Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 13.01.2005, sp. zn. 3 Azs 424/2004 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2005:3.AZS.424.2004

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2005:3.AZS.424.2004
sp. zn. 3 Azs 424/2004 - 43 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Marie Součkové a soudců JUDr. Jaroslava Vlašína a JUDr. Milana Kamlacha v právní věci žalobce D. N. D., zastoupeného Mgr. Darinou Kučerovou, advokátkou se sídlem Masarykovo náměstí 193/20, Děčín, proti žalovanému Ministerstvu vnitra, odbor azylové a migrační politiky, se sídlem Nad Štolou 3, pošt. schránka 21/OAM, Praha 7, o žalobě proti rozhodnutí žalovaného ze dne 1. 10. 2003, čj. OAM-1748/VL-08-P17-2003, vedené u Krajského soudu v Praze pod sp. zn. 46 Az 1011/2003, o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Krajského soudu v Praze ze dne 24. 8. 2004, čj. 46 Az 1011/2003 - 25, takto: I. Kasační stížnost se zamítá . II. Žalovanému se nepřiznává právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. Odůvodnění: Rozhodnutím žalovaného označeným v záhlaví tohoto rozhodnutí nebyl žalobci (dále též „stěžovatel“) udělen azyl v České republice z důvodů nesplnění podmínek uvedených v ustanoveních §12, §13 odst. 1 a 2 a §14 zákona č. 325/1999 Sb., o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii ČR, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o azylu“); současně bylo žalovaným rozhodnuto podle §28 zákona o azylu, že se na žalobce nevztahuje překážka vycestování ve smyslu §91 zákona o azylu. V odůvodnění žalovaný uvedl, že v průběhu řízení žalobce sdělil, že zemi původu opustil z důvodu nezaměstnanosti a o udělení azylu požádal se snahou legalizovat svůj pobyt na území České republiky. Žalovaný uvedl, že ekonomické důvody a snaha žadatele najít v České republice pracovní uplatnění nejsou důvody pro udělení azylu na území České republiky. Ani snaha o legalizaci pobytu nemůže být podle žalovaného důvodem pro udělení azylu, neboť právní úpravu pobytu cizinců na území České republiky obsahuje zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Rozsudkem Krajského soudu v Praze ze dne 24. 8. 2004, čj. 46 Az 1011/2003 - 25, byla zamítnuta žaloba proti tomuto rozhodnutí žalovaného. V odůvodnění rozsudku soud konstatoval, že žalobce v řízení o udělení azylu netvrdil žádný z důvodů podle §12 zákona o azylu a uvedl pouze ekonomické problémy v zemi původu, nezaměstnanost a snahu legalizovat pobyt na území České republiky. Soud se ztotožnil se závěrem žalovaného, že žalobce neuvedl žádnou skutečnost, z níž by bylo možné usuzovat, že byl v zemi původu pronásledován z důvodů politických či diskriminačních. Závěry žalovaného proto shledal soud zákonu odpovídajícími. Soud prvního stupně shledal zákonným rovněž rozhodnutí žalovaného o neudělení azylu podle §13 a §14 zákona o azylu a o neexistenci překážky vycestování podle §91 zákona o azylu. Proto soud žalobu jako nedůvodnou zamítl. Ve včas podané kasační stížnosti stěžovatel uvádí, že již v žádosti o udělení azylu tvrdil skutečnosti svědčící pro to, že by mohl být pronásledován za uplatňování politických práv a svobod, popř. že má odůvodněný strach z pronásledování z důvodu rasy, náboženství, národnosti nebo pro zastávání určitých politických názorů ve státě, jehož občanství má. Konkrétně stěžovatel uvedl, že ve Vietnamu obecně nejsou dodržována lidská práva a proto se obává návratu do vlasti. Ekonomické potíže stěžovatel připustil, avšak neoznačil je za hlavní důvod pro udělení azylu a proto se nemůže ztotožnit s názorem soudu, že o azyl žádá pouze z ekonomických důvodů a z důvodů snahy o legalizaci pobytu na území České republiky. Stěžovatel závěrem doplnil, že kasační stížnost podává z důvodu nezákonnosti a také z důvodu vad řízení před správním orgánem, neboť skutková postata, z níž žalovaný vycházel, nemá oporu ve spisech, pročež měl soud prvního stupně napadené rozhodnutí zrušit; uvádí tedy důvody kasační stížnosti podle §103 odst. 1 písm. a) a b) s. ř. s. Stěžovatel navrhuje zrušení rozsudku Krajského soudu v Praze a vrácení věci tomuto soudu k dalšímu řízení. Současně stěžovatel požádal soud o přiznání odkladného účinku kasační stížnosti. Žalovaný ve vyjádření ke kasační stížnosti popřel oprávněnost jejího podání a uvedl, že skutečnosti tvrzené stěžovatelem v kasační stížnosti nebyly zmíněny v průběhu řízení o udělení azylu. V řízení o udělení azylu žalovaný nedospěl k závěru, že by byla zásadním způsobem porušena základní lidská práva stěžovatele ze strany státních orgánů ve Vietnamu, neboť stěžovatel žádal o udělení azylu z ekonomických důvodů z důvodu nezaměstnanosti v zemi původu. Žalovaný se domnívá, že jeho rozhodnutí i rozhodnutí soudu prvního stupně byla vydána v souladu se zákonem a proto navrhuje zamítnutí kasační stížnosti a nepřiznání odkladného účinku. Kasační stížnost je podle §102 a násl. s. ř. s. přípustná a stěžovatel v ní namítá důvody odpovídající ustanovením §103 odst. 1 písm. a) a b) s. ř. s.; rozsahem a důvody kasační stížnosti je Nejvyšší správní soud podle §109 odst. 2 a 3 s. ř. s. vázán. Nejvyšší správní soud přitom neshledal vady podle §109 odst. 3 s. ř. s., k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti. Kasační stížnost není důvodná. Prvním důvodem podané kasační stížnosti je důvod uvedený v ustanovení §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s. Nesprávné posouzení právní otázky spočívá v tom, že je na správně zjištěný skutkový stav aplikován nesprávný právní závěr, popřípadě je aplikován správný právní názor, který je však nesprávně vyložen. Nejvyšší správní soud taková pochybení v napadeném rozhodnutí Krajského soudu v Praze neshledal. Stěžovatel je přesvědčen o tom, že splnil podmínky pro udělení azylu podle ustanovení §12 zákona o azylu. Nejvyšší správní soud však konstatuje, že tvrzení žalobce v kasační stížnosti o pronásledování v zemi původu pro uplatňování politických práv a pro diskriminaci neodpovídají jeho tvrzením v průběhu řízení o udělení azylu, kde stěžovatel uváděl pouze ekonomické problémy, nemožnost sehnat zaměstnání a snahu o legalizaci pobytu; proto k nim Nejvyšší správní soud nepřihlédl. Tvrzení žalobce v průběhu řízení o udělení azylu posoudil žalovaný v souladu se zákonem a krajský soud se poté řádně vypořádal s tvrzenou nezákonností týkající se všech výroků rozhodnutí žalovaného; v podrobnostech Nejvyšší správní soud odkazuje na rozhodnutí krajského soudu, s nímž se ztotožnil. Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že důvod kasační stížnosti podle §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s. není dán. Kasační stížnost byla dále podána z důvodu vymezeného v ustanovení §103 odst. 1 písm. b) s. ř. s. Podle tohoto ustanovení lze kasační stížnost podat z důvodu tvrzené vady řízení spočívající v tom, že skutková podstata, z níž správní orgán v napadeném rozhodnutí vycházel, nemá oporu ve spisech nebo je s nimi v rozporu, nebo že při jejím zjišťování byl porušen zákon v ustanoveních o řízení před správním orgánem takovým způsobem, že to mohlo ovlivnit zákonnost a pro tuto důvodně vytýkanou vadu soud, který ve věci rozhodoval, napadené rozhodnutí správního orgánu měl zrušit. V souzené věci je však zřejmé, že žalovaný rozhodl na základě skutečností obsažených ve správním spise. K této námitce Nejvyšší správní soud sděluje, že skutkový závěr byl učiněn zcela v souladu s podklady a tyto skutečnosti vyplývají z tvrzení žalobce v průběhu řízení o udělení azylu. Nejvyšší správní soud tedy dospěl k závěru, že důvod kasační stížnosti uvedený v ustanovení §103 odst. 1 písm. b) s. ř. s. není dán. Nejvyšší správní soud proto kasační stížnost jako nedůvodnou zamítl (§110 odst. 1 s. ř. s.). Za této procesní situace, kdy Nejvyšší správní soud o kasační stížnosti rozhodl neprodleně po jejím obdržení a po nezbytném poučení účastníků řízení o složení senátu, se z důvodu nadbytečnosti již samostatně nezabýval návrhem na přiznání odkladného účinku kasační stížnosti. O nákladech řízení o kasační stížnosti rozhodl soud podle ustanovení §60 odst. 1 s. ř. s., neboť neúspěšnému žalobci náhrada nákladů řízení nepřísluší a žalovanému v souvislosti s řízením o kasační stížností žalobce žádné náklady nad rámec jeho úřední činnosti nevznikly. Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 13. ledna 2005 JUDr. Marie Součková předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:13.01.2005
Číslo jednací:3 Azs 424/2004
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra ČR, OAM
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2005:3.AZS.424.2004
Staženo pro jurilogie.cz:04.05.2024