Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 21.03.2006, sp. zn. 2 Afs 117/2005 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2006:2.AFS.117.2005

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2006:2.AFS.117.2005
sp. zn. 2 Afs 117/2005 - 41 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Miluše Doškové a soudců JUDr. Vojtěcha Šimíčka a JUDr. Karla Šimky v právní věci žalobce: P. H. a. s., zastoupeného JUDr. Dagmar Zadákovou, advokátkou se sídlem Praha 10, Strašnická 783/1, žalovanému: Ministerstvo spravedlnosti, se sídlem Praha 2, Vyšehradská 16, v řízení o kasační stížnosti žalobce proti usnesení Městského soudu v Praze ze dne 21. 9. 2004, č. j. 9 Ca 186/2004 - 12, takto: I. Kasační stížnost se zamítá . II. Žalovanému se nepřiznává právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. Odůvodnění: Kasační stížností podanou v zákonné lhůtě se žalobce jako stěžovatel domáhá zrušení shora označeného usnesení městského soudu, jímž byla odmítnuta jeho žaloba proti rozhodnutí žalovaného ze dne 14. 4. 2004, č. j. 35/04-OIM-M, kterým bylo podle §50 odst. 6 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků (dále jen daňový řád) zamítnuto jeho odvolání proti usnesení Městského soudu v Praze ze dne 8. 12. 2003, č. j. Spr. 3128/03-22 o nepovolení zaplacení daňového nedoplatku ve splátkách. Městský soud v napadeném usnesení dospěl k závěru, že rozhodnutí o posečkání daně vydané podle §60 odst. 1 daňového řádu není rozhodnutím ve smyslu §65 odst. 1 s. ř. s., neboť se jím nezakládají, nemění, neruší, ani závazně neurčují práva nebo povinnosti. Za nerozhodné označil, že se jedná o rozhodnutí po formální stránce, neboť jde o případ výluky ze soudního přezkumu podle §70 písm. a) s. ř. s. Poukázal přitom na rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 25. 11. 2003, č. j. 3 Afs 10/2003 - 4. Žalobu z těchto důvodů podle §46 odst. 1 písm. d) s. ř. s. odmítl jako nepřípustnou. Stěžovatel v kasační stížnosti namítá nezákonnost napadeného rozsudku a zkrácení práv ve smyslu §65 s. ř. s. v důsledku porušení jeho práv v předcházejícím řízení úkonem správního orgánu. Poukazuje na kasační důvody uvedené v §103 odst. 1 písm. a), b) a e) s. ř. s. Usnesením městského soudu v Praze ze dne 8. 12. 2003, č. j. 3128/03-22 byla zamítnuta stěžovatelova žádost o zaplacení daňového nedoplatku ve splátkách, přičemž byl stěžovatel nesprávně poučen o možnosti podat odvolání k Ministerstvu spravedlnosti. Stěžovatel se v souladu s poučením odvolal a Ministerstvo zřejmě po zjištění, že u správce daně jsou naplněny podmínky ust. §49 odst. 2 daňového řádu, vrátilo ve smyslu §50 odst. 3 daňového řádu věc správci daně k novému rozhodnutí. Správce daně totiž poté vydal další rozhodnutí, kterým s odvoláním na §60 odst. 7 daňového řádu zamítl odvolání jako nepřípustné. Stěžovatel se domnívá, že pokud byla věc správci daně vrácena k novému rozhodnutí, měl správce daně znovu rozhodnout ve věci samé. Pokud správce daně o žádosti stěžovatele o povolení splátek rozhodoval s vědomím, že proti jeho rozhodnutí je možné podat odvolání a nepředpokládal, že odvolání možné není, byl tím při rozhodování ovlivněn. I když stěžovatel jako daňový dlužník nemá na povolení splátek soudního poplatku nárok, je toho názoru, že uvedená vada řízení je natolik závažná, že mohla ovlivnit správní uvážení správce daně a způsobit jeho vybočení z mezí diskreční pravomoci. Stěžovatel také nesouhlasí s názorem žalovaného, že vada řízení byla odstraněna vydáním nového rozhodnutí správcem daně. Proto se stěžovatel domáhal žalobou zrušení všech v jeho věci vydaných rozhodnutí a přiznání odkladného účinku žaloby. Stěžovatel se domnívá, že napadená rozhodnutí jsou úkony, jimiž se zakládají, mění, ruší nebo závazně určují jeho práva a povinnosti. Pokud by totiž bylo vydáno vyhovující rozhodnutí, byla by změněna jeho povinnost uložená mu směnečným platebním rozkazem Městského soudu v Praze sp. zn. Sm 186/2001 potvrzeného rozsudkem Vrchního soudu v Praze sp. zn. 5 Cmo 225/2002. Z těchto důvodů stěžovatel navrhuje, aby Nejvyšší správní soud rozhodnutí městského soudu zrušil. Žalovaný ke kasační stížnosti sdělil, že nepovažuje za nutné se vyjadřovat a odkázal na své rozhodnutí a spisový materiál. Důvodnost kasační stížnosti posoudil Nejvyšší správní soud v mezích jejího rozsahu a uplatněných důvodů (§109 odst. 2, 3 s. ř. s.). Nejvyšší správní soud především konstatuje, že podle §103 odst. 1 písm. e) s. ř. s. lze namítat nezákonnost rozhodnutí soudu o odmítnutí řízení; přitom lze sice uplatnit jakékoliv důvody, některé jsou však pojmově vyloučeny. K nim patří námitka nesprávného posouzení právní otázky soudem v předchozím řízení [§103 odst. 1 písm. a) s. ř. s.] i námitka vady řízení spočívající v tom, že skutková podstata, z níž správní orgán v napadeném rozhodnutí vycházel, nemá oporu ve spisech nebo je s nimi v rozporu, nebo že při jejím zjišťování byl porušen zákon v ustanoveních o řízení před správním orgánem takovým způsobem, že to mohlo ovlivnit zákonnost, a pro tuto důvodně vytýkanou vadu soud, který ve věci rozhodoval, napadené rozhodnutí správního orgánu měl zrušit [§103 odst. 1 písm. b) s. ř. s.], neboť vážit právní posouzení provedené správním orgánem a zkoumat zákonnost průběhu správního řízení, jakož i oporu správního rozhodnutí v tomto řízení, lze jen tam, kde soud napadené rozhodnutí (a tedy i jemu předcházející řízení) zkoumá. Tak tomu ovšem není u rozhodnutí, která jsou svou povahou ze soudního přezkumu vyloučena; zde se soud zabývá jen charakterem rozhodnutí ve vztahu k naplnění podmínek soudního přezkumu. Tomu také odpovídá kasační námitka podle §103 odst. 1 písm. e) s. ř.s. Také Nejvyšší správní soud je v řízení o této kasační stížnosti oprávněn a povinen pouze k posouzení, zda městský soud odmítl návrh, jehož soudní přezkoumání zákon skutečně vylučuje. K tomu ze správního spisu vyplynulo, že o žádosti stěžovatele o povolení splátek soudního poplatku předepsaného ve výši 240 000 Kč Městský soud v Praze jako správce daně dne 8. 12. 2003 rozhodl usnesením č. j. Spr. 3128/03 - 22 negativně a poučil o možnosti podání odvolání do 30 dnů k Ministerstvu spravedlnosti. Stěžovatel také odvolání podal, ale žalovaný přípisem ze dne 5. 2. 2004 spis vrátil městskému soudu s poučením o nepřípustnosti odvolání a nezbytnosti postupu podle §49 odst. 2 daňového řádu. Na to městský soud rozhodnutím ze dne 13. 2. 2004, sp. zn. Spr 3128/2004 odvolání podle §49 odst. 2 daňového řádu zamítl jako nepřípustné. Stěžovatel opět podal odvolání. Žalovaný rozhodnutím ze dne 14. 4. 2004, č. j. 35/04-OIM-M odvolání zamítl, když v záhlaví jako přezkoumávané rozhodnutí označil rozhodnutí o nepovolení zaplacení daňového nedoplatku ze dne 8. 12. 2003 a své rozhodnutí zdůvodnil tak, že podle §60 odst. 7 daňového řádu odvolání proti rozhodnutí o nepovolení splátek není přípustné. O tomto postupu správců daně si lze myslet cokoliv, soud však k podané žalobě musí především zkoumat, zda napadené rozhodnutí jeho přezkumu podléhá. Teprve pokud jde o rozhodnutí soudem přezkoumatelné, může se jím, a jemu předcházejícím řízením, zabývat. Podle §60 odst. 1 daňového řádu může správce daně na žádost povolit daňovému dlužníkovi posečkání daně nebo její zaplacení ve splátkách. Proti tomuto rozhodnutí není přípustné odvolání. Lze přisvědčit městskému soudu v tom, že takovým rozhodnutím se nezasahuje do práv daňového dlužníka ve smyslu §65 odst. 1 s. ř. s. Stěžovatel také nekonkretizuje, k jakému zásahu v jeho případě došlo, vyjmenovává všechny podmínky ust. §65 odst. 1. s. ř. s. s tím, že pokud by mu splátky byly povoleny, došlo by ke změně jeho platební povinnosti. Již ze samotného jeho tvrzení je zřejmé, že povinnost zasahující jeho práva nevzešla z tohoto, ale z jiného rozhodnutí, a nepovolením splátek k žádné změně nedošlo. Nelze stavět na tom, že při jiném než vydaném rozhodnutí by mohlo dojít ke změně jeho povinnosti, která by pro něho byla příznivější, a contr. tedy, že nepovolením splátek mu na jeho povinnosti nebyla dopřána nenároková úleva. Rozhodnutí žalovaného tedy nezasáhlo a zasáhnout nemohlo do subjektivních hmotněprávních oprávnění a povinností žalobce. Městský soud správně poukázal na rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 25. 11. 2003, č. j. 3 Afs 10/2003 -54 (publikováno pod č. 521/2005 Sb. NSS) podle něhož: Rozhodnutí o stanovení záloh na daň v jiné výši a rozhodnutí o posečkání daně jsou výsledkem výkonu dozorčího práva správního orgánu, a jsou proto vyloučena ze soudního přezkumu dle ustanovení §68 písm. e) a §70 písm. a) s. ř. s., neboť nepředstavují zásah do subjektivních veřejných práv žalobce. Podle §70 písm. a) s. ř. s. jsou ze soudního přezkoumání vyloučeny úkony správního orgánu, které nejsou rozhodnutími (tedy rozhodnutími ve smyslu §65 odst. 1 s. ř. s. ) a proti takovému rozhodnutí není žaloba přípustná [§68 písm. e) s. ř. s.]. Žalobu proti takovému rozhodnutí pak musí soud podle §46 odst. 1 písm. d) s. ř. s. odmítnout. Lze tak shrnout, že městský soud se nemohl dopustit pochybení odpovídajícímu kasačním důvodům podle §103 odst. 1 písm. a), b) s. ř. s. a nenaplnil ani kasační důvod podle §103 odst. 1 písm. e) s. ř. s., neboť žaloba nemohla být věcně projednána a bylo nutno jí odmítnout. Nejvyšší správní soud proto dospěl k závěru, že kasační stížnost není důvodná, a proto ji podle §110 odst. 1 s. ř. s., poslední věty, zamítl. O náhradě nákladů řízení soud rozhodl podle §60 odst. 1, 2 (§120) s. ř. s., když stěžovatel ve věci úspěšný nebyl a žalovanému náklady řízení nevznikly. Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 21. března 2006 JUDr. Miluše Došková předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:21.03.2006
Číslo jednací:2 Afs 117/2005
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:PRAGA Hostivař a.s.
Ministerstvo spravedlnosti, odbor správy úřadu
Prejudikatura:3 Afs 10/2003 - 54
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2006:2.AFS.117.2005
Staženo pro jurilogie.cz:04.05.2024