Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 27.04.2006, sp. zn. 2 Azs 184/2005 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2006:2.AZS.184.2005

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2006:2.AZS.184.2005
sp. zn. 2 Azs 184/2005 - 50 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Vojtěcha Šimíčka a soudců JUDr. Karla Šimky a JUDr. Marie Žiškové v právní věci žalobce: P. V. T., zastoupeného Mgr. Martinem Čaňkem, advokátem se sídlem ul. 28. října 31, Jablonec nad Nisou, proti žalovanému: Ministerstvo vnitra, se sídlem Nad Štolou 3, PP 21/OAM, Praha 7, o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 23. 2. 2005, sp. zn. 64 Az 75/2004, takto: I. Kasační stížnost se zamítá . II. Žalovanému se nepřiznává právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. Odůvodnění: Žalobce (dále jen „stěžovatel“) včas podanou kasační stížností brojí proti shora označenému rozsudku Krajského soudu v Ostravě, kterým byla zamítnuta jeho žaloba proti rozhodnutí Ministerstva vnitra (dále jen „žalovaný“) ze dne 24. 3. 2004, č. j. OAM-832/VL-10-05-2004. Tímto rozhodnutím žalovaný zamítl žádost stěžovatele o udělení azylu jako zjevně nedůvodnou podle ustanovení §16 odst. 1 písm. g) zákona č. 325/1999 Sb., o azylu. Stěžovatel v kasační stížnosti (doplněné podáním ze dne 15. 4. 2005) namítá důvod obsažený v ustanovení §103 odst. 1 písm. a), d) zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní (dále jens. ř. s.“), tzn. nezákonnost spočívající v nesprávném posouzení právní otázky soudem v předcházejícím řízení a nepřezkoumatelnost spočívající v nedostatku důvodů rozhodnutí soudu. Tato pochybení spatřuje v tom, že sice nepopírá, že jeho motivem k odchodu ze země původu byly ekonomické důvody, nicméně v případě návratu bude stěžovatel považován za „zrádce národa“ a vystaví se tak pronásledování spočívajícím např. v dohledu státu nad jeho osobou, ve zkoumání jeho politických názorů, v omezených možnostech stěhování a v horším přístupu k pracovním příležitostem. Proto stěžovatel navrhuje zrušit napadený rozsudek krajského soudu a zároveň požádal o přiznání odkladného účinku kasační stížnosti. Žalovaný kasační stížnost nepovažuje za důvodnou a ztotožňuje se se závěry obsaženými v napadeném rozsudku krajského soudu. Nejvyšší správní soud přezkoumal napadený rozsudek Krajského soudu v Ostravě v rozsahu kasační stížnosti a v rámci uplatněných důvodů (§109 odst. 2, 3 s. ř. s) a dospěl k závěru, že kasační stížnost není důvodná. Nejvyšší správní soud nejprve vážil nezbytnost rozhodnutí o žádosti o odkladný účinek kasační stížnosti. Dospěl k závěru, že o ní není třeba rozhodovat tam, kde je žadatel chráněn před důsledky rozsudku krajského soudu režimem pobytu za účelem strpění podle §78b odst. 1, 2 zákona o azylu (cizinec má nárok na udělení víza za účelem strpění pobytu mj., pokud žádost doloží dokladem o podání kasační stížnosti proti rozhodnutí soudu o žalobě proti rozhodnutí ministerstva ve věci azylu a návrhu na přiznání odkladného účinku - takové vízum opravňuje cizince k pobytu na území po dobu platnosti víza, která je 365 dnů; na žádost cizince odbor cizinecké a pohraniční policie platnost víza prodlouží, a to i opakovaně) – ze zákona platnost uvedeného víza zaniká právní mocí rozhodnutí o kasační stížnosti. Pozitivní rozhodnutí o žádosti o odkladný účinek by tedy nemělo z hlediska ochrany stěžovatele žádný význam, negativní by před rozhodnutím o kasační stížnosti bránilo řádnému soudnímu řízení. Při rozhodnutí o kasační stížnosti pak je rozhodnutí o odkladném účinku nadbytečné, neboť obecně může přiznání odkladného účinku kasační stížnosti přinést ochranu jen do doby rozhodnutí o této stížnosti. Nejvyšší správní soud především konstatuje, že stěžovatel v kasační stížnosti namítá dva samostatné důvody, zakotvené v ustanovení §103 odst. 1 písm. a), d) s. ř. s., nicméně ve skutečnosti uplatňuje vůči napadenému rozsudku krajského soudu jedinou námitku (nezohlednění rizik, vyplývajících pro stěžovatele v případě jeho návratu do země původu). K tomu zdejší soud ze správního spisu zjistil, že stěžovatel do České republiky přijel za svými sourozenci již v roce 2001, kdy také podal žádost o azyl, která však byla zamítnuta. Poté žil v ČR nelegálně a důvodem podání nové žádosti o azyl byla legalizace jeho pobytu. V žádosti o udělení azylu ze dne 1. 3. 2004 výslovně uvedl, že v případě návratu do vlasti se ničeho neobává a v protokolu o pohovoru k důvodům žádosti o udělení azylu ze dne 8. 3. 2004 sdělil, že Vietnam opustil z ekonomických důvodů a neměl zde žádné problémy se státními orgány. Nejvyšší správní soud, jsa vázán rozsahem a důvody kasační stížnosti, je nucen konstatovat, že stěžovatel v podané žalobě a následně i v kasační stížnosti (na rozdíl od správního řízení) tvrdí, že k udělení azylu mělo dojít z důvodu pronásledování, kterému by mohl být případně vystaven po svém návratu do země původu. Ani samotný stěžovatel proto nenamítá, že by mohl být vystaven pronásledování pro některý z důvodů obsažených v ustanovení §12 zákona č. 325/1999 Sb., když připouští, že z Vietnamu odcestoval výhradně z ekonomických příčin. Za těchto okolností nelze shledat ve shora citovaném rozhodnutí žalovaného, kterým byla zamítnuta žádost stěžovatele o udělení azylu jako zjevně nedůvodná podle ustanovení §16 odst. 1 písm. g) cit. zákona, jakékoliv skutkové či právní pochybení. Obavy stěžovatele, který ani netvrdí, že by v minulosti byl v zemi původu jakkoliv pronásledován, anebo že by mu toto pronásledování hrozilo, z návratu do země původu, proto svojí povahou nelze vůbec podřadit azylově relevantním důvodům, a přibližují se spíše překážkám vycestování, zakotveným v ustanovení §91 zákona č. 325/1999 Sb. K tomu však Nejvyšší správní soud pro stručnost odkazuje na svoji ustálenou judikaturu (viz např. rozsudek ze dne 22. 9. 2004, sp. zn. 5 Azs 230/2004), podle níž „správní orgán není povinen rozhodnout o překážce vycestování, jestliže žádost o azyl byla zamítnuta podle §16 zákona č. 325/1999 Sb., o azylu, ve znění zákona č. 2/2002 Sb. Pouze v případě udělení či neudělení azylu v režimu §12, §13 a §14 téhož zákona je ve smyslu §28 zákona č. 325/1999 Sb., o azylu, obligatorní částí rozhodnutí konstatování, zda se na cizince vztahuje překážka vycestování.“ Nad tento rámec je nicméně vhodné doplnit, že tvrzené obavy stěžovatele zjevně nedosahují intenzity, předpokládané ustanovením §91 zákona č. 325/1999 Sb., neboť ani samotný stěžovatel neuvádí, že by po návratu do země původu byl např. ohrožen jeho život či svoboda, že by byl podroben mučení, nelidskému zacházení a trestu apod. Lze tak shrnout, že krajský soud se napadeným rozsudkem nedopustil nezákonnosti ani nepřezkoumatelnosti v namítaném smyslu, jelikož na daný případ aplikoval správná zákonná ustanovení a výklad těchto ustanovení odpovídá běžným výkladovým metodám. Stěžovatel totiž zjevně nebyl pronásledován za uplatňování politických práv a svobod a nemá ani odůvodněný strach z pronásledování z obdobných důvodů, vymezených v ustanovení §12 zákona č. 325/1999 Sb. Za této situace byla jeho věc správně posouzena podle ustanovení §16 odst. 1 písm. g) stejného zákona, podle něhož se žádost o udělení azylu zamítne jako zjevně nedůvodná, jestliže žadatel neuvádí skutečnost svědčící o tom, že by mohl být vystaven pronásledování z důvodů uvedených v §12. Nejvyšší správní soud tak v daném případě nezjistil naplnění namítaných důvodů kasační stížnosti ve smyslu ustanovení §103 odst. 1 písm. a), d) s. ř. s., a proto dospěl k závěru, že kasační stížnost není důvodná a zamítl ji (§110 odst. 1 s. ř. s.). Stěžovatel, který neměl v tomto soudním řízení úspěch, nemá právo na náhradu nákladů řízení (§60 odst. 1 s. ř. s.) a Ministerstvu vnitra náklady řízení nevznikly. Proto soud rozhodl, že se Ministerstvu vnitra nepřiznává právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 27. dubna 2006 JUDr. Vojtěch Šimíček předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:27.04.2006
Číslo jednací:2 Azs 184/2005
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra
Prejudikatura:5 Azs 230/2004 - 45
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2006:2.AZS.184.2005
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024