ECLI:CZ:NSS:2006:8.AZS.194.2005
sp. zn. 8 Azs 194/2005 - 65
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Petra Příhody
a soudců JUDr. Michala Mazance a Mgr. Jana Passera v právní věci žalobce: V. B.,
zastoupený JUDr. Stanislavem Pařezem, advokátem se sídlem v Kladně, Italská 2419,
proti žalovanému: Ministerstvo vnitra, se sídlem v Praze 7, Nad Štolou 3, proti
rozhodnutí žalovaného ze dne 30. 5. 2003, čj. OAM-3784/VL-19-ZA04-2002, v řízení o
kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Krajského soudu v Praze ze dne 29. 10. 2004,
čj. 47 Az 642/2003 - 24,
takto:
I. Kasační stížnost se zamítá.
I. Žalovanému se nepřiznává právo na náhradu nákladů řízení o kasační
stížnosti.
II. Odměna advokáta JUDr. Stanislava Pařeza se určuje částkou 1075 Kč.
Tato částka bude vyplacena z účtu Nejvyššího správního soudu do 60 dnů
od právní moci tohoto rozhodnutí.
Odůvodnění:
Kasační stížností podanou v zákonné lhůtě se žalobce jako stěžovatel
domáhá zrušení shora uvedeného rozsudku Krajského soudu v Praze, kterým byla
zamítnuta jeho žaloba proti rozhodnutí Ministerstva vnitra ze dne 30. 5. 2003,
čj. OAM-3784/VL-19-ZA04-2002. Tímto (posledně uvedeným) rozhodnutím byla žádost
stěžovatele o udělení azylu zamítnuta jako zjevně nedůvodná podle ustanovení §12,
§13 odst. 1, 2 a §14 zákona č. 325/1999 Sb., o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb.,
o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o azylu“).
Krajský soud dospěl k závěru, že rozhodnutí žalovaného bylo vydáno v souladu
se zákonem a na podkladě dostatečně zjištěného stavu věci.
Stěžovatel dle obsahu kasační stížnosti uplatňuje důvod obsažený v ustanovení
§103 odst. 1 písm. a) a b) zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní (dále jen „s. ř. s.“).
Obecně namítá, že žalobou napadené rozhodnutí je nezákonné, neboť správní orgán
nezjistil úplně a přesně skutkový stav věci před vydáním rozhodnutí a porušil
tak ustanovení §3 odst. 4, §32 odst. 1 a 46 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení,
ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), a v důsledku toho i nesprávně
posoudil žádost o azyl; důkazy, které si správní orgán opatřil pro rozhodnutí, nebyly úplné
a porušil tak ustanovení §32 odst. 1 a §34 správního řádu a že rozhodnutí správního
orgánu nevyplývá ze zjištěných podkladů, neboť není dána log ická vazba mezi
rozhodnutím a podkladem pro ně. Dále uvedl, že v zemi svého původu je ohrožen
na zdraví i na životě ze strany kazašského obyvatelstva, neboť je R us mluvící rusky.
Tato jednání jsou trpěna a často i podporována státními úřady Uzbekistánu (zřejmě měl
na mysli „Kazachstánu“). Naplňuje tak důvody uvedené v §12 zákona o azylu. Domnívá
se, že v jeho případě jde i o důvody humanitární ve smyslu §14 uvedeného zákona
a v této souvislosti se odvolal na ustanovení čl. 3 Úmluvy o ochraně lidských práv
a základních svobod a dále poukázal na rozsudek Evropského soudu pro lidská práva
ve věci Kruz Varas z roku 1991, A-201, §69-70, a rozsudek ve věci Vilvarajah z roku
1991, A-215, §3. Závěrem odkázal na názor v Příručce k postupům a kritériím
pro určování právního postavení uprchlíků, čl. 53, o kumulativnosti skutečností,
jež jednotlivě nedosahují intenzity pronásledování, avšak právě jejich kumulace může být
považována za pronásledování. Vzhledem k uvedenému navrhuje, aby Nejvyšší správní
soud napadený rozsudek Krajského soudu v Praze zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení;
rovněž požádal o přiznání odkladného účinku této kasační stížnosti.
V kasační stížnosti taktéž požádal o ustanovení právního zástupce. Advokát byl
stěžovateli ustanoven usnesením Krajského soudu v Praze ze dne 15. 3. 2005,
čj. 47 Az 642/2003 - 44.
Žalovaný ve svém vyjádření ke kasační stížnosti uvedl, že považuje rozsudek
krajského soudu i svoje rozhodnutí za vydaná v souladu s právními předpisy a odkázal
na správní spis. Stěžovatelovy námitky jsou formulovány obecně bez skutkových výtek
a jsou tedy neopodstatněné. Správní orgán náležitě rozvedl v odůvodnění svého
rozhodnutí, že se nedomnívá, že stěžovatel byl v zemi původu pronásledován. Stěžovatel
své přesvědčení o tom, že mu měl bý t udělen humanitární azyl, nedoložil žádnou
argumentací. Stejně tak jeho odkaz na čl. 3 Úmluvy, rozsudky Evropského soudu
pro lidská práva a čl. 53 Příručky není doložen žádnou spojitostí s individuálním
specifickým příběhem stěžovatele. Navrhl proto, aby Nejvyšší správní soud kasační
stížnost jako nedůvodnou zamítl a odkladný účinek jí nepřiznal.
Nejvyšší správní soud nejprve vážil nezbytnost rozhodnutí o žádosti o odkladný
účinek kasační stížnosti. Dospěl k závěru, že o ní není třeba rozhodovat tam,
kde je žadatel chráněn před důsledky rozsudku krajského soudu režimem pobytu
za účelem strpění podle §78b odst. 1, 2 zákona o azylu (cizinec má nárok na udělení víza
za účelem strpění pobytu mj., pokud žádost doloží dokladem o podání kasační stížnosti
proti rozhodnutí soudu o žalobě proti rozhodnutí ministerstva ve věci azylu a návrhu
na přiznání odkladného účinku - takové vízum opravňuje cizince k pobytu na území
po dobu platnosti víza, která je 365 dnů; na žádost cizince odbor cizinecké a pohraniční
policie platnost víza prodlouží, a to i opakovaně) – ze zákona platnost uvedeného víza
zaniká právní mocí rozhodnutí o kasační stížnosti. Pozitivní rozhodnutí o žádosti
o odkladný účinek by tedy nemělo z hlediska ochrany stěžovatele žádný význam, negativní
by před rozhodnutím o kasační stížnosti bránilo řádnému soudnímu řízení. Při rozhodnutí
o kasační stížnosti pak je rozhodnutí o odkladném účinku nadbytečné, neboť obecně
může přiznání odkladného účinku kasační stížnosti přinést ochranu jen do doby
rozhodnutí o této stížnosti.
Důvodnost kasační stížnosti posoudil Nejvyšší správní soud v mezích jejího
rozsahu a uplatněných důvodů (§109 odst. 2, 3 s. ř. s.).
Z předloženého spisu správního orgánu Nejvyšší správní soud zjistil, že stěžovatel
dne 9. 8. 2002 podal návrh na zahájení řízení o udělení azylu, v němž uvedl,
že Kazachstán opustil 1. 9. 2001 z národnostních důvodů. Ty podrobně rozvedl
při pohovoru konaném v pobytovém středisku Z. dne 1. 10. 2002. Jako důvody pro
opuštění své vlasti uvedl, že byl hospitalizován z důvodu zbití mladými neznámými
Kazachy kvůli tomu, že je R us. Událost policii oznámil a tato mu po dvou týdnech sdělila,
že viník nebyl nalezen a že se případ uzavírá. Nevěří, že se policie jeho případem
podrobně zabývala, ale dále si již na její postup nestěžoval. Napaden byl již vícekrát a vždy
to dopadlo stejně. Dalším důvodem jeho odchodu byla nemožnost nalezení zaměstnání,
neboť neovládá kazaštinu. a navíc nebyl schopen poskytnout úplatek, který byl pro přijetí
do zaměstnání požadován. S tímto problémem se o pomoc nikam neobrátil. Třetím
důvodem bylo, že byl povolán k nástupu základní vojenské služby, obával se však šikany v
jejím průběhu z důvodu své národnosti. O alternativu náhradní vojenské služby se
nezajímal. Nejvyšší správní soud dále zjistil, že si správní orgán k posouzení skutečností
uváděných stěžovatelem vyžádal informace o politické a ekonomické situaci a o
dodržování lidských práv v Kazachstánu. Vycházel při tom ze Zprávy ministerstva
zahraničí USA o stavu dodržování lidských práv v Kazachstánu za rok 2001 ze dne
4. 3. 2002, z informací Ministerstva zahraničních věcí ČR – Kazachstán - ze dne
3. 3. 2003, 23. 4. 2003 (obsahujících mj. informace o situaci žadatelů o azyl po návratu do
Kazachstánu, pronásledování rusky mluvící menšiny, „kazachizace“ společnosti a
potlačování jiných národností, možnost požádat o ochranu státní orgány před
pronásledováním) a Zprávy o dodržování lidských práv za rok 2002 vydané Úřadem pro
demokracii, lidská práva a práci Ministerstva zahraničních věcí USA ze dne 31. 3. 2003.
Nejvyšší správní soud nejprve přistoupil k posouzení stěžovatelových námitek
týkajících se uváděných vad řízení před správním orgánem. Pokud jde o stěžovatelem
namítané nedostatečné zjištění skutkového stavu, vad dokazování a nelogickou vazbu
mezi rozhodnutím a podklady pro ně, jde pouze o obecně namítané vady řízení
bez konkrétní argumentace. Nejvyšší správní soud proto zhodnotil obsah správního spisu
v kontextu uvedeného správního rozhodnutí a dospěl k závěru, že správní orgán vycházel
ze skutečností uváděných stěžovatelem v žádosti o azyl a pohovoru s ním k tomuto účelu
provedenému, tyto skutečnosti hodnotil v souvislosti s oficiálními zprávami o situaci
v zemi původu stěžovatele a svá zjištění v odůvodnění rozhodnutí náležitě odůvodnil.
Správní orgán se vypořádal se všemi stěžovatelovými tvrzeními a nelze mu v tomto směru
vyčítat žádné pochybení. Rovněž závěry správního orgánu vyplývající z jeho rozhodnutí
jsou v kontextu stěžovatelem uvedených skutečností a důkazů, jež byly v řízení
provedeny, logické a vzájemně nerozporné. Stěžovatel byl v průběhu správního řízení,
konkrétně na závěr pohovoru ze dne 1. 10. 2002, seznámen s tím, jaké má správní orgán
k dispozici informace pro posouzení jím uváděných údajů, a bylo mu umožněno seznámit
se s obsahem těchto zpráv a vyjádřit se k nim, či navrhnout jejich doplnění.
Této možnosti však stěžovatel nevyužil a ani posléze nenavrhl žádné další důkazy či jejich
doplnění. Nejvyšší správní soud dále konstatuje, že stěžovatel byl správním orgánem,
pokud jde o uvádění informací nezbytných pro spolehlivé zjištění skutečného stavu věci
náležitě poučen a v průběhu správního řízení neshledal ze strany správního orgánu žádné
nedostatky. Nejvyšší správní soud v souladu s krajským soudem konstatuje, že tyto
stěžovatelovy námitky nejsou důvodné.
Následně Nejvyšší správní soud přistoupil k posouzení stěžovatelem tvrzené
nezákonnosti spočívající v nesprávném posouzení právní otázky neudělení azylu podle
ustanovení §12 zákona o azylu, neboť krajský soud dospěl k závěru, že okolnosti,
které vedly stěžovatele k opuštění země, nejsou takové intenzity, aby mohly být označeny
za pronásledování ve smyslu ustanovení §12 citovaného zákona. Nejvyšší správní soud
ve shodě s krajským soudem konstatuje, že za pronásledování nelze považovat
ani případný masový výskyt negativních jevů v zemi původu stěžovatele za předpokladu,
že nejde o součást státní politiky. Pokud státní orgány tyto negativní jevy potírají,
pak nelze hovořit o pronásledování, a to ani tam, kde možnosti státních orgánů nejsou
dostatečné a tato opaření nemají trvalý efekt. Příslušníci určité národnosti mohou být
objektem ústrků, verbálních či případně i fyzických útoků ze strany svých spoluobčanů,
jež pramení z negativních lidských vlastností, jimiž jsou např. animozita, závist, strach
z ohrožení sociálních jistot, dřívější příkoří skutečná i domnělá či xenofobie, to však samo
o sobě není možné podřadit pod pojem pronásledování ve smyslu §12 zákona o azylu.
Ze správního spisu vyplývá, že státní orgány v zemi původu stěžovatele neodmítly zabývat
se případem stěžovatelova fyzického napadení, a přestože stěžovatel s výsledkem šetření
policie nebyl spokojen, na její postup si dále již nestěžoval – neobrátil se tedy ani na státní
orgány Kazachstánu ani případně na mezinárodní či nevládní organizace; u zbylých dvou
stěžovatelem uváděných důvodů pro opuštění Kazachstánu se tento na státní orgány
svého domovského státu s žádostí o pomoc neobrátil a rovněž ani jinou pomoc
nevyhledával. Taktéž neochota stěžovatele nastoupit základní vojenskou službu není
důvodem pro udělení azylu podle §12 zákona o azylu, neboť stěžovatel v předchozích
řízeních neprokázal, že se důvodně obával, že by výkon vojenské služby měl charakter
pronásledování ve smyslu §12 uvedeného zákona. Posledním stěžovatelem uváděným
důvodem pro opuštění jeho domovské země byla nemožnost nalezení zaměstnání,
Nejvyšší správní soud souhlasí se závěrem správního orgánu i krajského soudu,
že z výpovědi stěžovatele se má za prokázané, že jeho problémy se získáním zaměstnání
nebyly způsobeny jeho národností či jazykovou diskriminací, ale v Kazachstánu běžnou
praxí úplatků. Stěžovatel se však ani nepokusil o vyhledání účinné pomoci. Stěžovatelem
uváděné skutečnosti tak, a to ani kumulativně, nedosahují intenzity pronásledování
ve smyslu §12 zákona o azylu. Nejvyšší správní soud proto dospěl k závěru, že ani tato
stížností námitka stěžovatele není důvodná.
Stěžovatel v poslední řadě namítá nesprávné posouzení právní otázky neudělení
humanitárního azylu podle §14 zákona o azylu. Nejvyšší správní soud konstatuje,
že v souladu s ustanovením §104 odst. 4 zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní,
ve znění pozdějších předpisů, není tato kasační námitka přípustná, neboť ji stěžovatel
neuplatnil v řízení před soudem, jehož rozhodnutí je přezkoumáváno, ač to učinit mohl.
Tato námitka nebyla stěžovatelem uplatněna ani v žalobě (viz spis 47 Az 642/2003,
čl. 2-4), ani v jejím doplnění (čl. 10-12), proto nezbývá než konstatovat, že v této části je
kasační stížnost nepřípustná, a proto se Nejvyšší správní soud nemohl ani zabývat
v argumentaci k tomuto stížnostnímu bodu zmíněnými rozhodnutími Evropského soudu
pro lidská práva.
Ze všech shora uvedených důvodů Nejvyšší správní soud dospěl k závěru,
že kasační stížnost není důvodná, a proto ji zamítl (§110 odst. 1 s. ř. s.).
Stěžovatel, který neměl v tomto soudním řízení úspěch, nemá právo na náhradu
nákladů řízení a úspěšnému žalovanému náklady řízení nevznikly. Proto soud rozhodl,
že se žalovanému právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti nepřiznává
(§60 odst. 1, §120 s. ř. s.).
Stěžovateli byl pro řízení ve věci kasační stížnosti před Nejvyšším správním
soudem ustanoven zástupcem advokát; v takovém případě platí hotové výdaje a odměnu
za zastupování (§35 odst. 7, §12 0 s. ř. s.). Soud proto určil odměnu advokáta částkou
1x 1000 Kč za jeden úkon právní služby – převzetí a příprava věci a 1x 75 Kč na úhradu
hotových výdajů, v souladu s ustanovením §9 odst. 3 písm. f), §7, §11 odst. 1 písm. b)
vyhlášky č. 177/1996 Sb. ve znění pozdějších předpisů, celkem 1075 Kč. Tato částka bude
vyplacena z účtu Nejvyššího správního soudu do šedesáti dnů od právní moci rozhodnutí.
Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 18. října 2006
JUDr. Petr Příhoda
předseda senátu