Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 08.08.2007, sp. zn. 3 Ads 114/2006 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2007:3.ADS.114.2006

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2007:3.ADS.114.2006
sp. zn. 3 Ads 114/2006 - 25 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy senátu JUDr. Jaroslava Vlašína a soudců JUDr. Milana Kamlacha a JUDr. Marie Součkové v právní věci žalobce P. K., proti žalovanému Krajskému úřadu Moravskoslezského kraje, se sídlem Ostrava, 28. října 117, o kasační stížnosti žalobce proti usnesení Krajského soudu v Ostravě ze dne 30. 10. 2006, č. j. 38 Cad 29/2006 – 13, takto: I. Kasační stížnost se zamítá . II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. Odůvodnění: Krajský soud v Ostravě v záhlaví uvedeným usnesením zamítl žádost žalobce (dále též „stěžovatel“) o ustanovení zástupce z řad advokátů s odůvodněním, že jeho žaloba proti rozhodnutí Krajského úřadu Moravskoslezského kraje ze dne 28. 6. 2006, č. j. MSK 79932/2006, kterým bylo zamítnuto odvolání žalobce směřující proti rozhodnutí Městského úřadu Kravaře, ze dne 20. 4. 2006, č.j. soc/414/2006/Řeh, zjevně nemůže být úspěšná, neboť je toto rozhodnutí vyloučeno ze soudního přezkumu podle §70 písm. f) zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů (dále jens. ř. s.“). Vzhledem k této skutečnosti je navíc zřejmé, že ustan ovení zástupce není třeba k ochraně práv žalobce. Toto usnesení Krajského soudu v Ostravě napadl žalobce včas podanou kasační stížností, v níž namítl, že splňuje obě podmínky pro ustanovení zástupce. Jeho sociální situace, kterou popsal v žalobě a prohlášení o osobních a majetkových poměrech, mu nedovoluje hradit náklady právního zastoupení. Co se týče důvodnosti žaloby, soud předem uvádí, že žalobu zřejmě odmítne. Stěžovatel připustil, že podle ust. §56c písm. a) zákona č. 114/1988 Sb., o působnosti orgánů ČR v sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 114/1988 Sb.“), jsou řízení o mimořádných výhodách pro těžce zdravotně postižené občany ze soudního přezkumu vyloučena. Toto ustanovení však považuje za protiústavní. Podle čl. 31 Listiny základních práv a svobod má každý právo na ochranu zdraví. Žalobce tvrdil, že rozhodnutím žalovaného došlo k neoprávněnému zásahu do jeho ústavního práva. Odkázal na čl. 36 Listiny, podle něhož se každý může domáhat svého práva u nezávislého a nestranného soudu, přičemž z pravomoci soudu nesmí být vyloučeno přezkoumání rozhodnutí týkajících se základních práv a svobod. Navrhl proto, aby Nejvyšší správní soud napadené usnesení zrušil. Ačkoli stěžovatel výslovně neoznačil důvod kasační stížnosti, je z jeho argumentace zřejmé, že uplatnil důvod podle ust. §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s., tj. z důvodu nezákonnosti spočívající v nesprávném posouzení právní otázky soudem v předcházejícím řízení. Stěžovatel nesouhlasil s názorem soudu, že jeho návrh zjevně nemůže být úspěšný. Nejvyšší správní soud přezkoumal napadené usnesení z hlediska uplatněného stížního bodu a po posouzení věci dospěl k závěru, že kasační stížnost není důvodná. Podle §35 odst. 8 s. ř. s. může předseda senátu ustanovit účastníkovi na jeho návrh zástupce, jestliže jsou u něj předpoklady, aby byl osvobozen od soudních poplatků, a je-li to třeba k ochraně jeho práv. Podle §36 odst. 3 s. ř. s. může být účastník, který doloží, že nemá dostatečné prostředky, na vlastní žádost osvobozen od soudních poplatků. Dospěje-li však soud k závěru, že návrh zjevně nemůže být úspěšný, takovou žádost zamítne. Soud rozhodující o osvobození od soudních poplatků, popř. o ustanovení zástupce, se tak nejprve musí vypořádat s otázkou zjevné neúspěšnosti návrhu. Jestliže shledá, že návrh zjevně nemůže být úspěšný, nezabývá se už dále majetkovými a výdělkovými poměry účastníka, ale osvobození od soudního poplatku nepřizná. Ze správního spisu vyplývá, že Krajský úřad Moravskoslezského kraje rozhodnutím č.j. MSK 79932/2006, ze dne 28. 6. 2006, zamítl odvolání žalobce proti rozhodnutí Městského úřadu Kravaře, ze dne 20. 4. 2006, č.j. soc/414/2006/Řeh, jímž byla zamítnuta žádost žalobce o přiznání mimořádných výhod vyššího stupně pro těžce zdr avotně postižené občany podle ust. 86 odst. 2 zákona č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, a ust. §31 odst. 1 vyhlášky č. 182/1991 Sb., kterou se provádí zákon o sociálním zabezpečení a zákon o působnosti orgánů ČR v sociálním zabezpečení. Podle ust. §56c písm. a) zákona č. 114/1988 Sb. jsou ze soudního přezkumu vyloučena rozhodnutí o dávkách sociální péče a o mimořádných výhodách občanům těžce zdravotně postiženým. Podle ust. §70 písm. f) s. ř. s. jsou ze soudního přezkumu vyloučeny úkony správního orgánu, jejichž přezkoumání vylučuje zvláštní zákon. Nejvyšší správní soud má za to, že z citovaných ustanovení jednoznačně vyplývá, že napadené rozhodnutí žalovaného nepodléhá přezkumu ve správním soudnictví. Tuto skutečnost ostatně ani stěžovatel v kasační stížnosti nijak nezpochybnil. Stěžovatel však namítl, že výluka ze soudního přezkumu podle ust. §56c písm. a) zákona č. 114/1988 Sb. je protiústavní. Rozhodnutím žalovaného totiž došlo k neoprávněnému zásahu do jeho práva na ochranu zdraví. Podle čl. 36 Listiny základních práv a svobod nesmí být přezkoumání rozhodnutí týkajících se základních práv a svobod vyloučeno z pravomoci soudu. Nejvyšší správní soud shledal tuto námitku nepřípadnou. Právo na ochranu zdraví představuje ve vztahu ke státu nároky na provádění opatření k zajištění zdravého vývoje každého jedince a ochrany a podpory veřejného zdraví. Jedním z aspektů práva na ochranu zdraví je nepochybně i právo osob se zdravotním postižením na zvýšenou ochranu zdraví při práci a zvláštní pracovní podmínky. Mimořádné výhody zdravotně postižených osob, které přiznává ust. 86 odst. 2 zákona č. 100/1988 Sb., však s ochranou zdraví nesouvisí. Jejich účelem je zlepšení společenského uplatnění a zajištění určité život ní úrovně. Představují tak jednu z forem sociální péče. Tyto výhody Listina základních práv a svobod negarantuje a nelze je vyhledat ani v mezinárodních smlouvách o lidských právech, jimiž je Česká republika vázána. Listina základních práv a svobod umožňuje, aby rozhodnutí, která se nedotýkají základních práv a svobod byla ze soudního přezkumu vyloučena. V posuzované věci nejde o práva garantovaná předpisy ústavního pořádku, proto výluka ze soudního přezkumu provedená ustanovením §56c písm. a) zákona č. 114/1988 Sb. je z hlediska ústavních principů a principů právního státu akceptovatelná. Jestliže tedy Krajský soud v Ostravě zamítl žádost žalobce o ustanovení zástupce pro řízení o podané žalobě s odůvodněním, že žaloba proti rozhodnutí Krajského úřadu Moravskoslezského kraje zjevně nemůže být úspěšná, neboť se na napadené rozhodnutí vztahuje výluka obsažená v §70 písm. f) s. ř. s., postupoval podle názoru Nejvyššího správního soudu v takto zřejmé věci naprosto v souladu se zákonem. Nejvyšší správní soud uzavřel, že napadené usnesení Krajského soudu v Ostravě netrpí vadou podle ust. §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s. a proto kasační stížnost podle ust. §110 odst. 1 s. ř. s. zamítl. O nákladech řízení rozhodl Nejvyšší správní soud podle §60 odst. 1, 2 s. ř. s. za použití ustanovení §120 téhož zákona. Stěžovatel neměl ve věci úspěch, žalovaný nemá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti ze zákona. Nejvyšší správní soud proto rozhodl tak, že žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů říz ení o kasační stížnosti. Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 8. srpna 2007 JUDr. Jaroslav Vlašín předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:08.08.2007
Číslo jednací:3 Ads 114/2006
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:Krajský úřad Moravskoslezského kraje
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2007:3.ADS.114.2006
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024