Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 28.04.2006, sp. zn. 4 Azs 433/2005 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2006:4.AZS.433.2005

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2006:4.AZS.433.2005
sp. zn. 4 Azs 433/2005 - 50 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Dagmar Nygrínové a soudců JUDr. Marie Turkové a JUDr. Petra Průchy v právní věci žalobkyně: T. H. T., zast. Mgr. Jaroslavem Pleskalem, advokátem, se sídlem Brno, Jakubské nám. 2, proti žalovanému: Ministerstvo vnitra, se sídlem Praha 7, Nad Štolou 3, poštovní schránka 21/OAM, v řízení o kasační stížnosti žalobkyně proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 11. 4. 2005, č. j. 63 Az 18/2005 – 19, takto: I. Kasační stížnost se zamítá . II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. Odůvodnění: Rozhodnutím žalovaného ze dne 24. 1. 2005, č. j. OAM-122/VL-20-05-2005, byla zamítnuta žádost žalobkyně o udělení azylu jako zjevně nedůvodná podle ustanovení §16 odst. 1 písm. g) zákona č. 325/1999 Sb., o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákona o azylu). Žalovaný v odůvodnění uvedl, že skutečnosti uváděné žadatelkou, tj. těžkosti ekonomického charakteru v zemi jejího původu a snaha o legalizaci pobytu na území České republiky, nelze podřadit důvodům pro udělení azylu ve smyslu §12 zákona o azylu, čímž jsou naplněny podmínky ustanovení §16 odst. 1 písm. g) zákona o azylu v platném znění pro zamítnutí žádosti jako zjevně nedůvodné (ve zkráceném řízení). Vzhledem k tomu, že žalovaný posoudil žádost žadatelky jako zjevně nedůvodnou, neposuzoval již pro nadbytečnost, zda žadatelka splňuje podmínky pro udělení azylu podle §13 (za účelem sloučení rodiny azylanta) či podle §14 (tzv. azylu humanitárního) zákona o azylu, a nehodnotil též překážky vycestování dle §91 zákona o azylu, v platném znění, neboť aplikace těchto ustanovení se váže na rozhodnutí o udělení či neudělení azylu ve smyslu §12 zákona o azylu, kterého v daném případě užito nebylo. Ve včas podané žalobě namítala žalobkyně, že byla v předcházejícím řízení o udělení azylu zkrácena na svých právech. Žalobou napadla rozhodnutí Ministerstva vnitra v rozsahu výroku o zamítnutí žádosti jako zjevně nedůvodné podle §16 odst. 1 písm. g) zákona o azylu, o absenci výroku o neudělení azylu podle §14 zákona o azylu a o absenci výroku o nevztažení překážky vycestování ve smyslu §91 zákona o azylu. Namítala, že správní orgán porušil ustanovení §3 odst. 3 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (dále jen správní řád), když žadatelovu žádost o udělení azylu neposoudil odpovědně a svědomitě. Porušil též ustanovení §3 odst. 4 správního řádu, neboť nevyšel ze spolehlivě zjištěného stavu věci a nevedl azylové řízení tak, aby posílil žalobcovu důvěru ve správnost jeho rozhodování, porušil též §32 odst. 1 téhož předpisu, když nezjistil přesně a úplně skutečný stav věci a za tím účelem si neopatřil potřebné podklady pro rozhodnutí. Z téhož důvodu (tedy pro neúplnost zjištěného stavu věci) porušil též §46 správního řádu, a v této souvislosti i §47 odst. 3 téhož zákona, když odůvodnění napadeného rozhodnutí žalobce nepřesvědčilo o správnosti postupu správního orgánu. Vyslovila přesvědčení, že žalovaný porušil též §12 zákona o azylu, neboť vzdor tomu, že žalobkyně splňuje důvody pro udělení azylu, byla její žádost zamítnuta jako zjevně nedůvodná. Pokud jde o skutkové důvody, odkázala na svou žádost o udělení azylu, protokol o pohovoru, který s ním byl proveden a ostatní spisový materiál vztahující se k předmětné žádosti. Navrhovala, aby soud napadené rozhodnutí žalovaného zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení. Žalobkyně zdůraznila, že odešla z Vietnamu z ekonomických důvodů, neboť zde neměla stálé zaměstnání. V České republice by chtěla zůstat a mít se lépe než ve Vietnamu, kde se obává nezaměstnanosti a s tím spojené chudoby. Krajský soud v Ostravě rozsudkem ze dne 11. 4. 2005, č. j. 63 Az 18/2005 – 19, žalobu proti výše uvedenému rozhodnutí žalovaného zamítl a rozhodl dále, že žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení. Konstatoval, že žalovaný zjistil dostatečně skutkový stav, zejména podrobně provedeným pohovorem k důvodům žádosti o udělení azylu a všech dalších údajů poskytnutých samotnou žalobkyní. Zjištěné skutečnosti řádně vyhodnotil a přijal k nim přiléhavé právní závěry. Z odůvodnění napadeného rozhodnutí vyplývá, které skutečnosti byly podkladem pro jeho vydání, jakými úvahami byl žalovaný veden při hodnocení důkazů a při použití právních předpisů, na základě kterých rozhodoval. Krajský soud taktéž nezjistil žádné další procesní pochybení žalovanému vytýkané. Uzavřel, že žalovaný právem zamítl žádost žalobkyně o udělení azylu jako zjevně nedůvodnou podle §16 odst. 1 písm. g) zákona o azylu, neboť bylo bezpečně zjištěno, že žalobkyně v řízení neuváděla skutečnosti svědčící tomu, že by mohla být vystavena v zemi původu pronásledování z důvodů uvedených v §12 zákona o azylu, tj. pro uplatňování politických práv a svobod, nebo pro odůvodněný strach z pronásledování s důvodu rasy, náboženství, národnosti, příslušnosti k určité sociální skupině, nebo pro zastávání určitých politických názorů, ve státě, jehož občanství má. Jako jediný důvod své žádosti o udělení azylu uváděla totiž žalobkyně prokazatelně jen ekonomické problémy, tj. nemožnost získat v zemi původu stálé zaměstnání a dále snahu o legali zaci pobytu na území České republiky. Se zřetelem k tomu krajský soud v souladu s ustanovením §78 odst. 7 zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního (dále jens. ř. s.“), žalobu jako nedůvodnou zamítl. Proti citovanému rozsudku podala žalobkyně (dále jen „stěžovatelka“) včas kasační stížnost, v níž vytýká soudu, že nedostatečně posoudil skutkový stav věci, pokud shodně se žalovaným dospěl k závěru, že nesplňuje důvody pro udělení azylu podle §13 odst. 2 a §14 zákona o azylu. Důvodem odchodu stěžovatelky z vlasti byla totiž jednak obecná nespokojenost se stavem vietnamské společnosti a jednak politické názory stěžovatelky, které jsou v rozporu s oficiální vládní politikou její země. Zdůrazňuje, že ve Vietnamu dochází k porušování základních lidských práv a svobod – sledování obyvatelstva, svévolné zatýkání občanů ze jejich pokojné vyjadřování politických a náboženských názorů, omezování svobody projevu, tisku a shromažďování. Stěžovatelka vyslovuje přesvědčení, že patří k ohroženým osobám, neboť v případě návratu do vlasti se obává pronásledování z důvodu sympatií k vyspělým demokratickým zemím západní Evropy. Ekonomické důvody pro odchod z vlasti neměla, její životní úroveň byla průměrná. Stěžovatelka žádala, aby kasační stížnosti byl přiznán odkladný účinek podle §107 s. ř. s. a při úvaze o něm bylo přihlédnuto k tomu, že její kasační stížnost směřuje proti rozhodnutí soudu, který přezkoumával rozhodnutí žalovaného v řízení o udělení azylu. S ohledem na charakter správního řízení je zřejmé, že bezodkladný výkon rozhodnutí, jímž nebyl stěžovatelce azyl udělen, by pro ni znamenal nenahraditelnou újmu; přiznání odkladného účinku se přitom nedotkne nepřiměřeným způsobem nabytých práv třetích osob. V doplňku kasační stížnosti, na výzvu krajského soudu, stěžovatelka uvedla, že rozhodnutí napadá v plném rozsahu, a to z důvodů uvedených již v kasační stížnosti, tj. především pro nezákonnost. Současně uvedla, že jí není známo, kdy přesně jí bylo rozhodnutí soudu doručeno. Žalovaný ve vyjádření ke kasační stížnosti popřel oprávněnost jejího podání s tím, že se domnívá, že jak jeho rozhodnutí ve věci azylu, tak i rozsudek Krajského soudu v Ostravě, byly vydány v souladu s právními předpisy. Odkázal zcela na správní spis, zejména na vlastní podání a výpovědi stěžovatelky, učiněné ve správním řízení. Zdůraznil, že soud neshledal v jeho závěrech a postupu nezákonnost ani vady řízení. K námitce stěžovatelky, že splňuje podmínky pro udělení azylu podle §13 odst. 2 a podle §14 zákona o azylu, poznamenal, že žádost stěžovatelky posoudil jako zjevně nedůvodnou a nebyl proto povinen ji zkoumat z hlediska splnění podmínek ustanovení §13 a §14 zákona o azylu, nehledě k tomu, že stěžovatelka v kasační stížnosti neuvedla, na základě jakých skutečností jí měl být tento typ azylu udělen. Podle správního orgánu nelze stěžovatelkou tvrzené nezákonnosti vydaného rozhodnutí přisvědčit. K dalšímu tvrzení stěžovatelky o nebezpečí, které jí ve Vietnamu hrozí ze strany státních orgánů pro politické názory, žalovaný připomněl, že jde o tvrzení zcela nové, které stěžovatelka neuplatnila v průběhu správního azylového řízení, ačkoliv jí v tom nic nebránilo. Protokolem o pohovoru, který je součástí správního spisu je bezpečně prokázáno, že stěžovatelka byla vyzvána k uvedení všech důvodů své žádosti a vždy označila jen ekonomické problémy – neměla práci ani žádné příjmy, přičemž v kasační stížnosti pak tyto problémy popřela. Podle §109 odst. 4 s. ř. s. nelze k tvrzením uvedeným až v kasační stížnosti přihlédnout, protože je stěžovatelka uplatnila až po vydání napadených rozhodnutí. Žalovaný vyslovil přesvědčení, že podání kasační stížnosti s návrhem na vyslovení jejího odkladného účinku je účelovým úkonem, jako jím bylo již podání žádosti o azyl a žaloby k soudu. Stěžovatelka si chtěla těmito podáními legalizovat pobyt na území ČR. K tomu ještě správní orgán připomněl, že právní úpravu pobytu cizinců na území ČR obsahuje zákon č. 326/1999 Sb., jehož institutu mohla stěžovatelka efektivněji využít. Navrhoval, aby kasační stížnost byla Nejvyšším soudem zamítnuta a aby jí nebyl přiznán odkladný účinek. Nejvyšší správní soud přezkoumal napadený rozsudek v souladu s ustanovením §109 odst. 2 a 3 s. ř. s., vázán rozsahem a důvody, které stěžovatelka uplatnila ve své kasační stížnosti. Neshledal přitom vady podle §109 odst. 3 s. ř. s., k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti. Kasační stížnost neshledal důvodnou. Nejvyšší správní soud nejprve vážil nezbytnost rozhodnutí o žádosti o odkladný účinek kasační stížnosti. Dospěl k závěru, že o ní není třeba rozhodovat tam, kde je žadatelka chráněna před důsledky rozsudku krajského soudu režimem pobytu za účelem strpění podle §78b odst. 1, 2 zákona o azylu (cizinec má nárok na udělení víza za účelem strpění pobytu mj., pokud žádost doloží dokladem o podání kasační stížnosti proti rozhodnutí soudu o žalobě proti rozhodnutí ministerstva ve věci azylu a návrhu na přiznání odkladného účinku – takové vízum opravňuje cizince k pobytu na území po dobu platnosti víza, která je 365 dnů; na žádost cizince odbor cizinecké a pohraniční policie platnost víza prodlouží, a to i opakovaně) – ze zákona platnost uvedeného víza zaniká právní mocí rozhodnutí o kasační stížnosti. Pozitivní rozhodnutí o žádosti o odkladný účinek by tedy nemělo z hlediska ochrany stěžovatelky žádný význam, negativní by před rozhodnutím o kasační stížnosti bránilo řádnému soudnímu řízení. Při rozhodnutí o kasační stížnosti pak je rozhodnutí o odkladném účinku nadbytečné, neboť obecně může přiznání odkladného účinku kasační stížnosti přinést ochranu jen do doby rozhodnutí o této stížnosti. Důvody kasační stížnosti jsou vymezeny v ustanovení §103 odst. 1 písm. a) až e) s. ř. s. Stěžovatelka v kasační stížnosti neuvádí výslovně, kterého ze zde zakotvených kasačních důvodů se dovolává, z obsahu kasační stížnosti lze však dovodit, že uplatňuje důvod uvedený pod písmenem a), tj. nezákonnost spočívající v nesprávném posouzení právní otázky soudem v předcházejícím řízení. Nesprávné právní posouzení spočívá buď v tom, že na správně zjištěný skutkový stav je aplikován nesprávný právní názor, popř. je sice aplikován správný právní názor, ale tento je nesprávně vyložen. Takové pochybení Nejvyšší správní soud v rozsudku Krajského soudu v Ostravě neshledal. Stěžovatelčina první kasační námitka směřuje proti faktu, že u ní nebyly zkoumány důvody pro udělení azylu podle §13 odst. 2 a §14 zákona o azylu, resp. že soud nedostatečně v tomto ohledu posoudil skutkový stav věci. V další námitce uvádí, že důvodem odchodu z vlasti byla jednak obecná nespokojenost se stavem vietnamské společnosti a jednak její politické názory, které jsou v rozporu s oficiální vládní politikou země jejího původu; namítá nově, že dochází k porušování základních lidských práv a svobod – sledování obyvatelstva, svévolnému zatýkání občanů, omezování svobody projevu, náboženských názorů, tisku a shromažďování. Stěžovatelka se domnívá, že patří k ohroženým osobám a v případě návratu do vlasti se obává z pronásledování z důvodu sympatiím k vyspělým demokratickým zemím západní Evropy. Nově rovněž uvádí – na rozdíl od tvrzení v žádosti o udělení azylu a v žalobě, že ekonomické důvody pro odchod z vlasti neměla, její životní úroveň byla průměrná. K první kasační námitce týkající se posouzení důvodů pro udělení azylu podle §13 a §14 zákona o azylu nutno uvést, že krajský soud se v odůvodnění svého rozsudku s touto otázkou náležitě vypořádal. Podle konstantní judikatury Nejvyššího správního soudu totiž za situace, kdy je žádost stěžovatele zamítnuta jako zjevně nedůvodná podle §16 zákona o azylu, pak není rozhodnutí podle §13 (za účelem sloučení rodiny azylanta) a §14 (humanitární azyl) téhož zákona součástí takového rozhodnutí. Pokud totiž v řízení o žádosti o udělení azylu vyplyne některá ze skutečností taxativně uvedených v §16 odst. 1 zákona o azylu, pak správní orgán bez dalšího – ale jen ve lhůtě podle odst. 2 téhož ustanovení – žádost zamítne jako zjevně nedůvodnou. Rozhodne tedy konečným způsobem ve věci, aniž by v řízení zjišťoval existenci některého z důvodů pro udělení azylu podle §12 téhož zákona. To platí i za situace, jestliže žadatel vůbec netvrdí důvody pro udělení azylu podle §12, tak jak tomu bylo v projednávané věci. Žadatelka totiž v průběhu řízení o udělení azylu uváděla toliko důvody ekonomické – nedostatek pracovních příležitostí a chudobu v zemi původu, a snahu o legalizaci svého pobytu na území České republiky. Pro rozhodování o udělení azylu z důvodů předvídaných v ustanovení §13 a §14 zákona o azylu je však určující závěr o neexistenci důvodů pro udělení azylu podle §12. Protože tento důvod při zamítnutí žádosti zjišťován není, dostal by se výrok správního orgánu o zamítnutí žádosti o udělení azylu do logického rozporu s výrokem o neudělení azylu podle §13 a §14 téhož zákona. Správní orgán tudíž nepochybil, pokud v projednávané věci v napadeném rozhodnutí výslovně uvedl, že pro nadbytečnost – vzhledem k zamítnutí žádosti jako zjevně nedůvodné – již neposuzoval, zda žadatelka splňuje podmínky pro udělení azylu podle §13 a §14 zákona o azylu. Krajský soud v Ostravě se v odůvodnění svého rozhodnutí s touto otázkou náležitě vypořádal, pokud výslovně uvedl, že z důvodů výše uvedených neshledal námitku žalobkyně vytýkající správnímu orgánu absenci výroku o neudělení azylu podle §13 a §14 zákona o azylu, důvodnou. Navíc ještě krajský soud uvedl, že udělení azylu podle §14 je vázáno na důvody zvláštního zřetele hodné, přičemž žalovaný o něm rozhoduje na základě správního uvážení. V průběhu správního řízení ani v žalobě neuvedla žalobkyně žádný konkrétní důvod, který by mohl vést k aplikaci citovaného ustanovení; ostatně neuvedla ani důvody k aplikaci ustanovení §13 (za účelem sloučení rodiny azylanta). Z důvodu výše uvedených nemohl Nejvyšší správní soud této prvé kasační námitce stěžovatelky vyhovět. Nejvyšší správní soud nemohl dále přihlédnout k námitce stěžovatelky, v níž zcela nově uvádí, že důvodem jejího odchodu z vlasti byly politické názory, které jsou v rozporu s oficiální politikou její země a v níž dále upozorňuje na porušování základních lidských práv a svobod ve Vietnamu a vyslovuje domněnku, že již patří k ohroženým osobám a v případě návratu do vlasti se obává pronásledování z důvodu sympatií k vyspělým demokratickým zemím západní Evropy. Podle ustanovení §104 odst. 4 s. ř. s. není přípustná kasační stížnost, která se opírá jen o jiné důvody, než které jsou uvedeny v §103, nebo o důvody, které stěžovatel neuplatnil v řízení před soudem, jehož rozhodnutí má být přezkoumáno, ač tak učinit mohl. V projednávané věci jde o naposledy uvedený případ. Stěžovatelka totiž v řízení před soudem, jehož rozhodnutí napadla kasační stížností výše uvedené důvody, v nichž naznačuje možné pronásledování ze strany státních orgánů při svém návratu do vlasti, vůbec neuvedla a neuvedla je ani v předcházejícím řízení před správním orgánem. Nutno upozornit na samotnou žalobu, kde kromě procesních výtek na adresu správního orgánu uvedla výslovně: „na tomto místě chci soudu říci, že jsem odešla z Vietnamu z ekonomických důvodů, neměla jsem ve Vietnamu stálé zaměstnání. Chtěla bych zůstav v ČR a mít se lépe než ve Vietnamu. Nechci se vrátit do Vietnamu, obávám se nezaměstnanosti a s tím spojené chudoby“. Je tudíž zřetelné, že důvod uváděný stěžovatelkou v kasační stížnosti je zcela nový, který neuplatnila v řízení před soudem, ač tak učinit mohla. Tento důvod se jeví jako účelový zejména též s přihlédnutím k tomu, že v rozporu se svým předchozím tvrzením nyní uvádí, že ekonomické problémy ve Vietnamu neměla. Nejvyšší správní soud proto uzavírá, že důvody uvedené v kasační stížnosti byly v části shledány nedůvodnými a z části nepřípustnými ve smyslu §103 odst. 1 písm. a) a §104 odst. 4 s. ř. s. Nejvyšší správní soud proto podanou kasační stížnost podle ustanovení §110 odst. 1 s. ř. s. jako nedůvodnou zamítl. O nákladech řízení rozhodl Nejvyšší správní soud podle §60 odst. 1 s. ř. s. Protože žalovaný žádné náklady neuplatňoval a ze spisu ani žádné mu vzniklé náklady nevyplývají, přičemž stěžovatelka s podanou kasační stížností úspěch neměla, bylo rozhodnuto tak, že žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 28. dubna 2006 JUDr. Dagmar Nygrínová předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:28.04.2006
Číslo jednací:4 Azs 433/2005
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra
Prejudikatura:5 Azs 27/2003
4 Azs 35/2003
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2006:4.AZS.433.2005
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024