Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 09.03.2005, sp. zn. 7 Azs 336/2004 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2005:7.AZS.336.2004

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2005:7.AZS.336.2004
sp. zn. 7 Azs 336/2004 - 35 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Elišky Cihlářové a soudců JUDr. Radana Malíka a JUDr. Jiřího Vyvadila v právní věci stěžovatelky Ch. O., zastoupené Michalem Benčokem, advokátem se sídlem v Praze 1, Václavské nám. 17, za účasti Ministerstva vnitra, se sídlem v Praze 7, Nad Štolou 3, v řízení o kasační stížnosti podané proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 27. 10. 2004, č. j. 63 Az 127/2004 - 17, takto: I. Kasační stížnost se odmítá . II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení. Odůvodnění: Rozsudkem Krajského soudu v Ostravě ze dne 27. 10. 2004, č. j. 63 Az 127/2004 – 17, byla zamítnuta žaloba stěžovatelky proti rozhodnutí Ministerstva vnitra (dále jen „ministerstvo“) ze dne 9. 6. 2004, č. j. OAM-2012/VL-10-19-2004, jímž byla zamítnuta její žádost o udělení azylu jako zjevně nedůvodná podle §16 odst. 1 písm. g.) zákona č. 325/1999 Sb., o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o azylu“). V kasační stížnosti podané v zákonné lhůtě stěžovatelka uvedla, že ji podává z důvodů uvedených v §103 odst. 1 písm. a) a b) s. ř. s. Namítala, že v průběhu řízení nebyl zjištěn úplně a správně přesný stav věci, důkazy, které si soud opatřil byly neúplné a zakládaly se fakticky jen na dokladech obsažených ve správním spisu. Ministerstvo nezjistilo přesně a úplně skutkový stav věci před vydáním rozhodnutí, čímž porušilo povinnost, kterou mu ukládá §3 odst. 4, §32 odst. 1 a §46 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“) a v důsledku toho i nesprávně posoudilo žádost o udělení azylu. Dále důkazy, které si ministerstvo opatřilo pro rozhodnutí nebyly úplné, čímž porušilo §32 odst. 1 a §34 odst. 1 správního řádu, a nedostatečně objasnilo důvody, které ho vedly k vydání rozhodnutí, čímž porušilo §47 odst. 3 správního řádu. Tvrdila, že napadené rozhodnutí vycházelo z nesprávného právního výkladu §12 zákona o azylu. Krajský soud nedostatečně přihlédl zejména k soustavnému porušování lidských práv v Mongolsku a k vysokému stupni korupce v tamním policejním sboru. Domnívá se, že splňuje podmínky pro udělení azylu podle §12 písm. b) zákona o azylu, jelikož má odůvodněné obavy o svůj život, a to ze strany bývalého manžela a jeho tzv. kamarádů, kteří jsou příslušníky mafijních struktur a kteří ji mohou ohrozit na životě. Mocenské orgány Mongolska se nevěnují svým úkolům a vláda není schopna zajistit ochranu občanů před neobyčejně vysokým stupněm kriminality. Situaci na území Mongolska nelze brát jako stabilizovanou a z tohoto důvodu nemohl soud posoudit správně skutkové a právní otázky, které pro své rozhodnutí potřeboval. Nesprávnost postupu krajského soudu spatřuje v nesprávnosti posuzování bezpečnostní situace na území Mongolska. Dále tvrdila, že napadené rozhodnutí vycházelo z nesprávného právního výkladu §91 zákona o azylu, kdy nebylo dostatečně přihlédnuto k odst. 1 písm. a) tohoto ustanovení. Krajský soud se touto otázkou vůbec nezabýval a jeho rozhodnutí je proto nepřezkoumatelné pro nedostatečné odůvodnění. Z těchto důvodů se domáhala zrušení napadeného rozsudku a přiznání kasační stížnosti odkladného účinku. Nejvyšší správní soud se kasační stížností musel zabývat nejprve z hlediska její přípustnosti, neboť pouze přípustná kasační stížnost může být soudem meritorně projednána. Podle §104 odst. 4 s. ř. s. není kasační stížnost přípustná, opírá-li se jen o jiné důvody, než které jsou uvedeny v §103, nebo o důvody, které stěžovatel neuplatnil v řízení před soudem, jehož rozhodnutí má být přezkoumáno, ač tak učinit mohl. Podle §109 odst. 4 s. ř. s. ke skutečnostem, které stěžovatel uplatnil poté, kdy bylo vydáno napadené rozhodnutí, Nejvyšší správní soud nepřihlíží. Z citovaných ustanovení vyplývá, že §104 odst. 4 s. ř. s. in fine brání tomu, aby stěžovatelka v kasační stížnosti uplatňovala jiné právní důvody, než které uplatnila v řízení před soudem, jehož rozhodnutí má být přezkoumáváno, ač tak učinit mohla, a §109 odst. 4 s. ř. s. brání tomu, aby poté, co bylo vydáno přezkoumávané rozhodnutí, uplatňovala skutkové novoty. K takto uplatněným novým skutečnostem Nejvyšší správní soud při svém rozhodování nepřihlíží. Přitom je třeba zdůraznit, že nepřípustnost kasačních důvodů neuplatněných v řízení před soudem a nemožnost uplatňování skutkových novot je třeba vztáhnout k důvodům a skutečnostem uplatněným v žalobě, resp. ve lhůtě uvedené v §72 odst. 1 s. ř. s. Porovnáním obsahu žaloby a kasační stížnosti Nejvyšší správní soud zjistil, že skutečnosti uvedené v kasační stížnosti jsou nové a důvody, v ní obsažené stěžovatelka neuplatnila v řízení před krajským soudem. Zatímco v žalobě stěžovatelka uváděla jinou skutečnost, když k obecně formulovaným citacím jednotlivých ustanovení zákona č. 71/1967 Sb., ve znění pozdějších předpisů, nelze přihlížet, tj. odkázala na obsah správního spisu kde uváděla, že opustila vlast z ekonomických důvodů, utekla před svým bývalým manželem, který jí vyhrožoval smrtí, a žádostí o azyl si chce legalizovat pobyt na území České republiky, v kasační stížnosti uvedla, že byla nucena opustit zemi původu z důvodu, že měla odůvodněné obavy o svůj život ze strany bývalého manžela a jeho přátel, kteří jsou členy mafiánských struktur a z důvodu vysoké kriminality, soustavného porušování lidských práv a vysokému stupni korupce v tamním policejním sboru (nové skutečnosti), a dále uváděla nové důvody v žalobě neuplatněné, tj. že napadená rozhodnutí vycházela z nesprávného právního výkladu §12 a §91 zákona o azylu. Nejvyšší správní soud proto k uvedeným novým skutečnostem a dříve v řízení před soudem neuplatněným důvodům nepřihlédl. Proto z důvodu výše uvedeného kasační stížnost jako nepřípustnou podle ustanovení §46 odst. 1 písm. d) ve spojení s §120 s. ř. s. odmítl, neboť se opírá jen o důvody, které stěžovatelka neuplatnila v řízení před soudem, jehož rozhodnutí má být přezkoumáno, ač tak učinit mohla. Výrok o náhradě nákladů řízení se opírá o ustanovení §60 odst. 3 ve spojení s §120 s. ř. s., podle kterého žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení, byla-li kasační stížnost odmítnuta. Poučení: Proti tomuto usnesení nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 9. března 2005 JUDr. Eliška Cihlářová předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:09.03.2005
Číslo jednací:7 Azs 336/2004
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
odmítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2005:7.AZS.336.2004
Staženo pro jurilogie.cz:04.05.2024