Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 20.10.2006, sp. zn. 8 Azs 160/2005 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2006:8.AZS.160.2005

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2006:8.AZS.160.2005
sp. zn. 8 Azs 160/2005 - 128 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Petra Příhody a soudců JUDr. Michala Mazance a Mgr. Jana Passera v právní věci žalobkyně: N. P., zastoupená Mgr. Janem Lipavským, advokátem se sídlem v Hradci Králové, Velké náměstí 135/19, proti žalovanému Ministerstvu vnitra, se sídlem v Praze 7, Nad Štolou 3, poštovní schránka 21/OAM, proti rozhodnutí ministra vnitra ze dne 30. 7. 2003, čj. OAM-2266/AŘ-2002, v řízení o kasační stížnosti žalobkyně proti rozsudku Krajského soudu v Hradci Králové, pobočky v Pardubicích ze dne 6. 9. 2005, čj. 52 Az 1/2005 – 88, takto: I. Kasační stížnost se zamítá. II. Žalovanému se nepřiznává právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. Odůvodnění: Kasační stížností podanou v zákonné lhůtě se žalobkyně jako stěžovatelka domáhá zrušení shora uvedeného rozsudku Krajského soudu v Hradci Králové, pobočka v Pardubicích, kterým byla zamítnuta její žaloba proti rozhodnutí ministra vnitra ze dne 30. 7. 2003, čj. OAM-2266/AŘ-2002. Tímto (posledně uvedeným) rozhodnutím byl zamítnut rozklad stěžovatelky a bylo potvrzeno rozhodnutí Ministerstva vnitra ze dne 9. 10. 2001, čj. OAM-1212/VL-07-OL3-2003 o neudělení azylu stěžovatelce s tím, že se na ni nevztahuje překážka vycesto vání. Stěžovatelka v kasační stížnosti uplatňuje důvody obsažené v ustanovení §103 odst. 1 písm. a), b) a d) zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní (dále jens. ř. s.“). Konkrétně namítá, že žalovaný řádně neodůvodnil své rozhodnutí, pokud jde o jeho rozhodnutí, že se jí neuděluje azyl podle §14 zákon a o azylu, protože se domnívá, že každý výrok rozhodnutí či jen jeho část je nutné řádně odůvodnit. Správní orgán tedy měl řádně zdůvodnit, proč nebyly na straně stěžovatelky shledány okolnosti odůvodňu jící využití §14 citovaného zákona, a to i za situace, kdy je na správním uvážení správního orgánu, zda azyl z humanitárních důvodů udělí či nikoliv. Správní orgán má povinnost odůvodnit i ta rozhodnutí, která vydává právě na podkladě své diskreční pravom oci a účastník řízení pak musí mít vždy právní jistotu, proč správní orgán rozhodl daným způsobem. V opačném případě by mohlo docházet k případům, kdy správní orgán své pravomoci zneužije a účastník řízení nebude mít možnost se proti takovému rozhodnutí žádným způsobem bránit. Tím, že správní orgán nezkoumal, zda azyl z humanitárních důvodů udělit či neudělit, porušil ustanovení §32 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (dále jen „správní řád“), které mu ukládá povinnost přesně a úplně zjistit skutkový stav. Rozhodnutí správního orgánu je tedy neúplné a nepřezkoumatelné a mělo být krajským soudem zrušeno, neboť krajský soud sice není oprávněn přezkoumávat, zda jsou či nejsou dány podmínky pro udělení humanitárního azylu, musí však mít možnost přezkoumat, zda správní orgán v rámci své úvahy nepřekročil meze správního uvážení anebo je nezneužil. Pokud jde o povinnost soudních orgánů odůvodnit své rozhodnutí, stěžovatelka odkázala mj. na nález Ústavního soudu ČR publikovaný pod č. 153/2004 Sb. a domnívá se, že obdobná povinnost platí i pro další orgány veřejné moci. Stěžovatelka spatřuje zásadní rozdíl mezi úvahou správního orgánu o tom, zda v dané věci jsou či nejsou naplněny podmínky pro udělení humanitárního azylu a pouhým konstatováním, že humanitární azyl se neuděluje. Vzhledem k uvedenému navrhuje, aby Nejvyšší správní soud napadený rozsudek Krajského soudu v Hradci Králové, pobočka Pardubice, zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení; rovněž požádala o přiznání odkladného účinku této kasační stížnosti. Žalovaný ve svém vyjádření ke kasační stížnosti ze dne 1. 9. 2006 uvedl, že považuje rozsudek krajského soudu i svá rozhodnutí za vydaná v souladu s právními předpisy a odkázal na správní spis, zejména na podání a výpovědi stěžovatelky. Obdobné námitky stěžovatelka uplatnila již v žalobě. V otázce neudělení azylu podle §14 zákona o azylu odkázal na judikaturu Nejvyššího správního soudu, konkrétně rozsudek sp. zn. 2 Azs 65/2003 a rozsudek sp. zn. 3 Azs 12/2003. Správní orgán neshledal v případě stěžovatelky žádné zvláštního zřetele hodné důvody pro udělení humanitárního azylu podle §14 zákona o azylu a neshledal ani ohrožení stěžovatelky skutečnostmi uvedenými v 91 citovaného zákona. Proto navrhuje, aby Nejvyšší správní soud kasační stížnost stěžovatelky zamítl. Nejvyšší správní soud nejprve vážil nezbytnost rozhodnutí o žádosti o odkladný účinek kasační stížnosti. Dospěl k závěru, že o ní není třeba rozhodovat tam, kde je žadatel chráněn před důsledky rozsudku krajského soudu režimem pobytu za účelem strpění podle §78b odst. 1, 2 zákona o azylu (cizinec má nárok na udělení víza za účelem strpění pobytu mj., pokud žádost doloží dokladem o podání kasační stížnosti proti rozhodnutí soudu o žalobě proti rozhodnutí ministerstva ve věci azylu a návrhu na přiznání odkladného účinku - takové vízum opravňuje cizince k pobytu na území po dobu platnosti víza, která je 365 dnů; na žádost cizince odbor cizinecké a pohraniční policie platnost víza prodlouží, a to i opakovaně) – ze zákona platnost uvedeného víza zaniká právní mocí rozhodnutí o kasační stížnosti. Pozitivní rozhodnutí o žádosti o odkladný účinek by tedy nemělo z hlediska ochrany stěžovatelky žádný význam, negativní by před rozhodnutím o kasační stížnosti bráni lo řádnému soudnímu řízení. Při rozhodnutí o kasační stížnosti pak je rozhodnutí o odkladném účinku nadbytečné, neboť obecně může přiznání odkladného účinku kasační stížnosti přinést ochranu jen do doby rozhodnutí o této stížnosti. Důvodnost kasační stížnosti posoudil Nejvyšší správní soud v mezích jejího rozsahu a uplatněných důvodů (§109 odst. 2, 3 s. ř. s.). Ke zjištění skutkového stavu věci má v řízení o udělení azylu zásadní význam výpověď žadatele představovaná vlastní žádostí o udělení azylu a zejména pohovorem, jenž je za účelem zjištění podkladů pro vydání rozhodnutí správním orgánem prováděn. Pro ověření údajů žadatelem o azyl uváděných a pro vyhodnocení jím předestřené situace si správní orgán opatřuje potřebné podklady (zpravidla oficiální informace nezávislých institucí či států o politické a hospodářské situaci v dané zemi a o stavu dodržování základních lidských práv). Tyto podklady jsou součástí správního spisu a správní orgán má povinnost v odůvodnění svého rozhodnutí uvést, jaké podklady si opatřil, jejich obsah pak správní orgán hodnotí jako celek, a to s ohledem na předmět azylového řízení a údaje uváděné žadatelem o azyl. Nejvyšší správní soud konstatuje, že skutkový stav věci, tak jak se podává ze správního rozhodnutí, odpovídá návrhu na zahájení řízení o udělení azylu ze dne 13. 2. 2001 a protokolu o pohovoru k důvodům návrhu na zahájení řízení o udělení azylu na území ČR provedeném dne 2. 8. 2001 v P. K. n. O. a ve spise shromážděným podkladům. Správní orgán rovněž v odůvodnění svého rozhodnutí uvedl, jaké konkrétní informace shromáždil a stručně uvedl i jejich podstatný obsah. Dostatečnost zjištěného skutkového stavu věci zkoumal i krajský soud v řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu. V souladu s konstatováním krajského soudu Nejvyšší správní soud uvádí, že správnímu orgánu nelze vytýkat, že by přesně a úplně nezjistil skutkový stav věci tak, jak mu ukládá ustanovení §32 správního řádu. Jde-li o ustanovení §14 zákona o azylu, toto správnímu orgánu umožňuje, aby v případě, že nebyl udělen azyl podle ustanovení §12 citovaného zákona, uvážil, zda se nejsou dány humanitární důvody a případně tedy udělil azyl z humanitárních důvodů. Posouzení, zda jde o takový případ, logicky vychází ze stejného skutkového stavu, jak se podává pro posuzování podmínek pro udělení azy lu podle ustanovení §12 citovaného zákona. Ustanovení §14 uvedeného zákona dává správnímu orgánu možnost správního uvážení; je tak vytvořen prostor pro správní orgán, aby zvážil, zda v konkrétní situaci jsou dány humanitární důvody. Právo na udělení humanitárního azylu však není subjektivním právem. Správní orgán je tak výrok o neudělení azylu podle ustanovení §14 citovaného zákona oprávněn vynést po zvážení osobní situace žadatele a poměrů v jeho zemi původu. Krajský soud se touto otázkou ve svém rozhod nutí dostatečně a srozumitelně zabýval a námitky stěžovatelky náležitě vypořádal, když uvedl, že z obsahu spisu a obsahu žalovaného rozhodnutí nezjistil překročení mezí správního uvážení či jeho zneužití. Ve stěžovatelkou namítaném správním uvážení Nejvyšší správní soud souhlasně se soudem krajským žádné pochybení neshledal, a proto považuje tuto námitku stěžovatelky za nedůvodnou. Ke stěžovatelkou namítanému nedostatku odůvodnění ve vztahu k výroku o neudělení azylu podle §14 zákona o azylu Nejvyšší správní soud uvádí, že není vadou rozhodnutí, jestliže správní orgán v odůvodnění rozhodnutí, pokud jde o výrok o neudělení azylu podle §14, uvede, že v daném případě neshledal důvody pro udělení azylu podle citovaného ustanovení, byl-li dostatečně zjištěn skutkový stav věci a stěžovatelka žádný právně relevantní důvod neuváděla. Ostatně takovéto konkrétní skutečnosti neuvádí ani v kasační stížnosti. Ze všech shora uvedených důvodů Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že kasační stížnost není důvodná, a proto ji zamítl (§110 odst. 1 s. ř. s.). Stěžovatel, který neměl v tomto soudním řízení úspěch, nemá právo na náhradu nákladů řízení a úspěšnému žalovanému náklady řízení nevznikly. Proto soud rozhodl, že se žalovanému právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti nepřiznává (§60 odst. 1, §120 s. ř. s.). Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 20. října 2006 JUDr. Petr Příhoda předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:20.10.2006
Číslo jednací:8 Azs 160/2005
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra
Prejudikatura:5 Azs 105/2004
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2006:8.AZS.160.2005
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024