Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 01.06.2005, sp. zn. 6 Azs 495/2004 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2005:6.AZS.495.2004

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2005:6.AZS.495.2004
sp. zn. 6 Azs 495/2004 - 54 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Milady Tomkové a soudců JUDr. Bohuslava Hnízdila a JUDr. Brigity Chrastilové v právní věci žalobce: K. L., zastoupen JUDr. Petrem Práglem, advokátem, se sídlem Dlouhá 5, Ústí nad Labem, proti žalovanému: Ministerstvo vnitra, se sídlem Nad Štolou 3, Praha 7, v řízení o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Krajského soudu v Ústí nad Labem č. j. 14 Az 128/2003 - 23 ze dne 12. 1. 2004, takto: I. Kasační stížnost se odmítá. II. Žádný z účastníků řízení ne má právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. III. Ustanovenému zástupci žalobce, advokátovi JUDr. Petru Práglovi, se urču je odměna za zastupování ve výši 2150 Kč. Odměna je splatná do 60 dnů od právní moci tohoto rozhodnutí z účtu Nejvyššího správního soudu. Odůvodnění: Žalobce (dále jen „stěžovatel“) podal kasační stížnost proti rozsudku Krajského soudu v Ústí nad Labem č. j. 14 Az 128/2003 - 23 ze dne 12. 1. 2004, kterým byla zamítnuta jeho žaloba proti rozhodnutí žalovaného č. j. OAM - 3705/VL - 10 - C10 - 2002 ze dne 17. 4. 2003, kterým stěžovateli nebyl udělen azyl. Stěžovatel v kasační stížnosti uvedl, že napadá v celém rozsahu rozhodnutí správního orgánu (tedy žalovaného) a namítá porušení §3 odst. 4, §32 odst. 1 a odst. 4 a §46 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správního řádu), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), přitom svá tvrzení odůvodňoval poukazem na situaci v zemi svého původu, kde je ohrožen na životě a nemá se kam obrátit, a dovodil splnění podmínek pro udělení azylu z humanitárních důvodů. Požádal rovněž o přiznání odkladného účinku kasační stížnosti a navrhl napadený rozsudek krajského soudu zrušit a věc mu vrátit k dalšímu řízení. Krajský soud v Ústí nad Labem v rámci svého postupu podle §108 odst. 1 zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní (dále jens. ř. s.“), stěžovatele po ustanovení zástupce dne 29. 6. 2004 usnesením č. j. 14 Az 128/2003 - 43 vyzval, aby doplnil kasační stížnost tak, že uvede kasační důvody podle §103 odst. 1 s. ř. s. Na tuto výzvu stěžovatel reagoval tak, že odkázal na své předchozí podání ze dne 14. 2. 2004, jímž byla kasační stížnost, s tím, že kasační stížnost opírá o důvody podle §103 odst. 1 písm. a), b) a d) s. ř. s. Kromě kasační stížnosti a této stěžovatelovy reakce bylo ještě krajskému soudu doručeno stěžovatelovo podání ze dne 8. 6. 2004, v němž ke kasační stížnosti doplnil, že neví, kdy mu bylo napadené rozhodnutí krajského soudu doručeno, že od podání kasační stížnosti nedošlo k žádným změnám a nemá, čím by ji doplnil. Nejvyšší správní soud se nejprve zabýval tím, zda lze kasační stížnost meritorně projednat, a posuzoval tedy, zda kasační stížnost splňuje předepsané náležitosti a zda je přípustná. Kasační stížnost lze podat toliko z kasačních důvodů podávaných z §103 odst. 1 písm. a) až e) s. ř. s. Kasační stížnost je přitom opravným prostředkem směřujícím proti rozhodnutí krajského soudu, proti němuž směřuje, nikoli dalším stupněm soudní ochrany, v němž lze brojit proti rozhodnutí správního orgánu. To ostatně vyplývá zřetelně z formulace kasačních důvodů, pro které lze výlučně kasační stížnost podat. Je-li kasační stížnost podána z jiných důvodů, je nepřípustná (§104 odst. 4 s. ř. s.). Neobsahuje-li žádný kasační důvod, soud postupuje podle §106 odst. 1 a §37 odst. 5 s. ř. s. za použití §120 s. ř. s. a stěžovatele vyzve k doplnění kasační stížnosti. To ostatně učinil i krajský soud v rámci svého postupu podle §108 odst. 1 s. ř. s., neboť z obsahu kasační stížnosti vyplynulo, že stěžovatel nebrojí kasační stížností proti postupu krajského soudu, tedy nic mu nevytýká, žádný jeho závěr nenapadá, ale proti postupu žalovaného, který již napadl právě u krajského soudu. Lze-li tedy kasační stížnost podat toliko z důvodu nezákonnosti spočívající v nesprávném posouzení právní otázky soudem (§103 odst. 1 písm. a/ s. ř. s.), vad řízení podle §103 odst. 1 písm. b) s. ř. s., zmatečnosti řízení před soudem (§103 odst. 1 písm. c/ s. ř. s.), nepřezkoumatelnosti podle §103 odst. 1 písm. d) s. ř. s. či nezákonnosti v případech, je-li návrh odmítnut nebo řízení zastaveno (§103 odst. 1 písm. e/ s. ř. s.), pak z obsahu kasační stížnosti žádný z takto taxativním způsobem stanovených kasačních důvodů dovodit nelze. Stěžovatelova argumentace ohledně pochybení žalovaného žádný ze shora uvedených kasačních důvodů ani při nejvyšší míře příznivosti posouzení obsahu kasační stížnosti nepředstavuje. Ani z formálního odkazu na §103 odst. 1 písm. a), b) a d) s. ř. s. v doplnění kasační stížnosti i přes zohlednění kontextu obsahu samotné kasační stížnosti žádný z těchto kasačních důvodů nevyplynul. Vady řízení před žalovaným, na nichž kasační stížnost jedině stojí, by mohly být v kasační stížnosti obsaženy pouze do té míry, pokud by stěžovatel uplatnil kasační důvod podle §103 odst. 1 písm. b) s. ř. s., tj. podával-li by kasační stížnost z důvodu vad řízení před krajským soudem a tvrdil -li by, že krajský soud měl z konkrétních důvodů, které by však stěžovatel musel namítat, pro důvodně vytýkané vady řízení před žalovaným jeho rozhodnutí zrušit, avšak neučinil tak. Takový směr stěžovatelových tvrzení však z obsahu kasační stížnosti ani po jejím doplnění, i přes maximální možnou snahu Nejvyššího správního soudu v tomto směru, dovozovat nelze. Ze shora uvedeného tedy nezbývá než uzavřít, že v kasační stížnosti nebyly obsaženy důvody, ze kterých bylo napadeno rozhodnutí krajského soudu. Tyto důvody nebyly doplněny ani k výzvě soudu podle §106 odst. 1 s. ř. s. a §37 odst. 5 s. ř. s. za použití §120 s. ř. s., ač byl stěžovatel o důsledcích takového nedoplnění poučen. Nejvyšší správní soud tedy kasační stížnost podle §37 odst. 5 s. ř. s. za použití §120 s. ř. s. odmítl. Podle §60 odst. 3 s. ř. s. ve spojení s §120 s. ř. s. nemá při odmítnutí žádný z účastníků právo na náhradu nákladů řízení. Pokud jde o odměnu ustanoveného zástupce, Nejvyšší správní soud přiznal ustanovenému zástupci odměnu za dva úkony právní pomoci - první poradu se stěžovatele m včetně převzetí a přípravy zastoupení podle §11 odst. 1 písm. b) vyhlášky č. 177/1996 Sb., advokátního tarifu, a písemné podání soudu podle §11 odst. 1 písm. d) téže vyhlášky, aniž by hodnotil jeho věcnou a formální úroveň, společně se dvěma režijními paušály podle §13 téže vyhlášky. K vyplacení odměny stanovil soud přiměřenou lhůtu. Poučení: Proti tomuto usnesení ne js ou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 1. června 2005 JUDr. Milada Tomková předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:01.06.2005
Číslo jednací:6 Azs 495/2004
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
odmítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra, odbor azylové a migrační politiky
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2005:6.AZS.495.2004
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024