Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 01.11.2006, sp. zn. 1 Afs 44/2006 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2006:1.AFS.44.2006

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2006:1.AFS.44.2006
sp. zn. 1 Afs 44/2006 - 77 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Josefa Baxy a soudkyň JUDr. Lenky Kaniové a JUDr. Marie Žiškové v právní věci žalobce B. s. r. o., zastoupeného JUDr. Jiřím Kudějem, advokátem se sídlem Praha 6, Šlikova 20, proti žalovanému Finančnímu ředitelství pro hlavní město Prahu, se sídlem Praha 1, Štěpánská 28, o žalobě proti rozhodnutí žalovaného ze dne 29. 9. 2004, č. j. FŘ-2975/13/04, v řízení o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 15. 11. 2005, č. j. 10 Ca 12/2005–40, takto: I. Kasační stížnost se odmítá . II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. Odůvodnění: Rozhodnutím ze dne 29. 9. 2004, č. j. FŘ-2975/13/04, žalovaný zamítl žalobcovo odvolání proti rozhodnutí Finančního úřadu pro Prahu 6 ze dne 15. 12. 2003, č. j. 286634/03/006513/6251 – dodatečnému platebnímu výměru na daň z přidané hodnoty za zdaňovací období srpen 2000. Tímto rozhodnutím správce daně žalobci dodatečně vyměřil daň z přidané hodnoty ve výši 475 145 Kč. Žalobce rozhodnutí žalovaného napadl žalobou, kterou Městský soud v Praze zamítl podle §78 odst. 7 s. ř. s. rozsudkem ze dne 15. 11. 2005. Proti tomuto rozsudku podal žalobce (dále též „stěžovatel“) včas kasační stížnost založenou na důvodech dle §103 odst. 1 písm. a) a b) s. ř. s. – namítl totiž, že soud v předcházejícím řízení nesprávně posoudil právní otázku a současně skutková podstata, z níž správní orgán v napadeném rozhodnutí vycházel, nemá oporu ve spisech, takže soud měl napadené rozhodnutí zrušit. Dále uvedl, že městský soud v dané věci považoval za podstatná taková zjištění správního orgánu, jež nebyla předmětem daňového řízení. Šlo především o vlastní šetření správce daně vedoucí k jeho tvrzení, že žalobce se účastnil tzv. „řetězového obchodu“ a k následnému závěru, že tato účast byla skutečným důvodem pro zamítnutí jeho odvolání proti dodatečnému platebnímu výměru. Soud v této souvislosti ani v nejmenším nepřihlédl k žalobcově argumentaci, jíž namítal porušení základních zásad daňového řízení správcem daně I. stupně i žalovaným. Přitom tvrzení žalov aného neměla oporu ve spisech a byla pouhou konstrukcí bez konkrétní relevance. Dodal, že konkrétní argumentaci k výše uvedeným tvrzením doplní jak po skutkové, tak i právní stránce, dodatečně. Navrhl, aby Nejvyšší správní soud zrušil napadený rozsudek krajského soudu a věc mu vrátil k dalšímu řízení. Usnesením ze dne 25. 8. 2006 byl stěžovatel vyzván, aby ve lhůtě jednoho měsíce ode dne doručení tohoto usnesení doplnil kasační stížnost tak, aby uvedl v jakém rozsahu a z jakých důvodů je rozhodnutí napadáno. Stěžovatel byl poučen o tom, že nebude -li kasační stížnost ve stanovené lhůtě doplněna, bude kasační stížnost odmítnuta. Stěžovatelovu advokátovi bylo usnesení řádně doručeno (§42 odst. 2 s. ř. s.) dne 30. 8. 2006. Ve stanovené lhůtě však vady podání odstraněny nebyly. Takovou kasační stížnost nelze věcně projednat a Nejvyšší správní soud ji proto odmítl. Kasační stížnost je mimořádným opravným prostředkem proti pravomocnému rozhodnutí krajského soudu ve správním soudnictví, jímž se účastník řízení, z něhož toto rozhodnutí vzešlo, nebo osoba zúčastněná na řízení domáhá zrušení soudního rozhodnutí. Náležitosti kasační stížnosti jsou stanoveny v §106 odst. 1 s. ř. s., pokud je podání nemá, musí být podle odstavce 3 téhož ustanovení doplněny ve lhůtě jednoho měsíce od doručení usnesení vyzývajícího k odstranění vad. Předmětná kasační stížnost neobsahovala dostatečně určitá tvrzení, z jakých důvodů stěžovatel rozsudek napadá. Přičemž kasační stížnost lze podat jen z důvodů výslovně uvedených v §103 s. ř. s. Důvody uvedenými v kasační stížnosti je Nejvyšší správní soud vázán (§109 odst. 3 s. ř. s.). Kasační stížnost tedy vždy musí obsahovat konkrétní, tj. ve vztahu ke stěžovateli a k projednávané věci individualizovaná, tvrzení nezákonnosti napadeného rozhodnutí, a to po skutkové i právní stránce. Požadavek na uplatnění některého z důvodů taxativně vypočtených v §103 odst. 1 s. ř. s. je přitom třeba vykládat v souladu se zásadou, že procesní právní úkon účastníka řízení (zde: kasační stížnost) se posuzuje podle jeho obsahu. Ze znění kasační stížnosti však musí být seznatelné důvody, které odpovídají zákonným kasačním důvodům. V daném případě stěžovatel jako důvody pro podání kasační stížnosti pouze citoval §103 odst. 1 písm. a) a část písm. b) s. ř. s. a obecně konstatoval, že městský soud ve věci považoval za podstatná zjištění správního orgánu, jež nebyla předmětem daňového řízení, a to především vlastní šetření správce daně o stěžovatelově účasti na tzv. „řetězovém obchodu“, přičemž tato účast byla skutečným důvodem na zamítnutí odvolání proti dodatečnému platebnímu výměru. Tvrzení žalovaného neměla dle stěžovatele oporu ve spisech, soud pak v této souvislosti nepřihlédl k jeho námitkám ohledně porušení zásad daňového řízení. Taková kasační stížnost však obsahově neobstojí. Z uvedených tvrzení i s ohledem na složitost předmětu řízení před městským soudem a obsáhlé odůvodnění napadeného rozsudku zejména není zřejmé, jaké konkrétní vady v úsudku či v řízení se měl soud dopustit či k jaké konkrétní v žalobě vytýkané vadě správního řízení měl soud napadené rozhodnutí žalovaného zrušit, a z čeho stěžovatel své závěry dovozuje. Chybí též stěžovatelův právní náhled na to, proč se má jednat o nezákonnosti. Obecně namítané vady nemůže ani Nejvyšší správní soud namísto stěžovatel e sám aktivně vyhledávat, protože vymezení rozsahu kasační stížnosti a specifikace jejích důvodů leží na stěžovateli v důsledku dispoziční zásady, která ovládá řízení o kasační stížnosti. Předmětná tvrzení jsou tak stižena nemožností jejich přezkoumání kasačním soudem. Ostatně, stěžovatel si byl obecnosti uplatněných stížních důvodů a z toho vyplývající neprojednatelnosti kasační stížnosti sám vědom, když v jejím závěru konstatoval, že konkrétní argumentaci k uvedeným tvrzením doplní po skutkové i právní stránce dodatečně. Stěžovatelovo podání tedy zákonné náležitosti neobsahovalo, městský soud ho proto vyzval k odstranění vad a stanovil k tomu lhůtu odpovídající zákonu. Neodstranění vad podání (chybějící kasační důvody) brání věcnému vyřízení kasační stížnosti a v řízení nelze pro tento nedostatek pokračovat. Z těchto důvodů Nejvyšší správní soud kasační stížnost podle §37 odst. 5 za použití §120 s. ř. s. odmítl. O náhradě nákladů řízení soud rozhodl v souladu s §60 odst. 3 ve spojení s §120 s. ř. s., podle nichž nemá žádný z účastníků právo na náhradu nákladů řízení, byla -li kasační stížnost odmítnuta. O vrácení zaplaceného soudního poplatku je příslušný rozhodnout Městský soud v Praze, jehož příslušnost v této věci je dána ustanovením §3 odst. 4 zákona č. 549/1991 Sb., o soudních poplatcích, podle něhož ve věcech poplatků za řízení o kasační stížnosti rozhoduje krajský soud. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 1. listopadu 2006 JUDr. Josef Baxa předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:01.11.2006
Číslo jednací:1 Afs 44/2006
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
odmítnuto
Účastníci řízení:BIOTRADE, spol. s r. o.
Finanční ředitelství pro hl. město Prahu
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2006:1.AFS.44.2006
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024