumává soud pouze v omezeném rozsahu. Soudu nepřísluší přezkoumávat, zda zde byly humanitární důvody či nikoli, to je skutečně věcí diskrečního oprávnění správního orgánu; soud rozhodnutí o humanitárním azylu přezkoumává pouze z hlediska dodržení příslušných procesních předpisů. Protože žalovaný řádně zjistil a posoudil jak osobní situaci stěžovatele, tak i stav v jeho zemi, pokud z nich sám nevyvodil důvody pro udělení humanitárního azylu, je takové rozhodnutí v jeho pravomoci, zejména, když stěžovatel ve správním řízení ani žádné důvody hodné zvláštního zřetele pro udělení humanitárního azylu sám neuváděl. Nejvyšší správní soud dále konstatuje, že žalovaný i krajský soud se přesvědčivě vypořádaly se závěrem, že důvody tvrzené žalobcem nenaplňovaly znaky pronásledování ve smyslu §12 zákona o azylu; v podrobnostech Nejvyšší správní soud odkazuje na obě zmiňovaná rozhodnutí, s nimiž se ztotožnil. Důvod kasační stížnosti podle §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s. tedy není dán. Kasační stížnost byla dále podána z důvodu vymezeného v §103 odst. 1 písm. b) s. ř. s. Podle tohoto ustanovení lze kasační stížnost podat z důvodu tvrzené vady řízení spočívající v tom, že skutková podstata, z níž správní orgán v napadeném rozhodnutí vycházel, nemá oporu ve spisech nebo je s nimi v rozporu, nebo že při jejím zjišťování byl porušen zákon v ustanoveních o řízení před správním orgánem takovým způsobem, že to mohlo ovlivnit zákonnost a pro tuto důvodně vytýkanou vadu soud, který ve věci rozhodoval, měl napadené rozhodnutí správního orgánu zrušit. V souzené věci je však zřejmé, že žalovaný rozhodl na základě skutečností obsažených ve správním spise. V této námitce Nejvyšší správní soud ve shodě s názorem krajského soudu sděluje, že skutkový závěr žalovaného byl učiněn zcela v souladu s podklady a tyto skutečnosti vyplývají z tvrzení žalobce v průběhu správního řízení o udělení azylu. Žalovaný správní orgán měl pro rozhodnutí dostatek podkladů, se kterými měl žalobce možnost se seznámit a vyjádřit se k nim a rozhodnutí žalovaného vycházelo ze spolehlivě zjištěného skutkového stavu a jako takové bylo žalovaným správním orgánem řádně odůvodněno, když bylo uvedeno, které skutečnosti byly podkladem rozhodnutí, jakými úvahami byl žalovaný veden při hodnocení důkazů a při použití právních předpisů, na základě nichž rozhodoval, tedy v souladu s ustanovením §47 odst. 3 spr. ř. Nejvyšší správní soud tedy dospěl k závěru, že důvod kasační stížnosti uvedený v §103 odst. 1 písm. b) s. ř. s. není dán. Nejvyšší správní soud proto kasační stížnost jako nedůvodnou zamítl (§110 odst. 1 s. ř. s.). Za této procesní situace, kdy Nejvyšší správní soud o kasační stížnosti rozhodl neprodleně po jejím obdržení a po nezbytném poučení účastníků řízení o složení senátu, se z důvodu nadbytečnosti již samostatně nezabýval návrhem na přiznání odkladného účinku kasační stížnosti. O nákladech řízení o kasační stížnosti rozhodl soud podle §60 odst. 1 a 7 s. ř. s., neboť neúspěšnému žalobci náhrada nákladů řízení nepřísluší a žalovanému v souvislosti s řízením o kasační stížnosti žalobce žádné náklady nad rámec jeho úřední činnosti nevznikly. Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 1. června 2005 JUDr. Marie Součková předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:01.06.2005
Číslo jednací:3 Azs 142/2005
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra ČR, OAM
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2005:3.AZS.142.2005
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024