Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 16.11.2007, sp. zn. 5 Afs 74/2007 - 51 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2007:5.AFS.74.2007:51

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2007:5.AFS.74.2007:51
sp. zn. 5 Afs 74/2007 – 51 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedkyně JUDr. Ludmily Valentové a soudců JUDr. Lenky Matyášové a JUDr. Vojtěcha Šimíčka v právní věci žalobce Mgr. Jana Krejsty, advokáta se sídlem Brno, Údolní 37, jako správce konkursní podstaty úpadce BRESS, spol. s r.o. se sídlem v Brně, Dvořákova 13, proti žalovanému Finančnímu ředitelství v Brně, se sídlem nám. Svobody 4, Brno, v řízení o kasační stížnosti žalovaného proti rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 27. 2. 2007, č. j. 31 Ca 10/2006 - 30, takto: Návrh žalovaného na přiznání odkladného účinku kasační stížnosti se zamítá . Odůvodnění: Krajský soud v Brně (dále jen „krajský soud“) zrušil výše uvedeným rozsudkem rozhodnutí žalovaného o odvolání žalobce ze dne 8. 12. 2005, č. j. 7107/05/FŘ 130 a rozhodnutí Finančního úřadu Brno I. ze dne 1. 9. 2005, č. j. 201829/05/288915/3598, kterým byla zamítnuta žádost žalobce o vrácení nadměrných odpočtů na dani z přidané hodnoty za zdaňovací období květen 2004, srpen 2004, leden 2005 a duben 2005 v celkové hodnotě 7 503 Kč, a vrátil věc žalovanému k dalšímu řízení. Žalovaný (dále jen „stěžovatel“) napadl rozsudek krajského soudu kasační stížností a současně požádal o přiznání odkladného účinku této kasační stížnosti. Žádost o přiznání odkladného účinku odůvodnil tím, že v důsledku zrušení jeho rozhodnutí a rozhodnutí Finančního úřadu Brno I. je povinen úpadci (žalobci) vrátit nadměrný odpočet na dani z přidané hodnoty za zdaňovací období květen 2004, srpen 2004, listopad 2004, leden 2005 a duben 2005. Poukázané finanční prostředky by vzhledem k dané fázi probíhajícího konkurzního řízení u úpadce nebylo možno v následném daňovém řízení získat zpět do veřejného rozpočtu. Vyplacení nadměrného odpočtu by tak znamenalo pro stěžovatele nenahraditelnou újmu. Přiznání odkladného účinku není v rozporu s veřejným zájmem, jímž je stanovení a vybrání daně ve správné výši. Podle §107 s. ř. s. kasační stížnost nemá odkladný účinek; Nejvyšší správní soud jej však může na návrh stěžovatele přiznat; přitom užije přiměřeně §73 odst. 2 až 4 s. ř. s. Podle §73 odst. 2 s. ř. s. soud přizná odkladný účinek, jestliže by výkon nebo jiné právní následky rozhodnutí znamenaly pro žalobce nenahraditelnou újmu a přiznání odkladného účinku se nedotkne nepřiměřeným způsobem nabytých práv třetích osob a není v rozporu s veřejným zájmem. Nejvyšší správní soud připomíná, že skutečnosti odůvodňující přiznání odkladného účinku jsou odlišné od důvodů kasační stížnosti. Zatímco v kasační stížnosti stěžovatel uvádí, proč je rozhodnutí nezákonné, v žádosti o odkladný účinek zdůvodňuje, proč by měl být účinek rozhodnutí krajského soudu odložen do meritorního rozhodnutí věci. V případě přiznání odkladného účinku kasační stížnosti musí být vliv rozsudku krajského soudu na právní sféru stěžovatele zcela mimořádný a jeho důsledky musí být spojeny s okamžitým výkonem rozhodnutí, kterému je proto třeba předejít. Jak již bylo výše uvedeno, podmínkou pro přiznání odkladného účinku kasační stížnosti je hrozba nenahraditelné újmy způsobené stěžovateli v důsledku napadeného rozhodnutí. Stěžovatel žádost o přiznání odkladného účinku odůvodnil tím, že v důsledku zrušení jeho rozhodnutí krajským soudem je povinen vrátit nadměrný odpočet daně z přidané hodnoty žalobci, přitom po zániku úpadce jako právnické osoby zrušením již možné vymoci vyplacenou částku zpět. Vyplacení přeplatku daně by tak pro stěžovatele znamenalo nenahraditelnou újmu spočívající v nedobytnosti úhrady daňové pohledávky. Je nepochybné, že to pro stěžovatele může znamenat určitou ztrátu, nicméně u státu je stěží představitelné, že by takováto újma byla „nenahraditelnou újmou“ ve smyslu ustanovení §73 odst. 2 s. ř. s. Z odůvodnění žádosti stěžovatele ani jinak nevyplývá, že by byly naplněny podmínky pro přiznání odkladného účinku. Z obsahu spisu není zřejmé, že by výkon nebo jiné právní následky rozhodnutí znamenaly pro stěžovatele nenahraditelnou újmu. Nejvyšší správní soud proto návrh stěžovatele na přiznání odkladného účinku kasační stížnosti zamítl. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 16. listopadu 2007 JUDr. Ludmila Valentová předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:16.11.2007
Číslo jednací:5 Afs 74/2007 - 51
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
nepřiznání odkl. účinku
Účastníci řízení:Finanční ředitelství v Brně
BRESS, spol. s r.o.
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2007:5.AFS.74.2007:51
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024